6893
Sök

renlighetstillsatser nyare bilar

1 268 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
läste nyss i instruktionsboken till min S60

att man ej skulle använda renlighetstillsatser i bränslet om volvoverkstaden ej utryckligen ombett en göra detta?

hur kommer det sig? vad kan hända? det är väl bra att hålla insprut etc rena?

4 001 Inlägg
22 mars 2008
en motfråga, vad skulle nåt sånt rengöra? det sitter ju bränslefilter som ska hålla smuts och partiklar borta.

enligt min vetskap så finns det inga bränsletillsatser som rengör/boostar oktan eller likvärdigt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 268 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
kolvas skrev:
en motfråga, vad skulle nåt sånt rengöra? det sitter ju bränslefilter som ska hålla smuts och partiklar borta.

enligt min vetskap så finns det inga bränsletillsatser som rengör/boostar oktan eller likvärdigt.

så STP rengör inte insprutmunstycken då som det står på flaskorna?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 mars 2008
Alla sådana tillsatser (iaf alla jag sett/hört talas om) är bara ren båg och inget som gör någon som helst nytta på en modern bil.

Snarare tvärt om på en ny bil, tillsatser osv kanske sabbar motorn istället för att få den att må bättre, varför skulle annars volvo uttryckligen säga att man inte ska använda det ??

Jag vet inte säkert om tillsatser gör varken gott eller ont i din bil men jag hade ju inte hällt i sånt i bilen dels för att sådana tillsatser brukar kosta ett antal hundra per liter och dels för att biltillverkaren dessutom säger att man inte ska göra det.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 268 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Alla sådana tillsatser (iaf alla jag sett/hört talas om) är bara ren båg och inget som gör någon som helst nytta på en modern bil.

Snarare tvärt om på en ny bil, tillsatser osv kanske sabbar motorn istället för att få den att må bättre, varför skulle annars volvo uttryckligen säga att man inte ska använda det ??

Jag vet inte säkert om tillsatser gör varken gott eller ont i din bil men jag hade ju inte hällt i sånt i bilen dels för att sådana tillsatser brukar kosta ett antal hundra per liter och dels för att biltillverkaren dessutom säger att man inte ska göra det.

sant tack för svaret

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 mars 2008
LazerHawke skrev:
TBOC_Razor skrev:

sant tack för svaret

Det var så lite så smile

Men jag tror nog faktiskt att det inte är en omöjlighet att sånna tillsatser gör mer skada än nytta i en modern motor med alla dess avancerade styrsystem osv.

Men fråga din lokala Volvo-verkstad för att vara helt 100% på effekterna av tillsatser.

Nu ska jag iaf ut i bilen och rycka ut SIDen för att laga den igen, mors!

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 353 Inlägg
22 mars 2008
Och STP injectioncleaner är ungefär som  etanol också, så istället för att köpa en flaska på 250ml för ~40 kr så kan man köpa en hel liter för 8 kr roll
Senast redigerat av Batta (22 mars 2008)

There's no replacement for displacement

Sök