[Saab 9000 2.3T - "Projekt Banbil]

Avsaknaden efter att ha åkt Gokart en längre tid gjorde att jag ville ut på banorna igen, så jag köpte den mest ultimata bilen att bygga om för bankörning nämligen en TUNG Saab 9000, eller ja utgångsläget är nog bland det sämsta, men vem gillar inte en utmaning? Hur som helst så införskaffades bilen 2012 och räddades undan skroten och har nu efter ett år både blivit lättare, trimmad och renoverad. Med andra ord har jag kommit en hyfsad bra bit mitt mål som i alla fall till en början är "budget banbil". Så följ gärna projektet om målet av en banracing-9000.
  • 73 Följare
  • 210 291 Visningar
  • Uppdaterades senast 31 augusti 2016
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 mars 2013 · 6 170 Inlägg

Äh vafan, dom där grejorna fixar du ju snabbt och lätt.

Kan tom jag komma igång och byta startmotor så kan ju du göra underverk med bettan wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 mars 2013 · 6 170 Inlägg

M_Broberg skrev:
Jag ska lacka bilen, montera ihop den och besiktiga innan knutan.

Du ska släcka en ABS lampa

Pfft wink

xD

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Driftkungen Saab - Move Your Mind
24 mars 2013 · 1 094 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Äh vafan, dom där grejorna fixar du ju snabbt och lätt.

Kan tom jag komma igång och byta startmotor så kan ju du göra underverk med bettan wink

Har inte en helg över innan Knutstorp + att jag jobbar rätt långa dagar ibland kl 07 - 19. Utöver det så är bilen hos min pappa.

Sedan är det rätt så mycket pengar som ska till kan räkna lite löst på det så får vi se om du kunnat lösa det själv. Reg besiktning + vanlig = 1600kr, coilspring = 1000kr, däck = 1000kr, 15T turbo = 2-3000kr

Sedan är det ju prylarna efter besiktningen kapa fjädrarna svetsa dropstops, svetsa ihop 3".

Jo tack en startmotor, de hade jag hunnit byta kvart i 7 innan jobbet wink.


M_Broberg skrev:
Jag ska lacka bilen, montera ihop den och besiktiga innan knutan.

Du ska släcka en ABS lampa

Pfft wink

Vissa har väl tid och kanske bilen hemma hos sig? Säger precis samma svar till dig, även om jag kanske skulle påpeka återigen att det nu inte endast var en lampa jag skulle släcka.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
25 mars 2013 · 1 094 Inlägg

M_Broberg skrev:

Driftkungen skrev:
Vissa har väl tid och kanske bilen hemma hos sig? Säger precis samma svar till dig, även om jag kanske skulle påpeka återigen att det nu inte endast var en lampa jag skulle släcka.

Tid är en bristvara för mig som för alla andra smile och som B-lärling tjänar man inte jättefett. men det e bara jobba på. Kommer ju fan va instruktörer på knutan! det gåår ju bara inte missa big_smile


Och jag vet att du ska göra mer än o släcka en lampa, det var med glimten i ögat tongue

Troligtvis har du lyckats skrapa ihop mer än mig som inte fått ett ända bidrag från ja de dära statliga myndigheterna, fast har nu fått jobb dock inte någon lön än.

Jaså vad för instruktör?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Mr_Lööf
25 mars 2013 · 1 912 Inlägg

Driftkungen skrev:
Jaså vad för instruktör?

Instruktör som skall kolla på hur du kör och kommer med tips för att du skall kunna förbättra din kurvtagning mm.

wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
25 mars 2013 · 1 094 Inlägg

Mr_Lööf skrev:

Driftkungen skrev:
Jaså vad för instruktör?

Instruktör som skall kolla på hur du kör och kommer med tips för att du skall kunna förbättra din kurvtagning mm.

wink

Aha no need för min del! Har 3 års vrede, av vila från racing som väntar på att släppas loss wink.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
26 mars 2013 · 1 094 Inlägg

M_Broberg skrev:

Driftkungen skrev:
Troligtvis har du lyckats skrapa ihop mer än mig som inte fått ett ända bidrag från ja de dära statliga myndigheterna, fast har nu fått jobb dock inte någon lön än.

jag har jobbat på min bil i över 4 år och lagt nästan 70 000 på den. Jag vet hur det är att jobba på låg budget.

Vad bra du förstår du säkert hur jobbigt det är att kasta upp närmare 10 lök på 2 veckor!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
13 april 2014 · 1 094 Inlägg

Dags och väcka lite liv i denna tråden igen kanske?

För 2-3 veckor sedan så bestämde jag mig att nu måste jag få bilen klar till Ring Knutstorp, annars är de ingen mening att jag har den kvar.

Så höll på varenda dag efter jobbet med att pilla ihop den och resultatet av detta var:
http://i59.tinypic.com/2dl3hoy.jpg

Ja med andra ord så lyckades jag, lite snabbt vad som har hänt de senaste 2 veckorna.

Monterat:
Oljetråg
Drivaxlar
Mellanaxel
Turbo
Stolar
Byte av ett bromsrör

Fick ingen ordning på min SRS lampa så rev ned instrumentet och matade lampan från spolarvätske-lampan. Dvs rätt mängd spolarvätska i = fungerande airbag wink.

Regg och kontrollbesiktigade bilen på fredagen med blanka papper.

På lördagen, dvs dagen innan träffen demonterade jag original avgassystem och svetsade ihop 3". Bilen var fortfarande ganska tyst så jag kapade väck den första dämparen och svetsade ihop de igen. Sedan så var bilen fortfarande för hög, så jag valde den billiga men kanske en gnutta oseriös lösning att kapa fjädrarna. Som sagt ingen optimal lösning, men det funkar tills vidare då vi känner att det är värt att lägga pengar på lite mer riktiga grejer.

Hur som är vi nöjda att vi fick bilen till Ring Knutstorp och här är lite mer bilder från dagen:
http://i59.tinypic.com/25qw6xt.jpg
http://i59.tinypic.com/2ykxked.jpg

Väl på banan så var det regnigt och det blev väldigt överstyrt, väldigt understyrt för den delen med. Men det blev  inte så många varv. Av någon anledning gick bilen bara på grundladd för att senare tappa ladd helt. Det senare felet var att låsringen till kompressor huset hade lossnat, vi måste missat lite där vid monteringen och inte fått den på plats helt och hållet.
Givetvis hade vi inte fått med låsringstång som passade, men lyckades låna en som funkade nått sådär. Så fick på ringen hyffsat och vi kunde ta oss hem. Turbon tog ingen skada som tur är.

Men grundladd problemet är ännu inte löst, har provat med ett 3 tal mv, annan styrbox, annan mapsensor utan vidare resultat. Men idag slängde vi dit en annan TK så ska ut och test köra om en stund här.

De var väl allt för denna gång. Fokus framöver kommer väl ligga på att lätta mer och försöka styva upp chassiet. Bromskyl och ta upp lite hål i fronten för att få ner insugstempen.

Mvh Mike Karlsson

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Juvakka
13 april 2014 · 1 697 Inlägg

Kul att du kom igång igen, får hoppas laddet hittar hem nu. Intressant upplevelse det där med att trycka av kompressorhuset, been there and done that med helt ny men från fabrik felmonterad kina turbo smile

Senast redigerat av Juvakka (13 april 2014)

Saab 900 "T16" (1992)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
13 april 2014 · 1 094 Inlägg

Juvakka skrev:
Kul att du kom igång igen, får hoppas laddet hittar hem nu. Intressant upplevelse det där med att trycka av kompressorhuset, been there and done that med helt ny men från fabrik felmonterad kina turbo smile

Jadå, löser sig nog rätt snabbt. Tror det kan ha varit TK:n som orsakade felet, bilen blurrade ingenting efter bytet och det var helt annan respons. Men får provköra den en dag för att se om det är löst! Hehe okej jo det var en upplevelse helt klart. Jaså ja, hur var turbon i övrigt då och vad var de för någon? smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Owla
13 april 2014 · 751 Inlägg

Trevligt att se att du hittade ut på banan! När du fixade med SRS lampan, såg du till att nolla med Tech 2? Den försvinner nämligen inte av sig själv utan måste aktivt nollas med en tech 2a.

Driftkungen Saab - Move Your Mind
13 april 2014 · 1 094 Inlägg

Owla skrev:
Trevligt att se att du hittade ut på banan! När du fixade med SRS lampan, såg du till att nolla med Tech 2? Den försvinner nämligen inte av sig själv utan måste aktivt nollas med en tech 2a.

