4508
Sök

Dåligt att ha kontakt mellan antenn och plåt?

892 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
Japp, som topic lyder, är det dåligt att radio antennen ligger i kontakt mot chassit? Kan man få nån dum elbrand eller skada eller annan skit?

Personligen tror jag ju att det inte är några problem, men kanske nån som *vet*. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

blacken
28 maj 2008
??

5 198 Inlägg
28 maj 2008
Normalt ska det inte finnas ström i radioantennen.det som är kontakt med chassit är jordplanet på antennfoten

892 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
blacken skrev:
??

Om jag får veta vad som var otydligt så kanske jag kan förklara bättre... smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

blacken
28 maj 2008
Android skrev:
blacken skrev:
??

Menar du kontakt i jordplanet eller om antennen (sprötet) går emot plåt. Det senare är inte fullt så bra, men att det ska börja brinna är nog en "ganska" så liten risk, däremot så är det inte så värst bra för radiodelen eller ljudet misstänker jag..

892 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
blacken skrev:
Android skrev:
blacken skrev:
??

Menar du kontakt i jordplanet eller om antennen (sprötet) går emot plåt. Det senare är inte fullt så bra, men att det ska börja brinna är nog en "ganska" så liten risk, däremot så är det inte så värst bra för radiodelen eller ljudet misstänker jag..

Japp jag menade det senare, att den ligger emot plåten.

Jag monterade dit innertaket igår och var lite stressad, så glömde bort att eltejpa antennkabeln från stereon till antennen, så den ligger mellan innertaket och plåten på "ytter taket".
Skulle helst inte vilja montera ner allt igen och krångla, därför jag frågar, men kanske är något jag borde göra och pilla dit lite eltejp...?
Senast redigerat av Android (28 maj 2008)

Min projekt tråd

blacken
28 maj 2008
Android skrev:
blacken skrev:
Android skrev:

Jag monterade dit innertaket igår och var lite stressad, så glömde bort att eltejpa antennkabeln från stereon till antennen, så den ligger mellan innertaket och plåten på "ytter taket".
Skulle helst inte vilja montera ner allt igen och krångla, därför jag frågar, men kanske är något jag borde göra och pilla dit lite eltejp...?

Att själva kabeln mellan antennfoten och radion (stereon) ligger ("emot" plåten och är lös, det gör ingenting,  kanske det kan ge lite "suddig" signal under extrema förhållanden, eller ett visst "skrammel" när den slår/vibrerar mot sitt underlag..
Senast redigerat av blacken (28 maj 2008)

892 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
blacken skrev:
Android skrev:
blacken skrev:

Att själva kabeln mellan antennfoten och radion (stereon) ligger ("emot" plåten och är lös, det gör ingenting,  kanske det kan ge lite "suddig" signal under extrema förhållanden, eller ett visst "skrammel" när den slår/vibrerar mot sitt underlag..

Ja den är ju isolerad, och det är ju ändå inte så ofta man lyssnar på radion. smile

...men det finns ju en koppling på kabeln, mellan kabeln som kommer ner från antennen, och kabeln som kommer från sterein, som inte har nån isolering. Det är detta ställe jag är lite orolig för då.
Jag tänkte att det ändå inte går nån ström i en antenn kabel så det är skit samma ifall den ligger emot plåten...men det kanske ändå är dåligt?

Min projekt tråd

blacken
28 maj 2008
Android skrev:
blacken skrev:
Android skrev:

Ja den är ju isolerad, och det är ju ändå inte så ofta man lyssnar på radion. smile

...men det finns ju en koppling på kabeln, mellan kabeln som kommer ner från antennen, och kabeln som kommer från sterein, som inte har nån isolering. Det är detta ställe jag är lite orolig för då.
Jag tänkte att det ändå inte går nån ström i en antenn kabel så det är skit samma ifall den ligger emot plåten...men det kanske ändå är dåligt?

Det ska inte göra någonting för den har samma potensial som plåten, det kanske kan bli sprakstörningar i radion, om det blir, det då får du isolera om den..

892 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
blacken skrev:
Android skrev:
blacken skrev:

Det ska inte göra någonting för den har samma potensial som plåten, det kanske kan bli sprakstörningar i radion, om det blir, det då får du isolera om den..

Ok, ja om det på sin höjd blir nån sprakstörning så tror jag att jag stuntar i den, vem vet chassit kanske funkar som en enda stor antenn? wink
Var mest orolig för om det kunde bli kortslutning eller något...är sjukligt paranoid för kabelbränder...

Tack för hjälpen. smile
Senast redigerat av Android (28 maj 2008)

Min projekt tråd

BTLulle
29 maj 2008
Jag gissar att du har som på wv att det går ström via antennsladden upp till en förstärkare i antennen, Då har du en klump på antennsladden och en strömkabel från stereon till den klumpen om det är så så kan du bränna stereon om det blir kortis uppe i antennen.

MVH Peter

892 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
BTLulle skrev:
Jag gissar att du har som på wv att det går ström via antennsladden upp till en förstärkare i antennen, Då har du en klump på antennsladden och en strömkabel från stereon till den klumpen om det är så så kan du bränna stereon om det blir kortis uppe i antennen.

MVH Peter

Nja, det verkar inte sitta något sånt vid antennen iaf...
Ska förklara. Antennen är fastmonterad i taket med en stor bult, och ner från antennen in i bilen så går det kanske 4 kablar. Sen går det en kabel från stereon tvärs över innertaket och som är ihopkopplad med en av kablarna från antennen. Det är bara en koppling som man skruvar ihop. Nån stömkabel går inte dit, såvida det inte går ström i antenn kabeln från stereon, det vet jag inte, och jag vet inte om det sitter nån klump tidigare på antenn kabeln, men det sitter iaf inget uppe vid antennen.

Min projekt tråd

BTLulle
29 maj 2008
På min Caddy sitter det en klump nere vid stereon som är ansluten till elantennsladen bak i stereon och den skickar ström upp till antennen. Jag skulle nog inte chansa utan skulle montera ned taket igen och sätta eltape på kabeländan utifall att det går ström upp.

MVH Peter

892 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
Hmm, mjo kanske skulle göra det då...
Tack för hjälpen. smile

Min projekt tråd

Sök