Från original Mercedes 190 2.6 genom de flesta formerna av bygge för att till slut bli en fullmatad drifting bil med ett intressant recept;) Följ tråden och se bilen bli redo för säsongen 2013;)
Ja idag hände inte mycket i garaget iallafall, jag tjötade bort all stångbergs mektid..
hehe, det var trevligt värre;) skoj att åka ut o sladda lite också:)
idag blir det inget garage heller då jag behöver göra lite annat o behöver vila ut lite, har varit lite mkt att göra o för lite sömn i några dagar så blir en lugn dag idag
idag blev de inte mkt tid i garaget heller, det blev afterwork me jobbarkompisarna. dock bara 2 lättöl för att ja skulle förbi garaget och lossa sätena så jag kan få med mig dessa till Skövde då en polare ska köpa dessa av mig;)
om ni missat anledningen till att jag säljer dom, så är det för att jag är för lång för att kunna använda 4 punktsbälten i dessa säten. så ett par sparco sprint är på ingång istället
så imorgon bär det av till skövde för en helg o hälsa på lite polare osv så först på måndag blir det nog garage tid.
dock kan jag avslöja att jag fick ett paket i veckan med delar till mercan, kommer update på det i helgen troligen
idag blev det några timmar i garaget efter jobbet, då blev det lite pill på motorn;) o detta är vad som blev gjort
Demonterade insuget och tkr det ser väldigt fräscht ut i toppen ser ju nypolerat ut på vissa ställen känns skönt det:)
var rent och fint, packningen var i riktigt gott skick:)
inloppen ser väldigt fräscha ut också, så mina förhoppningar om att toppen e i gott skick verkar bli sanna
lossade drivremmen, gick smidigt o den va i väldigt gott skick den med så ja tror den e ganska nybytt
ser ganska fräscht ut får ja säga, men en sak gjorde mig lite fundersam o rädd..
denna bulten till ena vipparmen var lös, hade skruvat ur sig ca 3-5 mm vilket känns läskigt. frågan är om gängorna är kassa för de går väldigt trögt neråt. så blir till att kolla detta nogrannare när de e borta
tog bort tändfördelaren o kåpan runt kamdrevet såg ganska fräscht ut också
kamdrevet såg fint ut, och kedjan var det knappt nått glapp o de låter inget om den. så frågan är om man verkligen ska byta ut den. återstår att se
nästa steg är väl att få bort kedjan o sedan plocka bort toppen
Var o hämtade ut mina nya ok som jag fick för en strunt summa det är 4kolvs ok som jag ska köpa 286 mm skivor till
satt typ nya belägg i vilket e rätt gött, men de e i behov av en ganska stor renovering, packningar luftnipplar o köra elektrolytbad för att få bort rosten osv sedan lite färg o stålsombundna slangar så är vi där de sitter vanligtsvis på en 300 E 24v så de är alltså gjorda för en bil med lite över 200 hk och ca 4-500 kg tyngre. så tror detta kmr bli fin fint
det var allt för idag, imorgon så fortsätter jag troligen med motorn o toppen
Sitter det inga glidskenor eller likande till kamkedjan? För det är ju dom som slits på golf Vr6, anledningen till att man behöver byta kedjan är ju att dessa slits ut.
Sitter det inga glidskenor eller likande till kamkedjan? För det är ju dom som slits på golf Vr6, anledningen till att man behöver byta kedjan är ju att dessa slits ut.
jo det sitter det, men tyckte de såg ganska fräscha ut men ska kika närmare på de imorgon tackar för tipset
tanken var att toppen skulle bort idag, men det blev ett nederlag pga vektygsbrist... så är det ibland, detta är iaf vad jag fick gjort
skruvade ur kamkedjespännaren, var lite krångel med en invändig gängad ring, men efter lite pill så fick jag bort den
såhär var kamkedjespännaren uppbyggd, ni ser den gängade ringen, det var den som krånglade lite men löste sig
ställde sedan motorn i "övre dödläge" alltså 1a cylindern i dess högsta läge, och markerade på kedjan o drevet positionen för kedjan
kuggen uppmärkt som ni ser, detta är alltså kamdrevet
lossade sedan tändstiften, vilka visade att det har gått lite fett, bättre det än snålt , sedan lossa jag alla vipparmar så de blir lättare att få bort när toppen är lös
alla topplocksbultar, i gott skick och uppradade
men denna saken var det enda som stoppade mig från att lyfta toppen av idag, allt annat var löst. man ska alltså skruva i en bult i hålet och sedan dra ut ett stift. men den sitter ju som bara helvete. o fick tipset om "draghammare" men det har jag ingen så får se hur jag löser detta. tiden flög iväg så det blev dags att dra efter ett tag me den skiten.
så imorgon får ja fortsätta me det där stiftet, får hoppas ja hittar nått enkelt sätt att få loss den. har ni tips så säg gärna till
idag så begav jag mig till biltema och inhandlade en glidhammare från biltema, efter första slaget bara så lossnade sprinten som jag inte fick loss först
bildkvaliten är lite sämre idag pga kameran låg i bilen hela dagen o blev därför lite immig på linsen efter att den kom in i värmen i garaget
så jag tog av toppen o möttes av en till ögat funnet väldigt fräsch botten har ganska mycket gods mellan cylindrarna vilket känns skit bra som sagt ser det ut även här som att den har gått lite fett men de är okej
en halv bra bild på toppen, såg hyffsad ut, lite rengörning, en minimal planing och inslipning av ventiler, samt nya ventiltätningar borde göra susen
sedan demonterade jag, fläktremhjulet och lossade servopumpen, vattenpumpen och generatorn, samt fästena för dom för att kunna komma åt o måtta in kompressorn sedan
här är de sakerna ja tog bort då , om jag får det som jag vill så blir det elektrisk vattenpump samt elektrisk servo pump. men detta återstår att se skulle ge mkt utrymme
det var allt för idag, imorgon ska jag försöka skaffa mig någon sorts hylla eller liknande samt köpa mig en ventilfjädertving så ja kan börja plocka isär toppen osv
Ser bra ut Stångberg hur mycket tänkte du lägga på motorn då o hur många häster vill du få ut ?
tackar så mkt mja penga mässigt vet jag inte hundra. den kmr ju inte bli klar i denna fasen, men den kommer vara duglig för året årets mål är 300-350 hk
KUMAz skrev:
Ser ju bra ut de där smile fattas lite ventiler bara wink
tackar kumaz, hehe ne de e du som saknar 2 cylindrar istället ;D
V-tec skrev:
lycka till jag håller tummarna uppe big_smile vad har din bil rullat i nuläget?
kul att höra bilen har rullat 21 nu, fräsch för sina mil får jag säga.