[Saab 9000 2.3T - "Projekt Banbil]

Avsaknaden efter att ha åkt Gokart en längre tid gjorde att jag ville ut på banorna igen, så jag köpte den mest ultimata bilen att bygga om för bankörning nämligen en TUNG Saab 9000, eller ja utgångsläget är nog bland det sämsta, men vem gillar inte en utmaning? Hur som helst så införskaffades bilen 2012 och räddades undan skroten och har nu efter ett år både blivit lättare, trimmad och renoverad. Med andra ord har jag kommit en hyfsad bra bit mitt mål som i alla fall till en början är "budget banbil". Så följ gärna projektet om målet av en banracing-9000.
  • 73 Följare
  • 210 282 Visningar
  • Uppdaterades senast 31 augusti 2016
Driftkungen Saab - Move Your Mind
7 augusti 2012 · 1 094 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Har plöjt igenom alla 20 sidor nu i denna tråden. Intressant läsning var det iaf.

Sen med ditt bromssystem så har du det nya ABS systemet. Dvs att du har ingen elektriskpump som bygger upp ett bromstryck. Med detta systemet som kom 1993 så har systemet som ett vanligt bromsystem utan abs, ett bromsservo och en huvudbromscylinder. Sen så går det rör till från huvudbromscylindern till ett ventilhus som sköter abs regleringen.

Så då kan man få ett intern läckage i huvudbromscylindern när man luftar då packningarna på kolvarna oftast går sönder då de får arbeta utanför det området de har arbetat i tidigare. Om man inte byter ut dessa packningar så kan man stå och lufta bromsarna till dödagar utan att de blir bättre än innan.



Hoppas att du får fixat baktändningen så du kan få komma ut och köra lite med bilen.

Mvh Mr_Lööf

Oj missat ditt inlägg i tråden!

Mja ABS-felet är bara att lampan är tänd och felet är redan lokaliserat till att sensorn högerbak ballat ur.

Angående bilen så har de inte hänt något alls faktiskt, mer än att jag letar en 15T. Då snurran jag köpte för 500kr var bra sliten..

Sedan går jag i planerna om jag ska lämna i väg motorn och sedan renovera upp både topp och block så att man får allt hundra till hundra procent. Och även då byta koppling, vilket nästan är ett måste även till mitt steg 3.

Ska i alla fall mäta upp kompet i mån.

Och sedan så SKA bilen bli klar till Ring Knutstorp -13 annars vet jag inte vad jag gör med mig själv rent ut sagt, tycker det är skam att jag inte fick ut en i år, men men.


Så nu startar vi upp denna tråden igen och byter topic till [ Mike´s Saab 9000 2.3T - "Budget Banbil För 2013"]


Mvh Mike Karlsson

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
7 augusti 2012 · 224 Inlägg

Gött o höra!

ludwiglionell
7 augusti 2012 · 588 Inlägg

kopplingen är viktig! min orginal koppling slirar med mitt steg 2 !

Driftkungen Saab - Move Your Mind
7 augusti 2012 · 1 094 Inlägg

Nn1ck3 skrev:
Gött o höra!

big_smilebig_smile

Hamster skrev:
kopplingen är viktig! min orginal koppling slirar med mitt steg 2 !

Ja precis, så förr eller senare kommer min med göra det. Så lika bra byta innan "bansäsongen".

Men en liten update idag!

Har varit ute och mätt mitt komp i bilen, till min stora förvåning var det inte lågt någonstans utan ovanligt HÖGT?!

Cylinder 1: 13,5bar, 195psi, 13,7kg/cm (sista enheten är väl inte rätt utskriven).

Cylinder 2: 13,0bar, 190psi, 13,2kg/cm

Cylinder 3: 13,5bar, 195psi, 13,7kg/cm

Cylinder 4: 13,2bar, 192psi, 13,5kg/cm

Som sagt, är inte detta farligt högt? Har förvana att det ska lite från 10 och neråt när vi snackar turbo bil och över om det inte är turbo bil..

Kan det ligga sot och skit i loppen som ökar kompet eller hur kan det vara så här högt?

http://i45.tinypic.com/9vcwn6.jpg

Mvh Mike Karlsson

Edit: Lät bilen bli varm så fläkten startade, sedan körde jag komptestet med fullgas.

Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (7 augusti 2012)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Glesmark
7 augusti 2012 · 1 938 Inlägg

Driftkungen skrev:

Nn1ck3 skrev:
Gött o höra!

big_smilebig_smile

Hamster skrev:
kopplingen är viktig! min orginal koppling slirar med mitt steg 2 !

Ja precis, så förr eller senare kommer min med göra det. Så lika bra byta innan "bansäsongen".

Men en liten update idag!

Har varit ute och mätt mitt komp i bilen, till min stora förvåning var det inte lågt någonstans utan ovanligt HÖGT?!

Cylinder 1: 13,5bar, 195psi, 13,7kg/cm (sista enheten är väl inte rätt utskriven).

Cylinder 2: 13,0bar, 190psi, 13,2kg/cm

Cylinder 3: 13,5bar, 195psi, 13,7kg/cm

Cylinder 4: 13,2bar, 192psi, 13,5kg/cm

Som sagt, är inte detta farligt högt? Har förvana att det ska lite från 10 och neråt när vi snackar turbo bil och över om det inte är turbo bil..

Kan det ligga sot och skit i loppen som ökar kompet eller hur kan det vara så här högt?


Mvh Mike Karlsson

Edit: Lät bilen bli varm så fläkten startade, sedan körde jag komptestet med fullgas.

Mvh

Du har mätt kompressionstrycket, och det är som det sig bör vara, något helt annat är kompresionsförhållandet som man inte bör ha mer än 9.5-10 på en turbobil.
På en originalbil med 10 i komp kan man nog inte ladda så mycket innan påfrestningarna blir enorma på dom inre delarna.
Aja, du förstår säkert. smile

Driftkungen Saab - Move Your Mind
7 augusti 2012 · 1 094 Inlägg

Glesmark skrev:

Driftkungen skrev:

Nn1ck3 skrev:
Gött o höra!

big_smilebig_smile

Hamster skrev:
kopplingen är viktig! min orginal koppling slirar med mitt steg 2 !

Ja precis, så förr eller senare kommer min med göra det. Så lika bra byta innan "bansäsongen".

Men en liten update idag!

Har varit ute och mätt mitt komp i bilen, till min stora förvåning var det inte lågt någonstans utan ovanligt HÖGT?!

Cylinder 1: 13,5bar, 195psi, 13,7kg/cm (sista enheten är väl inte rätt utskriven).

Cylinder 2: 13,0bar, 190psi, 13,2kg/cm

Cylinder 3: 13,5bar, 195psi, 13,7kg/cm

Cylinder 4: 13,2bar, 192psi, 13,5kg/cm

Som sagt, är inte detta farligt högt? Har förvana att det ska lite från 10 och neråt när vi snackar turbo bil och över om det inte är turbo bil..

Kan det ligga sot och skit i loppen som ökar kompet eller hur kan det vara så här högt?


Mvh Mike Karlsson

Edit: Lät bilen bli varm så fläkten startade, sedan körde jag komptestet med fullgas.

Mvh

Du har mätt kompressionstrycket, och det är som det sig bör vara, något helt annat är kompresionsförhållandet som man inte bör ha mer än 9.5-10 på en turbobil.
På en originalbil med 10 i komp kan man nog inte ladda så mycket innan påfrestningarna blir enorma på dom inre delarna.
Aja, du förstår säkert. smile

Jaha, detta hade jag ingen aning om! Vad härligt att allt var som det skulle då, tackar!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Mickius
22 november 2012 · 4 670 Inlägg

Kommer följas så man vet vad man möter på banan nästa sommar wink

Driftkungen Saab - Move Your Mind
12 januari 2013 · 1 094 Inlägg

mickius skrev:
Kommer följas så man vet vad man möter på banan nästa sommar wink

Trevligt! Just nu ser framtiden lite osäker ut för de här projektet. Det kommer bli klart men frågan är bara när.. Gått igenom en rätt stor operation nu i höst och har därför inte hunnit hitta ett jobb som underlättar för att få bygget klart. Och tillråga på allt så spenderas lite stålars på en E36:a cab som nu har tagit över garageplatsen.

Men lyckas jag hitta ett arbete så blir de en ny garage plats för denna bilen och bygget tar fart igen.

Så ta mig på orden.. DEN SKA BLI KLAR!! smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
jonTe
14 januari 2013 · 5 710 Inlägg

Mitt tips, håll ner ambitionerna till det minimala, få den rullande o kör!
Då skall du se att den konkurerar ut den där gamla cabben ur garaget igen;)

MVH Jonas
..............
Driftkungen Saab - Move Your Mind
14 januari 2013 · 1 094 Inlägg

jonTe skrev:
Mitt tips, håll ner ambitionerna till det minimala, få den rullande o kör!
Då skall du se att den konkurerar ut den där gamla cabben ur garaget igen;)

Jo du har helt rätt, vi får se hur det blir. smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
10 mars 2013 · 1 094 Inlägg

Update: 10/3 - 2013 - Operation Ring Knutstorp!!!

Har arbetat lite i det tysta med bilen, så nu är det inte så mycket som återstår. Det som ska göras innan besiktningen är:

Montera en ny lambdasond [X]
Få airbaglampan att se ut som allt vore fungerade [ ]
Byta ut ABS givaren HB [ ]
Montera passagerarstol [ ]
Montera den nya spolarvätske-behållaren [ ]

Och efter besiktningen men innan träffen:

Montera vit "border" i framrutan [ ]
Montera 3" [ ]
Kapa fjädrarna samt svetsa "dropstops" [ ]

Om tid finns över så ska följande ske:

Vaxning [ ]
Lacka fälgarna vita [ ]
Lacka alla lister röda [ ]

Med för och nackdel kan jag även tillägga att jag har ett jobb på gång som Fibertekniker, med start av provanställning imån (Måndag). Mindre tid att bygga på, men framför allt PENGAR!!!

De var allt för mig, kommer uppdatera successivt med bilder och text.


Mvh Mike Karlsson smile

Senast redigerat av Driftkungen (10 mars 2013)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
10 mars 2013 · 224 Inlägg

Grymt! släng gärna upp lite bilder också smile

Driftkungen Saab - Move Your Mind
10 mars 2013 · 1 094 Inlägg

Nn1ck3 skrev:
Grymt! släng gärna upp lite bilder också smile

Kommer imån, ska byta spolarvätske-behållaren, montera passagerarstolen samt börja riva mätarhuset smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
GrEEn81 Saab Freak
14 mars 2013 · 292 Inlägg

Lägger en prem på detta åk smile

Mvh:Andreas
Driftkungen Saab - Move Your Mind
17 mars 2013 · 1 094 Inlägg

GrEEn81 skrev:
Lägger en prem på detta åk smile

Tackar!


Update 17/3 - Skriftlig.

Ångest på att inte ha ett ledigt garage att meka i när det är runt 0 - grader och 1dm snö....
Men men, fick lite gjort. Dessvärre har jag inga bilder på dagens arbete heller då jag råkade krascha min mobil igår.

Det som jag utfärdade idag var:

Byte multirem. Monterade en utan AC. Kompressorn får demonteras i ett senare skede, det är inte särskilt prioriterat nu.

Demonterade spolarvätskebehållaren.

Lyfte in passagerarstolen. Kunde dessvärre inte hitta påsen med interiörskruvar/bultar och jag som brukar vara så noga med att ha sådant på rätt plats.. Så får bli att montera denna vid ett senare tillfälle.

Monterade vita framblinkers.

Imon blir det till att riva panelen och koppla om lampan till airbagen.

Måste även ha tag i en abs givare snart med.


Ha de fint, mvh Mike Karlsson!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
19 mars 2013 · 224 Inlägg

Kan tipsa om att det finns givare att hämta på returbilen i kristianstad, och det kvittar vilken kontakt du tar för dem går att skarva smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
20 mars 2013 · 6 170 Inlägg

Nn1ck3 skrev:
Kan tipsa om att det finns givare att hämta på returbilen i kristianstad, och det kvittar vilken kontakt du tar för dem går att skarva smile

Dvs du har gott om pengar kvar att köpa annat för wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
21 mars 2013 · 224 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Nn1ck3 skrev:
Kan tipsa om att det finns givare att hämta på returbilen i kristianstad, och det kvittar vilken kontakt du tar för dem går att skarva smile

Dvs du har gott om pengar kvar att köpa annat för wink

nähe du inte denna månaden! ska besikta och skatta bilen, plus att jag åkte på att byta remspännaren,rem + löphjul.
men snart så! smile

Driftkungen Saab - Move Your Mind
24 mars 2013 · 1 094 Inlägg

Update 24/3 - Skriftlig.


Hejsan!


Idag har det mekats lite grann. Hittade en Abs-givare till bra pris så köpte denna, fick hem den i onsdags och bytte den idag. Gick felfritt var lite krux att få ut bulten men gick till slut. Antilock lampan släcktes, success!! (tänkte jag). Men två minuter tändes den igen?

Tror jag vet vilken annan givare det är som spökar lite... Finns en som är skarvad av tidigare ägare, men funkade fint vid resistans mätning. Men får ta en närmare titt på denna.

Lagade även den gamla spolarvätskebehållaren och monterade denna igen. Ännu en lampa mindre på panelen wink.

Men trotts detta så är det lite kvar att färda innan besiktningen som jag ännu inte bokat, behöver:

*Köpa en annan generator och byta.

*Köpa och byta coilspring.

*Behöver två nya däck bak.

*Har ett mysko läckage på den sletna T25:an som sitter i.


Så hur mycket de än tar emot och säga detta så funderar jag starkt på att skjuta upp de här med att bilen ska bli klar tills nästa banträff, känns lugnast och mest ekonomiskt, men får se. Har inte bestämt mig ännu, målet har verkligen varit att köra på denna träffen.




Ha de fint, mvh Mike Karlsson!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang