4438
Sök

Zinkanod på personbil. Fungerar det?

* Klåpare
1 718 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
Har en halvlustig fundering angående zinkanoder som båtar har för att hämma rostbildning. Skulle en eller flera zinkanoder på bilens balkar göra någon nytta eller skulle det bli pannkaka av alltihopp?
Och nej, detta är inget 1:a april-skämt. Helt seriöst, borde det inte fungera?

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
1 april 2008
vette fan Faderator  lol

C H E V R O L E T <3

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
1 april 2008
Teoretiskt borde det väl gå.. Blir kanske mindre med rost runt anoden iaf. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

* Klåpare
1 718 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
Irmscher Vectra skrev:
Teoretiskt borde det väl gå.. Blir kanske mindre med rost runt anoden iaf. tongue

Ja jag påstår att det ska fungera. smile Chassiet är ju förzinkat från fabrik för att skydda det mot rost, så en anod måste väl ändå göra nytta?

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
1 april 2008
Gulmun skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Ja jag påstår att det ska fungera. smile Chassiet är ju förzinkat från fabrik för att skydda det mot rost, så en anod måste väl ändå göra nytta?

Så länge inte fartvinden ställer till det för anoden så..
Fan, kanske vore nåt att testa på min gamla Opel när jag får ut den i vår. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

* Klåpare
1 718 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
Nej fartvinden är nog inga problem, båtanoder är ju hydrodynamiskt utformade för att inte bromsa in båten. De borde ju även ha bra aerodynamiska egenskaper. Kanske kan sätta dom som splitters? wink

12 086 Inlägg
1 april 2008
Tanken är god, men de känns på nåt sätt som om att om de skulle funka så skulle de nog sitta på bilarna redan.. tanken har slagit mig själv förut, men som sagt la ner iden. Jag tvivlar på att det inte är testat.

* Klåpare
1 718 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
Nja säg inte det, ingen bil har zink eller kopparpasta på bultar när de rullar ut från fabriken fast det vore fördelaktigt för hemmaskruvaren och/eller servicemekanikerna.

945 Inlägg
1 april 2008
på ett fartyg är det väl galvaniska strömningar som käkar upp stålet. Eftersom en bil befinner sig i en betydligt syrerikare miljö än ett båtskrov så tror jag tyvärr inte att det funkar, du skulle nog få täcka hela bilen med aNODER :p

blinka blått om du vill rejsa!

* Klåpare
1 718 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
Japp det är de galvaniska strömmarna som påskyndar korrosionen. Saltet i havsvattnet är den stora boven. Saltet på vintervägarna var det som gav mig ideén att det kanske skulle fungera på en bil också.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
1 april 2008
Ska du lägga bilen på botten så är det en jättebra ide, annars så gör du bässt i att skippa det...
Senast redigerat av TenZer (1 april 2008)

Rock'n Roll

* Klåpare
1 718 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
Pratade just med en gammal skeppare, han säger att det fungerar på bilar med. Enkel kemi tyckte han... Men det finns visst några minus med anoder på en bil. Det blir stora galvaniska strömmar som vandrar till anoden och är det en orenhet någonstans i bilens plåt så blir det ett stort rosthål där på nolltid. hmm Tydligen så hade Audi problem med förzinkningen på 80-talet, lacken släppte p.g.a. de galvaniska strömmarna. Det går alltså. På egen risk... Synd. sad

Sök