"VAT reclaimable"??

canterbury Diffmeister
24 maj 2008 · 49 Inlägg

"VAT reclaimable" som rubriken lyder. Vad betyder detta om man tex köper bil i tyskland? Är det helt enkelt bara att räkna av 19% från priset om det står tex VAT reclaimable (19%) ? Gäller det även privatpersoner. Hittar nämligen inget rakt svar på internet....tacksam för svar.

Enkel logik: Golf är en sport, alltså kör jag sport-bil
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 maj 2008 · 6 170 Inlägg

Måste väl vara att du får dra av momsen eftersom du inte köper i det landet ??
Utan ska betala moms i sverige) ??

Fast vid köp inom EU behöver man väl inte betala moms i sverige just eftersom man redan betalat det i ursprungslandet ??

Lite motsägelsefullt alltså tongue


Någon annan här vet säkert.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
canterbury Diffmeister
24 maj 2008 · 49 Inlägg

ja det är helt snurrigt,,blir inte klok på de...men här borde ju finnas hur många tyskimporterare som helst så nån måste väl veta.....

Senast redigerat av canterbury (24 maj 2008)

Enkel logik: Golf är en sport, alltså kör jag sport-bil
Niklas_J
24 maj 2008 · 152 Inlägg

samma sak som det står på vissa svenska annonser,  (avdragbar moms)

Du kommer få betala moms på bilen och bör göra det i Tyskland då de har lägre moms, om du inte ska ha den som firma bil.

Mollllgan
24 maj 2008 ·

Snottar tråd lite..

Nån som vet en sida med bilar som man kan kolla i ex tyskland???
Asså om man vill importera sj..

Mvh

Big_JN
24 maj 2008 · 2 126 Inlägg

Lånar tråden lite!
Om man köper bildelar ifrån t ex england och drar bort dom 17,5% som dom har där, måste paketet då förtullas eller kommer dom att tro att skatten e betald i det EU-land det köptes ifrån?

Hamilton
24 maj 2008 · 8 873 Inlägg

Niklas_J skrev:
samma sak som det står på vissa svenska annonser,  (avdragbar moms)

Du kommer få betala moms på bilen och bör göra det i Tyskland då de har lägre moms, om du inte ska ha den som firma bil.

Gäller om man bor och köper bilen i Tyskland

Fotograf på tierpidag.se
Hamilton
25 maj 2008 · 8 873 Inlägg

canterbury skrev:
"VAT reclaimable" som rubriken lyder. Vad betyder detta om man tex köper bil i tyskland? Är det helt enkelt bara att räkna av 19% från priset om det står tex VAT reclaimable (19%) ? Gäller det även privatpersoner. Hittar nämligen inget rakt svar på internet....tacksam för svar.

Du som privatperson behöver inte bry dig om det.
Är du företagare och köper bilen så uppger du ditt VAT-nummer och betalar ingen utländsk moms.
Du ska däremot betala svensk moms på inköpet.

Fotograf på tierpidag.se
Batta
25 maj 2008 · 1 353 Inlägg

www.mobile.de är en mycket bra sida att kika på bilar i tyskland på smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
26 maj 2008 · 6 170 Inlägg

Fossorna skrev:
De gångerna ja köpt från ett eu land har jag betalt momsen i landet jag köpt grejerna ifrån..
Dock gäller inte det icke eu länder då du får betala moms i tex usa sen får du betala moms i sverige med...

Ur en 100% laglig synvinkel så ska man pröjsa moms på allt man köper utanför EU.

Ur en mer realistisk synvinkel slipper man momsen om man vet hur man gör wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang