4210
Sök

effektgissning volvo 740

1 196 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
som sagt jag undrar vad kan kan ha för siddror i min bil på ett ungefär
saker som är gjorda med bilen, det kommer en h kam och h stakar snart.

-Motorn kommer från en 940 B230FT precis passerat 8500 mil
-530 topp som är planad och portad
-Guldbox med chip (ska sätta i ett värre)
-Chippad breänslebox med ett KCRacing chip (KCR)
-Garret GT37 turbo
-Extraktor rör (riktigt ormbo) byggt av Lg-svensson
-3 tums tryckrör
-Stor WG
-Stor alu intercooler med 3 tums anslutningar (räcker till 600 hk)
-Laddar 1,0 +
-3" LMM
-Volvo R-spridare (gröna 465cc)
-Walbro soppapump (255L/H
-Rally diff (lamell)
-Värre koppling
-M47 låda riktig 5 växlad låda
-Molli Dump 50mm kolv (Öppen) ganska stor
-3" system från turbon
-Stort öppet (AEM)

1 196 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
ingen? hmm

1 196 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
okej, hade hoppats på mer hmm

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
6 september 2008
Är det inte bättre att bromsa bilen än att folk ska gissa?

10 287 Inlägg
6 september 2008
Du Spiike, är inte detta lite backward engineering?
Först skaffa en massa prylar och sedan fråga hur många hästar det blir (eller räcker till).
Det normala är att först bestämma hur många hästar man är ute efter och sedan skaffa passande grejor. Gör man tvärtom så riskerar man att sitta med en IC för 600Hkr, en turbo för 400Hkr och en topp som man inte bör försöka få mer än 300Hkr ur och en växellåda som kreverar vid 250Hkr.

Svaret i ditt fall kanske blir just 250Hkr för över det är det en obalanserad konstruktion eftersom lådan inte hänger med.

Vad har du för tryckplatta och lamell?
Hur är turbon bestyckad?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 196 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
jag har ju bara frågat på ett ungefär jag vill ha ut runt 350 hk iallafall och jag har ju inte sagt att motorn är klar heller, det kanske är svårt att bygga en värsting motor när man fortfarande går i skolan, alla har inte pengar att kasta ut på en gång för allt, har inte sgat att motorn ska bli klar imorgon.
jag undrade bara hur mycket jag har i den nu på ett ungefär

10 287 Inlägg
6 september 2008
Åter då till frågan jag ställde i din tidigare tråd: Vad sitter det för ventiler i toppen? Orginal är klent om du skall pressa 350Hkr ur den.
Dessutom så räcker tex orginal grenrör för 350Hkr vilket är billigare och väcker mindre frågor på besiktningen.

För 350Hkr behöver du en M90, en 712 tryckplatta och en sinterlamell om det skall vara tryggt.

Jag fattar att du inte kan lägga ut alla pengar på en gång men då gäller det verkligen att bygga från rätt håll för annars riskerar det att bli dåliga byggen.

Får jag ge råd så är det bästa att först lägga pengar på en stabil bottendel och låda + koppling. Resten byter man eftersom man har råd. Att börja med en jätte-IC, en fet turbo och ett LG grenrör tycker jag är helt fel approach till att bygga ett bra bygge.

/Göran

(Groucho Marx).

1 196 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
visst ic turbon grenröret visst lite stort men får man köpa allt för 5 tusen så

10 287 Inlägg
6 september 2008
Det är ju det som är problemet Spiike. Helt rätt pris, bra kap.....men......
- utan att resten matchar så gör dessa grejor sig bäst på hyllan tills vidare.

/Göran

262turbo skrev:
hade väll inte funkat bättre om det hade kostat 1 kr? mvh jimmy

(Groucho Marx).

1 196 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
men turbon och det köpte jag för jag fick ett sånt bra pris på det, och det här är första gången jag bygger en motorn lr hur man ska säga, jag ska ju riva hela motorn nu för just gå igenom hela motorn och uppdatera, som t.ex stakar, kam och då kommer jag ju byta ventiler och sånt också, men sytet med tråden va inte vad jag skulle köpa eller inte, det va för att gå veta på ett ungefär hur många häst jag får ut ur den, visst hade jag haft flera tusen så hade jag inte ens hålt på med den här bilen, utan att köpt en som redan va klar, och eftersom jag går fordons gymnasium så vill jag lära mej, alla är inte födda till proffs..

10 287 Inlägg
6 september 2008
Jag har inte provat det själv. Stefan i garaget som konverterar på löpande band sätter gränsen runt 280Hkr med orörd 530 topp och Lillen på Magnum Racing som jag snackade topp med när jag åkte 8V en gång i tiden ville inte gärna veta av orginalventiler om man skulle upp väsentligt över 300Hkr.

/Göran

262turbo skrev:
men jag håller inte med sharky om toppen

(Groucho Marx).

1 196 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
visst jag förstår att orginal ventilerna inte klarar av den effekten men som jag har sagt motorn är inte klar heller, och jag har inte direkt bråttom att få den klar heller, det tar den tid det tar, men då undrar jag vad du "262turbo" vad kör du med för ventiler?

10 287 Inlägg
6 september 2008
Blir du glad om jag säger 351 Hkr?

Det fanns på 80-talet en farbror som hette Thore, han åkte och byggde rallycross med Volvo 340 med 16V maskiner. Denne farbror Thore lyckades bromsa fyrsiffrigt med orginal B23 botten. '
Det höll flera sekunder.....

OK. Om ALLT lirar, du har växellåda som stoppa, koppling som håller, vettig bottendel etc etc och din GT37:a är bestyckad vettigt så får du säkert ut 350Hkr.

/Göran

P.S Sura inte ihop på oss. Vi kanske låter motvalls men det är bara ett försök att guida dig.

Spiike skrev:
men sytet med tråden va inte vad jag skulle köpa eller inte, det va för att gå veta på ett ungefär hur många häst jag får ut ur den

(Groucho Marx).

1 196 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
okej, men som du säger att du har runt 500 hk och "sharky"s kompis säger 280 hk med orörd topp, vad tror man på en som säger något eller en som kör med nästan 500 hk med orginal ventiler? min röst går faktis åt ditt håll "262turbo" men vad rekomenderar du att jag ska byta mer på motorn sen då för att få upp effekten lite, inget tjafs om lådan lr något nu, endast motorn, växellådan tar jag sen.
mvh jocke

10 287 Inlägg
6 september 2008
OK. Jag hatar av princip höga laddtryck. Det vet du säkert vid det här laget...tongue

/Göran

262turbo skrev:
åker själv med orginal ventiler och att maskinen lämmnar runt 500 är nog inte jätte långt från sanningen..ska tilläggas att jag våldtar med ladd oxå smile /jimmy

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
6 september 2008
Notera att 262 åker med 531 topp och helt andra förutsättningar vad gäller insug.
/Göran

Spiike skrev:
min röst går faktis åt ditt håll "262turbo"

(Groucho Marx).

1 196 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Blir du glad om jag säger 351 Hkr?

Det fanns på 80-talet en farbror som hette Thore, han åkte och byggde rallycross med Volvo 340 med 16V maskiner. Denne farbror Thore lyckades bromsa fyrsiffrigt med orginal B23 botten. '
Det höll flera sekunder.....

OK. Om ALLT lirar, du har växellåda som stoppa, koppling som håller, vettig bottendel etc etc och din GT37:a är bestyckad vettigt så får du säkert ut 350Hkr.

/Göran

P.S Sura inte ihop på oss. Vi kanske låter motvalls men det är bara ett försök att guida dig.

Spiike skrev:
men sytet med tråden va inte vad jag skulle köpa eller inte, det va för att gå veta på ett ungefär hur många häst jag får ut ur den

visst men jag kan inte säga att ni ger mej skit, ni vet mer än mej det vet jag också, jag blir glad för alla som ens orkar lägga ner tid på mej, det är ju självklart att jag vill ha en driftsäker motor, och inte bara starta dra iväg och sen går allt sönder, det har ju ingen lust me, det är därför man frågar om råd och tips, för att kunna slipppa allt sånt där, det är just er 2 som har gett mej själva ideén att börja hålla på med just en b230ft motor, så oavsett om man inte kommer fram till samma lösning så vill jag ändå tacka er båda för ni orkar lägga ner tid på mej.
mvh jocke

1 196 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Notera att 262 åker med 531 topp och helt andra förutsättningar vad gäller insug.
/Göran

Spiike skrev:
min röst går faktis åt ditt håll "262turbo"

jag vet det, och det är en j'vla skillnad på en 530 och en 531, och för att få ner laddtrycket så pratade jag med "262turbo" förut och han rekomenderade att jag skulle köra med en H kam

10 287 Inlägg
6 september 2008
Få se om 262 kan svara på vad han får för register och vart han har maxvarv med H-kammen och hur han har den ställd. Med orginal insug och 350Hkr så brukar man landa på 5500 rpm vid effektmax.

/Göran

(Groucho Marx).

1 196 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
det sa ju du till mej förut att du kör med en gik5 kam, och att dom inte fans längre och du tänkte att en h kam skulle passa till mej, det tackar jag för att du gav mej ett tips till en kam som skulle kunna funka, jag blir glad av alla som ger mej tips och råd till min motor, jag är inte ute efter världens vassaste b230 motor heller, jag skulle bara bli överlycklig om min motor startade och går och köra redan där är jag nöjd med mitt bygge, sen om den går skit bra sen det är bara ett stort +

Sök