vilken låda är bäst till mina MDS 12"

andy88
7 maj 2008 · 11 Inlägg

Hallå har 2 mds 12 som jag tänkte bygga låda till...men så undrar jag vilken låda som ger bäst ljud av portad, band eller sluten??? tror dom heter såtongue
Tack på förhand

luunggan
7 maj 2008 · 956 Inlägg

beror helt på vilken bil du har och vad det är för basar, länka till vilken modell. Sen beror det på lite olika saker, portad låda ska i teorin spela ca 3 db högre än en sluten, och en väll byggd bandpass ska spela högt, dock svår att bygga och vad jag har läst så ska allt basljud låta nästan lika i bandpass. Så jag skulle säga en portad låda, men det är svårt att veta då jag inte vet vilka basar du har.

edit:stavfel

Senast redigerat av luunggan (7 maj 2008)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
yellow740
7 maj 2008 · 119 Inlägg

Vad är det för basar, vad för bil, vad lyssnar du på för musik, vad har du för steg och annat i systemet?  Bil, steg, basar och musik smak hör till om du vill ha rätt låda till dina basar..

Drönirettab
7 maj 2008 · 21 761 Inlägg

luunggan skrev:
en väll byggd bandpass ska spela högt, dock svår att bygga och vad jag har läst så ska allt basljud låta nästan lika i bandpass.

Ja, en bra byggd bandpass är inte helt lätt att få till. Däremot stämmer det inte att allt basljud låter lika i alla bandpasslådor, i så fall har man byggt "fel" eller att elementet inte passar för bandpass smile. En väl byggd 4:e ordningens bandpasslåda kan spela både djupbas och diskodunk utan att låta entonigt och trist.

andy88
11 maj 2008 · 11 Inlägg

Har 2 st MDS basar av märket da-1280, mutant slutsteg ca700 watt....o jvc stereo på 4*50 och resten e orginal högtalare.... Ja ska ha de i min s40...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang