2146
Sök

försäkringsbolag betalar?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 mars 2008
Decibel skrev:
MeloveGolf skrev:
....säger sig självt att man ligger illa till i domarens ögon...

Onödigt vetande, men domaren bestämmer nada av dom eller påföljd i en rättegång.

hey det var en metafor wink

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
26 mars 2008
anderssonboy skrev:
Flubbs skrev:
Sätt bilen på din morsa, men skulle du bli utan ersättning om det händer något så kommer vi väl få höra det här med.
Som det stått innan i denna tråden, de som säljer försäkringar vill böja reglerna och säga att det är ok att försäkra din bil på dina päron. Medans de som ska besluta om du får ersättning eller inte endast ser till det som står i villkoren.
Om du går in på trygghansa eller länsförsäkringar och läser deras villkor så kommer du se att det står följande:
A.3 Vem försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för dig som försäkringstagare och ägare till objektet. Med ägare avser Trygg-Hansa den verklige, civilrättslige ägaren.

Allt annat är Försäkrat Intresse och därmed ett bedrägeri.
Anledningen till att det är så mycket dyrare för 18åringar att försäkra sin bil är för att de kör sämre än medelsvensken. När man precis tagit körkort så är man inte direkt riskmedveten, man kör fortare och tänker inte på riskerna på samma sätt som en 38 åring som haft körkort i 20 år.
Innom försäkringsbolagen så heter det; Rätt pris för rätt risk. Mao om du sätter din bil på din mamma eller pappa så betalar du inte rätt pris för rätt risk. Efter som man framställer det som att den huvudsakliga brukaren är mamma eller pappa.

de kallas muntligt avtal de man får av dom på försäkringsbolaget ..  o de ska ju hållas me .. be altid om doms namn o direkt nr osv när du försäkrar lr så ..

Muntligt avtal är i dessa sammanhang värt noll och rent skitsnack.
Villkor är det enda som skadereglering kollar efter.
Måste säga att det är bra "modigt" av dig att gå ut offentligt med att du skenförsäkrar ditt fordon, när ditt regnr är fullt synligt, man vet vilken ort du bor i, ditt efternamn osv. Tar inte lång stund att gräva lite med hjälp av f-bolagen...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

1 082 Inlägg
26 mars 2008
Residence skrev:
alain skrev:
Jag pratade med min försäkring och frågade så: min son vill köpa en bil som han kommer att köra själv, kan han sätta den på mig så att den blir försäkrad på mig med?
Försäkring: ja det går bra så länge att din son bor och är inskriven hemma hos dig. Om din son är inte inskriven och inte bor hos dig  då går det inte. om ni gör det, försäkring gäller inte pga bedregeri.

Jag ringde och kollade med volvia(nyss:031-3456900)  och dem kräver att bilen står på den huvudsaklige brukaren. oavsett om son/dotter bor under samma tak. det har inget med saken att göra.

Det har i aldrig haft något med saken att göra heller.. och i princip samtliga bolag använder "samma" policy. Enda så kallade undantag är make/maka och sambos eftersom man har ett gemensamt ekonomiskt intresse då.

355 Inlägg
26 mars 2008
jonesono skrev:
anderssonboy skrev:
Flubbs skrev:
Sätt bilen på din morsa, men skulle du bli utan ersättning om det händer något så kommer vi väl få höra det här med.
Som det stått innan i denna tråden, de som säljer försäkringar vill böja reglerna och säga att det är ok att försäkra din bil på dina päron. Medans de som ska besluta om du får ersättning eller inte endast ser till det som står i villkoren.
Om du går in på trygghansa eller länsförsäkringar och läser deras villkor så kommer du se att det står följande:
Försäkringen gäller för dig som försäkringstagare och ägare till objektet. Med ägare avser Trygg-Hansa den verklige, civilrättslige ägaren.

Allt annat är Försäkrat Intresse och därmed ett bedrägeri.
Anledningen till att det är så mycket dyrare för 18åringar att försäkra sin bil är för att de kör sämre än medelsvensken. När man precis tagit körkort så är man inte direkt riskmedveten, man kör fortare och tänker inte på riskerna på samma sätt som en 38 åring som haft körkort i 20 år.
Innom försäkringsbolagen så heter det; Rätt pris för rätt risk. Mao om du sätter din bil på din mamma eller pappa så betalar du inte rätt pris för rätt risk. Efter som man framställer det som att den huvudsakliga brukaren är mamma eller pappa.

de kallas muntligt avtal de man får av dom på försäkringsbolaget ..  o de ska ju hållas me .. be altid om doms namn o direkt nr osv när du försäkrar lr så ..

Måste säga att det är bra "modigt" av dig att gå ut offentligt med att du skenförsäkrar ditt fordon, när ditt regnr är fullt synligt, man vet vilken ort du bor i, ditt efternamn osv. Tar inte lång stund att gräva lite med hjälp av f-bolagen...

är somsagt helt lagligt .... så jag bryr mej inte ..

1 082 Inlägg
26 mars 2008
anderssonboy skrev:
jonesono skrev:
anderssonboy skrev:

Eftersom du säger det, så är det nog så...

Ta och kolla upp villkoren i din försäkring och citera här.

15 Inlägg
26 mars 2008
anderssonboy skrev:
jonesono skrev:
anderssonboy skrev:

Verkar inte som du hängt med i tråden.
Såvida du inte är:
1. Sambo med dina föräldrar
2. Gift med dina föräldrar
3. Registrerat dig och dina föräldrar som partners

Då är det försäkrat intresse och detta är inte tillåtet enligt villkoren hos alla försäkringsbolag.

Med andra ord det är inte lagligt. Busskort är mycket billigare än bil om man nu går i skolan.

1 082 Inlägg
26 mars 2008
Flubbs skrev:
Busskort är mycket billigare än bil om man nu går i skolan.

Så sant som det är sagt!
Tyvärr anser många att det finns en oskriven rättighet till bilägande för alla (även dem med barnbidrag).. gärna motorstarka alternativ.. för det har ju alltid med rätten till bilägande att göra.

355 Inlägg
26 mars 2008
jonesono skrev:

har inte försäkrat bilen en men ringt o snakat med dom ...

Flubbs skrev:
anderssonboy skrev:
jonesono skrev:

Såvida du inte är:

Då är det försäkrat intresse och detta är inte tillåtet enligt villkoren hos alla försäkringsbolag.

Med andra ord det är inte lagligt. Busskort är mycket billigare än bil om man nu går i skolan.

fins många mer försäkrings bolag en  trygghansa....

1 082 Inlägg
26 mars 2008
anderssonboy skrev:
jonesono skrev:

Flubbs skrev:
anderssonboy skrev:

Såvida du inte är:

Grunden till ett bilägande är att man vet vad det innebär.. även finstilt (hur tråkigt det än må låta).

"bilen står på morsan men jag betalar till henne .. o kommer vara enbart jag som använder den.."
Någon måste ju ha en försäkring på bilen idag.. annars lär du/ni har trafikförsäkringsföreningen efter er = dyrt!
Du verkar inte förstå att samtliga f-bolag har likadan policy.
Jag säger inte detta för att jävlas, utan för att hjälpa folk innan de sätter sig bokstavligt talat i skiten.
Det kan hända vem som helst, tänk på det.

Ett tips: Fråga försäkringstanten/gubben om försäkrat intresse i din bil.. de lär (kanske) vakna upp då.. om inte annat, så ger de dig felaktig info. Men det är din skyldighet och ansvar att följa villkoren som gäller.

355 Inlägg
26 mars 2008
jonesono skrev:
anderssonboy skrev:
jonesono skrev:

Flubbs skrev:

Såvida du inte är:

Grunden till ett bilägande är att man vet vad det innebär.. även finstilt (hur tråkigt det än må låta).

"bilen står på morsan men jag betalar till henne .. o kommer vara enbart jag som använder den.."
Någon måste ju ha en försäkring på bilen idag.. annars lär du/ni har trafikförsäkringsföreningen efter er = dyrt!
Jag säger inte detta för att jävlas, utan för att hjälpa folk innan de sätter sig bokstavligt talat i skiten.

Ett tips: Fråga försäkringstanten/gubben om försäkrat intresse i din bil.. de lär (kanske) vakna upp då.. om inte annat, så ger de dig felaktig info. Men det är din skyldighet och ansvar att följa villkoren som gäller.

trafikförsäkringsföreningen  har ingen anledning o dra pengar då bilen inte är påstäld.....

15 Inlägg
27 mars 2008
anderssonboy skrev:
jonesono skrev:
anderssonboy skrev:

trafikförsäkringsföreningen  har ingen anledning o dra pengar då bilen inte är påstäld.....

Alla försäkringsbolag har samma policy när det kommer till att försäkra bilar. Det finns fler försäkringsbolag än TryggHansa, absolut, men du måste också förstå att ett muntligt löfte från en säljare är värt lika mycket som mitt gammla matkort från gymnasiet (ingenting).
Jag har själv jobbat med försäkringar så jag vet va man säger för att få iväg ett sälj. Du kan säga att om du krockar så kommer det en trumparad gåendes förbi. Kommer ingen att bry sig om, för man måste råka ut för en olycka för att se om det verkligen kommer ett band!

Mao, de säger i stort sett vadsom för att du ska köpa försäkring för då tjänar de pengar. Om det händer en olycka och skadeavdelningen nekar dig ersättning så kan du komma med ditt muntliga avtal hur mycket du vill. De kommer aldrig att ändra sig eftersom de har villkor för var försäkring.
När du tecknar din försäkring så godkänner du samtidigt att det är villkoren som gäller och inget annat.

Summa kardemumma: Sätt bilen på din mamma, det är inte lagligt men gör det om du vill.
Lyssna på vad folk med mer erfarenhet säger, vi säger inte detta för att vara taskiga utan för att vi hjälper till. (Skulle folk alltid gå runt och tro att man kan sätta sina fordon på sin mormor för att det blir billigare, kommer de att få en chock när det väl händer något och man blir utan ersättning).

Sist men inte minst, är det inte bättre att ha ett busskort och spara pengar? Då kan du njuta av bilen som du betalar själv sen, slippa sätta den på din mamma för att kunna köra lite till o från skolan.
Senast redigerat av Flubbs (27 mars 2008)

1 079 Inlägg
27 mars 2008
Tänk på att när det händer något så letar gärna försäkringsbolagen ursäkter att inte betala ut ersättning och värre koller blir det. Några fall som en del råkat ut för, kan vara intressant att lägga till i diskussionen.

http://www.zatzy.com/allmaent/203828-sk … aende.html
http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=1953241
http://www.autopower.se/forum/topic.asp … amp;sida=1

Det värsta är väl inte materiella skador, vad händer om man hamnar i rullstol vid en avåkning och bilen är skenförsäkrad, och försäkringsbolaget inser att en 64åring har inte en Supra med motivlack, neon, vingar och grejer och det är hans son som kört bilen och det kan bevisats att det är han som betalt styling, delar och att bilen står parkerad på annan adress, kan man glömma ersättningar för bestående men, omskolning osv? Eller låt oss säga att sonen krockar med en annan bil och sätter nån i den bilen i rullstol och det är sonen som är vållande vem får stå för det?
Senast redigerat av Madhouse (27 mars 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
27 mars 2008
Varför har folk alltid fått för sig att det enda folk skriver på sina föräldrar, eller tydligen morföräldrar här, är supror, skylines mm.
De flesta jag vet har ställt sin vanliga bil där, en Golf, Skoda, Toyota whatever...inga monstermaskiner som stylas. Bara vanliga transportmedel..
Kör försäkrat på päronen om man bor med dom eller i närheten av dom iaf.

15 Inlägg
27 mars 2008
Madhouse skrev:
Tänk på att när det händer något så letar gärna försäkringsbolagen ursäkter att inte betala ut ersättning och värre koller blir det. Några fall som en del råkat ut för, kan vara intressant att lägga till i diskussionen.

http://www.zatzy.com/allmaent/203828-sk … aende.html
http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=1953241
http://www.autopower.se/forum/topic.asp … amp;sida=1

Det värsta är väl inte materiella skador, vad händer om man hamnar i rullstol vid en avåkning och bilen är skenförsäkrad, och försäkringsbolaget inser att en 64åring har inte en Supra med motivlack, neon, vingar och grejer och det är hans son som kört bilen och det kan bevisats att det är han som betalt styling, delar och att bilen står parkerad på annan adress, kan man glömma ersättningar för bestående men, omskolning osv? Eller låt oss säga att sonen krockar med en annan bil och sätter nån i den bilen i rullstol och det är sonen som är vållande vem får stå för det?

Det är trafikdelen på din bilförsäkring som betalar personskador i trafiken. Du blir inte utan vård men du kan bli utan ersättning för bestående men. Sätter du någon i rullstol så kommer de att få ersättning genom sina försäkringar.

2 982 Inlägg
27 mars 2008
lägg ner tråden.
sen när ni som har bilen på någon annan krockar så kommer vi som har våra bilar på oss själva att jubla och klappa. *its not over until the fat lady sings*.

15 Inlägg
27 mars 2008
Residence skrev:
lägg ner tråden.
sen när ni som har bilen på någon annan krockar så kommer vi som har våra bilar på oss själva att jubla och klappa. *its not over until the fat lady sings*.

Skulle det vara jag som blir påkörd och vållande har skenförsäkrat sin bil, kommer jag även att göra en liten dans på olycksplatsen (förutsatt att det är möjligt).

Kan man inte betala ska man inte köra
Kan man inte försäkra ska man inte äga, köra eller vilja köra

1 079 Inlägg
27 mars 2008
Mortalis skrev:
Varför har folk alltid fått för sig att det enda folk skriver på sina föräldrar, eller tydligen morföräldrar här, är supror, skylines mm.
De flesta jag vet har ställt sin vanliga bil där, en Golf, Skoda, Toyota whatever...inga monstermaskiner som stylas. Bara vanliga transportmedel..
Kör försäkrat på päronen om man bor med dom eller i närheten av dom iaf.

Om du hänvisar till mitt inlägg så använde jag bara supra som exempel, man vill ju gärna få det låta värre än vad det är wink iof såg jag en äldre gubbe komma åkande i en supra igår.....Nä det är klart det är mer vanligt med normala bilar, det är inte själva stylingen som är det väsentliga det som är det allvarliga är om man skadar sig om man inte får ersättning för det som kommer efter, lappar ihop en gör dom på sjukhuset men sedan allt efter det som om man får bestående skador/men som att hamna i rullstol, blir halt, måste amputera nåt, konstant smärta, vanprydande ärr, skola om sig, bortfall av inkomst, pengar till att handikappsanpassa hem/bil, rehabilitering osv osv.

Försäkringsbolag letar alla anledningar till att inte betala ut ersättning och det vore ju bra surt att bli så skadad och bli utan hjälp/ersättning när sjukhuset lappat ihop dig så sitter man där på bar backe allt bara för att man gjort försäkringsbedrägeri och sparat tusenlappar som i det sammanhanget är som kattskit.

Folk får väl göra som dom vill och det är bäst att verkligen kolla upp vad som gäller med sitt försäkringsbolag för är olyckan framme så vill man inte stå där och få slängt i ansiktet att försäkringen inte gäller.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
27 mars 2008
Kommer bli otroligt sne iaf om ett bolag nekar mig ersättning för ja krockar med mor eller fars bil, jag kör faktiskt dem ibland när de inte känner sig kapabla till att köra av en eller annan anledning.
Exempelvis har man ju fått ta på sig många gåner att åka på verkstad, besiktning, tvätt osv. Då e jag ju bara en som lånar skiten :S Aja, det bör la inte va nån fara.

Sök