Växla från femman till tvåan, skadas motorn?

Norbro
9 april 2008 · 263 Inlägg

har för mej att dodge vipern gör 120 km/h på 1:an, minns att jag läste det någonstans tongue de e grejjor de ^^

PS: bror växlade från 5:an till 2:an otaliga gånger bara för skojjs skull, både på asfalt och grus.. detta resulterade oftast i låst bakaxel och/eller varvstopp, lyckades aldrig knäcka varken axeln eller den trofasta m45:an ^^ behöver jag nämna att det var en 740 tongue

Senast redigerat av Norbro (9 april 2008)

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare
Honken_ Klyphuggare
9 april 2008 · 328 Inlägg

inga problem att slänga i lägre växlar. motorbromsa så hjulen inte hänger med tycker jag funkar bäst på bakhjulsdrivna bilar. MEN får höja ett varningens finger att få i ettan i skaplig fart går jävligt trögt så ta inte i så du bryter av växelspaken bara.

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
Batta
9 april 2008 · 1 353 Inlägg

325'an gör ca 50 på 1'an
95 km/h på 2'an
160 km/h på 3'an
och på 4an har jag aldrig varit upp på varvstoppet, dock kört 220 mätarfart på 4'an (:


men det bör inte vara nåt problem med att växla ned för att gasa, jag gör det hela tiden, inte kört sönder något än smile

men, som andra så se upp med att gå ner på för låg växel bara.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
KHRacing
10 april 2008 ·

henkebenke skrev:
Att hoppa över en eller flera växlar skadar synkringarna, framförallt vid höga varv. Att stega igenom växlarna är att föredra.

Spelar väl igen som helst roll överhuvudtaget då v-lådn har ett friläge i mitten .

jag kör ofta stenhård & bromsar kanske från 150-170 ner till 40-50 & stopper då i tvåan i runt 110-120 mitt under pågående hårda nedbromsing, bilen tenderar alrdig till ´sneddraging/låste hjul (bra koppling)
( O jag vet vad jag gör okså)


handen i gips därav stavfelen

Fredrik-79
10 april 2008 · 2 164 Inlägg

Beror som sagt på bil och hur utväxlingen är.
De är ingen fara att hoppa över växlar men om man övervarvar en motor för mycket så går den sönder.
De är inte kul att ha för hög kolvhastighet för då kommer nått gå sönder och då är de bara att byta motor i dom flesta fall.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
catch_me
10 april 2008 · 9 Inlägg

tips gör inte det bara

kolvas
10 april 2008 · 4 001 Inlägg

Vid övervarv p.g.a motorbromsning så finns en risk att vevstakarna går av, det är nästan omöjligt att gasa en motor så långt.

Du ska aldrig stoppa i en lägre växel än vad bilen kan göra på den växeln:

80 km/h i 2:an går oftast bra, (rekommenderas dock inte om du inte är 100 på vaddu gör) 80 km/h på 1:an är inte bra...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
fredda_king Fotograf
10 april 2008 · 1 319 Inlägg

varför växla ner över huvudtaget. går ju fortare ju högreväxel:) jag lägger i 3an vid 50 sen trycker jag bara fullt upp till 145 sen 5an se crusar man bara:)

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
henkebenke
10 april 2008 · 1 703 Inlägg

KHRacing skrev:

henkebenke skrev:
Att hoppa över en eller flera växlar skadar synkringarna, framförallt vid höga varv. Att stega igenom växlarna är att föredra.

Spelar väl igen som helst roll överhuvudtaget då v-lådn har ett friläge i mitten .

jag kör ofta stenhård & bromsar kanske från 150-170 ner till 40-50 & stopper då i tvåan i runt 110-120 mitt under pågående hårda nedbromsing, bilen tenderar alrdig till ´sneddraging/låste hjul (bra koppling)
( O jag vet vad jag gör okså)


handen i gips därav stavfelen

Du har väl kört honda, då bör du väl veta att snabba växlingar vid höga varv sliter på synkringarna.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
hedley Saaboholic
10 april 2008 · 3 129 Inlägg

gasa hårt som fan på 1.an sleva i 2.an dra varvstopp på 3,an å sleva i 2.an igen så får du se vad som händer.

För att vara lite seriös: som många nämnt tidigare, beror HELT på vilken bil och utväxling du har, har du en bil som inte gör mer än 80 på 2.an äre ju ingen super bra idè att slänga i 2an om du ligger i ca 130-140 på 5.an..

Själv brukar jag vid omkörningar gå från 5.an -->3.an för att få ökad acceleration, dock om hastigheten av framförhavande bil ligger under 70km/h brukar det bli 2.an som får åka i. Dock kör jag aldrig i 70 jämt på 5.an men iallafall.

Angående Synkringarna, vad det är? jadu.. det lär du ju märka om du gör något idiotiskt, för då kommer det kosta att få det bytt.

Ta det lugnt istället och gör som flera sagt, kolla ungefär hur långt du kan dra 2.an så kan du ju räkna ut vart du inte bör lägga i den själv sen.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
KHRacing
10 april 2008 ·

henkebenke skrev:
Du har väl kört honda, då bör du väl veta att snabba växlingar vid höga varv sliter på synkringarna.

hehe att det sliter på delarna -är ju en annan sak :-)

Magnus9-3 Fukttekniker
10 april 2008 · 100 Inlägg

Man ska ha stor motor och automat, så slipper man fundera cool

Volvo V70 D5 "BSR" (2005)
Vilden
10 april 2008 · 223 Inlägg

Min bil gör ganska exakt 100 km/h på 2:an men skulle aldrig skicka i den i högre hastighet än 70, för den gör ingen nytta då, bättre satsa på 3.an.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang