Försäkringsbolaget ser dej, även här!

Mortalis VW-nörd?
10 september 2008 · 4 332 Inlägg

Bra av försäkringsbolaget, fuskare driver upp premien för oss andra. Hade hans motor rasat om den inte varit trimmad? Kanske inte...

kalleman00
10 september 2008 · 140 Inlägg

Rätt åt honom! Har han haft bilen trimmad så ska han inte ha nån ersättning heller! Du kan ju hälsa din gode vän från mig att om han inte läser igenom villkoren (alternativt skiter i att läsa det och står sitt kast) så får han helt enkelt finna sig i att han inte får nån ersättning. Oavsett om han har manipulerat tillbaks den "rätta" styrboxen igen eller inte.

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
Hunted Jackass
10 september 2008 · 795 Inlägg

Mortalis skrev:
Bra av försäkringsbolaget, fuskare driver upp premien för oss andra. Hade hans motor rasat om den inte varit trimmad? Kanske inte...

Hoppas dom bråkar med dig också är du drar på dig en parkeringsskada med dina nya 18" tongue

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
discokapten Kapten på disco!
10 september 2008 · 1 729 Inlägg

Mortalis skrev:
Bra av försäkringsbolaget, fuskare driver upp premien för oss andra. Hade hans motor rasat om den inte varit trimmad? Kanske inte...

Så om du körde en bil som är lättchippad och motorn rasat så hade du sagt att till försäkringsbolaget att den var faktiskt chippad, så jag får skylla mig själv, betala inte ut några pengar till mig för då får alla andra högre premie?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Minitaylor Killen med idéer.
10 september 2008 · 193 Inlägg

Men hur kan dom bevisa att det är hans bil?Om man har lagt för Regplåten så bör det ju vara helt omöjligt att kunna säga att det är just din polares bil..

- True to the Source -
Mortalis VW-nörd?
10 september 2008 · 4 332 Inlägg

discokapten skrev:

Mortalis skrev:
Bra av försäkringsbolaget, fuskare driver upp premien för oss andra. Hade hans motor rasat om den inte varit trimmad? Kanske inte...

Så om du körde en bil som är lättchippad och motorn rasat så hade du sagt att till försäkringsbolaget att den var faktiskt chippad, så jag får skylla mig själv, betala inte ut några pengar till mig för då får alla andra högre premie?

Skulle inte chippa just för att ja inte vill åka dit för försäkringsbedrägeri, något din kompis tydligen tyckte de va värt risken för.

Mortalis VW-nörd?
10 september 2008 · 4 332 Inlägg

Hunted skrev:

Mortalis skrev:
Bra av försäkringsbolaget, fuskare driver upp premien för oss andra. Hade hans motor rasat om den inte varit trimmad? Kanske inte...

Hoppas dom bråkar med dig också är du drar på dig en parkeringsskada med dina nya 18" tongue

Kan ju prata med försäkringsbolaget INNAN man gör såna ändringar, som t.ex. om man har en dyr stereo får man en annan premie, visst, men då täcker de stereo, samma sak med fälgar och annan utrustning...otroligt hur folk här tycker de e okej att man blåser försäkringsbolag, som i slutändan = blåsa sig själv och kn***a alla ärliga i r*ven

Horizon
10 september 2008 · 296 Inlägg

Finns det något försäkringsbolag som tillåter att bilen är trimmad? Vore ju nåt kanske.

discokapten Kapten på disco!
10 september 2008 · 1 729 Inlägg

Mortalis skrev:

discokapten skrev:

Mortalis skrev:
Bra av försäkringsbolaget, fuskare driver upp premien för oss andra. Hade hans motor rasat om den inte varit trimmad? Kanske inte...

Så om du körde en bil som är lättchippad och motorn rasat så hade du sagt att till försäkringsbolaget att den var faktiskt chippad, så jag får skylla mig själv, betala inte ut några pengar till mig för då får alla andra högre premie?

Skulle inte chippa just för att ja inte vill åka dit för försäkringsbedrägeri, något din kompis tydligen tyckte de va värt risken för.

Kompis är väl att ta i, har aldrig pratat med karln någonsin faktiskt.

Men jag tycker att försäkringsbolagen har hybris, om man tar mig som exempel, jag köpte min bil chippad, om säljaren inte hade informerat mig om det och jag inte hade kört som en idiot, då hade jag väl aldrig märkt det, hade haft bilen helförsäkrad (med motorförsäkring) bilen rasar, jag tror att jag ska få en ny motor, men icke, bilen är trimmad vilket jag faktiskt inte visste nått om, har jag fortfarande gjort fel, eller ska jag riva isär bilen och kolla så att den inte är trimmad? '

Jag tror inte att ett chipp i sig ger motorras, dom har varit runt alldeles för länge för att göra en sån grej (trimmfirmorna) det är väl snarare missskötsel (som man får pengar för, så länge som det är lite olja i motorn iaf) dålig körning (ligga på varvstopp mer än nån sekund) idioti (köra race och inte låta turbo varva ner innan man stänger av) osv, märk väl att vid alla dom här exemplen så får man pengar av försäkringsbolagen. Men chippar man, tar hand om bilen, och har otur att få motorras så får man inga pengar. SICK!

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Hunted Jackass
10 september 2008 · 795 Inlägg

Mortalis skrev:

Hunted skrev:

Mortalis skrev:
Bra av försäkringsbolaget, fuskare driver upp premien för oss andra. Hade hans motor rasat om den inte varit trimmad? Kanske inte...

Hoppas dom bråkar med dig också är du drar på dig en parkeringsskada med dina nya 18" tongue

Kan ju prata med försäkringsbolaget INNAN man gör såna ändringar, som t.ex. om man har en dyr stereo får man en annan premie, visst, men då täcker de stereo, samma sak med fälgar och annan utrustning...otroligt hur folk här tycker de e okej att man blåser försäkringsbolag, som i slutändan = blåsa sig själv och kn***a alla ärliga i r*ven

Om du menar på att jag tycker att det är helt ok att blåsa försäkringsbolag så är du ute och cycklar, enda jag reagerar över är din skitiga attityd.

Sen så vill jag tro att ett par överdimensionerade fälgar försämrar bilens köregenskaper mer än ett trimchip tongue Men det var kanske inte moral vi diskuterar, eller..?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
kolvas
10 september 2008 · 4 001 Inlägg

Hunted skrev:

Mortalis skrev:

Hunted skrev:
Hoppas dom bråkar med dig också är du drar på dig en parkeringsskada med dina nya 18" tongue

Kan ju prata med försäkringsbolaget INNAN man gör såna ändringar, som t.ex. om man har en dyr stereo får man en annan premie, visst, men då täcker de stereo, samma sak med fälgar och annan utrustning...otroligt hur folk här tycker de e okej att man blåser försäkringsbolag, som i slutändan = blåsa sig själv och kn***a alla ärliga i r*ven

Om du menar på att jag tycker att det är helt ok att blåsa försäkringsbolag så är du ute och cycklar, enda jag reagerar över är din skitiga attityd.

Sen så vill jag tro att ett par överdimensionerade fälgar försämrar bilens köregenskaper mer än ett trimchip tongue Men det var kanske inte moral vi diskuterar, eller..?

Du verkar ganska ny här, (49 inlägg) Mortalis är Gorg:s egen moralkärring som gärna kastar ur sig massa spydigheter och talar om för alla hur duktig hon är

Edit: med det menar jag att det är ingen mening att ta en diskution med henne för hon ger sig ALDRIG och har enligt henne ALLTID rätt

Senast redigerat av kolvas (10 september 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MrTobias
10 september 2008 · 1 297 Inlägg

Maskinskada täcker inte om man trimmar. Vad är problemet?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
10 september 2008 · 2 972 Inlägg

Vore väl bättre om ALLA ljög och skrev 500+ hk?? Då kan ju försäkringsbolagen fatta att det är trams wink För det är nog många som plussar på där lite bara för att det är fräckt...  Mina 225 är dock från fabriken i Ungern smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
SweeXic
10 september 2008 · 136 Inlägg

Karlzzon skrev:
Funderar oxå på alla bilder som läggs ut....som kan användas av försäkringsbolaget som "bevis" senare...både på bilar som kört av på bana eller väg eller bilar som skall vara original..men inte är det....jag blir fortfarande inte klok på hur dom kunde hitta hans bil här...säg om det nu e en "svensson" bil...hur många Saab/Volvo bilar finns det inte här på garaget tex? Orka leta igenom alla och sen jämföra det med hans bil..bara det måste ju kostat några timmar och därigenom också lite pengar för bolaget redan där....tycker detta är helt galet....

Jag vet inte om de tagits upp än, är faktiskt så pass lat att jag inte orkar gå igenom alla 7 sidor eller vad de var för o läsa o se om de tagits upp..

Så himla svårt är de inte o leta fram en bil, oavsett vad användaren heter på forumet.

Vad försäkringsbolaget har för uppgifter räcker gott o väl för att hitta en bil på garaget.

1. Du har Bilmodell..
2. Du har årsmodell på bilen.
3. Du vet var ägaren bor
4. Du vet färgen på bilen.

Som.. Skulle jag känna någon som bor i Skåne, har en Röd V70 årsmodell 97..

så via sökfunktionen får jag upp 8 V70 på den årsmodellen o i skåne, och 2 utav dem var röda..

För att kunna gå ännu längre in på saken så säger vi att den jag känner bor i Sjöbo.. Då öppnar jag upp de två röda V70 bilarna o ser att den ena bor i Malmö, o den andra Hässleholm.

Personen jag sökte fanns ej! smile Case closed, tog mig runt 4minuter o söka fram detta, och då skrev jag här på forumet under tiden för att ge ett så korrekt svar som möjligt.

Men visst, i vissa län o städer kan de finnas en 3-4 bilar utav varje.. men då är det ju "bara" att skriva ut de bilarna, köra o besöka ägaren och jämnföra.. är alla 4 bilarna du skrev ut duktigt vrålstylade och ägarens bil är helt original.. då kan man NOG ganska lätt säga att de 4 bilarna du håller i handen inte är den framför dig..

Mortalis VW-nörd?
10 september 2008 · 4 332 Inlägg

discokapten skrev:

Mortalis skrev:

discokapten skrev:

Så om du körde en bil som är lättchippad och motorn rasat så hade du sagt att till försäkringsbolaget att den var faktiskt chippad, så jag får skylla mig själv, betala inte ut några pengar till mig för då får alla andra högre premie?

Skulle inte chippa just för att ja inte vill åka dit för försäkringsbedrägeri, något din kompis tydligen tyckte de va värt risken för.

Kompis är väl att ta i, har aldrig pratat med karln någonsin faktiskt.

Men jag tycker att försäkringsbolagen har hybris, om man tar mig som exempel, jag köpte min bil chippad, om säljaren inte hade informerat mig om det och jag inte hade kört som en idiot, då hade jag väl aldrig märkt det, hade haft bilen helförsäkrad (med motorförsäkring) bilen rasar, jag tror att jag ska få en ny motor, men icke, bilen är trimmad vilket jag faktiskt inte visste nått om, har jag fortfarande gjort fel, eller ska jag riva isär bilen och kolla så att den inte är trimmad? '

Jag tror inte att ett chipp i sig ger motorras, dom har varit runt alldeles för länge för att göra en sån grej (trimmfirmorna) det är väl snarare missskötsel (som man får pengar för, så länge som det är lite olja i motorn iaf) dålig körning (ligga på varvstopp mer än nån sekund) idioti (köra race och inte låta turbo varva ner innan man stänger av) osv, märk väl att vid alla dom här exemplen så får man pengar av försäkringsbolagen. Men chippar man, tar hand om bilen, och har otur att få motorras så får man inga pengar. SICK!

Pja nu e de ju tyvärr så att man skriver ju på ett försäkringsbrev där man godkänner villkoren. Och som sagt, väljer man att trimma (vilket sätt man nu än väljer) så har man ju valt att försöka dra en rövare.
Läs vad ni skriver på helt enkelt antar jag är läxan?

Kolvas...vet inte vad du har för personlig vendetta med en men bara för att man inte tycker som du så är man ingen moralkärring som är omöjlig att diskutera med..

trippelturbo Trucker
10 september 2008 · 2 710 Inlägg

Jäkligt flitigt gjort ev bolaget wink Och jag antar att hans reg nr syns och därför har dom tagit allt detta som bevis, men tycker däremot att bevisen är tunna faktiskt då om han inte visat bilder på "intressanta" grejer som dom lyckats få ta på ..

Kanske småbyter ämne men jag fick min förarruta krossad dagen för nyår i fjol och då fick jag betala de dubbla i självrisk. Varför? Jo för att du bor i en stadsdel där risken är större att det händer igen.. Va ?? hmm . Bara nicka o le wink

Fart missbrukare
kolvas
10 september 2008 · 4 001 Inlägg

Kolvas...vet inte vad du har för personlig vendetta med en men bara för att man inte tycker som du så är man ingen moralkärring som är omöjlig att diskutera med..

Ingen personlig vendetta, bara en reflektion av hur jag uppfattar dig här på forumet.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Yockie
10 september 2008 · 50 Inlägg

MrTobias skrev:
Maskinskada täcker inte om man trimmar. Vad är problemet?

Precis. Mitt försäkringsbolag tillåter chiptrimning men som sagt då gäller inte motorgarantin...

Brisblå Astra GTC Turbo
Mack Forum- och sitemoderator
10 september 2008 · 26 149 Inlägg

Mortalis skrev:

discokapten skrev:

Mortalis skrev:

Skulle inte chippa just för att ja inte vill åka dit för försäkringsbedrägeri, något din kompis tydligen tyckte de va värt risken för.

Kompis är väl att ta i, har aldrig pratat med karln någonsin faktiskt.

Men jag tycker att försäkringsbolagen har hybris, om man tar mig som exempel, jag köpte min bil chippad, om säljaren inte hade informerat mig om det och jag inte hade kört som en idiot, då hade jag väl aldrig märkt det, hade haft bilen helförsäkrad (med motorförsäkring) bilen rasar, jag tror att jag ska få en ny motor, men icke, bilen är trimmad vilket jag faktiskt inte visste nått om, har jag fortfarande gjort fel, eller ska jag riva isär bilen och kolla så att den inte är trimmad? '

Jag tror inte att ett chipp i sig ger motorras, dom har varit runt alldeles för länge för att göra en sån grej (trimmfirmorna) det är väl snarare missskötsel (som man får pengar för, så länge som det är lite olja i motorn iaf) dålig körning (ligga på varvstopp mer än nån sekund) idioti (köra race och inte låta turbo varva ner innan man stänger av) osv, märk väl att vid alla dom här exemplen så får man pengar av försäkringsbolagen. Men chippar man, tar hand om bilen, och har otur att få motorras så får man inga pengar. SICK!

Pja nu e de ju tyvärr så att man skriver ju på ett försäkringsbrev där man godkänner villkoren. Och som sagt, väljer man att trimma (vilket sätt man nu än väljer) så har man ju valt att försöka dra en rövare.
Läs vad ni skriver på helt enkelt antar jag är läxan?

Kolvas...vet inte vad du har för personlig vendetta med en men bara för att man inte tycker som du så är man ingen moralkärring som är omöjlig att diskutera med..

Lite offtpic men inte direkt första gången du är moraltanten i diverse frågor Mortalis big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
VictorW Medlem 34530
10 september 2008 · 908 Inlägg

Karlzzon skrev:
Hejsan,

Vill ta tillfället i akt att upplysa mina medmänniskor med motor intresse om en sak som hände strax efter semestern och nu börjar bli ganska jobbigt för en nära vän till mej.

Fakta;

Hans motor har rasat, bilen är helförsäkrad, har gått 9000mil så maskinskadeförsäkringen borde ta denna skada....men.....

Detta har nu hänt:

Försäkringsbolaget påstår att motorn varit trimmad.
Min polare säger att den inte har det.
Försäkringsbolaget kan inte heller genom att undersöka databoxen påvisa att den har varit det.....men...där kom det där "men" igen....då har nån på bolaget varit riktigt flitig och letat upp just min polares bil på garaget.org....och där har dom lyckats läsa att:

-Cippad med bsr chip
-öppet filter
-3"rostfritt avgassystem

Med detta som grund tänker dom nu åtala honom för som dom säger "försök till försäkringsbedrägeri".
Alltså: Det enda dom har är det han skrivit och lagt ut bilder på här på garaget....å detta räcker tydligen för att dom skall gå vidare med det och neka ersättning.

Har ni tänkt på dettta????
Känns som ganska många kan hamna i denna sitsen om dom har otur...

Det är tråkigt det som hänt, men jag kan inte tycka synd om honom.

för det första, trimmar man så tar man en risk och den risken är att något går sönder. Har själv haft ett par haverier som jag betalat själv.
för det andra, ljuga för ett försäkringsbolag är aldrig bra. De kan vara väldigt envisa om de är på det humöret.
för det tredje, varför började de kolla honom närmre.

Det är ju snällt att gå ut med detta, men kan inte påstå att jag är särskilt överraskad. Har ett gäng historier om vad försäkringsbolag gjort för att bevisa att försäkringstagaren ljugit och detta enbart för att statuera exempel. Tänker inte smutsa ner tråden med det, men är någon intreserad så skicka ett PM.

Så tyvärr för din polare är nog detta fallet, mitt tips är att han anlitar en advokat. vilket är lite kul i detta fall, då försäkringsbolaget måste vara med o betala advokaten. Om nu din kompis har rättsskydd i hemförsäkringen. Nackdelen är ju att om han förlorar,då får han betala hela kalaset. Eller så gör han som en av mina förra chefer gjorde, när han inte fick ersättning från sitt försäkringsbolag. Då bytte han bolag och stämde det gamla med hjälp av det nya försäkringsbolaget big_smile

Ett annat tips till din polare, blåneka till allt. Det är upp till försäkringsbolaget att bevisa att han ljugit. Och bevisning är minst sagt tunn, som det sagts tidigare.

// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang