Magneter sänka soppaförbrukning!?

myran Foto/Bilnörd
14 juni 2009 · 1 541 Inlägg

Sätt magneterna runt oljefiltret i stället så kanske dom suger åt sig lite metallspån som slipper hamna i lagerna som gör att motorn rullar lite lättare invändigt i stället.. Skulle förmodligen göra mera nytta smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Phaetoon
14 juni 2009 · 8 156 Inlägg

Iaf, det har kommit så mycket nya grejer inom forskningen så man ska ju inte dissa saker och ting rakt av. Däremot så kanske man ska vara lite skeptiskt till vissa saker?
Att den skulle ge en märkbar effekt låter osannolikt.

Tanken är god, att finfördela bränslet så att väte, kol osv. inte klumpar ihop sig låter bra,
men att göra det med hjälp av starka magnetfält?
Vi smälter ju inte våra hjärnor med mobiltelefonerna, eller när vi åker tåg?
För att inte tala om magnetfälten under 400kilovolts-ledningarna.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Losgard
15 juni 2009 · 1 688 Inlägg

Loffe123 skrev:

MIKK0 skrev:

Loffe123 skrev:
Har även läst att det finns liknande magneter monterade på vissa dieselbåtmortorer för att rena bensinen från mögel

big_smile

Ska inte stå bensin, det ska Diesel. Diesel kan mögla. Det finns dieselfilter ute på marknaden som har liknande magneter.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5203803.ab

En kemisk soppa som diesel möglar inte, men ur dagens pump får du även en viss inblandning av rapsolja.
Vid värme och ljus, ja, när bl.a sol ligger på så jäser den gärna och svamp bildas.

Sen hur magnetfält skulle kunna påverka detta vet jag inte, men hade det funkat hade väl våra kylskåp varit fulla av magneter så maten aldrig ruttnar eller något liknande. Men det är dom inte, och varför då?

Kan det vara för att det inte funkar? tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Loffe123
22 juni 2009 · 527 Inlägg

Har fått magneterna nu...och är måttligt besviken.
Magneterna är så små och fjuttiga att det kan knappast ha någon effekt, även om teorin nu skulle fungera.
Trist, för nu kan jag ju inte pröva själva teorin eftersom magneterna enligt mig är så fjuttiga.

Jag provade rulla ihop de runt en bensinslang och drog en ståltråd igenom, och visst skapas ett magnetfält inuti slangen, men detta magnetfält som skapas anser jag, med rent bondförnuft är för svagt för att kunna ha någon signifikant effekt överhuvudtaget.

Nä, ska man pröva detta så ska man inte köpa dessa attrapper,de är för snålt byggda, köp neodyniummagneter från hylla istället och bygg dina egna. Det tror jag kan fungera. Men snålbyggda atrapper, med fjuttmagneter tror jag inte på.
Dessa ska iallafall monteras, men jag tror inte på det, de är för svaga helt enkelt.

Men jag ger inte upp, jag ska hacka upp magneten i en högtalare och bygga en egen atrapp, då får jag pröva teorin på ett riktigt sätt iallafall. Helt gratis.

torpis Forummoderator
22 juni 2009 · 10 572 Inlägg

Vad säger att det är styrkan i magneterna som gör the magic?     Samma sak som att hävda att ett tändstift som är så litet med en så liten gnista kan aldrig ge 1000hk i en Koenigsegg.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Loffe123
22 juni 2009 · 527 Inlägg

Jag tycker det säger sig självt.

Nä, jag ska bygga en seriös atrapp, så fet att den nästan stör ut motorn big_smile , och sen får vi se, dessa åker troligen bara tillbaks till köparen för refund.
Junk...

Janken Driver
22 juni 2009 · 2 111 Inlägg

O vad säger att de behöver vara så förbannat starka "så att motorn stannar" för att "påverka"?.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Loffe123
22 juni 2009 · 527 Inlägg

De som håller ryggen om denna teori säger det, studierna som genomförst har använt rätt feta magneter.

Loffe123
22 juni 2009 · 527 Inlägg

Så nu har jag skickat tillbaka junket och köpt mig egna riktigt feta magneter N50 på ebay för en bråkdel av kostnaden.
Jag får passa mig med dessa magneter dock så jag inte klämmer mig, hur de ska monteras kan ju bli en tuff uppgift, då dessa magneter är som att hantera ett par 10-15kgs vikter med händerna.
Så 4 stycken "10-15kgs magneter" borde göra susen, funkar inte det så är teorin död :-)

Senast redigerat av Loffe123 (22 juni 2009)

Loffe123
22 juni 2009 · 527 Inlägg

Hnm...undra hur de gör för att skicka dessa magneter med posten?
Paketet lär ju fastna precis överallt big_smile

Janken Driver
22 juni 2009 · 2 111 Inlägg

De lilla magneterna påverkar soppaförbrukningen (om de ens gör det) har du ju nu tänkt kompensera med extravikter wink.. hehe.

Ska dock bli kul o se hur de går för dig smile.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Loffe123
22 juni 2009 · 527 Inlägg

Alltså de väger inte 10-15 kg, de väger bara några gram, men en av dessa magneter kan lyfta en vikt på 10-15 kg. Så fastnar de i varandra blir det nära omöjligt att få isär de :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang