Optima batteri elr liknande

Gripa
28 februari 2006 · 21 Inlägg

Ligger i tankarna på att köpa ett optima batteri eller liknande mer högprestanda batteri! Nån som kan rekommendera eller har andra åsikter om det? Har tänkt använda det som enda batteri!

mrBira
1 mars 2006 · 209 Inlägg

www.billjud.nu
dom har dom billigaste Optimorna i Sverige - 1600 pix! rena rånet..

Martin 9-3 Fisketokig
1 mars 2006 · 2 997 Inlägg

och då har de höjt dem en hundring sedan jag köpte mina. Billjjud funkat bra att köpa av så kör på.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
mrBira
1 mars 2006 · 209 Inlägg

japp, såg just det... 1563 kostade dom för nån vecka sedan... har själv handlat från dom. otroligt snabb leverans, och trevligt folk som jobbar dära.

PooH
1 mars 2006 · 15 Inlägg

Tudor maxima bygger på samma princip med runda celler .
men där betalar man inte lika mycke för namnet.

MVH PooH

Gripa
1 mars 2006 · 21 Inlägg

Men är det värt pengarna?

timpan_87
1 mars 2006 · 781 Inlägg

en fråga till nu när vi är inne på detta.. är det står skilnad på ett sådan battari och ett vanligt battari med normal kapacitet?

Jonni
1 mars 2006 · 1 256 Inlägg

Optima-batterier är inte detsamma som det var för ett par årsen tyvärr.. neutral

Miroslowl
1 mars 2006 · 2 Inlägg

Jonni skrev:
Optima-batterier är inte detsamma som det var för ett par årsen tyvärr.. neutral

? Förklara dig...

Mycket effekt ska de va :)
pwilhelm Hewi
1 mars 2006 · 571 Inlägg

Alltså om man behöver Optima eller inte beror ju på hur mkt ström stereon drar och hur man använder bilen och stereo , jag tror inte man märker någon skillnad i ljud bara för att man byter från blybatteri till gelbatteri.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Flemm
1 mars 2006 · 172 Inlägg

Men det lämnar mer ström...
Skall man tävla med stereon, så byt !

Jag har användt Optima, och det är inte dumt... Nu som jag endast skall ha ett batteri i bilen, så skall jag köpa ett Oddessy <--- stavning ???

Men det gör en del att byta batt...

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A
Drönirettab
1 mars 2006 · 21 761 Inlägg

pwilhelm skrev:
Alltså om man behöver Optima eller inte beror ju på hur mkt ström stereon drar och hur man använder bilen och stereo , jag tror inte man märker någon skillnad i ljud bara för att man byter från blybatteri till gelbatteri.

Nej nej, Optima är fortfarande inte ett GEL batteri.

Odyssey batterierna ska visst vara mycket att kräma med vad jag har sett.

Senast redigerat av Drönirettab (1 mars 2006)

Drönirettab
1 mars 2006 · 21 761 Inlägg

timpan_87 skrev:
en fråga till nu när vi är inne på detta.. är det står skilnad på ett sådan battari och ett vanligt battari med normal kapacitet?

Vilket menar du, Optima eller Tudor Maxxima? Bla två av skillnaderna mellan dessa batterier och "vanliga" batterier är Kallstartström(CCA) och att dessa batterier är AGM batterier(slutna).

Ett vanligt batteri på 60AH brukar ha ca 500-600A i kallstartström medan Optima och Maxxima har 700-800A, beroende på vilken modell man pratar om. Ett högre CCA värde brukar betyda att startmotorn snurrar fortare eftersom batteriet orkar ge högre startström. Det märks speciellt på vintern vid kallstart. Blyplattorna i battericellerna sitter närmare varandra på dessa batterier och då blir den inre resistansen lägre vilket resulterar i att man som sagt får högre startström men också bättre förmåga att lämna hög ström snabbt, precis det man vill ha i bilstereosammanhang.

Vanliga batterier kan man fylla på med vatten, det går inte på AGM batterier eftersom de är slutna.
Men det behövs normalt inte heller om man inte har misshandlat dem. En fördel med slutna batterier är att de inte ärgar speciellt mycket vid polerna, vilket beror på att inte syra pyser ut och korroderar polerna. Det man får se upp med när man har AGM är när de ska laddas med batteriladdare. Då ska helst en elektroniskt styrd laddare(tex C-tek) användas som går ner till underhållsladdning när batteriet är fulladdat och som inte har högre laddspänning än ca 14,7V.

Senast redigerat av Drönirettab (2 mars 2006)

Flemm
1 mars 2006 · 172 Inlägg

Drönirettab skrev:

timpan_87 skrev:
en fråga till nu när vi är inne på detta.. är det står skilnad på ett sådan battari och ett vanligt battari med normal kapacitet?

Vilket menar du, Optima eller Tudor Maxxima? Bla två av skillnaderna mellan dessa batterier och "vanliga" batterier är Kallstartström(CCA) och att dessa batterier är AGM batterier(slutna).

Ett vanligt batteri på 60AH brukar ha ca 500-600A i kallstartström medan Optima och Maxxima har 700-800A, beroende på vilken modell man pratar om. Ett högre CCA värde brukar betyda att startmotorn snurrar fortare eftersom batteriet orkar ge högre startström. Det märks speciellt på vintern vid kallstart. Battericellerna sitter närmare varandra på dessa batterier och då blir den inre resistansen lägre vilket resulterar i att man som sagt får högre startström men också bättre förmåga att lämna hög ström snabbt, precis det man vill ha i bilstereosammanhang.

Vanliga batterier kan man fylla på med vatten, det går inte på AGM batterier eftersom de är slutna.
Men det behövs normalt inte heller om man inte har misshandlat dem. En fördel med slutna batterier är att de inte ärgar speciellt mycket vid polerna, vilket beror på att inte syra pyser ut och korroderar polerna. Det man får se upp med när man har AGM är när de ska laddas med batteriladdare. Då ska helst en elektroniskt styrd laddare(tex C-tek) användas som går ner till underhållsladdning när batteriet är fulladdat och som inte har högre laddspänning än ca 14,7V.

GRYMT BRA SVARAD !!!!!!!!

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A
Drönirettab
1 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Glömde säga att de Optima och Maxxima som jag skrev om var startbatterimodellen, det finns också djupcyklingsmodeller av dessa. De tål mer misshandel i form av djupurladdningar, därför kan de vara att föredra vid mycket och långvarig spelning med motorn avslagen. Startbatterierna är inte gjorda för att djupurladdas, då tappar de kapacitet fortare och blir svåra att ladda upp.

timpan_87
1 mars 2006 · 781 Inlägg

oki va precis de ja ville ha svar på.. kapacitetet i antal timmar då? vilket vara längst om man ex starta att som finns i bilen plus en räjel sterio?

mellan Optima och ett vanligt standad battari
någon större skillnad?

Scratch
2 mars 2006 · 719 Inlägg

kapaciteten i timmar står på dit batteri när du köper det tex 60Ah = Ampere Timmar. Alltså kan du spela i 1timme om din stereo drar 60ampere när du lirar eller 2 timmar om den drar 30ampere osv.

live free, die young.
Pegg
2 mars 2006 · 42 Inlägg

Ursäkta. lånar tråden lite, kan man ha 2 batterier i bilen dvs ett som används som startbatteri (sånt som Drönirettab prata om) och till bilens elektriska funktioner, och en så kallad Batteri "djupcyklingsmodell" till stereo och slutsteg mm, och måste man byta generator i så fall?

"Den största skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker" /Playboy
Drönirettab
2 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Egentligen behöver du inte byta generator bara för att du sätter dit ett extra batteri. Det beror mest på hur mycket ström du belastar batterierna med. Men i praktiken, orsaken till att man sätter dit ett extra batteri brukar ju vara att man har slängt in mer strömslukare i bilen och då måste förstås generatorn orka ersätta den ström som tas ut från batterierna och även kunna ladda lite.
När man har två batterier i bilen, åtminstone när ett ska vara fram och ett i bagaget, så bör man ha någon sorts batteriavskiljare för att inte riskera att ett batteri dras ur fortare än det andra. Det finns tidigare trådar om detta. Jag har själv inte mixtrat så mycket med dubbla batterier så jag kan bara säga vad som brukar rekommenderas. Flera på forumet har ju byggt en hel del så de har större erfarenhet om detta med två eller flera batterier i bilen.

Drönirettab
2 mars 2006 · 21 761 Inlägg

timpan_87 skrev:
oki va precis de ja ville ha svar på.. kapacitetet i antal timmar då? vilket vara längst om man ex starta att som finns i bilen plus en räjel sterio?

mellan Optima och ett vanligt standad battari
någon större skillnad?

Båda Maxximamodellerna har 50AH i kapacitet.

Optima har ett antal olika kapacitetsstorlekar men om man tar de "vanliga" storlekarna så är det röda på 50AH och det gula på 55AH. Det finns ett litet gult som är på 41AH som en del har börjat använda tror jag. Sedan finns ett gult på 75AH som är ganska stort, större än vanliga 75AH batterier. Men är ganska dyrt.

Både Optima och Maxxima har alltså mindre kapacitet än ett vanligt 60AH batteri men eftersom de har så hög startström så märks inte det när man startar bilen eller när man poppar högt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang