Från original Mercedes 190 2.6 genom de flesta formerna av bygge för att till slut bli en fullmatad drifting bil med ett intressant recept;) Följ tråden och se bilen bli redo för säsongen 2013;)
Vore roligt om du kunde ha lite mer bilder varje update. När du lackar delarna, blästrar osv. Kul att folk gör BRA byggen med nya skruvar osv. Finns inget värre än en bra lackad bil oså har man rostiga muttrar och skruvar på hela bilen.
Vore roligt om du kunde ha lite mer bilder varje update. När du lackar delarna, blästrar osv. Kul att folk gör BRA byggen med nya skruvar osv. Finns inget värre än en bra lackad bil oså har man rostiga muttrar och skruvar på hela bilen.
jo jag försöker med att hinna med det, fast de e lätt o glömma när man jobbar på mm håller med fullständigt;)
Vore roligt om du kunde ha lite mer bilder varje update. När du lackar delarna, blästrar osv. Kul att folk gör BRA byggen med nya skruvar osv. Finns inget värre än en bra lackad bil oså har man rostiga muttrar och skruvar på hela bilen.
jo jag försöker med att hinna med det, fast de e lätt o glömma när man jobbar på mm håller med fullständigt;)
i helgen har det blivit sisådär med mek tid, kom ju färsk fin snö i fredags och då var det tvunget att utnyttjas. blev mååånga timmar sladdning i fredags som resulterade i att jag i typ 5kmh glider med 4hjulssläpp in i en sten med brukisen. så den 190an har en fet bucklig dörr detta ska jag åtgärda så fort jag hinner med. lite trist men thats drifting
i lördags hann jag iaf med och pilla lite med grenrören blandannat. här är lite bilder o text:
Fick mina pinnbultar i fredags från Johan, gjorde rent runt avgasportarna samt skruvade i de nya pinnbultarna med lite kopparpasta på dom:)
Såhär fint blev det efter monteringen, kopparmuttrar är riktigt snyggt får jag säga nu kan man börja bygga avgas under veckan här
Sedan idag så städade jag garaget, tog dock de sista timmarna och la dom på bilen. tillverkade fästet och adaptern för tpsgivaren, tar en stund att göra de ordentligt, är inte helnöjd men får se om den går att rädda imorgon, den plattan du ser på bilden ska formas efter tpsgivaren
det var vad jag hann med, inte mkt alls och jag är på lite kasst humör för de strulat med tpsadaptern bland annat men men. bara äta och sova lite sen ta nya tag imorgon på kvällen
idag så bar det iväg med barre till biltema för att köpa däckreperationskit så jag kunde fixa punkorna på min brukis 190a så när jag kom till garaget efter vi käkat så vare det som blev gjort, fixade däcken och tog 2 st sladdvändor för att testa om det höll bra och det verkar som att det är fallet nog om det, pillade lite med bilen idag och detta är dagens skörd
tog bort triggerfästet och insuget för att kunna lämna det till jesper för bearbetning, insuget ska få sig nya spridar hylsor som passar de elektroniska spridarna för de som inte vet varför jag gör det
tog bort gaslänkaget för att de inte ska skadas när jag flyttar det till jesper tror de va smart
När jag var på biltema köpte jag mig stora kabelhållare som ska hålla motorhärvans kabelstrumpa på plats snyggt dessa sattes på plats med 2komponent limmet också såklart
Sedan funderar jag lite över hur jag ska göra med trigger kabeln jag ska köpa som är skärmad, skulle vilja ha den dragen i innerskärmen också men jag tror tyvärr inte jag få plats med den i samma kabelstrumpa som de andra kablarna, ska testa så klart innan jag lägger den planen på hyllan vore as nice om jag fick de draget så
imorgon ska jag förbi jesper och lämna insuget och de, sedan är väl tanken att jag ska fortsätta med elen. ska köpa på mig min skärmade kabel imorgon så jag kan testa de ja nämnde ovan så ha de gött så länge
idag blev det ett försök att lämna insuget och triggerfästet till jesper men det gick ej idag, får trycka in det i schemat imorgon. sedan har vi ju ett fåtal dagar per år med snö i gbg och de utnyttjades idag så klart var ute i rollsbo och gbg och körde lite inga krascher idag så de e gött
1 timme var jag i själva garaget iaf, där vi gick igenom lite klubbrelaterade grejjer som kontrakt osv, tog en liten bild på bilen nu också där man ser sponsorer och evolution loggan Trevligt;)
imorgon så kommer de bli mek de är ja fane me helt säker på triggerkabel och instrumentring ligger på listan imorgon.
idag så kom jag till garaget vid 16 tiden och slocknade ca 2 timmar och vaknade utvilad och pepp på att meka så jag hoppade över att åka med på sladdkväll med grabbarna för att meka istället och det blev mer effektivt idag än på länge
Tog tag i att rensa bort den sista elen från cupen idag, tog bort instrumentpanels belysning givarsignaler m.m även bakrute värmen och lite små saker var skönt och rensa bort det, känns lättare att lägga in sina nya kablar för mega squirtet osv
Inte mycket kablar kvar nu från original härvan kommer bli bra med motorhärvan och det i handsfacket sedan
Här är det som blev utkastat sparar de tills bilen är testad, så man vet om det fungerar över huvudtaget ^^ hoppas på att jag har tatt i sär det rätt, tror jag har det men man lär nog hitta brister allt eftersom man jobbar på
Sedan lade jag in motorhärvans kablar i hållarna för att se hur de ser ut och de såg riktigt bra ut
imorgon fortsätter jag med elen + instrumentbrädan så ja kan börja fästa plintar osv i handsfacket
idag så blev det julbord på ikea med evolutiongarage, trevligt värre dock så blev det tyvärr missförstånd med vilken tid som gällde så vissa kom för sent.. trist men shit happens, händer säkert igen;) iaf efter det så blev det lite sladdning me grabbarna och sen drog jag och magnus och blästrade lite
Det blev blästrat var vattenröret framför motorn, tog chansen att göra detta innan helgen då magnus ska hem till borlänge en sväng
sedan hann jag inte med mycket mer pga min syster kom på besök, ska köra henne till tåget kl 5 imorgon bitti så jag var tvungen att få lite extra sömn idag så nu blire strax sängen för min del imorgon börjar jag ju extra tidigt på jobbet vilket innebär att jag slutar extra tidigt också. så mycket garage tid imorgon tror jag, natt mek står på listan
har varit iväg och köpt på mig skärmad kabel idag, samt sett till att jag får mina kompressor delar från min skola idag.
kommer med en polare som hälsar på från skövde, ska bli kul att se hur dessa sakerna blev , så nu ska jag strax iväg till garaget för natt mek så inatt eller imorgon kommer det en update då det förhoppningsvis har skett mycket med bilen. känner att jag är meksugen som få
så ni som känner för de tycker jag kan komma förbi o säga hej i evolution garage backa bergö:)
igår kväll vare dags för garaget, kommer till garaget käkar lite och sedan dras jag med i sladdtankarna och trollhättan. så vi bestämmer oss för att åka dit över kvällen och hänga med brukisarna underbara timmar , måste ha skoj ibland(kanske för ofta ibland) haha.
2 st filmklipp från igår, halvkass kvalle men man ser lite (jag kör så klart mercan)
sedan när vi kom tillbaka till garaget fick jag kolla in remhjulen+distanserna som min gamla skola har fräsit åt mig. de blev sjukt snygga och välgjorda här följer lite bilder på dom här är detaljerna som Lichron bearbetat, sett från vänster:insugfläns till kompressorn, Remhjul för 0.7 bar, Distans+remhjul för 1.0 bar samt originalremhjulet som behöver blästras och lackas innan monteringen.
Riktigt snyggt arbete får jag säga! remhjulen är nollade på samma punkt och balenserade ihop.
fästa i mitten för att kunna byta laddtryck ganska enkelt.
Insugsflänsen till kompressorn, är gjord extra tjock för att efter svetsningen kunna plana av flänsen ordentligt
I övrigt fick jag reda på att jag vann del 2 i Gatbilars Projekttrådstävling vilket innebär en kompressor från verktygsboden och ett bilsport repotage i nästa bilsporttidningen är en riktigt motivations boost, vilket aldrig är fel