Fukt och mögel inne i bilen

NoobMechanic69
21 januari 2022 · 71 Inlägg

Hej

Jag har stora problem med fukt och mögel inne i bilen. Bilen är en Skoda Fabia 1,4 classic årsmodell 2000, den har stått stilla ganska mycket på sistone, och på insidan är det alldeles blött och det hänger vattendroppar på fönsterrutorna. Jag har varit bortrest en månad och kom tillbaka till en extremt möglig bil trots att jag slängt in både fuktboll samt en annan fuktslukare som ser ut som en kudde och går att torka i mikrovågsugnen. Nu har jag vevat ner fönsterrutorna lite för att det ska ventilera under natten utomhus. Jag ringde en verkstad och de sa att det kunde kosta upp mot 15 000 kr eller mer ifall man behöver plocka bort alla säten och inredning för att täta och även torka, vilket inte är värt att göra på en sån här bil. I övrigt är motor och all annan mekanik i toppskick!

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, om jag bara ska torka bort allt mögel med vatten och ättiksprit och sen köpa fler fuktbollar och ha en ruta lite öppet, eller om jag borde skrota bilen?

Finns det firmor som sanerar bilar med mögel och återställer den till ett bättre pris än verkstaden?

Vart börjar jag ens för att åtgärda detta eller mildra?

Är det skadligt för hälsan att ha möglig bil?

Alla tips mottages mycket tacksamt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-92a27a922095eea162abf1c21fd4d6dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-0799d0ff07cf13ee753eb94cf3f638d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-4409ba3e038bc8f1d2d4347dbe560a14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-00f50e4a4919389e5ec41d625e3d77fc.jpg

Mvh
Turbolaxxx

Xebers76
21 januari 2022 · 2 246 Inlägg

Har lite liknande problem med min brukis som blir brutalt fuktig invändigt på vinterhalvåret. Den läcker in vatten på iaf 3 ställen tyvärr.

Min lösning är att en gång i månaden låta den stå på tomgång med värmen på i minst en timme. Såklart inte en miljövänlig tillfällig lösning, men det blir torrt.

Allra bäst är att ha bakluckan öppen en eller två cm dessutom så luften får röra sig i hela bilen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2022 · 17 345 Inlägg

15000:-?
Dumheter. Har haft rekondfirma och det där skulle jag nog säga försvinner med en rejäl skrubbning. Hade tagit 2500:- kanske för en heldag i bilen plus att den får stå inne med massor av värme över en natt.

Skrubba på och kolla varför det blir så mycket fukt. Läckage.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
NoobMechanic69
21 januari 2022 · 71 Inlägg

Xebers76 skrev:
Har lite liknande problem med min brukis som blir brutalt fuktig invändigt på vinterhalvåret. Den läcker in vatten på iaf 3 ställen tyvärr.

Min lösning är att en gång i månaden låta den stå på tomgång med värmen på i minst en timme. Såklart inte en miljövänlig tillfällig lösning, men det blir torrt.

Allra bäst är att ha bakluckan öppen en eller två cm dessutom så luften får röra sig i hela bilen.

Tror mina grannar skulle komma ut och skälla på mig om jag lät den stå på tomgång i en hel timme...och det kanske inte är så bra för batteriet?
Att ha bakluckan öppen är som att låta bilen stå helt olåst, det borde väl gå lika bra att dra ner någon eller några rutor en halv centimeter?

Tackar för tipsen!

Hybrid_ skrev:
15000:-?
Dumheter. Har haft rekondfirma och det där skulle jag nog säga försvinner med en rejäl skrubbning. Hade tagit 2500:- kanske för en heldag i bilen plus att den får stå inne med massor av värme över en natt.

Skrubba på och kolla varför det blir så mycket fukt. Läckage.

Jaha får prova ringa rekondfirma då, jag ringde en bilverkstad och Skoda återförsäljare....

Tack för tips!

granadadr
21 januari 2022 · 7 261 Inlägg

Turbolaxxx skrev:

Xebers76 skrev:
Har lite liknande problem med min brukis som blir brutalt fuktig invändigt på vinterhalvåret. Den läcker in vatten på iaf 3 ställen tyvärr.

Min lösning är att en gång i månaden låta den stå på tomgång med värmen på i minst en timme. Såklart inte en miljövänlig tillfällig lösning, men det blir torrt.

Allra bäst är att ha bakluckan öppen en eller två cm dessutom så luften får röra sig i hela bilen.

Tror mina grannar skulle komma ut och skälla på mig om jag lät den stå på tomgång i en hel timme...och det kanske inte är så bra för batteriet?
Att ha bakluckan öppen är som att låta bilen stå helt olåst, det borde väl gå lika bra att dra ner någon eller några rutor en halv centimeter?

Tackar för tipsen!

Hybrid_ skrev:
15000:-?
Dumheter. Har haft rekondfirma och det där skulle jag nog säga försvinner med en rejäl skrubbning. Hade tagit 2500:- kanske för en heldag i bilen plus att den får stå inne med massor av värme över en natt.

Skrubba på och kolla varför det blir så mycket fukt. Läckage.

Jaha får prova ringa rekondfirma då, jag ringde en bilverkstad och Skoda återförsäljare....

Tack för tips!

märkesverkstäder tar i så dem skiter ner sig wink sett det
flertal ggr, vet en skoda som det skulle kosta 25000 att
reparera,, kostade ägaren ca 2000 i slutändan,, med begagande fjäderben å hjullager, mm,,

Senast redigerat av granadadr (21 januari 2022)

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Mossan1
22 januari 2022 · 2 733 Inlägg

Ärvde en gammal Opel som stått i lada sen 1982. Den var möglig innuti 9vh jag bara skurade med div rengöringsmedel lämpliga för underlaget. Lite starkare där det tålde. Det har inte kommit tillbaka.

Knappast farligt att sitta i den korta stund det handlar om.
Åk du med den bilen till affären och köp rengöringsgrejer.

Skillnad att bo i mögelhus 24/7 liksom.

Efter rengöringen är det ingen fara.
Då är du överkänslig i så fall, och jag har då inte hört om bestående problem. Bara problem så länge man exponeras.

Senast redigerat av Mossan1 (22 januari 2022)

NoobMechanic69
22 januari 2022 · 71 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ärvde en gammal Opel som stått i lada sen 1982. Den var möglig innuti 9vh jag bara skurade med div rengöringsmedel lämpliga för underlaget. Lite starkare där det tålde. Det har inte kommit tillbaka.

Knappast farligt att sitta i den korta stund det handlar om.
Åk du med den bilen till affären och köp rengöringsgrejer.

Skillnad att bo i mögelhus 24/7 liksom.

Efter rengöringen är det ingen fara.
Då är du överkänslig i så fall, och jag har då inte hört om bestående problem. Bara problem så länge man exponeras.

Har nu skrubbat i 2,5 h och har fått bort allt men upptäckte att det finns en del mögel under framsätena som jag inte når, är rädd för att man måste demontera sätena...Har skrubbat med vatten blandat med ättiksprit som jag läste om i en annan tråd på forumet. Det funkade, det såg till och med ut som att möglet försvann direkt så fort jag sprayade medlet på dem. Nu ser allt iaf rent och fint ut men det luktar rätt mycket ättiksprit. Så nu har jag ett nytt problem med att försöka få bort den lukten, förhoppningsvis avtar det med tiden....Har även lämnat fönsterna lite öppna för att ventilera. Imorgon blir det att skrubba med någon slags textiltvättmedel....

Senast redigerat av Turbolaxxx (22 januari 2022)

Mew
22 januari 2022 · 2 151 Inlägg

Det brukar oftast inte vara själva sätena som möglar, utan smutslagret som är utanpå, som kommer med användning med åren. Det är därför det brukar komma på ställen man vidrör ofta först, t ex ratt och bälten. Så det är inga problem att rengöra. Däremot bör du som nämnts försöka hitta orsaken till problemet, du lär ha någonstans där det läcker in vatten.

nonne_j
22 januari 2022 · 77 Inlägg

Inte helt ovanligt att det läcker in vatten runt högtalarna i dörrarna. Ta bort klädseln på dörrarna och be någon vän vattna med vattenslang om du har möjlighet,då ser man ganska fort om det tränger in vatten där🙂

Mazda Miata "Mx5" (2002)
torsen
23 januari 2022 · 7 189 Inlägg

På en så pass ny bil har du väl försäkring?
Kolla med försäkringsbolaget vad de säger.

Annars är det praktiskt taget omöjligt att få bort mögel som fått fäste i textilier och plast.
Har köpt 2 mögelskadade bilar.

Den ena gjorde jag plåtren inuti och bytte allt - t o m ratt och instrumentknappar.
Det enda som inte behövde bytas var rutorna.
Målade bilen invändigt.
Tog all inredning från en annan (skrotad) bil.
Blev bra.

Den andra rev jag ut säten, mattor, klädslar ur och tvättade grundligt.
Men eftersom jag inte kunde få tag på någon donator så sålde jag bilen.

Tobaks- och hunddoft är också svårt att få bort.
Har en medelstor ozongenerator (för upp till 30 kvm).
Kör den då och då för att få bort hundlukten ur mina bilar.
Ändå har jag hundmattor bak i bilen som jag bara lägger in när hunden ska med.

På en kompis S80 gick det inte att få bort röklukten.
Den återkom efter 1 till 2 veckor.
När han köpte den den hos BILIA var den nog "nybehandlad" med ozongenerator, för då märktes ingen röklukt.

Skulle du få bort all SYNLIG mögel så får du nog i fortsättningen finna dig i att göra ozonbehandling var fjortonde dag så länge du behåller bilen.

Har du barn så gör dig av med bilen omgående.

zzr94092
23 januari 2022 · 4 369 Inlägg

"Såpass ny bil" är ju 22 år!!

mb_pucken
23 januari 2022 · 5 082 Inlägg

Råkade ut för en liknande grej i ena bilen efter att den stått en vinter.
Jag tvättade allt med apc och våtdamsugare.  Sög upp allt vatten som gick efter tvätten. Sedan körde jag ångtvätt, en billig från Jula på alla ställen jag kunde komma åt.
Sedan våtdasugaren igen. Torkades invändigt med en 2kw värmare i ett dygn med rutorna på glänt. Valde en större värmare för att få luften att cirkulera ordentligt.
Inget mögel återkom och den blev fruktansvärt ren och fin invändigt.

Skulle jag göra det igen skulle jag utan tvekan hyra en riktig klädsel eller ångtvätt för att spara tid, dock har jag tillgång till en sådan på jobbet numera.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Brådhis * Voff voff *
23 januari 2022 · 10 203 Inlägg

Mew skrev:
Det brukar oftast inte vara själva sätena som möglar, utan smutslagret som är utanpå, som kommer med användning med åren. Det är därför det brukar komma på ställen man vidrör ofta först, t ex ratt och bälten. Så det är inga problem att rengöra. Däremot bör du som nämnts försöka hitta orsaken till problemet, du lär ha någonstans där det läcker in vatten.

Precis så är det. Det är inte egentligen själva klädseln som möglar utan det som finns på den. Ordentlig rengöring så är du hemma sedan!

Glöm inte att kolla i taket... Oerhört vanligt att folk glömmer att rengöra det tex när dom vill ha bort hunddoft eller tobaksdoft. Varm rök stiger uppåt, varm luft från en hund (38+ grader) stiger uppåt, osv osv...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
NoobMechanic69
24 januari 2022 · 71 Inlägg

nonne_j skrev:
Inte helt ovanligt att det läcker in vatten runt högtalarna i dörrarna. Ta bort klädseln på dörrarna och be någon vän vattna med vattenslang om du har möjlighet,då ser man ganska fort om det tränger in vatten där🙂

Jag har aldrig tagit bort klädsel på dörrar, vet inte ens hur de sitter fast eller vart man börjar pilla för att ta av den. Hur gör man?

torsen skrev:
På en så pass ny bil har du väl försäkring?
Kolla med försäkringsbolaget vad de säger.

Annars är det praktiskt taget omöjligt att få bort mögel som fått fäste i textilier och plast.
Har köpt 2 mögelskadade bilar.

Den ena gjorde jag plåtren inuti och bytte allt - t o m ratt och instrumentknappar.
Det enda som inte behövde bytas var rutorna.
Målade bilen invändigt.
Tog all inredning från en annan (skrotad) bil.
Blev bra.

Den andra rev jag ut säten, mattor, klädslar ur och tvättade grundligt.
Men eftersom jag inte kunde få tag på någon donator så sålde jag bilen.

Tobaks- och hunddoft är också svårt att få bort.
Har en medelstor ozongenerator (för upp till 30 kvm).
Kör den då och då för att få bort hundlukten ur mina bilar.
Ändå har jag hundmattor bak i bilen som jag bara lägger in när hunden ska med.

På en kompis S80 gick det inte att få bort röklukten.
Den återkom efter 1 till 2 veckor.
När han köpte den den hos BILIA var den nog "nybehandlad" med ozongenerator, för då märktes ingen röklukt.

Skulle du få bort all SYNLIG mögel så får du nog i fortsättningen finna dig i att göra ozonbehandling var fjortonde dag så länge du behåller bilen.

Har du barn så gör dig av med bilen omgående.

Bilen är 22 år gammal smile


Allt stinker ättisksprit nu efter skrubbandet. Tips på hur man får bort det? Är det tygtvätt som gäller eller helrekond på firma? smile
Är det ingen annan som haft Skoda fabia med liknande problem, hur har ni isf löst fuktproblemet?
Kan man låta bilen alltid stå öppen med rutorna lite nere för att det ska ventilera så man slipper få mögel igen?

Mvh

jaka54
24 januari 2022 · 5 656 Inlägg

Ta ur alla stolar och skrubba med tvättmedel och varmt vatten  och spola  av sedan med vattenslang utomhus.

NoobMechanic69
26 januari 2022 · 71 Inlägg

jaka54 skrev:
Ta ur alla stolar och skrubba med tvättmedel och varmt vatten  och spola  av sedan med vattenslang utomhus.

Har tyvärr inte garage eller någonstans att göra det när man bor i lägenhet och bilen står på gatan.

torsen
27 januari 2022 · 7 189 Inlägg

Ett tips jag läst och prövat, är att ställa in assietter med senapsfrön.
Har bara prövat detta inomhus och på en bokhylla jag fick som luktade mögel.
Hjälpte lite att få bort lukten, men något mögel hade aldrig synts - bara luktat.

NoobMechanic69
25 februari 2023 · 71 Inlägg

Återuppväcker denna tråd för jag behöver lite råd...

Är lite trött på att bilen lätt får mögel när den stått still på vintern. Förutom klädslar och mattor så kanske det finns mögel i ventilationssystemet. Jag är lite orolig att jag kör och andas in mögelsporer från ventilationssystemet eller om det finns mögel någonstans där jag inte lyckats komma åt med städningen. Det går väldigt lätt att ta torka bort möglet dock.

Jag har bla upptäckt att det läcker in från luftintagen vid framrutan för det rann mycket vatten ner genom kupéfiltret efter biltvätten. Men tror också det läcker in via fönsterna då man ser lite grönmögel på insidan av fönsterna precis där fönstret sticker ner i dörren och ligger han mot gummilisten på utsidan, så man kommer inte åt att rengöra där om man inte plockar bort rutan.

Nu har bilen stått still igen, med fuktboll samt lite öppna rutor för att låta luften cirkulera och jag kom tillbaka från min resa och bilen var möglig igen. Är trött på att skiten!!!

Ska jag göra mig av med den? Det känns så ofräscht att ha en mögelbil.

Rent mekaniskt, motor, drivlina, avgassystem och fjädring så är allt superbra för en bil som är 23 år gammal. Gått 15000 mil endast...

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-a6d0d0be49ddedeb0979b4fdd5f5e665.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-bd418a346c73d0380ff3e79df3f786e9.jpg

Senast redigerat av CarNoob (25 februari 2023)

Jesper328
25 februari 2023 · 2 326 Inlägg

Förjäkla tråkigt.
Tippar på att du kommer att fortsätta att ha problem tills du får väck på allt mögel som växer djupare i skarver, sprickor, tyg, osv.

Har inte orken att läsa igenom hela tråden, men jag skulle;
Torka av allt mögel.
Gå på med medel som tar kål på mögel.
Våtdammsuga det som går.
Slänga in en eller två kupéfläktar i ett par dagar.
Sen in med 2-3 fuktslukare.

Köpte nyligen en bil som stått i 3 år med 5 fuktslukare.
Finns inget mögel i bilen förutom på bältena som ej varit utdragna.

Inget som är relevant för dig just nu, men eventuellt för någon annan som läser denna tråden är att man kan fylla en strumpa med kattsand och slänga på instrumentbrädan om man har problem med fukt på vindrutan. smile
Kör med det just nu i en av våra bilar, och det funkar bra bortsett ifrån att det blir lite dammigt.

NoobMechanic69
3 mars 2023 · 71 Inlägg

Jesper328 skrev:
Förjäkla tråkigt.
Tippar på att du kommer att fortsätta att ha problem tills du får väck på allt mögel som växer djupare i skarver, sprickor, tyg, osv.

Har inte orken att läsa igenom hela tråden, men jag skulle;
Torka av allt mögel.
Gå på med medel som tar kål på mögel.
Våtdammsuga det som går.
Slänga in en eller två kupéfläktar i ett par dagar.
Sen in med 2-3 fuktslukare.

Köpte nyligen en bil som stått i 3 år med 5 fuktslukare.
Finns inget mögel i bilen förutom på bältena som ej varit utdragna.

Inget som är relevant för dig just nu, men eventuellt för någon annan som läser denna tråden är att man kan fylla en strumpa med kattsand och slänga på instrumentbrädan om man har problem med fukt på vindrutan. smile
Kör med det just nu i en av våra bilar, och det funkar bra bortsett ifrån att det blir lite dammigt.

Städa den kan jag alltid göra och få bort allt som är synligt iaf. Det har jag gjort 3 ggr nu. Men jag undrar om det är skadligt att ha en sån här bil. Dvs om jag borde tänka på att kanske göra mig av med den istället. Om man tex har lite lung och hjärtproblem så kanske man inte vill förvärra det genom att köra omkring i en sån här bil om det finns mögel på dolda ställen, tex i mattorna, eller skarvar eller värst av allt, i ventilationssystemet.

Eller överdriver jag? Kanske bara att torka bort skiten och va glad och fortsätta köra?
Jag vet inte riktigt hur jag ska bedöma ett sånt här problem, vad som är farligt eller bara ohälsosamt.

Senast redigerat av CarNoob (3 mars 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang