6460
Sök

Köpråd, billigt slutsteg.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 september 2008
Tokken skrev:
jonash skrev:
Tokken skrev:
BEGAGNAT!!!!!

Jisses.. det finns inga andra alternativ.. Allt folk säljer är inte trasigt!wink

Visst man kan köpa en steg från biltema, clas ohlson, hin håle eller bla bla bla..

Men ett BRA begegnat steg kommer att vara mer värt det tio gånger om!

BINGO!

Fan Tokken, du och jag...vi har mer gemensamma åsikter än vi har åsikter som går isär. Och...jag har till och med börjat tycka att GRÖN är en helt okej färg winkbig_smilelol

mvh Jonas

Ja va fan.. folk ser bara nytt framför ögonen.. Sen att dom bara har råd med underbudget
steg må vara hänt men tittar man efter begagnat så finns det faktiskt steg även för den lilla
plånboken som låter ljusår bättre än vilket steg som helst från budgetfirmorna.

Sen måste jag erkänna att även jag var tveksam till den gröna färgen från början..
men den växer på en på något konstigt vis.. smile

Jag tycker den i kombination med det vita och resten av installationne är klockrent! smile
mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

7 100 Inlägg
4 september 2008
jonash skrev:
bmx skrev:
jonash skrev:

Men sluta.......

/Jonas

vaddå sluta?
dom funkar hur perfekt som helst,har alltid kört med dom,alldrig krånglat!man behöver inte lägga ut miljoner på att få bra ljud!!!

Nej det sa jag inte. Men de är INTE jävligt bra. Sen kan du tycka det, men skicka ett till några som verkligen förstår sig på bra ljud, och de kommer kräkas!

mvh Jonas

men nu var det så att han frågade efter ett billigt slutsteg,så då rekomenderade ja de!
har du ens testat dom stegen???????

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 september 2008
Killen frågade efter ett steg för runt 1000kr, han frågade däremot inte om någon kunde anklaga honom för att vara dålig på billjud, eftersom han frågar efter ett steg för 1k så lär han inte börja tävla imorgon, har ni inget att tillföra tråden så anser jag personligen att ni kan hålla er utanför den.

Jag kan iaf varmt rekomendera sinus steget, bra balans mellan budget och bra ljud.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
5 september 2008
e bara tvungen....

man får fortfarande vad man betalar för...

men men, lycka till ändå...

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

6 851 Inlägg
5 september 2008
Säger som Björn, Mutant NW280SP är prisvärt, något annat kan man inte säga, inte änns JonasH..haha

1 749 Inlägg
5 september 2008
busfabror skrev:
e bara tvungen....

Om jag skulle sälja ett steg för 2 miljoner så är det alltså bland de värsta:D
Om köparen sedan ger bort det i julklapp=gratis så är det alltså världen sämsta helt plötsligt:(

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 september 2008
TT-Avant skrev:
Säger som Björn, Mutant NW280SP är prisvärt, något annat kan man inte säga, inte änns JonasH..haha

Alltså, vi måste skilja på saker som är prisvärda och saker som påstås vara kanonbra och billiga.

Jag håller med om att det finns många prisvärda saker för billiga pengar, men däremot är det helt fel att använda ord som kanonbra om nånting som är billigt, men i jämförelse mot nånting som är extremt dyrt OCH dessutom verkligen är bra.

Sätter vi upp ett Biltema eller Sinus live eller  liknande steg som kan anses vara prisvärt mot tex ett av våra Celestra VA steg, så kommer ALDRIG Biltema steget eller Sinussteget att vara kanonbra. Inte ens halvbra.

Men prisvärt kan det fortfarande vara.

mvh Jonas

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
5 september 2008
Det beror fortfarande vad man ska använda sakerna till, T ex:

Om jag ska dra ett hästsläp, inte fan köper jag en RX-7:a, jag personligen skulle nog köpa en 2/7/940, RX-7:an är snyggare, snabbare, ballare bil, volvon har för det första dragkrok, och den ligger nog bättre efter vägen med en pålle på släpet.

Likadant om jag ska köpa slutsteg, det är klart jag vill ha något av DLS HIFIsteg för 24000:- Men om jag bara ska flytta luft så duger det absolut utmärkt med något av dom pioneerstegen jag har själv, dom är gamla, fula, spelar inte riktigt rent men dom gör så att jag fan flyttar mycket luft och eftersom det är just det jag är ute efter med mina GAS Alpha basar så känns det bra.

Edit:

Big up för Björn och DbAkuten, inge dravel om att man ska lägga 24000 på ett steg till två gasbasar, jag tror att Jonas helt allvarligt skjuter sig själv i foten genom att ventilera sina åsikter och ha en länk till webbshoppen i sin signatur, skulle aldrig falla mig in att handla av ett företag som går på med den stilen.
Senast redigerat av discokapten (5 september 2008)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
5 september 2008
discokapten skrev:
Big up för Björn och DbAkuten, inge dravel om att man ska lägga 24000 på ett steg till två gasbasar, jag tror att Jonas helt allvarligt skjuter sig själv i foten genom att ventilera sina åsikter och ha en länk till webbshoppen i sin signatur, skulle aldrig falla mig in att handla av ett företag som går på med den stilen.

rollrollroll

Tycker det är så roligt att läsa just sådana inlägg..

Jag drar mig ur den här jag-vill-sälja-mitt-skit-först racet och tänker
från och med nu enbart titta på, för varken JonasH eller jag vet
ju knappt vad vi pratar om.. Inte för att någon lyssnar heller.
Jag sa aldrig att man skulle köpa blingbling steg för massor av tusen
och vad jag vet gjorde inte Jonas det heller..
jag pushade för begagnat just för att budgeten är liten och att man
får så mycket mer för pengarna om man tar ett begagnat steg.
Sen får trådskaparen göra som han vill naturligtvis, men jag tycker det
är så tråkigt att man slänger ut en tusenlapp på en skitsteg från biltema
eller annan lågbudgetfirma när man kan få så mycket roligare saker
från begagnatmarknaden, visst det finns alltid risker men vet man
var man ska leta är det ju inga större bekymmer. Varför inte
fråga gammelrävarna om vad som kan finnas i gömmorna?

Nej nu orkar jag inte lyssna mer på snacket.
Senast redigerat av Tokken (5 september 2008)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

6 851 Inlägg
5 september 2008
jonash skrev:
TT-Avant skrev:

Alltså, vi måste skilja på saker som är prisvärda och saker som påstås vara kanonbra och billiga.

Jag håller med om att det finns många prisvärda saker för billiga pengar, men däremot är det helt fel att använda ord som kanonbra om nånting som är billigt, men i jämförelse mot nånting som är extremt dyrt OCH dessutom verkligen är bra.

Sätter vi upp ett Biltema eller Sinus live eller  liknande steg som kan anses vara prisvärt mot tex ett av våra Celestra VA steg, så kommer ALDRIG Biltema steget eller Sinussteget att vara kanonbra. Inte ens halvbra.

mvh Jonas

Japp..därför jag inte använder kanonbra eller liknande. Anser inte själv heller att detta steget är bra ljudmässigt.
Men vill man bara ha 1-2 basar som dunkar på lite där bak så funkar det steget, om man ser till vad det kostar, under 600:-/st.
Menska man driva 1-2 basar i slutna lådor så är jag tveksam till att det kommer funka.
Men i övrigt så funkar beg. mycke bra.
Senast redigerat av TT-Avant (5 september 2008)

194 Inlägg
5 september 2008
discokapten skrev:

Om jag ska dra ett hästsläp, inte fan köper jag en RX-7:a, jag personligen skulle nog köpa en 2/7/940, RX-7:an är snyggare, snabbare, ballare bil, volvon har för det första dragkrok, och den ligger nog bättre efter vägen med en pålle på släpet.

Likadant om jag ska köpa slutsteg, det är klart jag vill ha något av DLS HIFIsteg för 24000:- Men om jag bara ska flytta luft så duger det absolut utmärkt med något av dom pioneerstegen jag har själv, dom är gamla, fula, spelar inte riktigt rent men dom gör så att jag fan flyttar mycket luft och eftersom det är just det jag är ute efter med mina GAS Alpha basar så känns det bra.

Edit:

Kan inte alls hålla med dig där, Tycker Jonash håller det ganska objektivt.. Och även om jag köper budget ibland och tycker det funkar tillfredställande för min del så är det självklart att dom grejerna inte är "kanonbra" i hifi-världen. Det jag förstått från trådar jag sett Jonash delta i, är att han vill få folk att förstå att det är INTE några underverk för dom pengarna, visst det är nog kanske prisvärt kr/watt, Men det är oftast inte bra grejer. Och köper man budget så får man räkna in att antingen blir man nöjd (Och då vill jag påstå att man precis som jag, inte har så höga krav egentligen) eller så blir man missnöjd och ångrar att man inte la till lite mer pengar för att få bra grejer på en gång, och måste då ut med massa mer pengar istället!

Sen slår även jag ett slag för begagnatmarknaden, Där kan man göra riktigt bra klipp! och ofta få tag i
bättre märkesvaror för samma pengar eller bara några kronor mer! (min enda ontopic, sorry)

Iaf, Jonash har då inte skrämt mig från att handla från han, tvärtom. Och jag tycker det är jäkligt bra att inte alla är "Åh, 2500w slutsteg för 1200:- Det måste vara grymt som fan" Det handlar inte bara om watt smile  Aja, vet inte om det här vart sammanhängande alls! Och rätt offtopic vart det med!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 september 2008
discokapten skrev:

Edit:

Hallå?! Jag kan direkt säga att jag skulle aldrig föreslå ett steg för 24000 till två GAS basar. Tycker du att det är vad jag sagt så bör du fundera på dina läskunskaper....

Sen så är det helt okej för mig att du inte gillar min stil! Men en sak skall du ha klart för dig, att jag och Björn delar fler uppfattningar än vad du förmodligen har en endaste aning om. Och vad gäller min signatur så är jag såpass bekväm i att säga att just nu under de senaste två åren finns det inte i närheten utav oss som dominerar så mycket på tävlingsarenorna som vi gör. Så det känns som om jag har visst befog att uttala mig om kvalitet på steg....förmodligen rätt mycket mer än du.

För övrigt är jag ålagd enligt reglerna på Garagets forum att ha länken i signaturen!

/Jonas
Senast redigerat av jonash (5 september 2008)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 september 2008
TT-Avant skrev:
jonash skrev:
TT-Avant skrev:

mvh Jonas

Japp..därför jag inte använder kanonbra eller liknande. Anser inte själv heller att detta steget är bra ljudmässigt.
Men vill man bara ha 1-2 basar som dunkar på lite där bak så funkar det steget, om man ser till vad det kostar, under 600:-/st.
Menska man driva 1-2 basar i slutna lådor så är jag tveksam till att det kommer funka.
Men i övrigt så funkar beg. mycke bra.

Ja, och jag har ju inte sagt nåt annorlunda heller. Även om en del andra Falunbor som inte kan läsa tycker det....

/Jonas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 september 2008
n0sferatu skrev:
discokapten skrev:

Edit:

Kan inte alls hålla med dig där, Tycker Jonash håller det ganska objektivt.. Och även om jag köper budget ibland och tycker det funkar tillfredställande för min del så är det självklart att dom grejerna inte är "kanonbra" i hifi-världen. Det jag förstått från trådar jag sett Jonash delta i, är att han vill få folk att förstå att det är INTE några underverk för dom pengarna, visst det är nog kanske prisvärt kr/watt, Men det är oftast inte bra grejer. Och köper man budget så får man räkna in att antingen blir man nöjd (Och då vill jag påstå att man precis som jag, inte har så höga krav egentligen) eller så blir man missnöjd och ångrar att man inte la till lite mer pengar för att få bra grejer på en gång, och måste då ut med massa mer pengar istället!

Sen slår även jag ett slag för begagnatmarknaden, Där kan man göra riktigt bra klipp! och ofta få tag i
bättre märkesvaror för samma pengar eller bara några kronor mer! (min enda ontopic, sorry)

Iaf, Jonash har då inte skrämt mig från att handla från han, tvärtom. Och jag tycker det är jäkligt bra att inte alla är "Åh, 2500w slutsteg för 1200:- Det måste vara grymt som fan" Det handlar inte bara om watt smile  Aja, vet inte om det här vart sammanhängande alls! Och rätt offtopic vart det med!

Bingo! Skönt med folk som låter sig själv komma nån stans på det intellektuella planet.

mvh Jonas
Senast redigerat av jonash (5 september 2008)

730 Inlägg
5 september 2008
Kan ju inte säga att ja kan speciellt mycket om ljud.. men ja tycker lite synd om killen som lade de här forumet då mer än halva sidorna handlar enbart om tjafs emellan medlemarna... Ja har fått den uppfattningen att köper man exempelvis ett mono steg för 7000 lär de vara bättre än ett för 1000 men som jag då köpte ett Mds Mono steg för 1399 jag lade den gränsen att ja ville få igång basarna och antagligen satsa på något värre senare.. o då blev jag helt enkelt nöjd..

de ja vill ha sagt e nog att vill han ha värsting grejer ska han ju hålla sig t de högre grejerna.. men sen kan han få mycket för pengarna för 600 men då har han antagligen inte lagt ribban så högt smile)

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
5 september 2008
patrikke skrev:
busfabror skrev:
e bara tvungen....

Om jag skulle sälja ett steg för 2 miljoner så är det alltså bland de värsta:D
Om köparen sedan ger bort det i julklapp=gratis så är det alltså världen sämsta helt plötsligt:(

Så kan man oxå resonera, men om du får det i Julklapp så betalar du inget alls..*skrattar*...tror nog att du och de flesta har hjärna att förstå hur jag menar....cool

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 september 2008
Shallie skrev:
Kan ju inte säga att ja kan speciellt mycket om ljud.. men ja tycker lite synd om killen som lade de här forumet då mer än halva sidorna handlar enbart om tjafs emellan medlemarna... Ja har fått den uppfattningen att köper man exempelvis ett mono steg för 7000 lär de vara bättre än ett för 1000 men som jag då köpte ett Mds Mono steg för 1399 jag lade den gränsen att ja ville få igång basarna och antagligen satsa på något värre senare.. o då blev jag helt enkelt nöjd..

de ja vill ha sagt e nog att vill han ha värsting grejer ska han ju hålla sig t de högre grejerna.. men sen kan han få mycket för pengarna för 600 men då har han antagligen inte lagt ribban så högt smile)

Mvh // Charlie

Och jag håller med dig! Det är inte det som är grejen. Men, när nån däremot kommer och påstår att ditt MDS steg skulle vara kanonbra, så är det att fara med osanning! Det kanske är bra för dem pengarna, men då skall man använda prisvärt istället! mest det jag vill ha sagt, och har sagt mer än en gång, så nu räcker det nog...roll

mvh Jonas

6 851 Inlägg
5 september 2008
jonash skrev:
Shallie skrev:

Mvh // Charlie

Och jag håller med dig! Det är inte det som är grejen. Men, när nån däremot kommer och påstår att ditt MDS steg skulle vara kanonbra, så är det att fara med osanning! Det kanske är bra för dem pengarna, men då skall man använda prisvärt istället! mest det jag vill ha sagt, och har sagt mer än en gång, så nu räcker det nog...roll

mvh Jonas

Ja för nu börjar du bli tjatig Jonas..haha;)

Sök