Angående motorbromsning

Mussie
18 november 2007 · 120 Inlägg

Hej. Jag har hört flera saker om motorbromsning.

Är det skadligt för min motor att använda motorbromsning. Jag kör en 9000 från 1989 utan turbo.

Vissa säger att man bara ska motorbromsa på nyare bilar. Att man ska spara på motorn och använda färdbromsen istället. Då behöver man bara byta klossarna vilket är billigare än att motorn går sönder.

Några synpunkter?

Fredrik-79
18 november 2007 · 2 164 Inlägg

De är inte skadligt.
De som händer är ju bara att du drar mindre bränsle och att de sliter på andra hållet på kuggarna i lådan.
Inte på någon saab ska man vara rädd att motorbromsa om de nu går de.
Kär så de ryker nu och motorbromsa när du vill.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Tomas_H
18 november 2007 · 486 Inlägg

Kan aldrig tänka mig att det skulle vara skadligt. Okej att du inte skickar in något bränsle i motorn, men du har ju fortfarande oljetryck och således smörjning.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 november 2007 · 6 170 Inlägg

Jag har alltid kört med motorbromsning på min 9000 CD -89 och den har inte mått sämre av det (dock mår den väldigt dåligt av andra anledningar lol) och jag gör likadant med min nya 9-5:a och det har aldrig hänt något för att man motorbromsar.

Med motorbromsning så dricker ju bilen mindre soppa och bilkörningen blir ju mjukare, istället för att nita precis innan skylten när man tex kommer från en 90-väg och in i ett samhälle där det är 50 så släpper jag bara gasen en bit innan så saktar bilen ner av sig själv i lagom takt smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Mussie
18 november 2007 · 120 Inlägg

jag fattar inte, hur kan den dra mindre bränsle för att man motorbromsar?

tillskillnad mot vadå?

stellan_dahl svetsare
18 november 2007 · 329 Inlägg

på nya bilar tror jag att motorn stänger av sig och den drar ingenting alls... tror de ska vara så på dom nya toyota bilarna iaf, men jag är inte säker

Celica 2.0 Gti -90
Volvo 740 16v Turbo "Driftbilen" (1988)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 november 2007 · 6 170 Inlägg

Mussie skrev:
jag fattar inte, hur kan den dra mindre bränsle för att man motorbromsar?

tillskillnad mot vadå?

Som sagt, om du bromsar vanligt så blir det lätt att du ligger i 90 (eller mer wink) på 90-vägen (i mitt exempel oven) och sen när du kommer till 50-skylten så bromsar du ner bilen till 50 och då drar bilen mycket soppa ända fram till skylten men om du motorbromsar så har du ju släppt gasen en bit innan skylten och då sjunker bensinförbrukningen hela tiden.

En motor förbrukar ju bensin varje "varv" så när du bromsar vanligt ligger du på högre varv än om du släpper gasen och motorbromsar då vartalet sjunker sakta och därmed drar bilen mindre soppa.

Det är ju även därför man alltid ska ligga på så hög växel som möjligt bara för att sänka varvtalet och därmed även bensinförbrukningen (nu snackar jag inte buskörning utan ecodriving, det ingick i utbildningen på min trafikskola tongue)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
stellan_dahl svetsare
18 november 2007 · 329 Inlägg

men det ska även dra mindre att motor bromsa med nya bilar än att frikoppla

Celica 2.0 Gti -90
Volvo 740 16v Turbo "Driftbilen" (1988)
Wanegardh Asgammal medlem.
18 november 2007 · 2 246 Inlägg

motorbromsar du på över 1500 varv så stängs bränsletillförslen av..dvs den dricker ingen bensin alls

Mussie
18 november 2007 · 120 Inlägg

maximus skrev:
motorbromsar du på över 1500 varv så stängs bränsletillförslen av..dvs den dricker ingen bensin alls

Jaha, där fick jag svar på tal..tack

Phaetoon
18 november 2007 · 8 156 Inlägg

Det ger en bränsleminskning på bilar med insprutning, dvs nyare bilar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Mussie
18 november 2007 · 120 Inlägg

vet någon om jag har insputningsmotor?
om det inte är en insprutningsmotor, vad kallas den jag har?

Wanegardh Asgammal medlem.
18 november 2007 · 2 246 Inlägg

Mussie skrev:
vet någon om jag har insputningsmotor?
om det inte är en insprutningsmotor, vad kallas den jag har?

klart du har insprutare..annars är saab väldigt sena

Wanegardh Asgammal medlem.
18 november 2007 · 2 246 Inlägg

Phaetoon skrev:
Det ger en bränsleminskning på bilar med insprutning, dvs nyare bilar.

Genom att motorbromsa sparar du bränsle eftersom du kan få bränsletillförseln helt avstängd. När du släpper gasen helt och motorvarvtalet överstiger 1500-1600 varv per minut tillförs inget bränsle till motorn. Vid 1200-1300 varv per minut börjar motorn förbruka bränsle igen.

Växla därför ner strax innan du når detta (vilket?) varvtal och behåll på så sätt nollförbrukningen. Denna nerväxling kan du få upprepa. Om du börjar motorbromsa i tid behöver du inte använda fotbromsen alls.

När du släpper gasen går motorljudet ner. Man får då lätt en känsla av att det plötsligt börjar gå väldig långsamt. Kasta då ett öga på hastighetsmätaren så du får veta vilken hastighet du verkligen har

Mussie
18 november 2007 · 120 Inlägg

haha ok.
jag är novis.

kohler
18 november 2007 · 671 Inlägg

Mussie skrev:
jag fattar inte, hur kan den dra mindre bränsle för att man motorbromsar?

istället för att motorn får hjulen att snurra... så får hjulen motorn att snurra... å driver generatorn mm... det funkar ju bara tills bilen förlorat tillräckligt mycket fart... då växlar du ner igen... å så kan du hålla på så ner till 1500 varv på ettan var det nån som sa.

Second is the first loser
Phaetoon
19 november 2007 · 8 156 Inlägg

maximus skrev:

Phaetoon skrev:
Det ger en bränsleminskning på bilar med insprutning, dvs nyare bilar.

Genom att motorbromsa sparar du bränsle eftersom du kan få bränsletillförseln helt avstängd. När du släpper gasen helt och motorvarvtalet överstiger 1500-1600 varv per minut tillförs inget bränsle till motorn. Vid 1200-1300 varv per minut börjar motorn förbruka bränsle igen.

Växla därför ner strax innan du når detta (vilket?) varvtal och behåll på så sätt nollförbrukningen. Denna nerväxling kan du få upprepa. Om du börjar motorbromsa i tid behöver du inte använda fotbromsen alls.

När du släpper gasen går motorljudet ner. Man får då lätt en känsla av att det plötsligt börjar gå väldig långsamt. Kasta då ett öga på hastighetsmätaren så du får veta vilken hastighet du verkligen har

Det skiljer väl sig lite från bil till bil?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
spj MED[liten]LEM
19 november 2007 · 226 Inlägg

Det är väl så vitt jag vet bara saab (och ev. andra) tvåtaktare man inte ska motorbromsa pga smörjningen. (därav frihjulet på gamla saabar).

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
David_FT
27 december 2009 · 183 Inlägg

spj skrev:
Det är väl så vitt jag vet bara saab (och ev. andra) tvåtaktare man inte ska motorbromsa pga smörjningen. (därav frihjulet på gamla saabar).

2-taktare får ju smöjningen via bränslet.

cheffer
27 december 2009 · 1 422 Inlägg

Wanegardh skrev:

Phaetoon skrev:
Det ger en bränsleminskning på bilar med insprutning, dvs nyare bilar.

Genom att motorbromsa sparar du bränsle eftersom du kan få bränsletillförseln helt avstängd. När du släpper gasen helt och motorvarvtalet överstiger 1500-1600 varv per minut tillförs inget bränsle till motorn. Vid 1200-1300 varv per minut börjar motorn förbruka bränsle igen.

Växla därför ner strax innan du når detta (vilket?) varvtal och behåll på så sätt nollförbrukningen. Denna nerväxling kan du få upprepa. Om du börjar motorbromsa i tid behöver du inte använda fotbromsen alls.

När du släpper gasen går motorljudet ner. Man får då lätt en känsla av att det plötsligt börjar gå väldig långsamt. Kasta då ett öga på hastighetsmätaren så du får veta vilken hastighet du verkligen har

Beror mycket från bil till bil, på nyare bilar brukar inte bränslet komma till igen förns vid 1000varv. Däremot om du släpper gasen vid 1500varv så styps inte bränslet helt men om det redan är strypt så kan den hålla strypt ända ned till ca 1000rpm på nyare bilar. Förstår du hur jag menar? smile Är lite trött och förklarar taskigt...

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang