Magneter sänka soppaförbrukning!?

CrilleD
13 juni 2009 · 831 Inlägg

Ja det undrar jag inte på. Du verkar ju vara en bidragande faktor till den låga nivån.

Hur som helst tror jag inte heller på dessa magneter. Men kul att folk testar.

FL3JM skrev:
Hahaha, jag dör av skratt! lollollol
Du ska nog hålla dig till ekonomi hörrudu. smile
Jag studerar till civilingenjör i Maskinteknik på Kungliga Tekniska Högskolan. Håller dessutom på med KTHRACING, där vi årligen bygger en Formelbil från grunden (inkl beräkningar, simuleringar, CAD, FEM-analyser osv), har varit med i två år där.

Har dessutom skickat vidare den här tråden till en polare till mig som är färdigutbildad Civilingenjör i Maskinteknik med inriktning Förbränningsmotorteknik, han är desvärre inte medlem här på garaget då han tycker det är så låg nivå (no shit), kan summera det hela med att han skrattade bra mycket åt dom där fina magneterna. big_smile

Har alltid trott att det varit lite väl mycket fördomar mot ekonomer på kth, men dom känns ju nästan befogade nu. lol

Angående att jag måste motbevisa dig för att du ska ha fel är lite å ta i, det är svårt att hitta vetenskapliga studier på dumheter som det där.

Senast redigerat av CrilleD (13 juni 2009)

Gemini__
13 juni 2009 · 196 Inlägg

Blir mörkrädd att någon öht kan gå på detta. Vad säger man...

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster
Stefan Varberg Supraman
14 juni 2009 · 2 300 Inlägg

kolvas skrev:

brk95 skrev:
jag har en echarger som kolvas sa inte funkar och eftersom jag har tryckmätare som visar 0.2 i övertryck som jag inte hade innan så vet jag samt flera som åkt med att den funkar , men enligt honom så gör den ingen skillnad , alltså kan jag inget om motorer men han kan destå mer smile

vart sitter din tryckmätare?
har du en aning om hur mycket luft en motor 2,3l motor drar i sig vid 3000rpm?
Gör lite sökningar här på forumet om echarger och läs på det som t.ex Torpis, Sharky skrivit så kommer du nog förstå att en sådan grej inte funkar!

saxar in ett inlägg som Sharky skrivit så kanske du förstår, fast jag har för mig att jag redan gjort det i en annan tråd till just dig & din polare som påstår att detta funkar.

Inte fläkt, men väl kompressorblock för dom som får för sig att bygga egen kompressor.

--------------------------------------------------------------------------------
Biltema 17-6090 klarar 545 liter per minut och kräver 5.5 Hkr. Skall man överladda en 2L motor så ser det ut så här:

En fyrtaktsmotor med 2 liter slagvolym suger vid en Volumetrisk Effektivitet (VE) på 100% i sig 1 liter luft per vevaxelvarv eftersom den har insugstakt bara vartannat vevaxelvarv. Vid 6000rpm suger alltså en 2L motor med 100% VE i sig 6000 liter/minut eller 100 liter per sekund.

Det är allstå som sugmotor, överladdar man så hamnar man snart på 200L/sekund . Då behövs 12000 liter/minut eller 22 kompressorer från Biltema. Det är bara att handla. Kostar 60.000 kr för 22 stycken och det väger 462 kg och tar si så där 60 - 70 Hkr (vid laddar ju inte 6 bar....)

Remskivan är 430mm i diameter så det blir nog lite trångt under huven med 22 stycken. Men ett litet scoop skulle nog hjälpa......

Uppstyvad framfjädring går att handla som surplus från SJ.

/Göran

Du e ju ute och cyklar hela dagen märker jag.

Magneter kan ha en viss funktion att fånga så laddade partiklar och skit osv så finns möjlighet att den går renare.
Men man får sätta den på ett ställe där man kan komma åt med piprens så att man kan få bort allt slagg som ev kan ha samlats vid mageten.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
kolvas
14 juni 2009 · 4 001 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Du e ju ute och cyklar hela dagen märker jag.

Magneter kan ha en viss funktion att fånga så laddade partiklar och skit osv så finns möjlighet att den går renare.
Men man får sätta den på ett ställe där man kan komma åt med piprens så att man kan få bort allt slagg som ev kan ha samlats vid mageten.

Seriös eller?
du vet att det sitter bränslefilter på bilar som ska fånga upp partiklar & smuts i bränslet och detta filter är uträknat av biltillverkaren för hur fina partiklar det ska släppa igenom och vid vilka intervaller man ska byta filtret.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
nitrox Defloratör.
14 juni 2009 · 641 Inlägg

Jag är högutbildad Civilekonom med toppbetyg på Stockholm School of business.
Jag driver ett börsbrev, ger ut dagliga aktieanalyser och är medlem i Mensa.

ja men det är alla på internet!

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
JontaK
14 juni 2009 · 174 Inlägg

nitrox skrev:

Jag är högutbildad Civilekonom med toppbetyg på Stockholm School of business.
Jag driver ett börsbrev, ger ut dagliga aktieanalyser och är medlem i Mensa.

ja men det är alla på internet!

Jag skrattar så jag har svårt för att hålla tätt! big_smile
Alla på den här sidan är otroligt välutbildade och intellektuella verkar det som...

Kul dock att någon vågar sig på att prova dessa magneter med ett relativt öppet sinne.
Om man själv tror att det kan funka så är det klart man ska testa.

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Rallyhalle
14 juni 2009 · 4 299 Inlägg

kolvas skrev:

Stefan Varberg skrev:
Du e ju ute och cyklar hela dagen märker jag.

Magneter kan ha en viss funktion att fånga så laddade partiklar och skit osv så finns möjlighet att den går renare.
Men man får sätta den på ett ställe där man kan komma åt med piprens så att man kan få bort allt slagg som ev kan ha samlats vid mageten.

Seriös eller?
du vet att det sitter bränslefilter på bilar som ska fånga upp partiklar & smuts i bränslet och detta filter är uträknat av biltillverkaren för hur fina partiklar det ska släppa igenom och vid vilka intervaller man ska byta filtret.

Han har helt rätt, det gäller dock främst diesel. Som det nämnts i ett inlägg tidigare finns det ett magnetfilter som fångar upp den smutsen som bränslefiltret inte fångar upp. För bränslet är inte 100% rent när det gått igenom filtret.

Dock tror jag inte att det räcker med 2 magneter utanpå soppaslangen utan hela modulen som ska kopplas på, på bränsleledningen.

kolvas
14 juni 2009 · 4 001 Inlägg

Rallyhalle skrev:

kolvas skrev:

Stefan Varberg skrev:
Du e ju ute och cyklar hela dagen märker jag.

Magneter kan ha en viss funktion att fånga så laddade partiklar och skit osv så finns möjlighet att den går renare.
Men man får sätta den på ett ställe där man kan komma åt med piprens så att man kan få bort allt slagg som ev kan ha samlats vid mageten.

Seriös eller?
du vet att det sitter bränslefilter på bilar som ska fånga upp partiklar & smuts i bränslet och detta filter är uträknat av biltillverkaren för hur fina partiklar det ska släppa igenom och vid vilka intervaller man ska byta filtret.

Han har helt rätt, det gäller dock främst diesel. Som det nämnts i ett inlägg tidigare finns det ett magnetfilter som fångar upp den smutsen som bränslefiltret inte fångar upp. För bränslet är inte 100% rent när det gått igenom filtret.

Dock tror jag inte att det räcker med 2 magneter utanpå soppaslangen utan hela modulen som ska kopplas på, på bränsleledningen.

Då är det fel på filtret (en tillverkare kan ju räkna fel), sätter du magneter som ska ta upp skiten så korkar du ju igen slangen, då hade jag ju satt ett extra filter istället.
Och att påstå att det p.g.a detta skulle kunna bli bättre bränsleekonomi är ju bara dumheter, i så fall skulle det ju bli lägre förbrukning om jag sätter 10 st filter

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Rallyhalle
14 juni 2009 · 4 299 Inlägg

kolvas skrev:

Rallyhalle skrev:
Han har helt rätt, det gäller dock främst diesel. Som det nämnts i ett inlägg tidigare finns det ett magnetfilter som fångar upp den smutsen som bränslefiltret inte fångar upp. För bränslet är inte 100% rent när det gått igenom filtret.

Dock tror jag inte att det räcker med 2 magneter utanpå soppaslangen utan hela modulen som ska kopplas på, på bränsleledningen.

Då är det fel på filtret (en tillverkare kan ju räkna fel), sätter du magneter som ska ta upp skiten så korkar du ju igen slangen, då hade jag ju satt ett extra filter istället.
Och att påstå att det p.g.a detta skulle kunna bli bättre bränsleekonomi är ju bara dumheter, i så fall skulle det ju bli lägre förbrukning om jag sätter 10 st filter

http://www.egnelltrading.se/algaex/forsta.htm

Det är väl inte riktigt smuts dårå som fångas upp, lite dumt formulerat av mig roll Men där har du exakt vad det är som händer.

Och jag tror inte att SSRS (Svenska sjöräddningssällskapet) skulle satsa på någonting som inte gör någon skillnad. Många åkerier har också monterat in såna filter i sina lastbilar då dom märkt skillnad på förbrukningen eftersom motorn får ett renare bränsle.

Nu funkar ju Algae-X bara på dieselmotorer, så jag vet inte hur bra dom där små magneterna funkar på bensinmotorer. Men de skulle va kul o se vad dom där små magneterna skulle göra för skillnad på just en dieselbil.

KHRacing
14 juni 2009 ·

jag håller på att testa ett kit som snart kommer på marknaden, troligen i höst.
http://www.geting.se/image.php/177993-IMG_1227.JPG

dessa magneterna är dock inte direkt små, få till antalet eller billiga direkt

Senast redigerat av KHRacing (14 juni 2009)

leksak Kanon..
14 juni 2009 · 1 473 Inlägg

Om någon med skeptiska ögon vill testa på nåt bara för att så why not..
Mythbusters gör det ju o de får fanimej ett helt program på bästa sändningstid me dumma myter att testa...

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
14 juni 2009 · 1 948 Inlägg

Fan vilket onödigt gnällande på detta, o sen ska alla snacka utbildning... nu får vi svart på vitt, av en person som vill testa... ska bli kul och se vad som händer, min gissning är ingenting... men kul ska det bli smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Karl-Bertil
14 juni 2009 · 518 Inlägg

JontaK skrev:

nitrox skrev:

Jag är högutbildad Civilekonom med toppbetyg på Stockholm School of business.
Jag driver ett börsbrev, ger ut dagliga aktieanalyser och är medlem i Mensa.

ja men det är alla på internet!

Jag skrattar så jag har svårt för att hålla tätt! big_smile
Alla på den här sidan är otroligt välutbildade och intellektuella verkar det som...

Kul dock att någon vågar sig på att prova dessa magneter med ett relativt öppet sinne.
Om man själv tror att det kan funka så är det klart man ska testa.

Jag är hårfrisör och vet därför att det inte kommer funka wink

Senast redigerat av Karl-Bertil (14 juni 2009)

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Loffe123
14 juni 2009 · 527 Inlägg

Karl-Bertil skrev:

JontaK skrev:

nitrox skrev:

ja men det är alla på internet!

Jag skrattar så jag har svårt för att hålla tätt! big_smile
Alla på den här sidan är otroligt välutbildade och intellektuella verkar det som...

Kul dock att någon vågar sig på att prova dessa magneter med ett relativt öppet sinne.
Om man själv tror att det kan funka så är det klart man ska testa.

Jag är hårfrisör och vet därför att det inte kommer funka wink

Kör du en Peugeot 206cc? lol

Phaetoon
14 juni 2009 · 8 156 Inlägg

§1 Sundhet och "netiketten"
För att Garaget ska vara trivsamt för alla måste du som medlem följa de lagar samt den etik som gäller när man som privatperson använder Internet. Ha särskilt det här i åtanke:

• Var trevlig och respektera andras åsikter.
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
• Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!
• Personliga ärenden, "chatt" och liknande får inte förekomma i forumet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
A_W_ ingen livslust
14 juni 2009 · 169 Inlägg

Loffe123 skrev:

FL3JM skrev:

940R skrev:

Ta detta på rätt sätt nu men om du köpt denna dygnan...lär du "INTE"vara den vassaste kviven i lådan om du förstår hur jag menar!! roll

lol
Det är tänt men det är ingen hemma. big_smile

Jag är högutbildad Civilekonom med toppbetyg på Stockholm School of business.
Jag driver ett börsbrev, ger ut dagliga aktieanalyser och är medlem i Mensa.

Så du har tyvärr fel där big_smile

Känn dej ägd lol.

Istället för att bara såga rakt av, släng fram lite studier som pekar på motsatsen, alla studier som tycks ha genomförts har just påvisat ett signifikant samband.

Herregud, är ju sånt där man spyr av.

Ska du va här inne så får du fan gå ut!
Saab 900 "Talladega" (1997)
Opel Vectra (1996)
240boy
14 juni 2009 · 471 Inlägg

Karl-Bertil skrev:

JontaK skrev:

nitrox skrev:

ja men det är alla på internet!

Jag skrattar så jag har svårt för att hålla tätt! big_smile
Alla på den här sidan är otroligt välutbildade och intellektuella verkar det som...

Kul dock att någon vågar sig på att prova dessa magneter med ett relativt öppet sinne.
Om man själv tror att det kan funka så är det klart man ska testa.

Jag är hårfrisör och vet därför att det inte kommer funka wink

pöh du är ju ingenting jag är högutbildad bonde å har 124 kor och jag säger att detta är skitbra ! ;D

Skiiit du nedde ! ;)
240boy
14 juni 2009 · 471 Inlägg

240boy skrev:

Karl-Bertil skrev:

JontaK skrev:

Jag skrattar så jag har svårt för att hålla tätt! big_smile
Alla på den här sidan är otroligt välutbildade och intellektuella verkar det som...

Kul dock att någon vågar sig på att prova dessa magneter med ett relativt öppet sinne.
Om man själv tror att det kan funka så är det klart man ska testa.

Jag är hårfrisör och vet därför att det inte kommer funka wink

pöh du är ju ingenting jag är högutbildad bonde å har 124 kor och jag säger att detta är skitbra ! ;D

juste ja jag har en traktor åxå !

Skiiit du nedde ! ;)
swedahl
14 juni 2009 · 148 Inlägg

alla dessa grejjer... bara lätta lite på gasen så é problemet ur världen sen:D

Low´n´slow is da shit
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
14 juni 2009 · 1 098 Inlägg

JontaK skrev:

nitrox skrev:

Jag är högutbildad Civilekonom med toppbetyg på Stockholm School of business.
Jag driver ett börsbrev, ger ut dagliga aktieanalyser och är medlem i Mensa.

ja men det är alla på internet!

Jag skrattar så jag har svårt för att hålla tätt! big_smile
Alla på den här sidan är otroligt välutbildade och intellektuella verkar det som...

Kul dock att någon vågar sig på att prova dessa magneter med ett relativt öppet sinne.
Om man själv tror att det kan funka så är det klart man ska testa.

Jag erkänner redan nu då att jag är tjock i huvudet så behöver vi inte fundera på de cool

Helt allvarligt så tror ja inte skiten funkar alls, hade vart meningsfullare att köpa en glass eller något..
Men visst, vill du pröva så gör det men förbered dej på ett misslyckande.

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang