__Marcus skrev:
Spänningen i batteriet SKA stiga till ~14 volt om generatorn verkligen laddar som den ska..
Tror inte det går att mäta enbart batterispänningen med en voltmätare när bilen är igång och generatorn laddar.
Jag kommer då aldrig över cirka 13V innan första starten. Både batteriet och batteriladdaren är i princip sprillans nya...
Jag har en mätare både i MFD och i styrenhetens Commander som visar hur många volt batteriet ger, och detta värde sjunker sakta men säkert när bilen är igång (det räcker med att tändningen är påslagen, men tar mycket längre tid). Om generatorn laddar som den ska så ska detta värde inte sjunka.
Drönirettab skrev:
[Hur menar du, är det dålig isolering på laddningakabeln?
Hur stor skillnad är det på anslutningarna mellan din generator och den lånade generatorn?
Eftersom din generator funkar i testbänk och den lånade generatorn funkar så bör det ändå vara något knas med dina kablar, det är ju möjligt att anslutningarna på din generator är lite annorlunda och på så sätt gör att kanske någon av pluskablarna ligger emot gods.
Lyser batterilampan när tändningen är påslagen men motorn är av?
Förresten, se till att ladda upp batteriet med en batteriladdare så snart som möjligt. Ditt batteri har blivit ordentligt urladdat och behöver laddas upp.
Det är exakt samma anslutningar på min och polarens generator. Den utökade isoleringen består av en gummibricka mellan generatorn och plastdistansen som original sitter mellan strömkabel och generator.
Jag har problem med instrumenteringen (finns en separat tråd), så jag vet inte om laddningslampan fungerar eller ej. Om det nu är så att generatorn skulle vara beronde av en fungerande laddningslampa för att fungera, så borde fortfarande inte polarens generator ha fungerat.
Batteriladdare är ständigt tillkopplad när jag inte kör/mekar med bilen.
TT-Avant skrev:
Det där låter ju ganska galet..Va detta med bilen igång?
Om det va det så låter det väldigt klent, runt 14-14.4 brukar det väl normalt vara..
12.4 har jag inte änns med bilen avslagen..har runt 12.8
Har du testat nytt kol och relä?
Ja, det var med bilen igång. Som jag skrev ovan ligger jag kanske runt 13V innan bilen startas första gången.
Nej, har inte testat nytt kol och nytt relä. Lämnade ju in generatorn på renovering då jag trodde att något av dessa var felaktiga, men generatorn gav som sagt laddning i deras bänk. Enligt okulärbesiktningen var det ingen som helst fara med kolen (bilen har ju bara gått 4500 mil).
Streckkoden skrev:
Hur länge har gubbarna kört din generator i bänken?
Kan mycket väl vara att en av fasera som spökar när generatorn blir varm.
Vet du om de skruvade isär generatorn och mätte upp stator, diodbrygga samt rotor?
Kan vara så simpelt så att ditt laddningsrelä spökar, det är inte många firmor i landet som har den utrustningen som krävs för att testa regulatorer.
Vet inte hur länge de körde den. Det enda jag vet är att de testade den i bänken, den fungerade, och därefter skruvade de trots det isär den och inspekterade kolen, som ska vara i sin ordning.