2998
Sök

Import av varor, "varuprov"

313 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
Hej, jag ska importera ett bar xenonlycktor från USA, och undrar vad jag ska skriva på paketet, eller be dom skriva?

Ska ja be dom skriva "varuprov" på paketet, eller ska dom skriva de motsvarande engelska ordet (som är?)?

Hjälp tack smile

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

5 089 Inlägg
31 augusti 2008
be dom skriva Gift (eller hur nu det stavas, present alltså)

\Lindgren

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
31 augusti 2008
Om det är tullfritt du vill ha det så är det gåva som gäller, allt annat betalar du för och då tar dom tull på det.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

582 Inlägg
31 augusti 2008
"gift" brukar funka rätt bra tror jag

313 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
FLindgren skrev:
be dom skriva Gift (eller hur nu det stavas, present alltså)

Okej, men vart ska ja be dom skriva de? Typ på paketet, eller aa, vart?

240 Inlägg
31 augusti 2008
du kan be dom skriva "gift".

jag var visst inte tillräckligt snabb tongue
Senast redigerat av Fivi (31 augusti 2008)

313 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
Fivi skrev:
du kan be dom skriva "gift".

jag var visst inte tillräckligt snabb tongue

haha, ett antal före:P men fortfarande massa tack smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
31 augusti 2008
Sherlia skrev:
Om det är tullfritt du vill ha det så är det gåva som gäller, allt annat betalar du för och då tar dom tull på det.

Du ska enligt svensk lag tulla för gåvor också men bara om det deklarerade varuvärdet överstiger 500kr.

Att tex märka ett paket med grejor värda 2000kr som gåva ger dig alltså inte ett skit om det skulle snappas upp av tullen, att sen tullen missar 70% av alla paket är ju en annan femma men som sagt *om* dom får tag i det så kommer du att åka på moms osv fast det är märkt gåva.

Enda sättet att vara helt säker på att slippa momsen är ju alltså att be säljaren märka paketet som gåva (gift) *och* skriva ner värdet på grejorna till cirka 70 dollar.

Jag tror att begagnad elektronik (used electronics) ska vara momsfritt med men det har jag aldrig provat så det vet jag inte hur det ligger till med.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Gorgilus addictus
4 773 Inlägg
31 augusti 2008
TBOC_Razor skrev:
Sherlia skrev:

Du ska enligt svensk lag tulla för gåvor också men bara om det deklarerade varuvärdet överstiger 500kr.

Att tex märka ett paket med grejor värda 2000kr som gåva ger dig alltså inte ett skit om det skulle snappas upp av tullen, att sen tullen missar 70% av alla paket är ju en annan femma men som sagt *om* dom får tag i det så kommer du att åka på moms osv fast det är märkt gåva.

Enda sättet att vara helt säker på att slippa momsen är ju alltså att be säljaren märka paketet som gåva (gift) *och* skriva ner värdet på grejorna till cirka 70 dollar.

Jag tror att begagnad elektronik (used electronics) ska vara momsfritt med men det har jag aldrig provat så det vet jag inte hur det ligger till med.

Finns dock nackdel när man skickar det som gåva, och det är att försäkringen inte gäller.

Allt för den där jävla hatten!

62 Inlägg
31 augusti 2008
försäkringen gäller väl, men iom att värdet som står skrivet på paketet understiger det verkliga värdet förlorar du ju på det om det händer nåt...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
31 augusti 2008
frantzen skrev:
försäkringen gäller väl, men iom att värdet som står skrivet på paketet understiger det verkliga värdet förlorar du ju på det om det händer nåt...

Exakt, försäkringen gäller oavsett om det så skulle stå farmor annas begagnade trosor på paketet men eftersom man kanske köper grejor för 2K och märker paketet med 500kr så förlorar man ju 1500kr på det om paketet skulle försvinna.

Men köper man grejor ifrån USA ofta så är det ju en risk som är värd att ta eftersom även om du blir av med ett paket så tjänar du in det på allt annat du fyndar i staterna tongue
Senast redigerat av TBOC_Razor (31 augusti 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök