4252
Sök

Fråga om parkerings-olycka...

Son Of Murphy
782 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
Fick för en stund sedan ett mindre trevligt telefonsamtal ifrån sambon... sad
Hon har kört in på en parkeringsficka på sitt jobb, men väljer att backa om o räta till bilen, och hinner komma ut ca en meter (all fakta kommer ifrån telefonsamtal). Tydligen då har en gammal jävla 740 trott att hon parkerat klart vid första försöket o ska köra förbi, men sen ja... Olyckan var ett faktum, antar att min sambo backade in i bilen, eller att den bilen körde in i sidan... Sambon var ganska uppe i varv och jag har inte sett det hela... sad
MEN hur är det med olyckor på parkeringar? Vem har förkörsrätt, den som backar eller den som kör?

Såg till min stora lycka att halvförsäkringen på bilen täcker vagnskada, så... Ja det blir väl kanske 3000i självrisk o försäkringen skjuter i höjden... ELLER så gör man det själv o klarar sig halvdannt undan...
Detta då OM nu vi blir fällda... hmm

Surt som fan, nu känns det som om helheten på bilen gått i kras... sad

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
19 mars 2008
Mankan1978 skrev:
Fick för en stund sedan ett mindre trevligt telefonsamtal ifrån sambon... sad
Hon har kört in på en parkeringsficka på sitt jobb, men väljer att backa om o räta till bilen, och hinner komma ut ca en meter (all fakta kommer ifrån telefonsamtal). Tydligen då har en gammal jävla 740 trott att hon parkerat klart vid första försöket o ska köra förbi, men sen ja... Olyckan var ett faktum, antar att min sambo backade in i bilen, eller att den bilen körde in i sidan... Sambon var ganska uppe i varv och jag har inte sett det hela... sad
MEN hur är det med olyckor på parkeringar? Vem har förkörsrätt, den som backar eller den som kör?

Såg till min stora lycka att halvförsäkringen på bilen täcker vagnskada, så... Ja det blir väl kanske 3000i självrisk o försäkringen skjuter i höjden... ELLER så gör man det själv o klarar sig halvdannt undan...
Detta då OM nu vi blir fällda... hmm

Surt som fan, nu känns det som om helheten på bilen gått i kras... sad

Backar du har du skyldighet att veja... Alltid lika tråkigt när det händer...
Senast redigerat av v8rickard (19 mars 2008)

- De är jag de.
354 Inlägg
19 mars 2008
Jepp, man får aldrig backa, förutom när de kan ske utan hinder för övrig trafik. Så har jag för mej läraren sa till mej tongue

Dvs, din sambos fel, tyvärr.

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

Son Of Murphy
782 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
Jo det så klart, men personen i fråga tycks ju ha försökt köra förbi trots att sambon var kanske en meter ut och backlysena var tända (ja båda fungerar)... Finns det då ingen chans o klara sig?

1 418 Inlägg
19 mars 2008
nej hon gjorde fel, bara bita i det sura äpplet och punga upp med några tusenlappar självrisk smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Son Of Murphy
782 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
Ja man får väl göra det... Bara hoppas det går o laga själv, får se skadan ikväll... hmm
Vill försöka undvika försäkringsbolag, o bilen hon backade in i var ju en gammal rostig 740 som dessutom var en jobbarkompis till sambon, så ja nu är det bara o hålla tummarna... Tror man kommer billigare undan o fixa det själv/lämna in det, än o ta det via försäkring...

Diktator
433 Inlägg
19 mars 2008
Jag har hört att backande har företräde på parkeringar men då kanske jag är ute och cyklar?

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Son Of Murphy
782 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
Micke754 skrev:
Jag har hört att backande har företräde på parkeringar men då kanske jag är ute och cyklar?

Har faktiskt vänner som säger det samma, så jag har också gått i dom banorna...
Men sambon får sätta sig o ringa FolkSkam när hon kommer hem får man se vad som säger. Blir man skyldig så får man väl försöka fixa det själv...

4 001 Inlägg
19 mars 2008
man ska passa sig för att anmäla skador, om ni nu anmäler skadan men väljer att reparera själva så finns olyckan ändå med vid en bedömning av försäkringspremien.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Thomas_945LTT
19 mars 2008
Ingen har företräde eller förkörsrätt i trafiken. Däremot har alla trafikanter skyldigheter! Personligen tycker jag att din sambo ska gå fri. Föraren i 740:in skulle ju definitivt ha väntat tills din sambo var klar.

