Någon som snåloptimerat sin gamla bensinbil och fått bra resultat?

prajtor
26 juli 2012 · 57 Inlägg

Av ekonomiska skäl gillar jag bilar som är minst 10 år gamla, jag kör runt 5000 mil om året och jagar bränsleekonomi. 

Inför ett väntat "nybilsköp" vill jag sondera marknaden för att få reda på om man kan få en storbil minst 10 år gammal typ v70/9-5/Passat eller liknande storbilar att gå riktigt snålt.

Glöm snack om eco-driving.



Vad har ni gjort?
Vad drar bilen efter optimering?
Vad kostade optimeringen?
Är optimeringen gjord i flera steg? vad gjorde mest skillnad?

SportPilot Ubåtsingenjör
26 juli 2012 · 7 243 Inlägg

enda jag vet man kan göra är typ eco chip ... eller byta till en diesel

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
26 juli 2012 · 6 170 Inlägg

95% av kontrollen över bränsleförbrukningen står din egen högerfot för, det finns inget chip i världen som kan göra dig till en effektivare bilförare...

Men det du kan göra är ju att trimma vanligt med ett trim som fokuserar på vrid för det är där man vinner förmågan att snålköra. Min 9-5 Aero med cirka 270-280hk drack 0.8 liter per mil i snitt när jag låg i 180 men min nuvarande småsura 9000 2.3t på 170hk skulle nog snarare dricka 2.8 liter milen i den farten...

Ska du köra riktigt soppasnålt och faktiskt tjäna något på det så gäller det alltså att du lär dig köra snålt, ett chip för ett par tusen kronor lär det ta ett antal år innan du har tjänat tillbaka pengarna på.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Tobbetdi Diesel ska man ha!
26 juli 2012 · 482 Inlägg

Jag hade e framhjusdriven passat kombi -99 med 5-växlad manuell låda och ingen AC. 1,9 tdi på 110 hk och den drog 0,55.
Nu har jag en likadan fast denna har fyrhjulsdrift,ac och 18" den drar 0,63. Båda är/var original. Med andra ord så behöver man inte trimma en större bil om man satsar på en diesel, vilket du bör göra om du kör runt 5000 mi/år.

Ska man komma riktigt billigt undan så skulle man ha en skattebefriad diesel.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
26 juli 2012 · 6 170 Inlägg

Tobbetdi skrev:
Jag hade e framhjusdriven passat kombi -99 med 5-växlad manuell låda och ingen AC. 1,9 tdi på 110 hk och den drog 0,55.
Nu har jag en likadan fast denna har fyrhjulsdrift,ac och 18" den drar 0,63. Båda är/var original. Med andra ord så behöver man inte trimma en större bil om man satsar på en diesel, vilket du bör göra om du kör runt 5000 mi/år.

Ska man komma riktigt billigt undan så skulle man ha en skattebefriad diesel.

Nej man behöver inte trimma en diesel för att åka snålare för om man trimmar dom så drar dom lika mycket som en bensinare eftersom soppamängden är det enda man kan öka på många dieslar tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
SportPilot Ubåtsingenjör
26 juli 2012 · 7 243 Inlägg

har kört en passat tdi på o,4 på långkörning smile körde så snålt jag kunne iofs dvs ej över 90 en enda gång ! ofta runt 70 och va stadig på foten så man inte gasar och släpper gasar och släpper typ som en farthållare gör

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Bjacke
26 juli 2012 · 149 Inlägg

Har en passat 1,9 TDI syncro. den drar 0.55 i 110 med stadig fot.. detta med en box från dieselkraft

Senast redigerat av Bjacke (26 juli 2012)

#SwedenRing
BMW E39 523i "Swedenring" (1999)
prajtor
26 juli 2012 · 57 Inlägg

Jag tänkte mig lite andra råd. Typ chippning, andra däck och fälg, strippad inredning, minskat luftmotstånd etc etc. Tänk drive-E eller liknade fast på äldre bil.

steifan DR!FTT3KN!K3R
26 juli 2012 · 10 427 Inlägg

prajtor skrev:
Jag tänkte mig lite andra råd. Typ chippning, andra däck och fälg, strippad inredning, minskat luftmotstånd etc etc. Tänk drive-E eller liknade fast på äldre bil.

Teknikens Värld snåltrimmade ett av sina "vinterskott" för några år sen. Nån Volvo S80 2,4D/motsvarande -99 som visade sig bli snålare än en ny V70 II Drive. Finns inte så mycket på nätet om det men dom gjorde väl en del prylar som att sänka bilen, skaffa fälgar från Drive-bilarna, osv osv

Pim_Pim
26 juli 2012 ·

Finns väl något som man kan köpa och sätta under bilen så ska luftmotståndet minska lite..
Kostar väl dock en hel del och man får nog köra väldigt många mil för att det ska gå ihop sig.

saab_sonett Handledare
26 juli 2012 · 1 481 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
95% av kontrollen över bränsleförbrukningen står din egen högerfot för, det finns inget chip i världen som kan göra dig till en effektivare bilförare...

Men det du kan göra är ju att trimma vanligt med ett trim som fokuserar på vrid för det är där man vinner förmågan att snålköra. Min 9-5 Aero med cirka 270-280hk drack 0.8 liter per mil i snitt när jag låg i 180 men min nuvarande småsura 9000 2.3t på 170hk skulle nog snarare dricka 2.8 liter milen i den farten...

Ska du köra riktigt soppasnålt och faktiskt tjäna något på det så gäller det alltså att du lär dig köra snålt, ett chip för ett par tusen kronor lär det ta ett antal år innan du har tjänat tillbaka pengarna på.

Trasig färddator.... Finns inte en chans att köra i 180 med en förbrukning på 0,8 l/mil. Luftmotståndet i den farten kräver en hel del effekt att övervinna

Med 5000 mil om året så är en dieselbil enda raka köpet.

Senast redigerat av saab_sonett (26 juli 2012)

SportPilot Ubåtsingenjör
26 juli 2012 · 7 243 Inlägg

saab_sonett skrev:

TBOC_Razor skrev:
95% av kontrollen över bränsleförbrukningen står din egen högerfot för, det finns inget chip i världen som kan göra dig till en effektivare bilförare...

Men det du kan göra är ju att trimma vanligt med ett trim som fokuserar på vrid för det är där man vinner förmågan att snålköra. Min 9-5 Aero med cirka 270-280hk drack 0.8 liter per mil i snitt när jag låg i 180 men min nuvarande småsura 9000 2.3t på 170hk skulle nog snarare dricka 2.8 liter milen i den farten...

Ska du köra riktigt soppasnålt och faktiskt tjäna något på det så gäller det alltså att du lär dig köra snålt, ett chip för ett par tusen kronor lär det ta ett antal år innan du har tjänat tillbaka pengarna på.

Trasig färddator.... Finns inte en chans att köra i 180 med en förbrukning på 0,8 l/mil. Luftmotståndet i den farten kräver en hel del effekt att övervinna

Med 5000 mil om året så är en dieselbil enda raka köpet.

tror på detta jag med ... i farter runt 200 dricker bilarna väldigt mycket

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Vita_Vargen
26 juli 2012 · 1 281 Inlägg

Farthållare funkade bra för mig, fick ner min förbrukning till 0,89 vid långkörning till Västervik.
På vägen hem sen stängde jag av stereon och ACn och körde enbart med parkeringsljuset, då gick förbrukningen ner till 0,75.
Mesta del av resan var motorväg i ~120 km/h

Innan jag monterade farthållaren kom jag under 0,9 en gång bara under hela den tiden jag ägt bilen smile

(940in dom här siffrorna gäller)

Liten summering är då att farthållare är bra för att hålla en jämn fart vilket drar mindre bensin och slå av sånt som drar mycket ström, undvika att köra med halvljus på dagen utan istället ha DRL eller nått smile

Senast redigerat av Vita_Vargen (27 juli 2012)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
27 juli 2012 · 6 170 Inlägg

saab_sonett skrev:

TBOC_Razor skrev:
95% av kontrollen över bränsleförbrukningen står din egen högerfot för, det finns inget chip i världen som kan göra dig till en effektivare bilförare...

Men det du kan göra är ju att trimma vanligt med ett trim som fokuserar på vrid för det är där man vinner förmågan att snålköra. Min 9-5 Aero med cirka 270-280hk drack 0.8 liter per mil i snitt när jag låg i 180 men min nuvarande småsura 9000 2.3t på 170hk skulle nog snarare dricka 2.8 liter milen i den farten...

Ska du köra riktigt soppasnålt och faktiskt tjäna något på det så gäller det alltså att du lär dig köra snålt, ett chip för ett par tusen kronor lär det ta ett antal år innan du har tjänat tillbaka pengarna på.

Trasig färddator.... Finns inte en chans att köra i 180 med en förbrukning på 0,8 l/mil. Luftmotståndet i den farten kräver en hel del effekt att övervinna

Med 5000 mil om året så är en dieselbil enda raka köpet.

Nej det var inget fel på den...

Det var med farthållare ställd på 180km/h mätarfart (dvs antagligen gick det runt 170-175km/h) i flera tiotals mil motorvägskörning. Det lägsta jag varit nere på med den bilen är 0,67 eller 0,68 och det var också typ sextio mil motorväg fast i 100-110km/h då.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
tobbe456
27 juli 2012 · 335 Inlägg

Antagligen i nedförsbacke isof wink farthållaren gasade inte ..


Min ligger nu på 0,85 blandad körning (mest stadskörning), sänkte förbrukningen ca 1 dec efter jag streg tre trimmade den (~290hk motorn)  ... Som nämnts, det är vridet som gör det mycket lättare att köra snålt, inga problem att ligga i 50 km/h på 6ans växel t.ex...

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
saab_sonett Handledare
27 juli 2012 · 1 481 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

saab_sonett skrev:

TBOC_Razor skrev:
95% av kontrollen över bränsleförbrukningen står din egen högerfot för, det finns inget chip i världen som kan göra dig till en effektivare bilförare...

Men det du kan göra är ju att trimma vanligt med ett trim som fokuserar på vrid för det är där man vinner förmågan att snålköra. Min 9-5 Aero med cirka 270-280hk drack 0.8 liter per mil i snitt när jag låg i 180 men min nuvarande småsura 9000 2.3t på 170hk skulle nog snarare dricka 2.8 liter milen i den farten...

Ska du köra riktigt soppasnålt och faktiskt tjäna något på det så gäller det alltså att du lär dig köra snålt, ett chip för ett par tusen kronor lär det ta ett antal år innan du har tjänat tillbaka pengarna på.

Trasig färddator.... Finns inte en chans att köra i 180 med en förbrukning på 0,8 l/mil. Luftmotståndet i den farten kräver en hel del effekt att övervinna

Med 5000 mil om året så är en dieselbil enda raka köpet.

Nej det var inget fel på den...

Det var med farthållare ställd på 180km/h mätarfart (dvs antagligen gick det runt 170-175km/h) i flera tiotals mil motorvägskörning. Det lägsta jag varit nere på med den bilen är 0,67 eller 0,68 och det var också typ sextio mil motorväg fast i 100-110km/h då.

Tankade du fullt då och räknade ut förbrukningen eller kollade du bara färddatorn?
Som sagt, luftmotståndet i den farten kräver mycket effekt.

prajtor
27 juli 2012 · 57 Inlägg

Ot?

nixon89 klabbarpan
27 juli 2012 · 3 041 Inlägg

Min 9000 med steg 2 ligger enligt färddatorn på ca 0.72 vid 110 km/h. Verkar stämma ganska bra ^^

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
discokapten Kapten på disco!
27 juli 2012 · 1 729 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

saab_sonett skrev:

TBOC_Razor skrev:
95% av kontrollen över bränsleförbrukningen står din egen högerfot för, det finns inget chip i världen som kan göra dig till en effektivare bilförare...

Men det du kan göra är ju att trimma vanligt med ett trim som fokuserar på vrid för det är där man vinner förmågan att snålköra. Min 9-5 Aero med cirka 270-280hk drack 0.8 liter per mil i snitt när jag låg i 180 men min nuvarande småsura 9000 2.3t på 170hk skulle nog snarare dricka 2.8 liter milen i den farten...

Ska du köra riktigt soppasnålt och faktiskt tjäna något på det så gäller det alltså att du lär dig köra snålt, ett chip för ett par tusen kronor lär det ta ett antal år innan du har tjänat tillbaka pengarna på.

Trasig färddator.... Finns inte en chans att köra i 180 med en förbrukning på 0,8 l/mil. Luftmotståndet i den farten kräver en hel del effekt att övervinna

Med 5000 mil om året så är en dieselbil enda raka köpet.

Nej det var inget fel på den...

Det var med farthållare ställd på 180km/h mätarfart (dvs antagligen gick det runt 170-175km/h) i flera tiotals mil motorvägskörning. Det lägsta jag varit nere på med den bilen är 0,67 eller 0,68 och det var också typ sextio mil motorväg fast i 100-110km/h då.

Finns INGEN Saab 9-5 Aero som drar 0.67... Kanske om man nollar färddatorn när man rullar i 100 men ALDRIG om man räknar vid pumpen.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juli 2012 · 17 571 Inlägg

Jag jagar siffror ibland. Se mitt blogginlägg från igår. Tömma bilen på grejor som inte behöver vara i den och pumpa på lite bonustryck i däcken kan göra gott. Har fått ner Elantran på hyfsade 0.58 l/mil.

Min Chrysler drar mindre om man doppar högerfoten ordentligt vid start. så man får upp farten fort. Trots att den varvar 4-5000 varv så tjänade jag nära en dl på det körsättet!

Kör sällan över 100 km/h. Då börjar det kosta bränsle. jag har själv legat och pendlat 15 mil om dagen i många år och i ungdomen så gick det så klart i 140 på motorvägen... Nu på "äldre" dagar ligger jag i just 100. Det är en vanesak och tar några veckor att vänja sig vid. men det går. Tidsskillnaden är inte så mycket som man tror.

På tal om färddatorer så stämmer de sällan. Enligt den så rullar koreanen på luft och kärlek. Inte troligt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang