Dimljus - Besiktning?

RPM2006
24 september 2008 · 537 Inlägg

Hej!

Tänkte koppla in dimljus på min Mazda 323F.
Har dock en fråga, kontrollerar bilprovningen hur dimljuset lyser? Alltså om det bländar?
för de dimljus jag hade tänkt sätta fast verkar inte kunna gå att justera i höjdled.

Kollar dem dimljusen?

Jens_N
24 september 2008 · 26 Inlägg

japp dom kollar dom om dom är inkopplade. så ryck ur sladdarna så e dom godkända.

Big_JN
24 september 2008 · 2 126 Inlägg

markuse90 skrev:
Hej!

Tänkte koppla in dimljus på min Mazda 323F.
Har dock en fråga, kontrollerar bilprovningen hur dimljuset lyser? Alltså om det bländar?
för de dimljus jag hade tänkt sätta fast verkar inte kunna gå att justera i höjdled.

Kollar dem dimljusen?

Yes dom kollar så att dom inte bländar!

Gulmun * Klåpare
24 september 2008 · 1 718 Inlägg

De kollade mina med. Fast det har bara hänt en gång av någon anledning.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
24 september 2008 · 857 Inlägg

Är dom orginal så kollar bes. dom men är det eftermarknads så kan dom klassa det som extraljus och därmed inte kolla inställningen på dom..

foborg
24 september 2008 · 332 Inlägg

Om man har orginaldimljus som är rätt inställda, men att man har monterat en xenonsats då? Gnäller dom över nåt isåfall?

TFkarlsson Varningar. 36
24 september 2008 · 1 200 Inlägg

Ta bort knappen vid besiktning bara. JA DET FUNKAR jag har provat själv på flera olika ställen.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
JaggaChafen Tesla Senior Technician
24 september 2008 · 2 307 Inlägg

Xenon får du sätta i extraljus så det e OK det me och som sagt funkar dom inte så funkar dom inte å det behöver inte "extraljus" göra

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Simon1986
18 oktober 2008 · 13 Inlägg

Dom kollade inte mina Dimljus. Var o besiktade igårsmile
Blanka papper..

Aern
18 oktober 2008 · 457 Inlägg

Så Xenon i dimljuset kan dom "skriva" som extraljus? Funderar nämligen på Xenon i dimljuset!

Gulmun * Klåpare
18 oktober 2008 · 1 718 Inlägg

Dimljusen ska tydligen vara ok att konvertera. Kanske för att de sitter lägre och dessutom bara får användas dagtid.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Sokrates Eliminator
18 oktober 2008 · 1 441 Inlägg

Dimljus kan aldrig klassas som fjärr/extraljus om de går att tända samtidigt med halvljus.

Du kan få ombes. om dimljus är:
# felaktigt inkopplade. =2:a
# kan lysa utan att bakre positionsljus lyser.=2:a
# bländande ljus (felriktade).=2:a
# påtagligt bristfälligt monterade. =2x (gamla ettan 4 st 2x ger automatiskt ombesiktning.)
# felplacerade, skymmer föreskriven belysning. =2x

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
pippaaN
18 oktober 2008 · 987 Inlägg

Gulmun skrev:
Dimljusen ska tydligen vara ok att konvertera. Kanske för att de sitter lägre och dessutom bara får användas dagtid.

Dag tid får man väl ändå använda dom tillsammans med parkeringen? Det var iallafall vad min trafikskolelärare lärde mig..

i like it load
Darkie dARKiE
18 oktober 2008 · 5 031 Inlägg

pippaaN skrev:

Gulmun skrev:
Dimljusen ska tydligen vara ok att konvertera. Kanske för att de sitter lägre och dessutom bara får användas dagtid.

Dag tid får man väl ändå använda dom tillsammans med parkeringen? Det var iallafall vad min trafikskolelärare lärde mig..

Ja dimljus/parkeringljus är lagligt på dagtid.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Gulmun * Klåpare
20 oktober 2008 · 1 718 Inlägg

Darkie skrev:

pippaaN skrev:

Gulmun skrev:
Dimljusen ska tydligen vara ok att konvertera. Kanske för att de sitter lägre och dessutom bara får användas dagtid.

Dag tid får man väl ändå använda dom tillsammans med parkeringen? Det var iallafall vad min trafikskolelärare lärde mig..

Ja dimljus/parkeringljus är lagligt på dagtid.

Ja, de får bara användas dagtid. Som jag skrev. Alltså som ersättare till halvljusen. Man kan även ha dom tända som extraljus, men hårdraget så är inte tillåtet efterssom de ALDRIG får vara tända tillsammans med halvljus, och halvljusen får inte vara släckta när helljusen är tända.
  Ovanstående gäller dock inte bilar med H4 som hel/halv då lagen var annorlunda på den tiden. På såna bilar är det ok att dimljusen även lyser som extraljus efterssom de då ersätter halvljusen.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang