generator problem

KiWmasTer
2 september 2008 · 149 Inlägg

ja nu e det så att min generator har börjat krångla så den laddar inte så bra så jag har köpt ny kol till den... mitt problem är det att jag inte hittar laddningsregulatorn någonstans på generatorn...kan det vara så att det e sådan generator som dom hade på gamla bilar med flytande kol eler att min sitter integrerad i generatorn? det känns inte direkt lovande o byta generatorn så vill gärna ha seriösa svar tack:P det är en mi16 model så

Volvo V70 "Bsr" (2000)
KiWmasTer
2 september 2008 · 149 Inlägg

KiWmasTer skrev:
ja nu e det så att min generator har börjat krångla så den laddar inte så bra så jag har köpt ny kol till den... mitt problem är det att jag inte hittar laddningsregulatorn någonstans på generatorn...kan det vara så att det e sådan generator som dom hade på gamla bilar med flytande kol eler att min sitter integrerad i generatorn? det känns inte direkt lovande o byta generatorn så vill gärna ha seriösa svar tack:P det är en mi16 model så

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77364/449649_u3ru5z.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77364/449650_uyza2m.jpg

Volvo V70 "Bsr" (2000)
Streckkoden
2 september 2008 · 2 655 Inlägg

Kolen sitter fastlödda på laddningsreläet. Den svarta klumpen där du har ett flatstift går ut, det är laddningsreläet. Sitter med 2st skruvar (brukar vara M5or eller torx).

Lyser laddningslampan när du slår på tändningen?
Hur beter sej generatorn i bilen?
Har du mätt upp spänningen vid generatorn?

Senast redigerat av Streckkoden (2 september 2008)

KiWmasTer
2 september 2008 · 149 Inlägg

Streckkoden skrev:
Kolen sitter fastlödda på laddningsreläet. Den svarta klumpen där du har ett flatstift går ut, det är laddningsreläet. Sitter med 2st skruvar (brukar vara M5or eller torx).

Lyser laddningslampan när du slår på tändningen?
Hur beter sej generatorn i bilen?
Har du mätt upp spänningen vid generatorn?

i bland lyser den.. nä generatorn beter sig igentligen som vanligt förutom att batterimätan luyser rätt så ofta och jag har mätt upp generatorn o den låg o pendlade mellan rött o gult....det går bara en kabel till generatorn va? för såg bara en med flatstift på baksidan i kanten??

Volvo V70 "Bsr" (2000)
Drönirettab
2 september 2008 · 21 761 Inlägg

Det borde finnas två kablar åtminstone. Den med flatstift är D+ (kommer från batterilampan i instrumenthuset) och sedan borde det vara en gängad M6 anslutning (B+ enligt skissen), där borde en grövre kabel gå till batteriet/startmotorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang