Driftkungen
Saab - Move Your Mind
13 april 2014
· 1 094 Inlägg
Dags och väcka lite liv i denna tråden igen kanske?
För 2-3 veckor sedan så bestämde jag mig att nu måste jag få bilen klar till Ring Knutstorp, annars är de ingen mening att jag har den kvar.
Så höll på varenda dag efter jobbet med att pilla ihop den och resultatet av detta var:
Ja med andra ord så lyckades jag, lite snabbt vad som har hänt de senaste 2 veckorna.
Monterat:
Oljetråg
Drivaxlar
Mellanaxel
Turbo
Stolar
Byte av ett bromsrör
Fick ingen ordning på min SRS lampa så rev ned instrumentet och matade lampan från spolarvätske-lampan. Dvs rätt mängd spolarvätska i = fungerande airbag .
Regg och kontrollbesiktigade bilen på fredagen med blanka papper.
På lördagen, dvs dagen innan träffen demonterade jag original avgassystem och svetsade ihop 3". Bilen var fortfarande ganska tyst så jag kapade väck den första dämparen och svetsade ihop de igen. Sedan så var bilen fortfarande för hög, så jag valde den billiga men kanske en gnutta oseriös lösning att kapa fjädrarna. Som sagt ingen optimal lösning, men det funkar tills vidare då vi känner att det är värt att lägga pengar på lite mer riktiga grejer.
Hur som är vi nöjda att vi fick bilen till Ring Knutstorp och här är lite mer bilder från dagen:
Väl på banan så var det regnigt och det blev väldigt överstyrt, väldigt understyrt för den delen med. Men det blev inte så många varv. Av någon anledning gick bilen bara på grundladd för att senare tappa ladd helt. Det senare felet var att låsringen till kompressor huset hade lossnat, vi måste missat lite där vid monteringen och inte fått den på plats helt och hållet.
Givetvis hade vi inte fått med låsringstång som passade, men lyckades låna en som funkade nått sådär. Så fick på ringen hyffsat och vi kunde ta oss hem. Turbon tog ingen skada som tur är.
Men grundladd problemet är ännu inte löst, har provat med ett 3 tal mv, annan styrbox, annan mapsensor utan vidare resultat. Men idag slängde vi dit en annan TK så ska ut och test köra om en stund här.
De var väl allt för denna gång. Fokus framöver kommer väl ligga på att lätta mer och försöka styva upp chassiet. Bromskyl och ta upp lite hål i fronten för att få ner insugstempen.
Mvh Mike Karlsson