Nissan 200sx -89, tyskimport som har vandrat mellan några ivriga bilbyggare här i finland nu ett par år och fått på sig en hel hög med delar.
NU är det vår tur Jyrran och elmer lägger tassarna på bilen, och det är då meningen att detta projekt skall fortgå och närmsta målet är att ha den banpreppad och också utvändigt färdig inför säsång 2008.
Det som gjorts av föredetta ägare hittils är i vissa mån seriöst, i andra inte, men då får man ju bara bygga om det som är åt skogen och förbättra.
------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------
Det som gjorts med Nisse tidigare:
------------------------------------------
Tekniskt:
T25->T28 turbo
Ca16de insugs kamaxel
Saab 9000 intercooler
Självgjorda tryckrör i rostfritt
Dump
Simota luftfilter
Förstärkta motorfästen
Grenrör i rostfritt
3” outlet/downpipe, självgjorda
Tömd katalysator
Martelius 2,5” catback system
Martelius slutdämpare med 5” utblås
Z-POWER chip
FSE btr
Bosch bensinpump
Oljekylare
RPC-kopling, 4 puckad sinter
Pysventilen som vi snabbt kasserade, eftersom den var kaputt och bidrog till att laddet skenade
------------------------------------------
Exteriör:
Borttagen vinge och vindrutetorkare bak
Sleepy eyes
Lyft motorhuv
Framkofångaren en aning modifierad
------------------------------------------
Väghållning:
17” Autotec fälgar, fram 215/40 & bak 245/45
Meganracing fram/bak tvärstag mellan stötdämpartornen
Intrax 30mm sänkning med Kyb stötdämpare
Powerflex bussningar
------------------------------------------
Interiör:
Mätare: Ravotec tryck, Autometer smalbandslambda, Triscos oljetemp/oljetryck/volt
Greddy turbotimer
Domhär revs loss redan på hemvägen då de bländade så innih*lvete
Då bilen äntligen var i garaget så kliade det så hemst i fingrarna.. och detta blev då resultatet, allt plast och trånga baksätet borta
Fästena ser väldigt klena ut på dessa, kanske man borde förstärka skiten
------------------------------------------
Audio:
JVC mp3 spelare
Pioneer 10” trevägs coaxialer i hatthyllan
------------------------------------------
Årets huvudsponsor:
tmstyling.fi
------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
På kommande, det som skall uppgraderas på Nisse:
------------------------------------------
Teknik:
Sommaren 2008:
Boostcontroll [X] Turbosmart
Intercooler
Shortshift [X] Apex
Bromsar [X] Z32
Coilovers [X] BC Racing
Camber & toe bak, caster fram [X]
Bredbandslambda [X] AEM
Vintern 2008-2009:
maskinrenovering
skyline 444cc spridare
z32 MAF
större turbo
m.m...
------------------------------------------
Exteriör:
Lysen [X] baklysena tonade
Bodykit [X]
Ny lack [X]
Ny lätt huv
Aluminium vinge / kolfiber vinge
Fälgar & däck [X] en uppsättning 17", 2 uppsättningar 15"
------------------------------------------
Interiör:
Sportstol [X] MOMO
6-punktsbälten [X] Sabelt
Bur [X]
Larm [X] Avira
Ratt, pedaler etc.. [X] Ratt
~Audio
------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
Nästan direkt efter hemkomst la vi trissan i rullning och skrämde bort all ytrost som fanns, vilket inte var farligt mycket med tanke på att kärran är -89, endast kanten på förardörren var i akut behov av puts. Sen var ju insidan av bagageluckan en annan femma, den vill man inte ens ta bild på
efter lite cirklande
på med rostskyddsfärg o så får de duga tills helmålning
Sen byttes 17tums fälgarna (då däcken inte hade ens en millimeter slityta kvar ) ut mot 15tums orginal alu med friktionsdäck
Lite bilder över det underbara höstvädret *NOT*, passligt sketna bilar. elmer's corolla till höger
Sen blev det plötsligt minusgrader och friktionsdäcken visade sig inte vara värda nåt och byttes ut mot dubbdäck
Corolla packades full med 8 däck på fälg och fördes till miniflash:s brorsa Flash som e montör på toyota och han kastade över dubbdäcken på alu nästan gratis, och lovade byta däck i framtiden också, det lär ju behövas det så
Orginal blinkers o baklampor såg tråkiga ut så toningsspray drogs på dom, ser matt ut då de e nymålat.
Sen kom det efter många om och men godis på posten:
Denna var så snabbt installerad så inga bilder hann ens tas
Passligt till jul kom kjolpaketet från tuningzone och det var ju helt underbart förmånligt, och det leder ju automatiskt till att kvaliteten sviktar och passformen är vad den är
Första gången på "platts", grymma kompressortutorna som uppenbarade sig bakom orginalfronten syns där bakom också ^^
Första kvällen vi provade fronten så grät vi nästan över hur dåligt allt satt
Bakkjolen fick vi inte dit änn ordentligt då slutröret som sagt är lite groft
Sidokjolarna var ganska blä, men nog skall väl dom också gå efter lite arbete
Efter några dar tog vi nya tag och allting kändes direkt bättre då man började borra lite nya fästhål i framkofångarn och töjjde utåt mot skärmkanterna..
det börjar närma sig, men lite skall det ennu finshusteras
Här va de glapp, kvalitet som sagt
Det var bara att ta fram sågen då såga lite
Överblick, jyrran som sågar sönder kofångarn där..
Vintern är här och nu ser man frammemot många nätter i garaget, utan värme
Snart skall man upp till jobbet också ju..
Fortsättning följer...
NU är det vår tur Jyrran och elmer lägger tassarna på bilen, och det är då meningen att detta projekt skall fortgå och närmsta målet är att ha den banpreppad och också utvändigt färdig inför säsång 2008.
Det som gjorts av föredetta ägare hittils är i vissa mån seriöst, i andra inte, men då får man ju bara bygga om det som är åt skogen och förbättra.
------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------
Det som gjorts med Nisse tidigare:
------------------------------------------
Tekniskt:
T25->T28 turbo
Ca16de insugs kamaxel
Saab 9000 intercooler
Självgjorda tryckrör i rostfritt
Dump
Simota luftfilter
Förstärkta motorfästen
Grenrör i rostfritt
3” outlet/downpipe, självgjorda
Tömd katalysator
Martelius 2,5” catback system
Martelius slutdämpare med 5” utblås
Z-POWER chip
FSE btr
Bosch bensinpump
Oljekylare
RPC-kopling, 4 puckad sinter
Pysventilen som vi snabbt kasserade, eftersom den var kaputt och bidrog till att laddet skenade
------------------------------------------
Exteriör:
Borttagen vinge och vindrutetorkare bak
Sleepy eyes
Lyft motorhuv
Framkofångaren en aning modifierad
------------------------------------------
Väghållning:
17” Autotec fälgar, fram 215/40 & bak 245/45
Meganracing fram/bak tvärstag mellan stötdämpartornen
Intrax 30mm sänkning med Kyb stötdämpare
Powerflex bussningar
------------------------------------------
Interiör:
Mätare: Ravotec tryck, Autometer smalbandslambda, Triscos oljetemp/oljetryck/volt
Greddy turbotimer
Domhär revs loss redan på hemvägen då de bländade så innih*lvete
Då bilen äntligen var i garaget så kliade det så hemst i fingrarna.. och detta blev då resultatet, allt plast och trånga baksätet borta
Fästena ser väldigt klena ut på dessa, kanske man borde förstärka skiten
------------------------------------------
Audio:
JVC mp3 spelare
Pioneer 10” trevägs coaxialer i hatthyllan
------------------------------------------
Årets huvudsponsor:
tmstyling.fi
------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
På kommande, det som skall uppgraderas på Nisse:
------------------------------------------
Teknik:
Sommaren 2008:
Boostcontroll [X] Turbosmart
Intercooler
Shortshift [X] Apex
Bromsar [X] Z32
Coilovers [X] BC Racing
Camber & toe bak, caster fram [X]
Bredbandslambda [X] AEM
Vintern 2008-2009:
maskinrenovering
skyline 444cc spridare
z32 MAF
större turbo
m.m...
------------------------------------------
Exteriör:
Lysen [X] baklysena tonade
Bodykit [X]
Ny lack [X]
Ny lätt huv
Aluminium vinge / kolfiber vinge
Fälgar & däck [X] en uppsättning 17", 2 uppsättningar 15"
------------------------------------------
Interiör:
Sportstol [X] MOMO
6-punktsbälten [X] Sabelt
Bur [X]
Larm [X] Avira
Ratt, pedaler etc.. [X] Ratt
~Audio
------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
Nästan direkt efter hemkomst la vi trissan i rullning och skrämde bort all ytrost som fanns, vilket inte var farligt mycket med tanke på att kärran är -89, endast kanten på förardörren var i akut behov av puts. Sen var ju insidan av bagageluckan en annan femma, den vill man inte ens ta bild på
efter lite cirklande
på med rostskyddsfärg o så får de duga tills helmålning
Sen byttes 17tums fälgarna (då däcken inte hade ens en millimeter slityta kvar ) ut mot 15tums orginal alu med friktionsdäck
Lite bilder över det underbara höstvädret *NOT*, passligt sketna bilar. elmer's corolla till höger
Sen blev det plötsligt minusgrader och friktionsdäcken visade sig inte vara värda nåt och byttes ut mot dubbdäck
Corolla packades full med 8 däck på fälg och fördes till miniflash:s brorsa Flash som e montör på toyota och han kastade över dubbdäcken på alu nästan gratis, och lovade byta däck i framtiden också, det lär ju behövas det så
Orginal blinkers o baklampor såg tråkiga ut så toningsspray drogs på dom, ser matt ut då de e nymålat.
Sen kom det efter många om och men godis på posten:
Denna var så snabbt installerad så inga bilder hann ens tas
Passligt till jul kom kjolpaketet från tuningzone och det var ju helt underbart förmånligt, och det leder ju automatiskt till att kvaliteten sviktar och passformen är vad den är
Första gången på "platts", grymma kompressortutorna som uppenbarade sig bakom orginalfronten syns där bakom också ^^
Första kvällen vi provade fronten så grät vi nästan över hur dåligt allt satt
Bakkjolen fick vi inte dit änn ordentligt då slutröret som sagt är lite groft
Sidokjolarna var ganska blä, men nog skall väl dom också gå efter lite arbete
Efter några dar tog vi nya tag och allting kändes direkt bättre då man började borra lite nya fästhål i framkofångarn och töjjde utåt mot skärmkanterna..
det börjar närma sig, men lite skall det ennu finshusteras
Här va de glapp, kvalitet som sagt
Det var bara att ta fram sågen då såga lite
Överblick, jyrran som sågar sönder kofångarn där..
Vintern är här och nu ser man frammemot många nätter i garaget, utan värme
Snart skall man upp till jobbet också ju..
Fortsättning följer...
Senast redigerat av elmer (27 juli 2008)
0
0
0
0