Låda och avstämning av 2st jblp1222 basar

elitemodd Volvo ägare
13 september 2008 · 253 Inlägg

hej

Skall gå till posten å hämta ut 2st jblp1222,har suttit å meckat ner en ritning som jag skulle vilja att ni tittar på.

Skulle denna funka bra i min volvo 945 

Skall driva dessa basar med varsin US Amps XT-1600.2 2-Kanals [Carbonize]slutsteg bryggat då ca 800w per bas.Det kan väl inte vara fel.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/50658/458725_gjs4zj.jpg

Drönirettab
13 september 2008 · 21 761 Inlägg

Nja, avstämningen är väldigt låg. Då är risken stor att du måste ha en dörr öppen för att all bas ska "gå fram". Jag skulle nog hellre rekommendera runt 35-40 Hz avstämning, vilket ger runt 14-22cm långa rör.

Nu har jag inte letat fram parametrarna till basarna och testat i ett beräkningsprogram, men jag är rätt säker på att en så pass låg avstämning inte ger så bra resultat som du skulle vilja ha. smile

elitemodd Volvo ägare
13 september 2008 · 253 Inlägg

Drönirettab skrev:
Nja, avstämningen är väldigt låg. Då är risken stor att du måste ha en dörr öppen för att all bas ska "gå fram". Jag skulle nog hellre rekommendera runt 35-40 Hz avstämning, vilket ger runt 14-22cm långa rör.

Nu har jag inte letat fram parametrarna till basarna och testat i ett beräkningsprogram, men jag är rätt säker på att en så pass låg avstämning inte ger så bra resultat som du skulle vilja ha. smile

ok men nån snäll människa som kan hjälpa mig med avstämningen.

Men slutstegen funkar väl?om jag jag kör en på varje bas.

Drönirettab
13 september 2008 · 21 761 Inlägg

Slutstegen borde fungera bra tycker jag, under förutsättning att du seriekopplar talspolarna på vardera bas förstås. Det har du nog säkert tänkt på, men jag ville bara påminna om det. smile

Testa gärna de där rörlängderna som jag angav, det borde fungera. Har kollat upp i mitt beräkningsprogram nu, det ser ut som att basen blir rejält förstärkt med basreflexlåda och det flyttas mycket luft. För att undvika flåsljud vid höga ljudnivåer så ska det sitta konade trattar i båda ändar av röret.

elitemodd Volvo ägare
13 september 2008 · 253 Inlägg

Drönirettab skrev:
Slutstegen borde fungera bra tycker jag, under förutsättning att du seriekopplar talspolarna på vardera bas förstås. Det har du nog säkert tänkt på, men jag ville bara påminna om det. smile

Testa gärna de där rörlängderna som jag angav, det borde fungera. Har kollat upp i mitt beräkningsprogram nu, det ser ut som att basen blir rejält förstärkt med basreflexlåda och det flyttas mycket luft. För att undvika flåsljud vid höga ljudnivåer så ska det sitta konade trattar i båda ändar av röret.

Ok då blir det till att köpa matrial blir 22mm spånskiva,för mdf kan det bli plonk ljud har jag hört?

Senast redigerat av elitemodd (13 september 2008)

Drönirettab
13 september 2008 · 21 761 Inlägg

En del säger att det kan bli någon sorts resonansljud ifall man använder MDF, jag kan dock inte uttala mig om det. Om man stagar lådan så ska det inte vara några problem tycker jag. smile

Förresten, du har väl bra med ström i bilen om du tänker spela högt?

Tänker du mest spela på "normal" ljudnivå, då kommer inte anläggningen att dra så mycket ström. Vill du däremot spela mycket högt, då drar strömförbrukningen iväg en del förstås.

elitemodd Volvo ägare
13 september 2008 · 253 Inlägg

Drönirettab skrev:
En del säger att det kan bli någon sorts resonansljud ifall man använder MDF, jag kan dock inte uttala mig om det. Om man stagar lådan så ska det inte vara några problem tycker jag. smile

Förresten, du har väl bra med ström i bilen om du tänker spela högt?

Tänker du mest spela på "normal" ljudnivå, då kommer inte anläggningen att dra så mycket ström. Vill du däremot spela mycket högt, då drar strömförbrukningen iväg en del förstås.

Nja jag vet inte riktigt jag har ju ett nytt större batteri[kom ej ihåg hur stort med det är vanligt i taxibilar]

generatorn är 100amp, från batteriet har jag dragit 50mm2 kabel till en säkringshållare bak.därifrån delar jag ut med 35mm2 kablar till stegen.Ev så kanske man måste skaffa extra batteri bak`??

Decibel
13 september 2008 · 2 911 Inlägg

Drönirettab skrev:
En del säger att det kan bli någon sorts resonansljud ifall man använder MDF, jag kan dock inte uttala mig om det. Om man stagar lådan så ska det inte vara några problem tycker jag. smile

Jag är en av de som vill påstå att de olika materialen ger olika karaktär, just MDF ger en karaktär jag inte gillar, vet inte varför men har varit rätt öppensinnad och gjort endel lådor i MDF på de senaste, men nä, usch o fy.

Jag tror däremot det är en smaksak, men många bygger i MDF och tycker det är bra, det är först när man provar exakt samma låda i spån man märker skillnaderna.

te_wik Forummoderator
13 september 2008 · 12 813 Inlägg

elitemodd skrev:

Drönirettab skrev:
En del säger att det kan bli någon sorts resonansljud ifall man använder MDF, jag kan dock inte uttala mig om det. Om man stagar lådan så ska det inte vara några problem tycker jag. smile

Förresten, du har väl bra med ström i bilen om du tänker spela högt?

Tänker du mest spela på "normal" ljudnivå, då kommer inte anläggningen att dra så mycket ström. Vill du däremot spela mycket högt, då drar strömförbrukningen iväg en del förstås.

Nja jag vet inte riktigt jag har ju ett nytt större batteri[kom ej ihåg hur stort med det är vanligt i taxibilar]

generatorn är 100amp, från batteriet har jag dragit 50mm2 kabel till en säkringshållare bak.därifrån delar jag ut med 35mm2 kablar till stegen.Ev så kanske man måste skaffa extra batteri bak`??

Måste bara fråga, visst har du säkrat av vid batteripolen?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
elitemodd Volvo ägare
13 september 2008 · 253 Inlägg

te_wik skrev:

elitemodd skrev:

Drönirettab skrev:
En del säger att det kan bli någon sorts resonansljud ifall man använder MDF, jag kan dock inte uttala mig om det. Om man stagar lådan så ska det inte vara några problem tycker jag. smile

Förresten, du har väl bra med ström i bilen om du tänker spela högt?

Tänker du mest spela på "normal" ljudnivå, då kommer inte anläggningen att dra så mycket ström. Vill du däremot spela mycket högt, då drar strömförbrukningen iväg en del förstås.

Nja jag vet inte riktigt jag har ju ett nytt större batteri[kom ej ihåg hur stort med det är vanligt i taxibilar]

generatorn är 100amp, från batteriet har jag dragit 50mm2 kabel till en säkringshållare bak.därifrån delar jag ut med 35mm2 kablar till stegen.Ev så kanske man måste skaffa extra batteri bak`??

Måste bara fråga, visst har du säkrat av vid batteripolen?

Mvh Tommy

Japp med en 100amp säkring

Drönirettab
13 september 2008 · 21 761 Inlägg

Med tanke på att du har satt dit ett större batteri än original, då ökar ju förutsättningarna för att strömförsörjningen ska fungera bra. Är dessutom generatorn i bra skick så att laddspänningen är tillräckligt hög och att alla strömförsörjningskablar har bra kontakt, då blir stereoutrustningen ännu gladare. smile

elitemodd Volvo ägare
13 september 2008 · 253 Inlägg

Drönirettab skrev:
Nja, avstämningen är väldigt låg. Då är risken stor att du måste ha en dörr öppen för att all bas ska "gå fram". Jag skulle nog hellre rekommendera runt 35-40 Hz avstämning, vilket ger runt 14-22cm långa rör.

Nu har jag inte letat fram parametrarna till basarna och testat i ett beräkningsprogram, men jag är rätt säker på att en så pass låg avstämning inte ger så bra resultat som du skulle vilja ha. smile

Hur skulle dom funka i en slutenlåda i min kombi?

Drönirettab
13 september 2008 · 21 761 Inlägg

De bör fungera bra i sluten låda, parametrarna "skvallrar" om det. smile
Men då ska lådan inte vara så där stor, 70 liter för båda basarna bör fungera.

Enligt manualen till basarna så rekommenderas ca 28 liter per bas, men om man gör lådan några liter större så kan man prova sig fram genom att sätta in klossar och minska volymen med några liter i taget.

Manualen: http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes … _27_06.pdf

Senast redigerat av Drönirettab (13 september 2008)

highway Livsnjutare
13 september 2008 · 362 Inlägg

sätt kondensator så slipper du klydda en massa med batterier !
ladda hem probox på din dator och laborera där genom att kolla vilken typ av karaktär du vill ha på basen !

lycka till !

vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....
Audi A6 2,7 biturbo "quattro" (2000)
elitemodd Volvo ägare
13 september 2008 · 253 Inlägg

Men hur pass stor skillnad blir det på sluten och basreflex i min kombi.Lyssnar på allt möjligt allt från ac/cd Tung hiphip tecno m.m.

elitemodd Volvo ägare
13 september 2008 · 253 Inlägg

Hur räknar man ut en slotsport[stavning?] Till basarna i denna tråd.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/50658/459075_eh7vya.jpg

Senast redigerat av elitemodd (13 september 2008)

Drönirettab
13 september 2008 · 21 761 Inlägg

En basreflexlåda kommer att ge mer basförstärkning, om lådan är stor så får frekvensgången en markerad peak som gör att ljudet återges extra högt vid avstämningsfrekvensen.

Den slutna lådan får i princip aldrig en markerad baspeak och brukar därför låta mer jämn i sin återgivning, dessutom spelar den rent allmänt mer exakt och rappt jämfört med basreflex. En basreflex låter för den skull inte dåligt eller oexakt, men sluten låda ger ofta ett lite tajtare ljud.

Jag brukar använda den här sidan för slotportuträkningar: www.carstereo.com/help2/Articles.cfm?id=31

Måtten är dock i tum och kubikfot, sedan måste man skriva "punkt" istället för "kommatecken" när man skriver decimaler. Fast så brukar det ju vara med engelska siffror. smile

Rickard-v
14 september 2008 · 2 665 Inlägg

En rätt avstämd reflexlåda har inga peakar i återgivningen, det är bara spela högt pojkarna som använder reflexen så.
En sluten låda tappar basnivå från 80-90hz, neråt 30hz kan de ha sjukit 8-10db. Stoppar du då in ett rör som släpper ut ljudet i lådan så hjälper röret upp basnivån och avlastar elementet. Vid avstämnings frekvensen så rör sig konen väldigt lite. Men under avstämningen så försvinner mottrycket i lådan o konen fladdrar fritt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
dbjanoz
14 september 2008 · 1 785 Inlägg

elitemodd skrev:
hej

Skall gå till posten å hämta ut 2st jblp1222,har suttit å meckat ner en ritning som jag skulle vilja att ni tittar på.

Skulle denna funka bra i min volvo 945 

Skall driva dessa basar med varsin US Amps XT-1600.2 2-Kanals [Carbonize]slutsteg bryggat då ca 800w per bas.Det kan väl inte vara fel.



http://www1.garaget.org/gallery/archive … gjs4zj.jpg

I din 945 kan du köra slutet eller basreflex med gott resultat. Frekvenskurvan hos en sluten låda är jämnare och rullar av mjukt i ljudtryck till de lägsta frekvenserna. En basreflex låda spelar oftast högre men är lite svårare att få till så den spelar bra.

Är du duktig på att bygga i trä så tycker jag du kan välja en basreflex till dina JBL basar. De är riktigt bra på att spela lågt i frekvens så en låg avstämning ska inte var några problem. Bygg på rekomenderad volym för lådan och testa dig sedan fram med portlängden. Minst 1st 6" port gärna 2st. Går även att bygga en träport men den är lite jobbigare att justera längden på. Lyssna dig fram och prova, det lär man sig mycket på. Ett beräkningsprogram är ingen exakt vetenskap utan bara ett riktmärke för ditt bygge. Örat är det bästa instrumentet

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
elitemodd Volvo ägare
15 september 2008 · 253 Inlägg

Om jag ska ha 2st basar i lådan måste man ha en skilje vägg imellan???

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang