Bra bil att köra bana med?

mickehallgren
18 januari 2008 · 13 Inlägg

Hej!
Jag sitter i tankar på en entusiastbil.
Primära syftet kommer att vara att köra bana och liknande. Även drifting är intressant.

Men jag har ingen erfarenhet av bankörning och vill gärna få råd och tips inför ett stundande bilköp. Vad ska jag tänka på och har någon några bra råd på bilar?

Jag har kikat på allt mellan Miata, Supra, Impreza till Porsche. Budget ligger på cirka 130000-140000:-

Det verkar som om man köper en Miata så har man en bra instegsbil att börja med, plus att de verkar ha bra organiserade dagar på bana vilket medför några plus. Dock är det lite fjollvarning på Miatan...

Hoppas jag kan få lite tips!

MVH
Micke

camaro67 Meister
18 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Joo miatan är förmodligen en väldigt kul bil.  En kille här i mina hemtrakter som har en miata som banbil och han har en rod och en funnycar och ett par balla bilar till. Och han får väll frågor om han har öppnat frisörssalong men de kan de vara värt. Annars Lotus Elise eller Exige. Jag tror att Exigen är för dyr men en Elise borde gå. big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
m3lunde
18 januari 2008 · 140 Inlägg

jag skall va tråkig och säga BMW M3 e30 eller e36 tror inte du kan få en snabbare bil för dom pengarna? men jag är lite märkesblind också smile
här har du en http://www.blocket.se/vi/14804059.htm?ca=20_s

Senast redigerat av m3lunde (18 januari 2008)

Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
BMW 320 "M-Sport" (2003)
BMW M3 (1997)
BeNnaN
18 januari 2008 · 155 Inlägg

jag har en kollega på jobbet, som köpte en e36 tror jag.. han byggde om den helt till en banbil... och är hur nöjd som helst.

BMW 120i "DotZ" (2019)
q4
18 januari 2008 · 72 Inlägg

Miatan är jävligt rolig. Men som sagt lite fjollig. Så jag håller med föregående talare om Lotus elise. Vet dock inte hur mycket en sån kostar. Eller varför inte en alfa GTA? roll väldigt bra ban bilar som man även kan använda till vardags, kanske inte var ditt syfte men det går. Däremot blir det svårt att drifta eftersom dom är framhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna.
Lycka till!

MilleN
18 januari 2008 · 9 108 Inlägg

Opel Speedster for the win wink Ligger visserligen snäppet högre i pris men bättre banbil original för pengarna är nog svårt att hitta. Tror inte den passar till drifting dock då den har för kort hjulbas, samma sak med Miatan.

Bästa allround står nog Supra MKIV för. Eller kanske M3 e36, men då får man lägga ner mycket pengar på att styva upp chassi och fjädrar/dämpare osv.

MeloveGolf Vw trimmare
18 januari 2008 · 2 995 Inlägg

Mitt tips:

http://www.blocket.se/vi/14784036.htm?ca=8_s&last=1

den är i grund och botten bara byggd för bana...

EDIT:

just den i annonsen verkar inte vara gatreggad vilket dom flesta s-7 replikorna är
mobile tyckte jag hade ett par caterham rejält byggda för banracing.

Senast redigerat av MeloveGolf (18 januari 2008)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
camaro67 Meister
18 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Hur kunde jag missa speedstern? Det är väll en Lotus byggd opel precis som Lotus Omegan? Annars va ju  den där super seven en bra banbil. Frågan är ju om du vill kunna åka på vägen med den åxo

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Darkie dARKiE
18 januari 2008 · 5 031 Inlägg

MilleN skrev:
Opel Speedster for the win wink Ligger visserligen snäppet högre i pris men bättre banbil original för pengarna är nog svårt att hitta. Tror inte den passar till drifting dock då den har för kort hjulbas, samma sak med Miatan.

Bästa allround står nog Supra MKIV för. Eller kanske M3 e36, men då får man lägga ner mycket pengar på att styva upp chassi och fjädrar/dämpare osv.

Nej du har helt rätt, drifta med en speedster är inget kul typ omöjligt (Min kompis hade en sådan förra sommaren) smile Men ack så rolig bil orginal ligger som ett strykjärn på vägen, som man brukar säga.. smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
mickehallgren
18 januari 2008 · 13 Inlägg

Tackar för snabba svar!

Hur är det med options till Supra och BMW:n? Är det lättillgängliga och någorlunda billiga delar?
Vet att till Miatan är det ganska billigt och stort utbud...

Supersjuan verkar cool, men som sagt det är ju en fördel om man kan köra en gatreggad som första banbil, det förenklar en hel del...

viccoA
18 januari 2008 · 3 110 Inlägg

Darkie skrev:

MilleN skrev:
Opel Speedster for the win wink Ligger visserligen snäppet högre i pris men bättre banbil original för pengarna är nog svårt att hitta. Tror inte den passar till drifting dock då den har för kort hjulbas, samma sak med Miatan.

Bästa allround står nog Supra MKIV för. Eller kanske M3 e36, men då får man lägga ner mycket pengar på att styva upp chassi och fjädrar/dämpare osv.

Nej du har helt rätt, drifta med en speedster är inget kul typ omöjligt (Min kompis hade en sådan förra sommaren) smile Men ack så rolig bil orginal ligger som ett strykjärn på vägen, som man brukar säga.. smile

Tyvärr är det 100 hästar för lite i Speedstern annars hade jag med varit intresserad av en. Våghällningen är riktigt bra för att vara orginal, låg vikt och mycket sportig känsla.

viccoA
18 januari 2008 · 3 110 Inlägg

mickehallgren skrev:
Tackar för snabba svar!

Hur är det med options till Supra och BMW:n? Är det lättillgängliga och någorlunda billiga delar?
Vet att till Miatan är det ganska billigt och stort utbud...

Supersjuan verkar cool, men som sagt det är ju en fördel om man kan köra en gatreggad som första banbil, det förenklar en hel del...

Finns gott om bilar till både BMW och Supra, relativt billigt och det är driftsäkra bilar.


Jag är VÄLDIGT partisk, men jag hade såklart satsat på en Z3 M-coupé. Bland det snabbaste du får på bana i orginalskick under 200kkr när vi pratar bilar byggda på 2000-talet. big_smile Kanske ligger lite utanför din budget.

Porsche har en del intressanta modeller (924/944) som också går bra på bana.

viccoA
18 januari 2008 · 3 110 Inlägg

Kan rekommendera www.rejsa.nu om du är intresserad av banbilar och vill höra lite fler människors åsikter om bra bilar att börja med. smile

camaro67 Meister
18 januari 2008 · 6 763 Inlägg

viccoA skrev:

Darkie skrev:

MilleN skrev:
Opel Speedster for the win wink Ligger visserligen snäppet högre i pris men bättre banbil original för pengarna är nog svårt att hitta. Tror inte den passar till drifting dock då den har för kort hjulbas, samma sak med Miatan.

Bästa allround står nog Supra MKIV för. Eller kanske M3 e36, men då får man lägga ner mycket pengar på att styva upp chassi och fjädrar/dämpare osv.

Nej du har helt rätt, drifta med en speedster är inget kul typ omöjligt (Min kompis hade en sådan förra sommaren) smile Men ack så rolig bil orginal ligger som ett strykjärn på vägen, som man brukar säga.. smile

Tyvärr är det 100 hästar för lite i Speedstern annars hade jag med varit intresserad av en. Våghällningen är riktigt bra för att vara orginal, låg vikt och mycket sportig känsla.

Jag tror ju att den låga vikten gör mer än 100hk på bana. Visst de blir svårt att hänga med men vikten är viktig för att bilen ska bli rolig att köra. Men de går ju alltid att vässa om man tycker att de är för lite. Elisen vet jag inte vad de sitter för motor i. Men om de är samma som sitter i Exigen så är de Hondas  type R motor så de finns ju trimm till den big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
mickehallgren
18 januari 2008 · 13 Inlägg

Har kikat en del på Supra, dubbelturbon låter riktigt mumma. Dock finns ju inga vänsterstyrda...

camaro67 Meister
18 januari 2008 · 6 763 Inlägg

mickehallgren skrev:
Har kikat en del på Supra, dubbelturbon låter riktigt mumma. Dock finns ju inga vänsterstyrda...

De gör det visst. Men inte för de pengarna som du har. big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Aerodynamik ...
18 januari 2008 · 7 120 Inlägg

Skyline R32 GT-R !

Behöver jag ens förklara varför? roll

Big_JN
18 januari 2008 · 2 126 Inlägg

camaro67 skrev:
Hur kunde jag missa speedstern? Det är väll en Lotus byggd opel precis som Lotus Omegan? Annars va ju  den där super seven en bra banbil. Frågan är ju om du vill kunna åka på vägen med den åxo

Speedstern är byggd på Lotus Elise chassi

camaro67 Meister
18 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Big_JN skrev:

camaro67 skrev:
Hur kunde jag missa speedstern? Det är väll en Lotus byggd opel precis som Lotus Omegan? Annars va ju  den där super seven en bra banbil. Frågan är ju om du vill kunna åka på vägen med den åxo

Speedstern är byggd på Lotus Elise chassi

Då är jag inte helt ute och cyklar. Men vad sitter de för motor i dom?

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
RedEyeMS3
18 januari 2008 · 355 Inlägg

camaro67 skrev:

Big_JN skrev:

camaro67 skrev:
Hur kunde jag missa speedstern? Det är väll en Lotus byggd opel precis som Lotus Omegan? Annars va ju  den där super seven en bra banbil. Frågan är ju om du vill kunna åka på vägen med den åxo

Speedstern är byggd på Lotus Elise chassi

Då är jag inte helt ute och cyklar. Men vad sitter de för motor i dom?

Var väl en 2.2l 4cyl om jag inte missminner mig.. Fanns väl med turbo oxå?

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang