2968
Sök

Alecci - Maserati 3200 GT '99

Mig veterligen Garagets första och hittills enda projekt som byggs på en Maserati. Målsättningen med projektet är att bilen skall få ett diskret och stilrent racingstuk med inspiration från Maserati GranTurismo MC Stradale.

25 439 Visningar
Projektet avslutat 23 juni 2013
2 014 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#21
MrLila skrev:
Hallu.

Hur går det med bilen?

Det händer inte vidare mycket eftersom bilen står i vinterförvaring på annan ort och har gjort så sedan avställningen i oktober.

Håller dock som bäst på och planerar lite inför säsongen och som det ser ut kommer väl troligtvis lite att hända med bilen i alla fall. Först på priolistan står fälgar och sänkningssats med grövre krängningshämmare. Senare under säsongen kanske lite avgassystem och bilstereo.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#22
Torsdagen 8 mars 2012:

Dags för en lång och efterlängtad uppdatering; det har äntligen hänt något med projektet.

Precis som planerat så består projektets första framsteg i en uppsättning nya fälgar med däck. Däcken är beställda, fälgarna är levererade (hämtas imorgon). Det blev en uppsättning 19x8,5J då detta var den enda storlek som fanns med rätt bultcirkel, men innan fälgarna kläs med däck och monteras på bilen skall bakfälgarna breddas från 8,5 tum till 10,0 tum.

Fälgarna blev av modellen Vertini Hennessey och ser ut enligt följande...

http://i27.servimg.com/u/f27/14/57/26/18/jantes11.jpg

Härnäst på listan över tilltänkta ingrepp står en uppsättning med Maserati-emblem till C-stolparna, en sänkningssats i form av lite lägre och hårdare fjädrar från prestigemodellen Assetto Corsa samt även en grövre krängningshämmare fram från densamma. Senare under säsongen kanske det även blir lite mindre uppdateringar i form av lite multimedia - min vana trogen skall det höras så mycket som möjligt men synas så lite som möjligt - samt till och med lite roligare avgassystem eller komponenter av detsamma.

Slutligen bjuder jag på en helt amatörmässigt Photoshoppad bild. Grundbilden består av den bil som projektet handlar om, och med mina gräsligt klena kunskaper har jag försökt åstadkomma en sorts vision av hur bilen skulle kunna se ut när projektet är fullbordat.

http://farm8.staticflickr.com/7183/6965187621_b0cdd4af23_z.jpg

Det får bli allt för denna gång, fler uppdateringar lär komma när hjulen monterats på bilen vilket i bästa fall sker i samband med att bilen plockas ut ur vinterförvaring i lagom till Elmia-mässan.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Japanese Engineering
690 Inlägg
9 mars 2012
#23
Sjukt nice! Fälgarna kommer sitta perfekt smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

355 Inlägg
9 mars 2012
#24
Äntligen smile

Mvh Jonas

444 Inlägg
9 mars 2012
#25
Kommer bli riktigt snyggt! Spännande att följa detta!


21 Inlägg
10 mars 2012
#26
Dåligt photoshoppad?? Höger bakhjul kanske sitter lite tokigt men annars ser det ju kalasfint ut

2 014 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#27
Tisdagen 1 maj 2012:

Idag gjordes så ett försök att montera de nya fälgarna. Det gick väl sådär...

Om man ska försöka ta historien lite från början får man nog ändå säga att processen varit tämligen omfattande; som alla vet är det ett eget litet projekt i sig att hitta fälgar som passar ens smak och bilen rent utseendemässigt, sedan ska man hitta dessa fälgar i ett format som passar bilen och därtill en prisklass som passar plånboken.

Efter mycket spanande efter lämpliga fälgar valdes en uppsättning Vertini Hennessey. Bultcirkeln, diametern och fälgbredden fram samt prislappen var väl ungefär det som stämde. Navet stämde ej, då bilen har större än fälgarna. Inte heller stämde ET vidare bra, och fälgbredden bak stämde då rakt inte.

Friskt vågat, för mycket vatten över huvudet? Nja, det beror väl på hur man ser det. Bakfälgarna skickades till ett mytomspunnet företag strax utanför Borås; i Rångedala hittar man Fälg- & Plåtdoktorn. Han fick i uppgift att bredda det bakre paret från 8,5 tum till 10 tum.

ET och navdiametern åtgärdades genom beställning av en uppsättning spacerplattor från Manton Racing. Nya hjulbultar behövdes naturligtvis också, och om det hela ska se ståndsmässigt ut bör de ju vara kromade precis som originalen. En uppsättning sådana i lämpliga längder hittades i Tyskland.

Så långt allt väl, sedan började de vanliga problemen... Om vi börjar med spacerplattorna, så hade jag (min dumme fan) naturligtvis glömt att be om försänkningar på insidan av dessa då två stycken bultskallar i samma mönster som bultcirkeln sticker ut på navet. Jaja, spacerplattorna fick därför omhändertagas av kusinen som har en rätt biffig mekanisk verkstad.

Gladare än på länge ska man sedan till att montera fälgarna, och den processen gick väl hyfsat. Det var när bilen hissades ner på backen igen som jag insåg att jag fått överhanden om bakfoten. Vid beräkningen av tjockleken på spacerplattorna hade jag i ekvationen räknat med lite mer camber då bilen även skall sänkas, och avsaknaden av denna camber resulterar i att däcken sticker ut en liten bit utanför skärmkanterna.

Ryktet på gatan säger att dylika påhitt inte uppskattas av trottoaramiralerna, och följaktligen blev det en tur till Biltema för att inhandla fjäderspännare/-kompressorer. Denna bilmodell är nämligen någorlunda justerbar i höjdled redan original, och det skall dessutom gå att göra med fjäderbenen på plats. Väl hemma igen och med hjulen än en gång bortplockade inser man att fjäderspännarna är lögn att få plats med där fram - bak är dock inga problem.

Nåja, det gamla ordspråket säger ju att vilja, våld och vaselin löser de flesta problem och detta blev den nya inriktningen på dagens åtagande. Justeringsbrickorna skulle helt enkelt justeras utan fjäderspännare, och därtill utan haknyckel då jag inte lyckats köpa på mig någon sådan. Att lossa den nedre justeringsbrickan, den som låser, gick väl skapligt efter en seriös diskussion där herr 5-56 och diverse farbröder verktyg ville ha några väl valda ord med i laget. Att rubba den övre var däremot dikt och förbannad lögn.

Efter en del blod, svett och tårar - ursäkta, menar naturligtvis svordomar - var det bara till att ge upp. Det spelade ingen roll hur långt man rullade ner pannbenet över ögonbrynen eller vilka finurliga verktygskombinationer man hittade på, det ville sig helt enkelt inte.

Det återstod följaktligen bara till att plocka bort spacerplattorna och montera originalhjulen igen tills dess att bilen blivit sänkt och den camber som är nödvändig åstadkommits till följd av detta. Tro fan då att spacerplattorna sitter som berget! De gled passade hur fint som helst vid montering, men bortmonterade ville de då rakt inte bli. Detta mekaniska fenomen som logiskt sätt torde vara aningen "omöjligt" gjorde mig så till den milda grad upprörd att jag var tvungen att ta en paus och äta grillad korv på stranden.

Väl hemma igen efter både det ena och det andra misslyckade försöket att "kasta macka" på sjön beslöt jag att nog fick vara nog. Medelst hammare och kofot avlägsnades spacerplattorna, till min stora förvåning utan värre skador än några mindre repor. När originalhjulen sedan monterats tillbaka var man ungefär tillbaka där man började, möjligtvis någon visdom och en större förteckning över svordomar rikare.

Återstår nu bara att försöka få tag på någon verkstad - eller annan lämplig frivillig - som vill åta sig att försöka sänka bilen åt mig för åtminstone ett någorlunda humant pris. Tills dess får bilen rulla vidare på originalhjulen...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Japanese Engineering
690 Inlägg
3 maj 2012
#28
Tråkigt att höra att det har stannat sad Att bara ett fälgbyte kan bli ett projekt i sig smile

Lycka till!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

355 Inlägg
4 maj 2012
#29
Känns som att byta en mutter på varje bil han äger blir ett projekt i sig...

Att det alltid skall strul sad

Kämpa på smile

Mvh Jonas

2 014 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#30
Tisdagen 15 maj 2012:

Passade på att tvätta och fotografera bilen i dagens fina väder. Lite bilder med de nya hjulen monterade står därför att finna nedan.

http://farm6.staticflickr.com/5151/7204322896_4eb1d51bc1_z.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7216/7204322376_97940eaba7_z.jpg

http://farm6.staticflickr.com/5113/7204323504_6151775f7e_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8151/7204321806_ce6f5a1914_z.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7077/7204324224_d113a1d1a2_z.jpg

Ytterligare en mindre modifikation har klarats av och kan följaktligen strykas från listan, någon som kan gissa vad?

Lördagen 19 maj 2012:

Då det varit ganska lugnt på bilevenemangsfronten för min del de sista åren tänkte jag i år göra något åt detta och tog därför med både Maseratin och den gamla Skylinen till EDPS Emmaboda. Min vana trogen led jag av världens sämsta minne och glömde kameran i bilen hela dagen, men lyckades i alla fall knäppa av denna bild av de båda bilarna när vi stannade för en bensträckare under vägen hem.

http://farm8.staticflickr.com/7235/7234262090_78163a3d37_z.jpg

Emmaboda var helt OK, fanns en del fina bilar och framförallt en del snabba bilar (på strippen). Skylinen blev av någon konstig anledning utvald för särskild jurybedömning och VIP-parkering, men jag resonerade som så att den aldrig skulle vunnit några priser ändå och parkerade sen istället bredvid Maseratin efter ett tag.

Kameran var dock inte det enda man glömde denna dag, utan både att ta med solskyddskräm samt att ta av solbrillorna en enda sekund under dagen. Nu har jag den där heta, sexiga tvättbjörnslooken som jag har hört är väldigt inne numera.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 126 Inlägg
20 maj 2012
#31
Alecci skrev:
Kameran var dock inte det enda man glömde denna dag, utan både att ta med solskyddskräm samt att ta av solbrillorna en enda sekund under dagen. Nu har jag den där heta, sexiga tvättbjörnslooken som jag har hört är väldigt inne numera.

Det brukar vara den looken jag har varje gång jag varit på EDPS i Emmaboda  lol

Snygga bilder förresten, bilarna e ju inte helt fel dom heller wink


462 Inlägg
20 maj 2012
#32
mötte din maserati vid västgöte i lördags ganska exakt 20:40 (var påväg till streetracet på torsvik) antar att du var påväg hem från emmaboda då smile Riktigt snygg är den iallafall!


2 014 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#34
Kommer snart en uppdatering i tråden hoppas jag, inga stora grejer men alltid händer det väl något litet...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

355 Inlägg
2 augusti 2012
#35
Najs smile

Mvh Jonas

2 014 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#36
Måndagen 27 augusti 2012:

I brist på bättre saker att sysselsätta sig med under en semester fylld med dåligt väder och spillbitar av vinyl så har jag lekt lite med bilen. Detta är inget permanent, men om jag (och andra) gillar det så kanske det blir till att göra det hela på mer seriöst sätt. Jag låter bilderna tala för sig själva så får ni säga vad ni tycker...

Fönsterlister och dörrhandtag höger sida...
http://farm9.staticflickr.com/8289/7874470198_54bc86d668.jpg

...och vänster sida.
http://farm9.staticflickr.com/8303/7874473992_7976f9cc1d.jpg

Av bara farten gjorde jag även panelen under vindrutan.
http://farm9.staticflickr.com/8426/7874468872_078f8c632b.jpg

Det som gjorts exteriört utöver detta är handtaget på bagageluckan, men det glömde jag av någon anledning ta bilder på.

Då det är en GT-vagn och följaktligen ska utgöra en blandning av lyx och sportighet så blev det i interiören en mix av kolfiber och träimitation.

Helbild (nåja) av interiören...
http://farm9.staticflickr.com/8297/7874475286_43f8d09745.jpg

Sedan lite detaljbilder. Främre askkoppen...
http://farm9.staticflickr.com/8308/7874477858_85314e14c6.jpg

...handtag till handskfacket samt högra luftintaget...
http://farm9.staticflickr.com/8431/7874479018_b483c4547b.jpg

...främre kupébelysning...
http://farm9.staticflickr.com/8446/7874480324_941c884806.jpg

...bakre askkopp samt luftintag...
http://farm9.staticflickr.com/8427/7874481438_4b4ee2a0f5.jpg

...ljusreglage samt vänster luftintag...
http://farm9.staticflickr.com/8289/7874483690_227a3c4255.jpg

...sätesreglage...
http://farm8.staticflickr.com/7280/7874484894_90d816407b.jpg

...och slutligen mittkonsolen med fönsterhissknappar och växelspaksknopp.
http://farm9.staticflickr.com/8306/7874476634_670674ce49.jpg

För skojs skull tar vi ytterligare en någorlunda helhetsbild.
http://farm9.staticflickr.com/8282/7874486148_9df8cc2a7f.jpg

Gjorde ytterligare några bitar såsom ramarna runt bakre kupébelysning osv, men fick inte med bilder på allt.

Innan någon kommer och hävdar att jag förstört bilen vill jag påpeka att detta är fullt reversibla "modifikationer" och jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska göra om det ordentligt (och snyggare) eller inte. Så, vad tycks?

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 080 Inlägg
27 augusti 2012
#37
Diggar inte kolfibertape, eller bar kolfiber alls på en exklusiv gt-vagn. Allt ska vara läder med vaddering wink

Det sagt så är det kul med en minst sagt ovanlig vagn att projektera på smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

2 014 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#38
pontiacen skrev:
Diggar inte kolfibertape, eller bar kolfiber alls på en exklusiv gt-vagn. Allt ska vara läder med vaddering wink

Det sagt så är det kul med en minst sagt ovanlig vagn att projektera på smile

Riktigt kolfiber sitter ju annars i både dessa bilar samt senare modeller från Maserati, så det hade jag inte haft ett spår emot. Tanken är att kanske omvandla allt det som nu är kolfiberfolierat till riktig kolfiber om jag fäster mig vid utseendet - och förhoppningsvis andra gillar det också.

Vinylen kommer inte sitta kvar för evigt, det vara bara ett projekt pga att jag hade långtråkigt under semestern och hade lite vinyl över.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Japanese Engineering
690 Inlägg
28 augusti 2012
#39
Gillar det du gjort med panelen under vindrutan, bra ide!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

253 Inlägg
27 februari 2013
#40
Då jag inte läst igenom hela tråden och inte vet om detta redan skrivits om så frågar jag iaf smile Vet du hur passformen är för ett helt kitt från en 4200gt till en 3200gt? tänkte köpa kjolar till min men det finns ju nästan bara att få tag på till 4200gt... Riktigt nice projekt också måste jag säga!! tummen upp!



Sök