Nej det gjorde jag inte. Det var ju lite panik där inför besiktningen så detta fick bli lösningen. Kommer väl ändå montera sport ratt någon gång i framtiden.

Men skulle den säljas så kommer jag ju givetvis meddela detta så man inte tror att där sitter en fungerande airbag! Vill man så är det ju enkelt att byggla om igen smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Juvakka
13 april 2014 · 1 697 Inlägg

Driftkungen skrev:

Juvakka skrev:
Kul att du kom igång igen, får hoppas laddet hittar hem nu. Intressant upplevelse det där med att trycka av kompressorhuset, been there and done that med helt ny men från fabrik felmonterad kina turbo smile

Jadå, löser sig nog rätt snabbt. Tror det kan ha varit TK:n som orsakade felet, bilen blurrade ingenting efter bytet och det var helt annan respons. Men får provköra den en dag för att se om det är löst! Hehe okej jo det var en upplevelse helt klart. Jaså ja, hur var turbon i övrigt då och vad var de för någon? smile

Det var en td04 16t. Huset sköt bort helt från impellerna så dem klarade sig men motorn dog ju. Den turbon orkade en 30 mil till sen innan den började glappa och dra olja. Sen blev det en äkta td04 istället och den höll iaf hela förra sommaren utan problem smile

Saab 900 "T16" (1992)
jonTe
14 april 2014 · 5 710 Inlägg

Driftkungen skrev:
Sedan så var bilen fortfarande för hög, så jag valde den billiga men kanske en gnutta oseriös lösning att kapa fjädrarna. Som sagt ingen optimal lösning, men det funkar tills vidare då vi känner att det är värt att lägga pengar på lite mer riktiga grejer. http://i59.tinypic.com/25qw6xt.jpg

Tycker du kapade lite dåligt....iaf fram smile

Gött att den är på rull...det är det viktigaste för att hålla motivationen hög...att man kan köra med skrotet.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Driftkungen Saab - Move Your Mind
14 april 2014 · 1 094 Inlägg

Juvakka skrev:

Driftkungen skrev:

Juvakka skrev:
Kul att du kom igång igen, får hoppas laddet hittar hem nu. Intressant upplevelse det där med att trycka av kompressorhuset, been there and done that med helt ny men från fabrik felmonterad kina turbo smile

Jadå, löser sig nog rätt snabbt. Tror det kan ha varit TK:n som orsakade felet, bilen blurrade ingenting efter bytet och det var helt annan respons. Men får provköra den en dag för att se om det är löst! Hehe okej jo det var en upplevelse helt klart. Jaså ja, hur var turbon i övrigt då och vad var de för någon? smile

Det var en td04 16t. Huset sköt bort helt från impellerna så dem klarade sig men motorn dog ju. Den turbon orkade en 30 mil till sen innan den började glappa och dra olja. Sen blev det en äkta td04 istället och den höll iaf hela förra sommaren utan problem smile

Okej, ja priset är lockande men man tjänar nog i längden på att satsa på den dyra och äkta snurran. Får se vad de blir i framtiden, T25:an pinar på även om jag tror den lider endel!

jonTe skrev:

Driftkungen skrev:
Sedan så var bilen fortfarande för hög, så jag valde den billiga men kanske en gnutta oseriös lösning att kapa fjädrarna. Som sagt ingen optimal lösning, men det funkar tills vidare då vi känner att det är värt att lägga pengar på lite mer riktiga grejer. http://i59.tinypic.com/25qw6xt.jpg

Tycker du kapade lite dåligt....iaf fram smile

Gött att den är på rull...det är det viktigaste för att hålla motivationen hög...att man kan köra med skrotet.

mvh Jonas

Den ska kapas ett varv till fram, klockan var 22:00 dagen innan Knutstorp när jag satte kapen i den första. Jag var inte de minsta sugen på att riva en fjäder från min andra 9000 om jag hade tagit för mycket. Så började med ett varv wink.

Helt rätt, har aldrig varit meka typen heller. Men jag är förståndig nog att förstå att ska man hålla på med racing så får man meka själv också! smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
24 januari 2016 · 1 094 Inlägg

God Kväll!

Det var ett bra tag sedan det skedde en uppdatering i denna tråden så kände de var dags nu!

Liten summering vad som hände 2015:

*3" ALU IC
*Powerflex, främst i bakvagnen
*Nya stötdämpare bak (original)
*Dekal i framrutan
*BBS fälgarna dippade vita

Resultatet:
http://i64.tinypic.com/zjulms.jpg
http://i67.tinypic.com/n46q1s.jpg
http://i66.tinypic.com/33epls6.jpg

Det blev alltså en sväng på Ring Knutstorp med STCS. Bytet av bussningar i kombination med fräscha dämpare bak gjorde verkligen under, den kändes betydligt stabilare och följsammare. Men bättre ska det bli!

Laddtrycks problemet ligger fortfarande kvar dock, laddar runt 0.7bar. Har checkat upp allting, sista som är kvar är egentligen att trycktesta hela systemet samt att mäta bränsletryck. Men vi fortsätter att skjuta de framför oss ett tag till så tror jag vi ska komma på rätsida med de.

I höstas införskaffade jag mig en MHI 19T 7# med forge membrandosa:
http://i63.tinypic.com/1zyda51.jpg

Därmed blir setupen för 2016:
MHI 19T 7#
875cc Siemens Deka
Henko 275lph
3 bars mapsensor
3" med racekatt
3" Alu IC
Trionic 7 MV
6p sinter från KL Racing

Ja det var väl i stort sett de hela, Robert Uhr ska pula ihop en programvara och skicka ner. Grovt uppskattat så räknar jag med 350HK & 500Nm. Sedan blir det riktigt mappning nästa vinter, med kanske lite goare kammar, x-grenrör och lite roligare låda!

Lite andra saker som köptes in under hösten:

En vän hjälpte mig att svetsa ihop ett fjäderbensstag bak.
http://i65.tinypic.com/jj4c91.jpg

Silikonslang mellan tryckrör och insug.
http://i65.tinypic.com/2957q0g.jpg

Mindre servicekitt + nya yttre styrleder.
http://i68.tinypic.com/200wr69.jpg

Dyliga mätare och tillbehör.
http://i66.tinypic.com/iypz7o.jpg

Skrotade även ner en reservdels 9000 och fick där med en extra motor + låda över.
http://i68.tinypic.com/1z5r85e.jpg

Just nu ligger prio att få ned lådan så den tänkte sinterlamellen kan ta plats, här kommer lite bilder från dagens jobb:
http://i63.tinypic.com/a0xo49.jpg
http://i66.tinypic.com/wv668n.jpg
Subframen nere, nu återstår lite givare, länkaget och startmotorn.

Passade även på att klicka hem lite grejer ifrån Speedparts:
http://i63.tinypic.com/6s6izc.jpg

Och även en ifrån KL Racing:
http://i67.tinypic.com/5mh2ip.jpg

Det var allt för denna gången, ska försöka få någonting gjort under kvällarna i veckan smile.

/Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
24 januari 2016 · 224 Inlägg

Kul med uppdatering igen!

Blir man ju inspirerad att försöka ta tag i CCn i år.. smile

Driftkungen Saab - Move Your Mind
24 januari 2016 · 1 094 Inlägg

Nn1ck3 skrev:
Kul med uppdatering igen!

Blir man ju inspirerad att försöka ta tag i CCn i år.. smile

Bara gör de Nicklas, så kan vi race'a ihop big_smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
24 januari 2016 · 224 Inlägg

Driftkungen skrev:

Nn1ck3 skrev:
Kul med uppdatering igen!

Blir man ju inspirerad att försöka ta tag i CCn i år.. smile

Bara gör de Nicklas, så kan vi race'a ihop big_smile

Har en A4 sida lång med saker som måste göras på den så får se vad som hinns med. Har lite kvar att göra på Classicen också smile

Driftkungen Saab - Move Your Mind
24 januari 2016 · 1 094 Inlägg

Nn1ck3 skrev:

Driftkungen skrev:

Nn1ck3 skrev:
Kul med uppdatering igen!

Blir man ju inspirerad att försöka ta tag i CCn i år.. smile

Bara gör de Nicklas, så kan vi race'a ihop big_smile

Har en A4 sida lång med saker som måste göras på den så får se vad som hinns med. Har lite kvar att göra på Classicen också smile

Förstår, gäller bara att hitta motivation så rullar det på sedan smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang