Bästa Saaben genom tiderna?!

Tyskenracing BE*CE
4 december 2007 · 419 Inlägg

bäst enligt mej saab 9000cse turbo
snyggast enligt mej Saab 9.3 coupe
coolast enligt mej Saab 900t typ 86an

Volvo R racing
bmx
4 december 2007 · 7 100 Inlägg

twin_cam skrev:

Holiace skrev:

Fredrik-79 skrev:
NG900/OG9-3 är nog bland dom sämsta.

Varför är 900NG så dålig?

Leta upp en fruktansvärt kurvig väg, gärna grus, och kör en OG900 och en NG900 där. Då kommer du inte undra längre...

Som som bil är dom inte dåliga, bara det att väghållningen är inte "saabig". Man svänger på ratten, men det händer inget... Beter sig diffust och är inte rolig alls på kurvig väg.

Men rakt fram på bra väg går den desto bättre (om man har originaldimension på hjulen).

och hur kör ni då?
våran går som ett skott efter grusvägarna,och kurviga vägar så svänger den som den ska,inge fel alls!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Turbovin Turbo lover
4 december 2007 · 555 Inlägg

NG900/OG9-3 har usel känsla i styrning och växelspak. Allt känns som att det är upphängt i gummisnoddar.

Framvagnen är extremt vek också. Men för en medelsvensson duger de säkert bra. Dock går det ju att fixa till med Sellholmarmar, men även powerflex hjälper lite.

Senast redigerat av Turbovin (4 december 2007)

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
henkebenke
4 december 2007 · 1 703 Inlägg

Jag kan ju inte påstå att OG900 är ett under av väghållning wink Men skön att glida med!

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
rickard10735 Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
4 december 2007 · 236 Inlägg

Jag håller på og 900 turbo
körde dom från mitten på -80talet till år 2000 sedan blev det en 9000
och visst gär dom bra och så men nån riktig körglädje jämfört med og 900finns ju inte.
enkelt sagt saab 900 kör man och saab 9000 åker man!!
fast allt är ju bättre än en ford scorpio med 2 l motorn som jag kör nu
måste planera körningen ca 1 mil framåt pga av klen motor och sen känns det som bilen ska välta när man lägger ut för att köra om "suck"
Fast mjukt och fint går den ju annars

Saab 99 "Custom Cab Version 2." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 3." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 1" (1969)
Turbovin Turbo lover
4 december 2007 · 555 Inlägg

henkebenke skrev:
Jag kan ju inte påstå att OG900 är ett under av väghållning wink Men skön att glida med!

Det är ju fortfarande bara en svenssonbil, men det finns potential med hårdare fjädrar och dämpare. Lite trist ställda hjulvinklar original också.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
twin_cam Smålänning
4 december 2007 · 7 877 Inlägg

bmx skrev:

twin_cam skrev:

Holiace skrev:

Varför är 900NG så dålig?

Leta upp en fruktansvärt kurvig väg, gärna grus, och kör en OG900 och en NG900 där. Då kommer du inte undra längre...

Som som bil är dom inte dåliga, bara det att väghållningen är inte "saabig". Man svänger på ratten, men det händer inget... Beter sig diffust och är inte rolig alls på kurvig väg.

Men rakt fram på bra väg går den desto bättre (om man har originaldimension på hjulen).

och hur kör ni då?
våran går som ett skott efter grusvägarna,och kurviga vägar så svänger den som den ska,inge fel alls!

Om det är den röda du menar så är det en OG900... Jag menar att NG900 är diffusa och har tråkig väghållnig. Dom protesterar liksom mot hård körning. En OG900 skriker bara efter mer, hur hårt man än kör smile

PS: Min bil är kallad för dåligtväder-bil av en polare med en pegga MI16, för att såfort asfalten blir lite fuktig så blir det omvänt om vi racear smile Torrt - fördel han, vått/halt - fördel mig smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Dalmazen
4 december 2007 · 57 Inlägg

Lägger min röst på min SAAB 900 S från 1992

Underbart skön och köra spinner som en katt och gett mig mycket körglädje smile

Utan ratten är jag ingenting
bmx
4 december 2007 · 7 100 Inlägg

twin_cam skrev:

bmx skrev:

twin_cam skrev:

Leta upp en fruktansvärt kurvig väg, gärna grus, och kör en OG900 och en NG900 där. Då kommer du inte undra längre...

Som som bil är dom inte dåliga, bara det att väghållningen är inte "saabig". Man svänger på ratten, men det händer inget... Beter sig diffust och är inte rolig alls på kurvig väg.

Men rakt fram på bra väg går den desto bättre (om man har originaldimension på hjulen).

och hur kör ni då?
våran går som ett skott efter grusvägarna,och kurviga vägar så svänger den som den ska,inge fel alls!

Om det är den röda du menar så är det en OG900... Jag menar att NG900 är diffusa och har tråkig väghållnig. Dom protesterar liksom mot hård körning. En OG900 skriker bara efter mer, hur hårt man än kör smile

PS: Min bil är kallad för dåligtväder-bil av en polare med en pegga MI16, för att såfort asfalten blir lite fuktig så blir det omvänt om vi racear smile Torrt - fördel han, vått/halt - fördel mig smile

jupp den röda,aha hehe glömmer jämt bort va det är för nånting tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
master_lars
4 december 2007 · 1 160 Inlägg

De som kört SAAB ett tag vet att ju mer man pressar den ju bättre går den, iaf till och med årsmodeller innan 1994.

Personligen skulle jag ranka Saabarna som följande

Saab 99 Turbo, Stig Blomqvist lär ha sagt att det är den bästa rallybil han haft.
Saab 99, Helt klart en av Saabs mest underskattade bilar.
Saab 96 ´60-64, riktiga rallybilar redan i standardutförande.
Saab 900 innan ´87, första riktiga bruksbilen, fatta när den kom 1978 vilken revolution det var, vet inte heller någon anna bil som är så gammal och lika säker som OG900?

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
steifan DR!FTT3KN!K3R
4 december 2007 · 10 427 Inlägg

Har för mig att SAAB 900i -89 utsågs till bästa SVENSKA bil 1989 av Teknikens Värld, där dom hade testat alla svenska bilmodeller som fanns det året (gjorde ju nåt liknande förra året, då var det det 'andra' märket som vann med en bilmodell).

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
4 december 2007 · 285 Inlägg

Den råaste saaben måste vara saab99 turbo men om vi pratar om den bästa så e det helt klart saab 9000cse.

Saab-Fredde
4 december 2007 · 285 Inlägg

http://www.garaget.org/gallery/archive/50967/202583_21fng6.jpg
Jag lägger min röst på den här wink haha

SAAB, För att jag e lite bättre än dig!
Tom Darth Vader
4 december 2007 · 1 644 Inlägg

Sa han helt opartiskt smile

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
lustgasen Saab 99 Turbo-Nörd
4 december 2007 · 368 Inlägg

allt före 94 är bara skräp.......

99 Turbo det var tider!
http://www.channel4.com/4car/media/100- … -turbo.jpg
då byggdes bilar!

Med lust att gasa
www.aabh.se/
www.antonbjörklund.se/
Saab 99 GL VAN "Servicebilen-Vanheden" (1977)
Holiace
4 december 2007 · 1 754 Inlägg

whitesnake skrev:
Den råaste saaben måste vara saab99 turbo men om vi pratar om den bästa så e det helt klart saab 9000cse.

Fråga 1: Varför 9000 CSE? Är CSE en 9000 med massor av utrustning?

Fråga 2: Om jag vill ha en veteran Saab. Vilken är roligast? V4? 2-takt?

Senast redigerat av Holiace (4 december 2007)

Jag kan inget om allt.
Molte
4 december 2007 · 22 Inlägg

Bästa saaben? Beror väl på hur man ser på de. Den som håller bäst är klart en v4.a Dock är de ford som konstruerat motorn men den går och går och går. Tar sig fram överallt och inte behöver man frysa i dem heller. Värmen är i likhet med bastu när man brassar på. Prestandan räcker till och väghållningen är inte helt dålig. Sitter kanonbra i stolarna fram. Helt klart en bil som håller många år utan stora problem. Den är bäst på de viset...

JeyKay Allvetande uppfinnare
4 december 2007 · 377 Inlägg

9000 tycker jag, för den har nyckeln på rätt plats=)

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
bazooka_
4 december 2007 · 406 Inlägg

saab 92 trubbnos  första saaben=) snacka om nyskapande,

:DPlattan i mattan:D
robert_87 Lokförare
5 december 2007 · 126 Inlägg

Ja röster på...eh...9000 wink

Saab 900 Aero -96
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang