4437
Sök

Besiktiga en gammal volvo 164 i Borås

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Blev bara sugen på att skriva ner min lilla historia efter att ha läst något likande från b10tex...

För några dagar sen bokade jag en tid för besiktning på min gamla volvo 164. bilen har stått i 2år och har väl därför inte besökt en bilprovning på 4 år… Då det var ”flera dar kvar” och vad jag mindes bara lite rost i vänster golv att åtgärda drog jag självklart ut det jobbet in i det sista…

När jag igår vid 7 tiden lyfte upp min pärla insåg jag att det visst inte var så lite att göra som jag först inbillat mig :s Hmm, fram med kapen detta hinner jag nog tills imorn, bokad tid kl 7.10 i Borås…
Det slutade med att jag hade skurit bort rejält mycket plåt och ett gapande hål längs med skarven på hela torpeden, ner till förargolvet blev resultatet… Dessutom var jag tvungen att delvis plocka av skärmen för att komma åt, detta bidrog till ännu mer extra jobb…

Tja, det kanske var ”lite” mer än jag först trodde konstaterade jag aningens nervöst för mig själv… Aja, bara hugga in, dags att göra inpassning av den nya friska plåten. Ett plåtstycke med måtten 55x15 cm började sakta ta form o tillslut var det rostiga hålet ett minne blott. Nu hade klockan hunnit bli 24.00 och längtan efter kudden var stor.

Backar ut bilen ur garaget och stänger ner. Konstaterar då att jag bara har bromsljus på en sida vilket medförde att garaget fick låsas upp igen… Efter div. pulande med detta lyckades jag slutligen Gå till sängs, klockan är nu iaf 01.00 och jag tänker nu får det fasen bära eller brista. Hade ingen förväntan om att den skulle passera blankt…

Motstridigt kliver jag ur sängen kl 06.00 och inser direkt att detta kommer bli en lång dag. Sätter mig i bilen och avverkar de 3.5milen till Borås som jag har. Finns en provning hemma i stan men jag har goda erfarenheter av Borås plus att det går lätt o få tider där.

Rullar försiktigt in genom dörren, med mitt kraftigt mullrande avgassystem för att göra ett gott första intryck.
”Vart har du fått tag i den här” var det första bes mannen sa… Ja, de finns o få tag i lite vart stans med det börjar bli svårt sa jag, och märker genast att minnen väcks på den runt 50åriga mannen.
”Ja det är inte vanligt att man ser dessa idag” Nä folk brukar alltid se upp lite extra när man kommer säger jag och strax därefter kommer en annan nostalgisk bes kille o kikar in under huven. Kommer att renovera och svetsa upp bilen helt nu under våren säger jag.

Dags att testa bromsarna och jag känner mig lugn, dessa har jag ju gått igenom. Perfekt fram, perfekt bak… Men vad nu då? FAN Parkeringsbromsen e ju helt död…Blir irriterad på mig själv, den har tagit helt perfekt och det sist jag kollade, troligen har han dragit sönder något eller liknande, men funkar gör de iaf inte.. Blir att besiktiga om iaf tänker jag.

Bilen upplyft och han noterar min rekorderliga rostlagning kvällen innan samt diverse nya rör dragna, han tittar inte närmre och hackan är han ganska snäll med…

På provkörningen kollar han inte så mycket, varken torkare eller tuta, konstateras dock att avgas läcker testar p-bromsen än en gång och konstaterar igen att den är död, och när han parkerar bilen säger han att vi mäter co nästa gång, då avgassysystemet läcker så pass mycket…
Jag frågar då lite försynt om han ändå inte kan mäta värdena, så jag får en liten indikation på co halten, misstänkte nämligen att det kan vara jäkligt högt då bilen drar ung 1.7l/m… Jodå, det kan vi ju lösa säger den muntra bes killen och den digitala mätaren visar nu 3.6, med marginal godkänt…

När vi kliver ur bilen tar killen mig åt sidan precis så ingen skall höra, han säger att det e ju jäkligt viktigt det där med parkeringsbroms, att ha ifall färdbromsen ballar ur. Jo jag nickar med förstående och vet att ombesiktning kommer jag ju inte ifrån… I samma sekund tar han fram sin handdator och säger att ”Äh, jag släpper dig den här gången, MEN du får lova att du fixar detta direkt när du kommer hem” Ok, jodå det gör jag ju såklart säger jag, redigt överraskad över det godkända resultatet, jag skall ju ändå gå igenom hela bilen allteftersom nu ivår säger jag.

Med ett leende på läpparna beger jag mig åter hemåt, alltid skönt att slippa ombes big_smile Har dessutom minst 3 bilar i det närmsta som också skall besiktas… Men nu är det snart dags att lira ner min ”fin motor” i 164an. En borrad b30 med 3 solex 45 på…Cirkus 250 hk… Skall bli åka av hoppas jag…

Hoppa detta inlägg inte ligger i fel kategori och att ni inte tycker det blev lång och segt att läsa, har ju inte tvingat er trotts allt wink

/RIC

Volvonörd
1 187 Inlägg
9 april 2008
Läckert med en 164a får nostalgiska tankar när jag läste om din bil, ja det finns besiktningsmän som släpper allt. Jag var in med malibun och hade inga bromsljus när jag stog still med bilen av utan var tvungen att ha halvljus på för att få bromsljus, det släppte han eftersom han inte hittade nå annat på bilen och att jag rostlagat allt på den och kostat på allt annat. Har ännu inte satt mig in i bromsljuset eftersom jag inte är så hemma på amerikansk el. Det enda jag vet är att blinkersspaken har nåt med det hela att göra och det är nu 2 år sedan jag besiktade den wink

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

Sök