4850
Sök

koppla extra batterier eller annat alternativ?

64 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
litet dilemma sad om vad jag ska göra och hur.

1.

hur gör man om man ska koppla in ett extra batterie i skuffen,
samt att ''båda'' laddas upp när motorn är igång, och bara andvända det extra batteriet till stereo, neon, slutsteg osv..

gärna ett kopplings chema ?
går det inte bara att dra en extra kabel från generatorn till det andra batteriet?

.........................................................................................................................................................

2.

eller kan jag bara köra med en 50mm2 kabel från nu varande batteriet till ett fördelnings block eller vad det heter som jag har köpt redan,

det blocket har 3 st ingångar för 50mm2 kablar och 4 st 21mm2 kablar tror jag, inte säker att de va 21mm2.

men tjuvar inte alla saker från varandra då?

.......................................................................................................................................................

3.

vilket e smartast?
vad hadde ni gjort?

mvh allex

TACK på förhand! big_smile

lim pistol och tejp. *YIPPIE*

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 september 2008
På nr 1 kan jag iaf svara: Skiljerelä.

Det är vad du ska koppla mellan batterierna, då kan strömmen bara gå på ett håll. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

64 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
okej tackar man tackar big_smile , några fler som har något att säga ? tongue

730 Inlägg
13 september 2008
allex_melin skrev:
okej tackar man tackar big_smile , några fler som har något att säga ? tongue

jag har presic gjort som du frågar med batteriet... Drog en 25kvadratare bak till ett batteri... med ett skiljerelä på... funkar kanon tongue du drar bara ifrån batteriet fram till bak...

angående skiljerelä kan du prata med Streckkoden här på garaget wink han fixade fint relä till schysst pris wink

Fölkesberg Racing =)

64 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
någon som enns kan rekomendera ett ström fördelarblock?
jag tyckte det lät jette smart men då hadde jag kanske fel??

tongue

4 586 Inlägg
13 september 2008
generator bör ha kapasitet att ladda båda batterierna samt driva allt annat kan inte det bli att det hänger på generatorn som tar livet av sig

21 761 Inlägg
13 september 2008
Strömfördelningsblock är en bra grej att använda när man tex tänker koppla in flera slutsteg. För att bara det bakre batteriet ska användas till neon och steg så är det som de andra har skrivit, ett skiljerelä är bästa lösningen. smile

730 Inlägg
13 september 2008
allex_melin skrev:
någon som enns kan rekomendera ett ström fördelarblock?
jag tyckte det lät jette smart men då hadde jag kanske fel??

tongue

Funderade först på det med fördelarblock också... men iomed det att jag redan hade en 25mm2 kabel dragen bak och ett nytt batteri hemma så fick det bli på det viset smile) ska du dra allt nytt tror jag det kommer funka kanon.. tongue Och som sagt skonsammare mot generatorn skulle jag tro smile)

Fölkesberg Racing =)

64 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
tack, det lät både lättare och snällare som sagt men också plats mässigt finare eftersom jag ska plasta hela skiten , men man kanske borde köpa ett bättre batteri och putta i ?

men jag har ritat lite kopplingar som jag funderar på att lägga upp och här o fråga om de funkar?

men ett nytt batterie kanske kan bli smart iallafall?
men fortfarande frågan om allt tjuvar från varandra?? gör det de så är det ju smartare att sätta i ett batteri extra eller?
Senast redigerat av allex_melin (14 september 2008)

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
14 september 2008
Alltså det enda man gör är väll i princip att man utvidgar sammanlagda AH, borde inte generatorn helt enkelt bara behöva mer tid för att ladda upp batterierna, eller vad menar ni med att man knäcker generatorn? Om det bakre batteriet helt enkelt får slut ström för att man spelar för mycket eller använder för mycket ström från det så slutar bara de funktionerna fungera tills det är uppladdat igen. Så länge man inte använder mer ström än generatorn kan ge så borde det inte vara några större problem.

Nu snackar jag bara från vad jag tror och inte vet men någonting säger mig att jag har hyffsat rätt smile
Jag är nämligen väldigt intresserad av detta jag också eftersom jag har 2 batteri (1 vanligt och 1 running bull) som jag planerar att använda till musik etc så berätta gärna exakt hur man ska/kan göra.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

21 761 Inlägg
14 september 2008
allex_melin skrev:
men ett nytt batterie kanske kan bli smart iallafall?
men fortfarande frågan om allt tjuvar från varandra?? gör det de så är det ju smartare att sätta i ett batteri extra eller?