993 Inlägg
19 mars 2008
ledsen, men enligt reglerna så har din sambo gjort fel.
det borde dom flesta veta? för ni har väll tagit körkort? smile

284 Inlägg
19 mars 2008
Men herregud kollar man bakåt när man backar så slipper man sånt här. Klart det var hennes fel.

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..

Son Of Murphy
782 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
Thomas_945LTT skrev:
Ingen har företräde eller förkörsrätt i trafiken. Däremot har alla trafikanter skyldigheter! Personligen tycker jag att din sambo ska gå fri. Föraren i 740:in skulle ju definitivt ha väntat tills din sambo var klar.

Ja det tycker jag med, speciellt då backlysen är tända o grejor... hmm

Ja vi får se hur stor skadan är, om det ens är värt o gå till försäkringsbolag, man kan ju ringa o höra sig för om man har möjlighet o få ut på försäkring... Om inte så får man väl fixa det själv... tongue

Och ja jag vet reglerna, men vad jag vet så på parkeringar råder det nästan anarki, inga regler nästan utan bara sunt förnufft, men ja i detta fall vet man ju fan inte... hmm
Får se om kärringen hon krocka med börjar tjaffsa över sin lilla buckla, men ja... Vi får se! Ska kika lite på skadan med, o se hur stor den är, var den tagit o så. Hoppas den tog på sidan i bak, för då är ju sambon klar nästan ifrån skuld, för då har kärringen kört in i henne när hon var ute ur fickan...

4 001 Inlägg
19 mars 2008
Får se om kärringen hon krocka med börjar tjaffsa över sin lilla buckla, men ja... Vi får se! Ska kika lite på skadan med, o se hur stor den är, var den tagit o så. Hoppas den tog på sidan i bak, för då är ju sambon klar nästan ifrån skuld, för då har kärringen kört in i henne när hon var ute ur fickan...

precis, det beror på var skadan tog men man har alltid en nackdel när man backar då man är skyldig att förvissa sig att ingen är bakom men om motparten har kört in i sidan på eran bil så är det motpartens fel MEN försäkringsbolaget kan bedöma att det är bägges fel vilket oftast blir fallet i parkeringsolyckor och bägge bilarna kör

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Son Of Murphy
782 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
kolvas skrev:

precis, det beror på var skadan tog men man har alltid en nackdel när man backar då man är skyldig att förvissa sig att ingen är bakom men om motparten har kört in i sidan på eran bil så är det motpartens fel MEN försäkringsbolaget kan bedöma att det är bägges fel vilket oftast blir fallet i parkeringsolyckor och bägge bilarna kör

Jo man får se... Är det en stor reva så kanske det är värt ändå o gå via förs.bolaget, med alla höjda premier, självrisker o fanskap... Annars får man väl fixa det själv.
Tror nog en lagning hos bilfirma/lakerare ändå blir billigare i längden, med självrisk o högre premie, faktiskt... hmm
Men ja får kika när hon rullar hem här vid 17-tiden en snabbis innan jag ska till jobbet... hmm Får be henne hejda sig lite med o ringa förs.bolag o så

2 924 Inlägg
19 mars 2008
Mankan1978 skrev:
Såg till min stora lycka att halvförsäkringen på bilen täcker vagnskada, så... Ja det blir väl kanske 3000i självrisk o försäkringen skjuter i höjden...

Fel, har du halvförsäkring, så har du ingen vagnsskada.
Vagnskada ingår bara i Helförsäkring och det är just den som är skillnaden mellan hel- och halvförsäkring.
Senast redigerat av peegee (19 mars 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

Son Of Murphy
782 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
peegee skrev:
Mankan1978 skrev:
Såg till min stora lycka att halvförsäkringen på bilen täcker vagnskada, så... Ja det blir väl kanske 3000i självrisk o försäkringen skjuter i höjden...

Fel, har du halvförsäkring, så har du ingen vagnsskada.
Vagnskada ingår bara i Helförsäkring och det är just den som är skillnaden mellan hel- och halvförsäkring.

Hm, jag var inne på Folkskam o kollade, och visst det står lite luddigt på deras sida, men jag tyckte det stod att vagnskadan ingick... hmm

Yrkesförare
1 073 Inlägg
20 mars 2008
Vagnskadan är ju det som i stort sett skiljer en halv från en helförsäkring.
En halvförsäkring täcker ju allt UTOM vagnskadan.
Så har det alltid varit för mig iaf.

Sök