2183
Sök

Mercedes 190 3.6 Kompressormatad driftingbygge [Update 20/8]

Från original Mercedes 190 2.6 genom de flesta formerna av bygge för att till slut bli en fullmatad drifting bil med ett intressant recept;) Följ tråden och se bilen bli redo för säsongen 2013;)

DailyFresh Drifter
1 662 012 Visningar
Uppdaterades senast 6 december 2014
1 277 Inlägg
13 november 2011
#1961
HPaddict skrev:
SpeedOfLight skrev:
Gul film e ju så vanligt, varför inte välja en roligare kulör? rosa, grönt?

men snyggt, för ja tror inte någon av de andra färgerna skulle göra sig så bra tongue

stå ut ur mängden å pilla ihop schackrutigt lol

1 215 Inlägg
13 november 2011
#1962
cykelpump skrev:
HPaddict skrev:
SpeedOfLight skrev:
Gul film e ju så vanligt, varför inte välja en roligare kulör? rosa, grönt?

men snyggt, för ja tror inte någon av de andra färgerna skulle göra sig så bra tongue

stå ut ur mängden å pilla ihop schackrutigt lol

Det vore ju jävligt eget tongue eller randigt wink
Senast redigerat av Pavva (13 november 2011)

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#1963
cykelpump skrev:
HPaddict skrev:
SpeedOfLight skrev:
Gul film e ju så vanligt, varför inte välja en roligare kulör? rosa, grönt?

men snyggt, för ja tror inte någon av de andra färgerna skulle göra sig så bra tongue

stå ut ur mängden å pilla ihop schackrutigt lol

haha de vore fan lite fränt ^^

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#1964
Update 15/11

Tjenare

vart lungt i garaget igår, samt idag:). Gick igenom lite specifikationer på motorn idag och använde mig utav en effekt simulator från eaton själva för att mellan tummen o pekfingret se vad de tror på för effekt med mina specs original i motorn. kikade även över en liten spricka i lacken på höger stötdämpartorn, detta tåls att undersökas mer noggrant kan jag säga...

http://www.gatbilar.se/galleries/410/3/4ec2e4af86062.JPG

Skrapade bort lacken runt sprickan för att kika hur de såg ut under och det är ju helt klart en liten uppböjning av plåten som har orsakat sprickan i lacken, nu måste det dock undersökas om detta har påverkat positionen av stötdämpartornet. får hoppas att detta har klarat sig, ska få besök av lite kunnigt folk på området och mäta in detta:)

http://www.gatbilar.se/galleries/940/3/4ec2e4d813d93.JPG

Ibland är Haynes bra att ha, fick fram nästan all den data jag behövde om motorn för att få fram den uppskattade effekt siffran på eatons simulator ochd en slutade på 300 hk och 400 nm med helt original motor osv. så att nå över 300 hk verkar vara inom räckhåll smile
Räknade med lågt ställda inställningar också så de bådar gott:)

lite uppgraderingar utav toppen, grenrör o kammar så ska man nog allt kunna vinna ur några extra hästar smile
det var typ de ja hade för tillfället, kan iofs avslöja att de kommer inhandlas lite goa grejjer i månadsskiftet !

ser fram emot de, vi hörs säkert imorgon med!

ha de gött

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

32 Inlägg
16 november 2011
#1965
Undra om det är bättre flöde på 300ans topp vore ju annars ett alternativ för dig wink


DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#1966
granen_ skrev:
Undra om det är bättre flöde på 300ans topp vore ju annars ett alternativ för dig wink

det fungerar inte med 300ans topp på 2.6an då borret är annorlunda...

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

32 Inlägg
16 november 2011
#1967
men själva toppen passa på blocket med alla kanaler och bult hål?


32 Inlägg
16 november 2011
#1968
hittade detta "The only mechanical differences from the M103 3.0 L to the M103 2.6 L were the decrease in bore, smaller intake valves and a slightly different airbox"


DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#1969
granen_ skrev:
men själva toppen passa på blocket med alla kanaler och bult hål?

Toppen passar på motorn det gör den, eftersom att det är samma block. men eftersom borren skiljer med 5 mm så funkar det mindre bra med topplockspackningar.

