2454
Sök

kylare volvo 740 16v

62 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
hoj.. Min volvo dricker kylarvätska.. såfort man fyller på så är det väck efter några minuter. Läcka? tja.. jag ser en ytterst liten fläck på marken.. Igår var den nära på att koka.. märkte att det kommit kraftiga avgasmoln från den i ett par dagar nu. Till slut blev på tok för varm. Annars går den fint. Nån som vet? Bara att köpa ny kylare bara? har b234f.

mvh

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
2 september 2008
Avgasmoln säger du, är de vita?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

62 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
japp de är vita!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
2 september 2008
Då är de risk för att du har knäckt toppackningen och att den tar vatten i nått av cylinder loppen.

m5portal.com
m3portal.com

62 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
Aj fan.. Finns det nåt sätt att kolla upp det på? Den går även riktigt ojämnt på tomgång när den är varm.. låter som att den håller på o dö.. men sen när man gasar på så går den som vanligt.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
2 september 2008
om du öppnar locket till expansions kärlet efter att du kört motorn på tomgång (gör detta väldigt försiktigt, och ta inte bort locket helt), och de väller vatten över kanterna på det så är packningen brusten. de innebär att kylarsystemet är trycksatt. kolla även kring kanterna på topplocket ifall de ser ut att ha runnit vatten längs kanten på blocket.

m5portal.com
m3portal.com

62 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
okej.. ja det väller ut en hel del. testade biltemas kylarcement häromdagen för skojjs skull tongue Men det ville bara ut direkt.. syns inget vid topplocket dock
Senast redigerat av Joooni (2 september 2008)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
2 september 2008
Joooni skrev:
okej.. ja det väller ut en hel del.

då kan ja nästan lova att packningen är brusten, eller att topplocket är skevt. förmodligen båda om kylarvätskenivån har varit låg en längre tid.

m5portal.com
m3portal.com

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
2 september 2008
Jag har haft lyckat resultat med belic (stavning?) Med fusklagning av topplockspackning, läs igenom instruktionerna noga bara!

Det du dock ska veta är att det är en temporär lösning, du borde byta topppackning om du har planerat att ha kvar bilen ett längre tag.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

62 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
okej tack då vet jag hmm

Med.lem
3 759 Inlägg
2 september 2008
discokapten skrev:
Jag har haft lyckat resultat med belic (stavning?) Med fusklagning av topplockspackning, läs igenom instruktionerna noga bara!

Det du dock ska veta är att det är en temporär lösning, du borde byta topppackning om du har planerat att ha kvar bilen ett längre tag.

Gärna mer info om den produkten tack!

@TS helt klart topp problem.

En planing av toppen går på 1500-3500 kr, plus ny packning.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
2 september 2008
Finns på mekonomen, kostar lite mer än alla andra där men jag vet att det funkade för mig iaf, ser ut som en konservburk med en ring man öppnar, innehåller något medel och några plastkulor som ska täta, men allting sånt står på burken. Kostade runt 130:- kanske

10 287 Inlägg
2 september 2008
Du menar "Bars Leak" alltså.

/Göran

discokapten skrev:
Finns på mekonomen, kostar lite mer än alla andra där men jag vet att det funkade för mig iaf, ser ut som en konservburk med en ring man öppnar, innehåller något medel och några plastkulor som ska täta, men allting sånt står på burken. Kostade runt 130:- kanske

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
2 september 2008
Ja, det känner jag igen wink

62 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
Toppen hade gått den med wink

Med.lem
3 759 Inlägg
24 september 2008
Joooni skrev:
Toppen hade gått den med wink

vad kostade historian?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Stabil som fan
304 Inlägg
19 november 2008
Jag slängde i sånt där mirakel medel som skulle fixa å fräscha till packningar när en topplockspackning på min gammle 740 var lite risig,  , Det gick inte illa, vitrök lite så där när den var kall, det bubblade i expansionskärlet och oljelocket var fyllt med "Marjonäs"  Slängde iaf i det där medlet Och, ja, såvitt jag vet så så går den än utan reparationer, Då en äldre herre köpte den billigt av mej för 2 årsen!

Visst, det är kanske inte rekomenterat att ligga å busköra med den, Å det kanske inte funkar för alla men ett försök är det ju nästan värt när det kostar, typ 150 pix

908 Inlägg
19 november 2008
blockpackning..

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 november 2008
Beckstroem skrev:
blockpackning..

va?

m5portal.com
m3portal.com