3753
Sök

högtalarkablar och Strömkablar

1 634 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
Börjar bli dags att byta ut strömkabeln. Har nu en 21mm från biltema, tänkte köpa en 33mm antingen från BRL eller ifrån DLS. DLS´s kabel är koppar, mjuk och följsam. BRL´s kabel är (silver?) lite (mycket) styvare.

Vad är skillnaden, mjuk och följsam är såklart att rekomendera, men varför har inte dls kabel (silver?) är det silver?. När jag köpte nya hgt-kablar från dls ville jag ha silver, men de kostade några hundralappar/m wink så det blev de vanliga dls-kablarna.

Blir även dags för nya lågnivåkablar. Har i nuläget en gas-lågnivåkabel från brl för 198kr tror jag den kosta, den gråa. På brl säger dom att den är riktigt bra, (såklart) Han tyckte inte att det var värt att byta ut den mot dls ultimate lågnivå. Den andra lågnivåkabeln jag har är för pinsam för att nämnas här. så den kommer bytas ut. Men vilka kablar skall jag välja? en till Gas, eller 2st dls ultimate.

ps. Någon som vill dämpa mina dörrar? tongue

Numera Saab 9-5 Aero -00

10 287 Inlägg
15 mars 2006
Kopparkabel såvida du inte är i bling-bling-branschen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 634 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Kopparkabel såvida du inte är i bling-bling-branschen.

/Göran

Kan du inte förklara lite?

Numera Saab 9-5 Aero -00

10 287 Inlägg
15 mars 2006
Finns ingen vettig anledning annars att använda silverkabel. Är det silverkabel så är den ändå bara ett blankt skikt som kan vara vad som helst som ser ut som silver.

Pratar vi ledningsförmåga så är det enklare och billigare att ta lite grövre kopparkabel än att försöka vinna några procent i konduktivitet och köpa massivt rensilver.

Och har man rökt in på extrema finljudsbranschen så säger dom att då skall det vara absoult rensilver (99.999%) isolerat med oblekt bomull - absolut inte plastisolering.

Rensilver på tråd (dia 0.5mm , area 0.2 kvadrat) kostar runt 50 kr/meter och för att få tex fyra kvadrat så krävs 20 trådar vilket är 1000 kr/meter om man köper tråd själv så att man undviker kabeltillverkarnas påslag. (1000 kr/meter per tråd : 2000kr/meter för två-ledare)

Har man rökt in på skin-effekten så spelar silver eller ett på-ångat ytskikt ingen roll. Dom som tror sig höra skineffekt hävdar litz-tråd.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 634 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
Sådärja wink Där kom ett riktigt svar. Ja men då blir det en dls strömkabel då. Ej bestämt tjocklek ännu. vad är nästa storlek efter 33mm?

Har någon något förslag på ett bra mellanregister i 5,25" med lågt inbyggnadsdjup (<50mm) som skulle kunna lira med mitt övriga system.

De skall sitta i de bakre stolparna i min V40.

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

21 761 Inlägg
15 mars 2006
andreas_gbg_ skrev:
vad är nästa storlek efter 33mm?

Tror att det är 50mm2, kan hända att det finns något där emellan men det brukar vara ett hopp från 33/35mm2 till 50mm2.

Sök