Måtten på kolvarna är :

M103 3.0L : 88.9 kolv diameter
M103 2.6L : 82.882 kolv diameter

Så om man kör 3L packningen kommer denna vara ca 2.5 mm från cylinderväggen men passa fint mot toppen.

Kör man 2.6L packningen så kommer packningen sitta bra emot cylinderväggen men kommer inte pressas ner emot botten utav toppen då denna sticker in 2.5 mm i förbränningsrummet i toppen.

detta är min teori, kan vara fel men det är såhär jag tänker smile

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#1970
M_Broberg skrev:
På saab 900 turbo brukar man montera 2.1 topp på 2.0 block med samma "problem" som du har här. då kör man större packning, rullar hiskeligt många bilar med det och alla olika effektuttag. aldrig hört om några problem pga detta, men då 90% har saabs knackkänsliga laddstyrning kanske detta gör att dom inte spikar i småbitar. sen kasnke skillnaden är mindre... men jag vet inte smile

ah det fungerar säkert, men det kan ju som sagt vara mindre spel på dessa.
men det spelar ju ingen jätte roll för jag kommer inte köra 3.0 toppen utan om jag ska köra den toppen så byter jag till ett sådant block också wink

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
#1971
Update 27/11

Tjenare

Änna dags för en uppdatering om vad som händer o sker tycker jag, va säger ni?..

Mycket grejjer händer i garaget och inte alla saker är lätta och roliga saker men sånt är det ibland, men jag kan säga att stora förändringar vad det gäller bygge och garage är på gång. Målen har satts högre och jag kommer göra allt i min makt för att nå dit jag vill och några investeringar krävs för detta och dessa har påbörjats sen i fredags då jag tog en resa till Alingsås för att inhämta lite gott smile

http://www.gatbilar.se/galleries/275/3/4ed33cad9123a.JPG
Men för att kunna meka och utveckla bilen så behövs en bra fungerande lokal och som läget såg ut så fungerade inte lokalen då vi hade 4 utav 21 fungerande lysrör, man kan lugnt sagt säga att det var mörkt i garaget syns dock inte nått extremt på denna bilden.

http://www.gatbilar.se/galleries/206/3/4ed33ca348859.JPG
Vi har skjutit på detta problemet allt för länge och nu var det dags att få detta ur världen, jag fixade dit rören och nu vare dags för att byta ut dessa och som de säkerhetstänkande människor som vi faktiskt är så tog vi till denna säkra metod för att byta alla lysrören i garaget;)

http://www.gatbilar.se/galleries/96/3/4ed33c9335777.JPG
Härlig utsikt uppifrån taket;)

http://www.gatbilar.se/galleries/91/3/4ed33c89763b1.JPG
Resultatet blev helt sjukt, man förstog först då vilket dåligt ljus man har jobbat i under de senaste månaderna. Riktigt lysande utfört utav oss gubbar! Höhö;)

Nu när detta var fixat så höjdes motivationen ganska rejält men pengarna tröt som vanligt, men i fredags så damp ju lönen in som vanligt och då gjorde jag en ganska radikal ändring inför nästa säsongs satsning och drog till alingsås för att hämta …

http://www.gatbilar.se/galleries/710/3/4ed33c67a4534.JPG
En AMG 3.6 L rak sexa från C36 Amg med 11k på mätaren, motorn producerar 276 hk och 385 nm original och kommer vara en stabil grund för att nå mina effekt mål med kompressorn.

http://www.gatbilar.se/galleries/546/3/4ed33c5dcb0ee.JPG
Motorn är ganska smutsig men verkar vara riktigt fräsch innuti men detta vet man inte förrän man börjat riva mer i den.

http://www.gatbilar.se/galleries/880/3/4ed33c53964af.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/175/3/4ed33c71ae711.JPG
Tog av ventilkåpan för att kika över kammarna osv och det ser nytt ut så jag tror jag har gjort ett bra köp men de återstår att se som sagt?

http://www.gatbilar.se/galleries/417/3/4ed33c46d6c22.JPG
Tog och rensade bort den elen som fanns på motorn och strippade bort spjällhuset osv för att se hur platsen för kompressorn ser ut

http://www.gatbilar.se/galleries/312/3/4ed33c3a1e3d6.JPG
Bara att få bort elen från motorn gjorde mycket!

http://www.gatbilar.se/galleries/929/3/4ed33c2e8edf5.JPG
Med spjällhuset och servopumpsfästet borta så finns utrymme för kompressorn, dock upptäcktes ett problem med att det sitter en vevhusventsoljefälla i servopumpsfästet. Så detta måste lösas på nått sätt så att kompressorn går att montera som det är tänkt wink

http://www.gatbilar.se/galleries/382/3/4ed33c18efbf5.JPG
Plockade bort remhjulet på veven för att kontrollera om grejjerna som jag har tillverkat för kompressorn passar på denna med..

http://www.gatbilar.se/galleries/411/3/4ed33c24cfbfd.JPG
Till vänster är grejjerna från den gamla och till höger är remhjulet till veven på den nya motorn

http://www.gatbilar.se/galleries/411/3/4ed33c0f68639.JPG
Och ja grejjerna passar bolt on, dock måste jag korta distansen för kompressorhjulet då denna är lite lång nu när detta remhjulet inte har försänkta infästningar så denna ska lämnas in på kortning och om balansering.

http://www.gatbilar.se/galleries/508/3/4ed33bfc8c0fd.JPG
Här ser ni lite problemet jag har. (är väldigt tight framför motorn, inte många cm fram till kylet kan jag säga) därför kommer denna kortas för att få så mycket plats som möjligt mellan remhjul o kyl.

http://www.gatbilar.se/galleries/893/3/4ed33c058b6b5.JPG
Utrymmet för kompressorn verkar finnas där även på denna motorn, dock kommer de bli något längre ut pga den där vevhusvents oljefällan som finns där under. Men detta får jag se hur jag löser har inte hunnit fundera speciellt mycket på det.

http://www.gatbilar.se/galleries/63/3/4ed33bf0529e6.JPG
En liten Go bild på Tagges bil i garaget då vi lagt ner den på trösklarna och ja som ni ser så står byggherren och smider planer;)

Uppdateringar kommer ske under veckan:) så vi hörs av under veckan

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

Arn Racing
194 Inlägg
28 november 2011
#1972
Hoppas du ska ha kvar AMG ventil kåpan wink

Oh man, this is gonna hurt!

32 Inlägg
28 november 2011
#1973
Åh fy fan du ha tur åh få tag på en amg smile detta blir grymt!


407 Inlägg
28 november 2011
#1974
finns det någon tråd om e46an? eller mer info?

2 419 Inlägg
28 november 2011
#1975
Ska bli kul och se nya motorn du! big_smile en platta över vevhusfällan sen en an svets anslutning sen slang till en catchtank, kan det funka? smile


2 046 Inlägg
28 november 2011
#1976
Kollat igen 101 sidor nu... Men jävla skönt att du fick tag på AMG motorn. Vad kosta den? Med vänlig hälsning, Mario

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

PhiCas
28 november 2011
#1977
har följt tråden i tystnad bra länge nu, nya motorn kommer nog att bli kanon, har själv varit lite sugen på kompressor så ska bli kul att se hur det blir och vad man får ut för effekt!

Mvh

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
#1978
MrK skrev:
finns det någon tråd om e46an? eller mer info?

Mer info om e46ans projekt finner du här :
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=206611


Greenmeenie skrev:
Hoppas du ska ha kvar AMG ventil kåpan

jao den ska allt sitta där wink

Granen: tackar du wink ja de poppar inte upp ofta wink

M_broberg: hehe jao de verkar aldrig sluta spåra ur värre wink

Strandberg31: tackar du, jag är också sugen på att se vad den ger med kompressor. mm det är lite så jag har tänkt  jag har frågat lite kunnit folk och det är typ vad de har föreslagit smile

Kannebanne: Tackar du kul att höra, säger bara att jag fick ett bra pris på den ..

PhiCas: Kul att du skriver smile svårt o veta om folk följer tråden när ingen skriver, tror också den nya motorn kommer förändra en hel del. ja stay tuned så får vi se vad den ger!

mvh stångberg
Senast redigerat av HPaddict (28 november 2011)

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

1 125 Inlägg
28 november 2011
#1979
Följer ditt bygge på merca forumet,heter moffa699 där,diggar verkligen ditt bygge


4 663 Inlägg
28 november 2011
#1980
fy fan nice big_smile  kommer ju på ut mycket med denna


Sök