Prejad av buss.

Super_Micke Bildrulle
10 april 2008 · 499 Inlägg

Sebban89 skrev:
Verkar vara så att yrkeschaffisar överhuvudtaget skiter i alla andra medtrafikanter och kör som idioter.. Men värst är ju ändå Taxichaffisar och bussar! De kör bara, ligger i mitten i 2 filiga rondeller med sina jävla bussar! Man blir så förbannad.

Som yrkeschaufför kan jag inte riktigt hålla med om det där. Men jag som jobbar rakt igenom rusningen på eftermiddagen ser ju desto mer dumheter från folk på väg hem från jobbet. Mer än en gång man sett någon jävel komma krypande på fel sida av vägen därför att denne verkar tro att alla 10 bilar före honom parkerat mitt på vägen, som man sen får släppa fram för att mötande inte ska krocka med honom. Mer böter åt folket så kanske dom lär sig köra bil.

Dock är busschaufförer ofta väldigt dåliga på att visa respekt för andra. Aldrig fått nita för en buss som bara slänger på blinkersen vid en hållplats och sen kör oavsett om eventuell bil bakom hinner stanna trafiksäkert eller inte?

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
hamre I hate movex
10 april 2008 · 1 Inlägg

Värst vad alla har emot busschaufförer då. Kan medge att det finns äggskallar som kör buss men finns det som kör bil också.

Jag själv är busschaufför och är ute i trafiken väldigt mycket och ser väldigt mycket idioter som kör bil.

Kan berätta om en händelse jag råkade ut för häromdan bara.

Jag hade stannat vid en hållplats för att ta upp passagerare. När detta är klart kollar jag i backspegeln och ser en bil ganska långt borta. Jag bedömer att denna kommer kunna stanna säkert.
Jag blinkar ut och kör på. Kollar en gång till i backspegeln för att verkligen kolla att denna bil stannar.
Men nu har denna bil gasat på ordentligt för den ska minsann bara om innan jag har kommit ut.
Då detta var på en smal väg och mötande kom så var det bara att slänga sig på bromsen och se hur mina passagerare var väldigt nära att ramla omkull.

Hade jag hunnit köra ut en halvmeter till hade bilen antingen tagit min framsida eller varit tvungen att köra över på mötande körbana och frontalkrocka med dom mötande bilarna.

Detta var då en ungdom i ca 18-19 års åldern som hade en stylad bil med ett visst känt hemsidemärke på vingen.

Så döm oss inte för hårt. Vi är inte alla idioter som kör buss.

Sen till dom som blir irriterade att vi tar upp flera filer i rondeller och korsningar borde tänka om väldigt mycket.

Lägger jag mig med en boogie buss eller led-buss i 1 fil och ska svänga så kan ni ge er fan på att det kryper upp en bilist på sidan och inte tänker på att mitt överhäng kan dra över på dennes fil också.

Det fick vi lära oss på körskolan att är det en smal korsning så ta ställ er så att ingen kan smyga förbi på sidan och få vårat överhäng i sidan.

Folk fattar inte att bussar är stora och tar upp plats.

Detta var mina tankar om detta.

Till TS så kan jag bara säga att denna busschaufför självklart skulle ha stannat och släppt fram dig.

Svemicke
10 april 2008 ·

gentoo skrev:
Håller med dig i stort. Tycker att det är konstigt att det inte händer fler olyckor vid hållplatser och att det är så många chaufförer som, trots sina fördelar, väntar tills det är tomt bakom. Tänkte bara tillägga att jag har blivit omkörd på idiotiska ställen av flera "stadsbussar" i olika städer när jag snällt har tuffat på i en turistbuss, senast var för ett drygt år sedan i Linköping då jag hade att välja mellan den andra bussen eller den 4dm breda betongkanten på insidan av kurva under en viadukt, passagerarna i min buss satt och svor åt den andra chauffören medan jag satt och höll andan framme vid ratten.

Jag brukar varna i god tid innan jag kör ut. Har som regel att slå ut vänster blinkers innan jag stängt dörrarna. Då har jag förvarnat i god tid att jag ämnar lämna hållplatsen. De som då drar på och ska köra om brukar jag jävlas med. Jag tycker att har man släppt bil 1 och bil 2 trots vänsterblink så finns det ingen anledning att släppa även bil 3.

Vissa busschaufförer drar ner vårt rykte rejält i skiten då de beter sig illa. De måste tänka på att deras handlingar gäller en hel yrkeskår. De skall föregå med gott exempel i trafiken. D'är det ämnar sig att göra det, vill säga.

Busschaffisen
12 april 2008 · 1 Inlägg

Jag är en av dessa  förbannade busschaufförer som kör buss. Intressant att se åldern på dessa arga unga män som är så förbannade. Det är övervägande unga män som är så förbannade. Egentligen så skulle man ta alla dessa unga män och sätta upp dem i en buss, ge dem några körlektioner och låta dem köra lite  så de fattade vad en buss är.
De har inte förstått att en buss behöver betydligt mycket mera plats än andra fordon. En buss på 12-14,5 meter behöver plats. Ibland är rondellerna dåligt utformade så vi måste låna lite plats, inte mycket men lite grann. Att göra en vänstersväng i en rondell med 12-14,5 m kräver mer än en fil. Det bara är så!
Vad ska övriga trafikanter( läs bilister som vill fram fort till varje pris) göra då? Jo avvakta lite bakom och låta oss komma ur rondellen.
Hur många gånger har man inte varit på väg in i en rondell och allt ser klart ut. Då kommer som skjuten ur en kanon en BMW,  en GTI eller någon annan sportig vagn med en hastighet som varken är laglig eller lämplig och kastar sig in i rondellen. De ska före till varje pris och de ska visa att de har rätten på sin sida. Det är bara det att vi kan inte stanna på 2m för då ligger alla passagerarna på golvet med skador och ambulans måste tillkallas för de allra äldsta som har fått lårbensbrott och armbrott. Vi kör de svagaste och mest serviceberoende människorna i vårt samhälle. De som inte kan köra bil eller inte har någon bil och  de som inte  kan gå så långt.

Det handlar om trafikmognad och det har dessa unga arga män väldigt litet av.
Jag stöter på dem dagligen. Hur många jag har räddat livet på genom att bromsa in så de hinner in i filen framför mig när de gör en livsfarlig omkörning, det vet jag inte men det är otroligt många.

Trafikmognad det är att begripa hur trafiken fungerar och vilka möjligheter och begränsningar den övriga trafiken har men vilka begränsingar man har för egen del.

Så nästa gång du möter en buss i trafiken och i en rondell så räkna till 10 och tänk på att vi behöver lite mera plats och vi kan inte stanna på 2 m. När vi hunnit ur rondellen så får du gärna köra om mig och försvinna i ett moln av rök.

Men glöm inte ordet trafikmognad, för det är de som det handlar om och inte att vara först till varje pris.

Busschaffisen

loudness
12 april 2008 · 4 554 Inlägg

en hel sda spekulationer hur har de gått för trådskaparen?

roxe Jesus didn´† Tap
12 april 2008 · 1 146 Inlägg

Taxiturkarna här i sthlm kör som idioter.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
THEBADGUY Gorgilus addictus
12 april 2008 · 4 737 Inlägg

Busschaffisen skrev:
Jag är en av dessa  förbannade busschaufförer som kör buss. Intressant att se åldern på dessa arga unga män som är så förbannade. Det är övervägande unga män som är så förbannade. Egentligen så skulle man ta alla dessa unga män och sätta upp dem i en buss, ge dem några körlektioner och låta dem köra lite  så de fattade vad en buss är.
De har inte förstått att en buss behöver betydligt mycket mera plats än andra fordon. En buss på 12-14,5 meter behöver plats. Ibland är rondellerna dåligt utformade så vi måste låna lite plats, inte mycket men lite grann. Att göra en vänstersväng i en rondell med 12-14,5 m kräver mer än en fil. Det bara är så!
Vad ska övriga trafikanter( läs bilister som vill fram fort till varje pris) göra då? Jo avvakta lite bakom och låta oss komma ur rondellen.
Hur många gånger har man inte varit på väg in i en rondell och allt ser klart ut. Då kommer som skjuten ur en kanon en BMW,  en GTI eller någon annan sportig vagn med en hastighet som varken är laglig eller lämplig och kastar sig in i rondellen. De ska före till varje pris och de ska visa att de har rätten på sin sida. Det är bara det att vi kan inte stanna på 2m för då ligger alla passagerarna på golvet med skador och ambulans måste tillkallas för de allra äldsta som har fått lårbensbrott och armbrott. Vi kör de svagaste och mest serviceberoende människorna i vårt samhälle. De som inte kan köra bil eller inte har någon bil och  de som inte  kan gå så långt.

Det handlar om trafikmognad och det har dessa unga arga män väldigt litet av.
Jag stöter på dem dagligen. Hur många jag har räddat livet på genom att bromsa in så de hinner in i filen framför mig när de gör en livsfarlig omkörning, det vet jag inte men det är otroligt många.

Trafikmognad det är att begripa hur trafiken fungerar och vilka möjligheter och begränsningar den övriga trafiken har men vilka begränsingar man har för egen del.

Så nästa gång du möter en buss i trafiken och i en rondell så räkna till 10 och tänk på att vi behöver lite mera plats och vi kan inte stanna på 2 m. När vi hunnit ur rondellen så får du gärna köra om mig och försvinna i ett moln av rök.

Men glöm inte ordet trafikmognad, för det är de som det handlar om och inte att vara först till varje pris.

Busschaffisen

Jag kan inte mer än att hålla med dig där. Folk borde få köra lastbil och buss så att dom förstår att dom behöver mycket mer plats än en personbil.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang