Hur många HK har min Opel Calibra med denna Setup uppskattningsvis?

Dann3
8 februari 2008 ·

¤ Hi-Tuning Chippad & Mappad
¤ Högre Bränsletryck (3 BAR)
¤ Bosch Race bränslepump
¤ Större Spridare
¤ M-Tech Powercap
¤ Portat Insug
¤ Större Spjällhus
¤ Portad & Planad Topp
¤ Vassare Kamaxlar Z7/Z27
¤ Kent Cams Ställbara Kamdrev
¤ 2.25" Avgasrör från Katalysatorn
¤ Extraktorgrenrör 4-2-1
¤ Sportkatalysator
¤ Borttagen Mittenljuddämpare
¤ 4" Japsdämpare med Titan utblås
¤ K&N Filter Insats

Ungefär vad uppskattar ni i HK & NM?

Bilen har 150 HK & 198 NM Original.

Och inget snack med bänkning för det kommer det inte bli iallafall i nuläget kanske senare framöver.

/danne

NxV ElectroRaggare
8 februari 2008 · 883 Inlägg

Skulle man kunna gisssa på 200-220 hk i motorn utan att drömma för mycket?
Vridmoment är svårt, vet inte hur motorn reagerar på dessa modifikationer.

(Om) man nu skulle bänka ser man att fantasisiffror på 400hk är uteslutet.

Hur eller hur så lär det vara en helt ny bil att köra iaf, 16V är godkänt original, och dessa modifikationer gör bara bilen bättre smile
Lycka till.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Adder Adder
8 februari 2008 · 972 Inlägg

Titan utblås ger minst 10 häst smile

Man brukar ju säga att de kostar ca 1000 kr per hk att trimma en sug motor.. Så hur mkt cash har du lagt ut ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Jimm
8 februari 2008 · 1 661 Inlägg

Varför ingen turbo om du ska trimma? Utan mer luft så ger det inte så mkt. tyvärr...

Gloremir hmmmm
8 februari 2008 · 1 094 Inlägg

mjo tror nog som NxV, nånstans runt 200-220 kusar. dyrt som satan att trimma sug motor. sälj bilen. köp turbo o sen börja trimma om du verkligen är ute efter kusar under huven.

farsans o min rally bil en audi quattro 10v ICKE turbo. har kostat skjortan bara motorn. uppbyggd utan corillo (stavning) grejer. icke billigt om man säger så.

nog för att man inte ska gemföra så men ändå. bara en tanke på vad du ger dig in på

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Germax
8 februari 2008 · 12 086 Inlägg

Har inte du ställt den här frågan för 10 gången nu? tongue

Big_JN
8 februari 2008 · 2 126 Inlägg

Varför inte trimma en sugmotor?! Tycker alla har blivit så Turbo-galna nu för tiden!
Tycker man bara det är värt priset man får betala för dom få hk man får så!
E själv rätt sugen att trimma min motor då det finns rätt mycket trim till Kent motorn i England!
E ju lite mer av en utmaning att få fler hk i en sugmotor, det e iallafall vad jag tycker big_smile

Opelmadness German cars, quality and beyond
8 februari 2008 · 8 197 Inlägg

Big_JN skrev:
Varför inte trimma en sugmotor?! Tycker alla har blivit så Turbo-galna nu för tiden!
Tycker man bara det är värt priset man får betala för dom få hk man får så!
E själv rätt sugen att trimma min motor då det finns rätt mycket trim till Kent motorn i England!
E ju lite mer av en utmaning att få fler hk i en sugmotor, det e iallafall vad jag tycker big_smile

Håller med. Visst, det är lättare att få fler hästar ur en motor med stressfläkt(turbo), men det låter tuffare om en trimmad sugmotor. smile
Inte kul med detta vissel och blås från dumpen.. Alltför vanligt. Förresten, har inte F1 sugmotorer? wink

Och är det inte mer än 198 Nm i Opels gamla 16V??? Trodde det var iaf lite mer. T.o.m jag har ju mer.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Jimm
8 februari 2008 · 1 661 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

Big_JN skrev:
Varför inte trimma en sugmotor?! Tycker alla har blivit så Turbo-galna nu för tiden!
Tycker man bara det är värt priset man får betala för dom få hk man får så!
E själv rätt sugen att trimma min motor då det finns rätt mycket trim till Kent motorn i England!
E ju lite mer av en utmaning att få fler hk i en sugmotor, det e iallafall vad jag tycker big_smile

Håller med. Visst, det är lättare att få fler hästar ur en motor med stressfläkt(turbo), men det låter tuffare om en trimmad sugmotor. smile
Inte kul med detta vissel och blås från dumpen.. Alltför vanligt. Förresten, har inte F1 sugmotorer? wink

Och är det inte mer än 198 Nm i Opels gamla 16V??? Trodde det var iaf lite mer. T.o.m jag har ju mer.

Jo, F1 har sugmotorer för de blev för snabba med turbo så det förbjöds.

Big_JN
8 februari 2008 · 2 126 Inlägg

Hardjim skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Big_JN skrev:
Varför inte trimma en sugmotor?! Tycker alla har blivit så Turbo-galna nu för tiden!
Tycker man bara det är värt priset man får betala för dom få hk man får så!
E själv rätt sugen att trimma min motor då det finns rätt mycket trim till Kent motorn i England!
E ju lite mer av en utmaning att få fler hk i en sugmotor, det e iallafall vad jag tycker big_smile

Håller med. Visst, det är lättare att få fler hästar ur en motor med stressfläkt(turbo), men det låter tuffare om en trimmad sugmotor. smile
Inte kul med detta vissel och blås från dumpen.. Alltför vanligt. Förresten, har inte F1 sugmotorer? wink

Och är det inte mer än 198 Nm i Opels gamla 16V??? Trodde det var iaf lite mer. T.o.m jag har ju mer.

Jo, F1 har sugmotorer för de blev för snabba med turbo så det förbjöds.

Ja och nu med sugmotorer e dom jättelångsamma o slöa?! wink

Opelmadness German cars, quality and beyond
8 februari 2008 · 8 197 Inlägg

Big_JN skrev:

Hardjim skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Håller med. Visst, det är lättare att få fler hästar ur en motor med stressfläkt(turbo), men det låter tuffare om en trimmad sugmotor. smile
Inte kul med detta vissel och blås från dumpen.. Alltför vanligt. Förresten, har inte F1 sugmotorer? wink

Och är det inte mer än 198 Nm i Opels gamla 16V??? Trodde det var iaf lite mer. T.o.m jag har ju mer.

Jo, F1 har sugmotorer för de blev för snabba med turbo så det förbjöds.

Ja och nu med sugmotorer e dom jättelångsamma o slöa?! wink

Ja, jag tittar inte på det iaf. Men det var bara en tanke. Jag persoligen gillar inte turbobilar. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Jimm
8 februari 2008 · 1 661 Inlägg

Big_JN skrev:

Hardjim skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Håller med. Visst, det är lättare att få fler hästar ur en motor med stressfläkt(turbo), men det låter tuffare om en trimmad sugmotor. smile
Inte kul med detta vissel och blås från dumpen.. Alltför vanligt. Förresten, har inte F1 sugmotorer? wink

Och är det inte mer än 198 Nm i Opels gamla 16V??? Trodde det var iaf lite mer. T.o.m jag har ju mer.

Jo, F1 har sugmotorer för de blev för snabba med turbo så det förbjöds.

Ja och nu med sugmotorer e dom jättelångsamma o slöa?! wink

Sjukt mkt långsammare än vad de hade varit utan restriktioner (turbo ex) . Faktum är att F1 bilarna var snabbare på 80talet än vad dem är nu.

NxV ElectroRaggare
8 februari 2008 · 883 Inlägg

Turbo är för Bögar och Kärringar smile muahah, nej men ärligt, Turbo tycker inte jag är nått att skryta över.
Kan väl vara så att man har lessnat på dem på grund av alla j***a 740raggare med pysventil så tuffar runt stan och "äger allt och alla"  Näe, sugmotor is the shit!

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
By_Alfzone
12 februari 2008 · 679 Inlägg

NxV skrev:
Turbo är för Bögar och Kärringar smile muahah, nej men ärligt, Turbo tycker inte jag är nått att skryta över.
Kan väl vara så att man har lessnat på dem på grund av alla j***a 740raggare med pysventil så tuffar runt stan och "äger allt och alla"  Näe, sugmotor is the shit!

Jag håller med....... Har en sugmotor själv som jag håller på o plockar ut hk ur...men har inte komme så långt då ekonomin satt stopp....och det är väl de som är nackdelen...... få hk för mkt cash!!!!tongue

Senast redigerat av maniac_man84 (12 februari 2008)

Rinnegan Malleus Malificarum
12 februari 2008 · 2 401 Inlägg

Dom har kommit upp i runt 1000 hästar med en 355 kubiks sugmotor i USA.

Med turbo är dom uppe i runt 2.200.

Plus, att trimma en sugmotor utan att veta vad man gör kan kosta jävel. Får lägga ut runt 20.000 för att få runt 450 hästar hos ett proffs.

Köp turbo istället. Importera en 2JZGTE eller RB26DETT motor och lyft i skiten, lär gå som ett skållat troll.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Lars-P
12 februari 2008 · 427 Inlägg

Vill man vara med i effekt krig så ska man självklart inte trimma sugmotor.
Jag föredrar sugmotor pga responsen och ljudet i en vässad sugmotor är svårslaget + stor fördel vid superstagekörning.

att testa bilen hos rototest eller liknande kostar runt 1000kr. Ingen stor summa om man redan get sig in på sugmotor trim, bara åka och få det bevisat.

Senast redigerat av CRX-vtec (12 februari 2008)

Japs-Jens
12 februari 2008 · 1 503 Inlägg

Alla som säger att turbo är skit är ju helt ute och cyklar. Turbon ger ju stor effekt för lite pengar! Gillar ni inte effekt eller?! Finns det egentligen några nackdelar med turbon? Att använda sig utav energin som finns i avgaserna är ju sjukt smart!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
bumpe Lastbilsmekaniker
12 februari 2008 · 3 878 Inlägg

Oboy6 skrev:
Alla som säger att turbo är skit är ju helt ute och cyklar. Turbon ger ju stor effekt för lite pengar! Gillar ni inte effekt eller?! Finns det egentligen några nackdelar med turbon? Att använda sig utav energin som finns i avgaserna är ju sjukt smart!

O när du ger full gas så har du maxladdtryck direkt, alltid maxladd?
Du har bra mkt bättre respons i en sugmotor än i en turbomotor, så är det bara...

On topic, cirkus 200, plus eller mindre några...
Allt över 250 är ju bara o glömma! Hur mkt varvar du?

Bostrom RS
12 februari 2008 · 886 Inlägg

CRX-vtec skrev:
Vill man vara med i effekt krig så ska man självklart inte trimma sugmotor.
Jag föredrar sugmotor pga responsen och ljudet i en vässad sugmotor är svårslaget + stor fördel vid superstagekörning.

att testa bilen hos rototest eller liknande kostar runt 1000kr. Ingen stor summa om man redan get sig in på sugmotor trim, bara åka och få det bevisat.

Finns turbobilar som har rätt liten turbofördröjning. Sen har vi ju alla kompressorbilar...Så visst kan överladdade bilar ha väldigt bra respons! smile

Focus RS
Japs-Jens
12 februari 2008 · 1 503 Inlägg

bumpe skrev:

Oboy6 skrev:
Alla som säger att turbo är skit är ju helt ute och cyklar. Turbon ger ju stor effekt för lite pengar! Gillar ni inte effekt eller?! Finns det egentligen några nackdelar med turbon? Att använda sig utav energin som finns i avgaserna är ju sjukt smart!

O när du ger full gas så har du maxladdtryck direkt, alltid maxladd?
Du har bra mkt bättre respons i en sugmotor än i en turbomotor, så är det bara...

On topic, cirkus 200, plus eller mindre några...
Allt över 250 är ju bara o glömma! Hur mkt varvar du?

Klart man inte har maxladdtryck direkt tongue Vad jag vill komma fram till är att turbon ger många hk för en relativt liten peng. Jag anser att turbo is the shit if you wanna go fast wink

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang