Basen lägger av när jag höjer.. why???

skitunge ...
6 mars 2006 · 82 Inlägg

Hejsan jag har två stycken 10" basar i min golf, men basarna vill inte spela högre när jag höjer.. Man bara hör dem jättesvagt på låga toner.. så fort tonerna i låten blir lite högre lägger basen av..
(och nu snackar jag 10-20 db)

Grejen är att de funkade utmärkt förut innan jag bytte baslåda från en gammal ful till en lika stor men snyggare. De är inte fel på slutsteget heller, för jag var i afären och bytte till ett nytt eftersom jag trodde att de var de som hadde pajat.

Tacksam för svar innan jag sliter ut skiten..

Scratch
6 mars 2006 · 719 Inlägg

Låter som problem med ström försörjningen. Dom låga tonerna som gräver mest effekt.

- Hur grov strömkablar har du?

- Dåligt batteri? Klara inte att ladda ut tillräckligt snabbt.

- Kollat alla kopplingar jord osv?

Låter ju som späningsfall så testa att mäta och se om späningen sjuker massor när du kör högt.

live free, die young.
timpan_87
6 mars 2006 · 781 Inlägg

har du spelat me det steget och dom basarna innan? inte för litet steg?

finns överbelastningsskydd i nästan alla steg som stänger av eller stänger ner när det blir förstår påfrestning..

annars borde de va jorden som spökar kanske?

skitunge ...
6 mars 2006 · 82 Inlägg

Ja jag har spelat med samma steg och samma basar innan och de fungerade hur bra som helst..

Jag har en rejäl strömkabel och batteriet är nytt (tänkte oxå att det kunde vara felet)..

Jag får väll kolla alla kablar ännu en gång..

..tack

Scratch
6 mars 2006 · 719 Inlägg

Ok.. Men ta och mät späningen när du spelar och se om den sjunker när ljudet går ner gör det det så vet du att det är för dålig strömförsörjning iaf vilket du fixar med tex optima betteri eller kondning om kablarna är som dom ska.

Kolla även protect lampan kan ju vara steget som inte orkar!

live free, die young.
skitunge ...
6 mars 2006 · 82 Inlägg

men den där protect lampan blinkar i takt med musiken ser jag nu  !?

Drönirettab
6 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Är det samma impedans på de nya basarna som på de gamla eller är det lägre? Det kan vara för låg impedans så att steget blir överbelastat.

skitunge ...
6 mars 2006 · 82 Inlägg

Drönirettab skrev:
Är det samma impedans på de nya basarna som på de gamla eller är det lägre? Det kan vara för låg impedans så att steget blir överbelastat.

De är samma basar bara ny låda...

mrBira
6 mars 2006 · 209 Inlägg

impedansen som spökar, ditt steg pallar inte den belastningen. alternativt dålig jord (minst troligt).

EDIT: är basarna kopplade likadant i nya lådan?

Senast redigerat av mrBira (6 mars 2006)

skitunge ...
6 mars 2006 · 82 Inlägg

mrBira skrev:
impedansen som spökar, ditt steg pallar inte den belastningen. alternativt dålig jord (minst troligt).

EDIT: är basarna kopplade likadant i nya lådan?

Ja de tror jag... Får gå igenom allt igen i morgon..

nagasaki.020
6 mars 2006 · 311 Inlägg

Jag test-spelade med min nya baslåda när den blev klar på min hemmastereo, och då så hände det samma sak. Jag kopplade sladdarna till basen då och så hörde jag ljud i basen, men när jag höjde så la den av. Allt jag gjorde var att jag skalade sladdarna som skulle in till basen och såg till att det kopplades bättre och så gick det att höja en hel del, alltså till max om det så var så. Det gick jag genom ivart fall...

timpan_87
7 mars 2006 · 781 Inlägg

de är inte en kabel som ligger imot båda polerna på basen? basarna? eller på steget? kan bara va en liten liten kabel som gör att de står så.. en vid chansning till:P

skitunge ...
8 mars 2006 · 82 Inlägg

OK.. tack Jag ska kolla allt..

GerryB
15 mars 2006 · 44 Inlägg

du säger att du har två st 10" tums basar? det kan inte vara så att en av dom är sönder? Det här med att protekt lampan blinkar i takt till musiken låter oroväckande smile brukar tyda på att det är felkopplat någonstans. har du paralell kopplat eller serie koplat basarna? vissa steg klarar båda, vissa går åt skogen om man väljer fel.

mvh gerry

PeppeVectra Peppe Vectra
15 mars 2006 · 1 076 Inlägg

på mitt gammla steg lös protect i tackt med musiken då var de basen som var trasig, för jag kopplade bort den basen å kopplade in en likadan å då vart lampan släckt.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
honda86
16 mars 2006 · 8 Inlägg

steget är för lite köpet ett nytt större steg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang