7043
Sök

Hjälp med installation av bilstereo

407 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
Jag har nyligen köpt en bil och där är inget kablage installerat utan kablarna från högtalarna, batteriet osv ligger helt löst. Det jag då i första hand behöver är väll ett ISO kablage som jag sätter ihop med de lösa kablarna?

Antar att det finns risk om man fäster kablarna fel i ISO kontakten att själva bilstereon man sedan ska koppla in kommer att skadas? På länken här finns en beskrivning hur man ska koppla och jag antar att den ISO kontakten där de gula, röda o oragne kalbarna går in i är den som kallas "ström" i länken? Utgår från en helt vanlig universial ISO kontakt som går att köpa på de flesta ställen.          http://www.minhembio.com/forum/index.ph … pic=104729

Sedan har jag också en fråga angående vilka högtalare det sitter i en Nissan Primera SLX 2,0 91:a? Har kollat runt på en del sidor men inte hittat någon som har specifiktioner till min Primera. Antar att högtalarna i min 91:a inte direkt är så heta. Skulle vara tacksam för svar och förklara gärna detaljerat eftersom jag är ny på området.

Kom på en fråga till, vad kan det kosta att låte en verkstad installera ISO kablaget? Vill helst lösa det själv men om man märker att man inte är säker på vilka sladdar som är vilka när man ska koppla ihop grejerna så kan det nog vara värt att låta någon installera. Problemet är bara att jag har en liten budget och bilstereon jag ska sätta in är väldigt billig så jag vill inte lägga mycket på en installation som jag inte har pengar till. Om någon nu råkar bo i Växjö området så kan ni alltid tipsa om någon som monterar det billigt.

Mvh

Jakob
Senast redigerat av Vallås Locos (16 mars 2006)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 mars 2006
Hej, om du bara tar reda på vilka kablar som går vart (voltmeter brukar hjälpa och ett 1.5volts batteri) sen finns det ju färdigpressade kontakter och bara o skarva dit kablarna... Matningen får du fram med voltmeter och högtalarna med ett batteri, lägg kablarna över + och - När plus är på plus på högtalaren så rör sig konen utåt...

Säg  var du bor så finns det säkert nån här som kan hjälpa dej( lr iaf ditt problem) tongue

Kolla på nissan verkstad lr på typ BRL för de brukar ha listor över vad som passar var...

407 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
Hej!

Jag bor i Växjö, någon som vet en billig och bra installatör av bilstereo där?

Sök