6852
Sök

Generator laddar ej, mycket skumt fel

2 014 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#1
Som titeln på tråden säger så ger min generator inte laddning när den sitter i bilen.

Jag har haft generatorn inlämnad på renovering, men de kunde snabbt konstatera att generatorn fungerar ypperligt och ger bra laddning i deras testbänk, och gjorde därefter en okulär besiktning som också tydde på att allt är som det ska vara.

Under tiden lånade jag en generator från en polares R32 GTR, och den gav laddning när den satt monterad i bilen.

Slutsats 1: Det är inget fel på generatorn, eftersom den gav laddning i testbänken.

Slutsats 2: Det är inget fel på bilen, eftersom en annan generator gav laddning med exakt samma kablar, remmar, osv.

Vad i helsike kan felet vara?

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

508 Inlägg
10 september 2008
#2
får den tillräckligt med jord?

2 123 Inlägg
10 september 2008
#3
mulleri skrev:
får den tillräckligt med jord?

Har din generator dålig kontakt med jordkabeln ?
Slipa plåtrent både på generatorn, karossens jordpunkt och motorns jordpunkt, kolla även att alla kabelsko pressningar är schyssta.
Det är steg 1 och kostar ingetting mer än tid.
Anledningen till varför din kompis fungerar kan vara så att hans inte är lika stark och därför inte kräver lika bra jord, bara en teori.
Rätta mig om jag har fel.
MVH Fredrik

2 014 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#4
Jordkabeln till generatorn kommer från en kabelhärva vad jag kunnat utröna, och andra änden på den kan jag ej hitta. Ska testa ditt förslag att rengöra de jordpunkter jag kan finna.

Borde väl i och för sig kunna koppla en helt egen jordkabel bara för att testa?

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 661 Inlägg
10 september 2008
#5
Koppla en kabel direkt till närmaste jordpunkt, inga problem.

2 123 Inlägg
10 september 2008
#6
Alecci skrev:
Jordkabeln till generatorn kommer från en kabelhärva vad jag kunnat utröna, och andra änden på den kan jag ej hitta. Ska testa ditt förslag att rengöra de jordpunkter jag kan finna.

Borde väl i och för sig kunna koppla en helt egen jordkabel bara för att testa?

Självklart går det att använda en egen jordkabel.
Har du inget elschema över bilen ?
Annars vet jag att du är medlem på skyline forumet, fråga där vart den går.
Borde gå till motorblocket nånstans.

2 014 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#7
Hmm... Jag testade att sätta extra isolering på strömkabeln, och nu verkar fanskapet ladda som den ska?

Mycket mystiskt, den andra generatorn laddade finfint utan extra isolering.

Ska snart ut på en lite längre provtur för att dubbelkolla.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#9
Nix, så enkelt var det naturligtvis inte.

Innan den längre provturen tog jag några varv runt kvarteret, och batteriets spänning höll sig hela tiden mer eller mindre konstant (12,4V med allt avslaget, 12,3V med parkeringsljus på, 12,1V med halvljus på och 12,0V med fläkten samt halvljuset på).

Under den längre provturen körde jag samma "schema" med att sätta på och stänga av grejerna medan jag höll koll på voltmätaren, med den enda skillnaden att det jag körde en längre tid/sträcka samt stängde av och startade motorn två gånger. När jag slutligen backade in i garaget och stängde av allt utan motor så låg detpå 11,6V. sad

Biljäveln går som ett as i alla fall, det pinnar på riktigt bra när det blygsamma laddtrycket kommer. Det här kommer att vara farligt när bilen går som den ska och laddar fullt! Jaja, det är lite OfT i denna tråd.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
10 september 2008
#10
inga kabelbrott då?

2slow

2 014 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#11
Kabelbrott borde ju gjort så att polarens generator inte kunnat ladda heller.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Whitetrash
589 Inlägg
10 september 2008
#12
Alecci skrev:
Nix, så enkelt var det naturligtvis inte.

Innan den längre provturen tog jag några varv runt kvarteret, och batteriets spänning höll sig hela tiden mer eller mindre konstant (12,4V med allt avslaget, 12,3V med parkeringsljus på, 12,1V med halvljus på och 12,0V med fläkten samt halvljuset på).

Under den längre provturen körde jag samma "schema" med att sätta på och stänga av grejerna medan jag höll koll på voltmätaren, med den enda skillnaden att det jag körde en längre tid/sträcka samt stängde av och startade motorn två gånger. När jag slutligen backade in i garaget och stängde av allt utan motor så låg detpå 11,6V. sad

Biljäveln går som ett as i alla fall, det pinnar på riktigt bra när det blygsamma laddtrycket kommer. Det här kommer att vara farligt när bilen går som den ska och laddar fullt! Jaja, det är lite OfT i denna tråd.

Spänningen i batteriet SKA stiga till ~14 volt om generatorn verkligen laddar som den ska..

Tror inte det går att mäta enbart batterispänningen med en voltmätare när bilen är igång och generatorn laddar.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

21 761 Inlägg
10 september 2008
#13
Alecci skrev:
Hmm... Jag testade att sätta extra isolering på strömkabeln

Hur menar du, är det dålig isolering på laddningakabeln?
Hur stor skillnad är det på anslutningarna mellan din generator och den lånade generatorn?

Eftersom din generator funkar i testbänk och den lånade generatorn funkar så bör det ändå vara något knas med dina kablar, det är ju möjligt att anslutningarna på din generator är lite annorlunda och på så sätt gör att kanske någon av pluskablarna ligger emot gods.

Lyser batterilampan när tändningen är påslagen men motorn är av?

Förresten, se till att ladda upp batteriet med en batteriladdare så snart som möjligt. Ditt batteri har blivit ordentligt urladdat och behöver laddas upp.
Senast redigerat av Drönirettab (10 september 2008)

6 851 Inlägg
10 september 2008
#14
Alecci skrev:
batteriets spänning höll sig hela tiden mer eller mindre konstant (12,4V med allt avslaget, 12,3V med parkeringsljus på, 12,1V med halvljus på och 12,0V med fläkten samt halvljuset på).

Det där låter ju ganska galet..Va detta med bilen igång?
Om det va det så låter det väldigt klent, runt 14-14.4 brukar det väl normalt vara..
12.4 har jag inte änns med bilen avslagen..har runt 12.8

Har du testat nytt kol och relä?
Senast redigerat av TT-Avant (10 september 2008)


2 655 Inlägg
10 september 2008
#15
Hur länge har gubbarna kört din generator i bänken?
Kan mycket väl vara att en av fasera som spökar när generatorn blir varm.

Vet du om de skruvade isär generatorn och mätte upp stator, diodbrygga samt rotor?

Kan vara så simpelt så att ditt laddningsrelä spökar, det är inte många firmor i landet som har den utrustningen som krävs för att testa regulatorer.

Random Hero
4 047 Inlägg
10 september 2008
#16
ring tibro bilel och diesel o fråga efter erik orlov, han har gått i pension nu men dom kopplar dej vidare, han har ca 30 års erfarenhet av de där. så prova o ring om du inte hittar nåt fel, lycka till

Dog food lid. Backwards

2 014 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#17
__Marcus skrev:
Spänningen i batteriet SKA stiga till ~14 volt om generatorn verkligen laddar som den ska..

Tror inte det går att mäta enbart batterispänningen med en voltmätare när bilen är igång och generatorn laddar.

Jag kommer då aldrig över cirka 13V innan första starten. Både batteriet och batteriladdaren är i princip sprillans nya...

Jag har en mätare både i MFD och i styrenhetens Commander som visar hur många volt batteriet ger, och detta värde sjunker sakta men säkert när bilen är igång (det räcker med att tändningen är påslagen, men tar mycket längre tid). Om generatorn laddar som den ska så ska detta värde inte sjunka.

Drönirettab skrev:
[Hur menar du, är det dålig isolering på laddningakabeln?
Hur stor skillnad är det på anslutningarna mellan din generator och den lånade generatorn?

Eftersom din generator funkar i testbänk och den lånade generatorn funkar så bör det ändå vara något knas med dina kablar, det är ju möjligt att anslutningarna på din generator är lite annorlunda och på så sätt gör att kanske någon av pluskablarna ligger emot gods.

Lyser batterilampan när tändningen är påslagen men motorn är av?

Förresten, se till att ladda upp batteriet med en batteriladdare så snart som möjligt. Ditt batteri har blivit ordentligt urladdat och behöver laddas upp.

Det är exakt samma anslutningar på min och polarens generator. Den utökade isoleringen består av en gummibricka mellan generatorn och plastdistansen som original sitter mellan strömkabel och generator.

Jag har problem med instrumenteringen (finns en separat tråd), så jag vet inte om laddningslampan fungerar eller ej. Om det nu är så att generatorn skulle vara beronde av en fungerande laddningslampa för att fungera, så borde fortfarande inte polarens generator ha fungerat.

Batteriladdare är ständigt tillkopplad när jag inte kör/mekar med bilen.

TT-Avant skrev:
Det där låter ju ganska galet..Va detta med bilen igång?
Om det va det så låter det väldigt klent, runt 14-14.4 brukar det väl normalt vara..
12.4 har jag inte änns med bilen avslagen..har runt 12.8

Har du testat nytt kol och relä?

Ja, det var med bilen igång. Som jag skrev ovan ligger jag kanske runt 13V innan bilen startas första gången.

Nej, har inte testat nytt kol och nytt relä. Lämnade ju in generatorn på renovering då jag trodde att något av dessa var felaktiga, men generatorn gav som sagt laddning i deras bänk. Enligt okulärbesiktningen var det ingen som helst fara med kolen (bilen har ju bara gått 4500 mil).

Streckkoden skrev:
Hur länge har gubbarna kört din generator i bänken?
Kan mycket väl vara att en av fasera som spökar när generatorn blir varm.

Vet du om de skruvade isär generatorn och mätte upp stator, diodbrygga samt rotor?

Kan vara så simpelt så att ditt laddningsrelä spökar, det är inte många firmor i landet som har den utrustningen som krävs för att testa regulatorer.

Vet inte hur länge de körde den. Det enda jag vet är att de testade den i bänken, den fungerade, och därefter skruvade de trots det isär den och inspekterade kolen, som ska vara i sin ordning.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 september 2008
#18
Det där låter hur skumt som helst...

Tänkte först på batterilampan i instrumenteringen, men eftersom det fungerade med din polares generator så kan man väl utesluta det...
Hur länge körde du med hans generator?

Jag skulle tippa på att du har kabelbrott i någon utav kablarna.
Du har kommit åt den så den fick bra kontakt under en tid med den andra generatorn.

Btw; jag hade liknande problem, laddade MAX 13V, bytte generator fram och tillbaka, men inget hjälpte..
Såhär såg sen kablarna ut till startmotorn, så tippar att här ligger felet.
(har inte testat, upptäckte detta under motorbytet som pågår.)
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/generatorkabel.jpg

Lycka till!
Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (10 september 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

782 Inlägg
10 september 2008
#19
Prova din generator i polarens bil och funkar den där så får ni byta generator och funkar den inte så är det generatorn som är paj. Är du säker på att du mätte rätt när ni provade med den andra generatorn för det låter som du inte har någon fungerande laddlampa och då funkar troligtvis ingen generator.


2 014 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#20
Körde med polarens generator under 3 veckors tid cirkus... Eller rättare sagt, den satt monterat under en 3-veckorsperiod då blen mestadels stod i garaget. Den klarade dock av att hålla bilen levande vid mappning på rullande landsväg i två heldagar. Voltvrdet enligt MFD och Commander låg då stabilt.

Med min generator klarar bilen knappt en halvtimmes körning och voltvärdet sjunker hela tiden sakta men säkert.

Detta tycker jag ger stöd för teorin att hans generator fungerar (vare sig laddningslampan fungerar eller ej), medan min inte gör det. Däremot upptäcktes det att min generator inte laddade först sedan alla instrument slocknat... Så kanske frånvaron av laddningslampa orsakar att min generator inte laddar, men faktum kvarstår: den lånade generatorn laddade trots icke-fungerande instrument.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex


Sök