5528
Sök

Batteri me destilerat vatten vs Batter i me gelé?

1 268 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
vad skiljer dessa åt i funktion och kvalité samt livslängd?

C(^^,)
453 Inlägg
11 september 2008
Gelebatteriet har bra mycket längre livstid!
Det vet jag i alla fall utom dom.
Har för mig att dom tål att laddas ur med. Men ej säker. Nån annan får rätta mig ang det smile

1 268 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
håller gelebatteriet bättre eller laddas det ur lätt?

har p-värmare (bensindriven) som används ibland och undrar vilket batteri som rekommenderas?
Senast redigerat av LazerHawke (11 september 2008)

21 761 Inlägg
11 september 2008
Med "gelé" antar jag att ni menar slutna batterier, jag gissar dessutom att det egentligen är AGM-batterier (Optima, Stinger, Maxxima, osv) som menas. smile

Jag håller med HKS att GEL-batterier (heter så faktiskt) oftast tål fler djupurladdningar än vanliga batterier som kan fyllas på med destillerat vatten. Men de flesta moderna batterier kan inte fyllas på med vatten, de är slutna fastän de räknas som vanliga batterier.

När det gäller de vanliga batterierna så finns det flera olika typer som tex startbatteri, fritidsbatteri och djupcyklingsbatteri. Därför kan man egentligen inte säga att "ett vanligt batteri tål inte djupa urladdningar", det är inte alltid sant.

AGM-batterier brukar det i princip bara finnas två typer av, startbatteri och djupcyklingsbatteri. Ett startbatteri, oavsett om det är vanligt eller AGM, är inte gjord för att tåla ett flertal riktigt djupa urladdningar. Ifall det händer många gånger så pajjar batteriet ganska snabbt.

Djupurladdningsbatterier tål, precis som namnet anger, (många) djupurladdningar. Såna batterier brukar allmänt ge lite mindre startström än startbatterierna, men AGM-batteriernas djupcyklingsmodeller brukar ändå ge ganska mycket startström.

GEL-batterier är i princip alltid gjorda för att tåla många djupurladdningar, de ger generellt sett ut lägre startström än vad AGM-batterierna gör om man jämför batterier med samma storlek. GEL används ofta till golfbilar, eldrivna städmaskiner, osv.

Tar man vanliga batterier så är som sagt de flesta av dagens modeller slutna, dvs man kan inte fylla på vatten. Det gör att de batterierna är nästan lika känslig som ett GEL och AGM-batteri när det handlar om laddspänning.

En batteriladdare som ska ladda GEL och AGM-batterier ska helst ha spänningsreglerad laddning, det innebär att laddaren inte ger ut mer än absolut högst 15V (egentligen runt 14,4-14,6V). GEL är mest känslig av de två batterityperna, AGM kan tolerera aningen högre laddspänning.

Orsaken till att slutna batterier inte får ha för hög laddspänning är att syran "gasar bort" då, vilket gör att batteriet tappar kapacitet och (efter ett flertal "gasningar") kan sluta fungera. AGM-batterier innehåller väldigt lite syra, därför är just den typen av batteri extra känslig för vätskeförlust.

Vanliga batterier som inte är slutna, kallas för "öppna" batterier, blir ju inte lika känslig för laddspänningen eftersom man kan fylla på vatten ifall det gasar bort. Men det är ändå inte bra att ladda länge med för hög spänning därför att batteriet blir ganska varmt. Sånt förkortar livslängden en del.

Ska man tala om livslängden på ett batteri så handlar det egentligen mest om hur det sköts, dvs ifall det djupurladdas många gånger och om det ofta får stå i dåligt laddat skick. En generell rekommendation (gäller även djupcyklingsbatterier) är att helst inte urladda ett batteri mer än till 50%, då finns förutsättningar att det ska hålla bra.

21 761 Inlägg
11 september 2008
LazerHawke skrev:
har p-värmare (bensindriven) som används ibland och undrar vilket batteri som rekommenderas?

Nu vet jag inte riktigt hur länge en sån värmare brukar köras, eller hur mycket ström den drar, men är man osäker så kan det vara mer lämpligt med ett batteri som tål en del stryk.

Av de "vanliga" batterierna så tål tex Tudor Tech-tronic2/Exide X-treme2 och Varta Silver dynamic hyffsat mycket stryk, de är nog ett bra val om man är lite osäker tror jag.

1 268 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
LazerHawke skrev:

Nu vet jag inte riktigt hur länge en sån värmare brukar köras, eller hur mycket ström den drar, men är man osäker så kan det vara mer lämpligt med ett batteri som tål en del stryk.

Av de "vanliga" batterierna så tål tex Tudor Tech-tronic2/Exide X-treme2 och Varta Silver dynamic hyffsat mycket stryk, de är nog ett bra val om man är lite osäker tror jag.

okej som det är på min volvo så sätter man en tid man beräknas komma  till bilen för att köra iväg... alltså den beräknar klimatet ute och startar därefter och körs till det är tillräckligt smile

som jag vet nu så sitter där ett org volvobatteri....

21 761 Inlägg
11 september 2008
Det där Tudor Tech-tronic2/Exide X-treme2 används av flera bilstereobyggare och de tycker att batteriet fungerar bra, det tål bevisligen stryk. smile

Man får tänka på att polställningen är "0", dvs att pluspolen sitter "till höger", men om det är din S60 så borde det stämma bra.

Sök