Så länge du bara har ett batteri så kommer ju strömmen att tas från det batteriet, även om du sätter dit 10 st fördelningsblock. smile

I första inlägget så  frågar du hur man ska göra om det dels ska kopplas in ett extra batteri och dels bara ska tas ström från det extra batteriet till neon+slutsteg. Den bästa (enda) lösningen, för att bara det extra batteriet ska ge ström till de salerna, är att ha någon sorts avskiljare mellan batterierna.

Skiljerelä är då den bästa varianten av avskiljare enligt mig iaf.

Eftersom du är ute efter att göra en koppling så att något batteri inte dras ur av slutsteget och neonet, då måste du ha två batterier. Dessutom måste de batterierna vara avskiljda från varandra på något sätt när motorn är avslagen, då är det skiljerelä som gäller. Så är det. smile

64 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
tack tack till drönirettab och alla andra med självklart, men det va det jag behövde veta för att klara mina
snurriga tankar. jag har kommigt på en lösning med hjälp av dej tongue

730 Inlägg
14 september 2008
Får jag låna tråden (A)...
jag undrar det om skiljerelät är som en backventil ? ätt strömmen bara kan gå åt ena hållet??? som en backdiod ?

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

21 761 Inlägg
14 september 2008
Nej, inte riktigt så. Skiljerelät fungerar precis som ett vanligt relä, men det tål mycket mer ström än ett extraljusrelä. Ett skiljerelä kan tåla uppåt 50-100A (beroende på modell) kontinuerligt utan att bli överhettat, ett vanligt extraljusrelä brukar tåla 30-40A MAX.

Skiljerelät brukar ha samma flatstiftmärkning som ett extraljusrelä med 4 stift, dvs 30/85/86/87.
Senast redigerat av Drönirettab (14 september 2008)

64 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
Det är vad du ska koppla mellan batterierna, då kan strömmen bara gå på ett håll. wink

men vad menade då denna kille??

21 761 Inlägg
14 september 2008
Det vet jag nog inte, han kanske kan ge en förklaring får vi hoppas. smile

Här är iaf ett exempel på skiljerelä: www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=39944 … ä+12V+100A

64 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
jag tror inte han kommer att kolla in här mer men kanske någon annan som vet hur han menar?

för nu vart det lite snurrigt igen!

big_smile

64 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
en fråga till Drönirettab

jag har beställt en neon kabel som jag också blir lite lustig på hur man nu ska få jäveln att lysa?

kan man bara skarva den eller hur fan ska jag bete mej åt om jag bara har en plus ifrån batteriet, och jag tror att den här kabeln behöver plus och minus

lägg en bedömning du ?
är du snäll big_smile
http://62.181.75.60/GetImage.aspx?ImageGuid=0931e4f2-8753-486e-b1b6-996f00feb469

730 Inlägg
14 september 2008
Drönirettab skrev:
Nej, inte riktigt så. Skiljerelät fungerar precis som ett vanligt relä, men det tål mycket mer ström än ett extraljusrelä. Ett skiljerelä kan tåla uppåt 50-100A (beroende på modell) kontinuerligt utan att bli överhettat, ett vanligt extraljusrelä brukar tåla 30-40A MAX.

Skiljerelät brukar ha samma flatstiftmärkning som ett extraljusrelä med 4 stift, dvs 30/85/86/87.

Okej.. men vet du vart man kan få tag på backdiod... ?

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

21 761 Inlägg
14 september 2008
allex_melin skrev:
jag har beställt en neon kabel som jag också blir lite lustig på hur man nu ska få jäveln att lysa?

kan man bara skarva den eller hur fan ska jag bete mej åt om jag bara har en plus ifrån batteriet, och jag tror att den här kabeln behöver plus och minus

Nog ser det ut som att den där kabeln ska ha både plus och minus, det har du rätt i. Pluskabel är det enda du behöver egentligen, minus är ju bara att dra till närmaste plåtren yta. smile

Sök