3934
Sök

koppla extra batterier eller annat alternativ?

21 761 Inlägg
14 september 2008
Shallie skrev:
Okej.. men vet du vart man kan få tag på backdiod... ?

Tex Clas Ohlson har väl någon kraftig diod tror jag.

Men varför vill du ha en sån?

730 Inlägg
14 september 2008
Drönirettab skrev:
Shallie skrev:
Okej.. men vet du vart man kan få tag på backdiod... ?

Tex Clas Ohlson har väl någon kraftig diod tror jag.

Men varför vill du ha en sån?

för skiljerelät gjorde ju inte så strömen bara kunde gå åt ett håll.. och är då det främre batteriet sämre än de där bak så tar det startström där bak o då går säkringen..

väl ?

Fölkesberg Racing =)

64 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
o fan så har jag aldrig tänkt förut.... tongue   det blir bara hetare och hetare här inne  (intressantare)..

men jävligt mycket snurrigare...

lim pistol och tejp. *YIPPIE*

21 761 Inlägg
14 september 2008
Shallie skrev:
för skiljerelät gjorde ju inte så strömen bara kunde gå åt ett håll.. och är då det främre batteriet sämre än de där bak så tar det startström där bak o då går säkringen..

väl ?

Aha, du tänkte så. Men så fungerar det inte. smile

När man har ett skiljerelä så är det alltså kopplat mellan batterierna. Reläspolen brukar kopplas till generatorn, det innebär att när generatorn inte ger laddning (motorn avslagen) så är inte relät draget och då är inte batterierna ihopkopplade med varandra heller.

I detta läge kommer alltså inte det bakre batteriet att påverkas när motorn startas och det främre batteriet påverkas inte av att steget är igång, dvs man kan spela stereo utan att det främre batteriet dras ur. Visserligen är ju stereon kopplad till det främre batteriet, men den drar inte så ruskigt mycket.

När motorn startas, då ger generatorn laddning och reläspolen drar. Båda batterierna kopplas nu ihop och båda får laddning av generatorn.

Så fungerar det i stora drag. smile

730 Inlägg
14 september 2008
Drönirettab skrev:
Shallie skrev:

väl ?

När man har ett skiljerelä så är det alltså kopplat mellan batterierna. Reläspolen brukar kopplas till generatorn, det innebär att när generatorn inte ger laddning (motorn avslagen) så är inte relät draget och då är inte batterierna ihopkopplade med varandra heller.

I detta läge kommer alltså inte det bakre batteriet att påverkas när motorn startas och det främre batteriet påverkas inte av att steget är igång, dvs man kan spela stereo utan att det främre batteriet dras ur. Visserligen är ju stereon kopplad till det främre batteriet, men den drar inte så ruskigt mycket.

När motorn startas, då ger generatorn laddning och reläspolen drar. Båda batterierna kopplas nu ihop och båda får laddning av generatorn.

Okej kanon..  tack för den perfekta förklaringen wink Men är det så som jag sade att den skjuter fram ström bakifrån vid start och kan då smälla säkringen ? smile)

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

6 851 Inlägg
14 september 2008
Shallie skrev:
Drönirettab skrev:
Shallie skrev:

väl ?

Okej kanon..  tack för den perfekta förklaringen wink Men är det så som jag sade att den skjuter fram ström bakifrån vid start och kan då smälla säkringen ? smile)

Mvh // Charlie

Öhh..du fattade inte hans förklaring va? När generatorn inte laddar, alltså tex. vid start, så används inte bakre batteriet till att stara bilen då relät inte slagit till än.

730 Inlägg
14 september 2008
TT-Avant skrev:
Shallie skrev:
Drönirettab skrev:

Mvh // Charlie

Öhh..du fattade inte hans förklaring va? När generatorn inte laddar, alltså tex. vid start, så används inte bakre batteriet till att stara bilen då relät inte slagit till än.

Jooh men när man vrider på nyckeln.. så börjar ju generatorn snurra.. och DÅ kanske den släpper till och börjar dra bakifrån.. om vi nu säger att bilen är svårtstartad en dag då man får stå och dra en stund så.. ?

eller är det när den startar som den slår till.. relät är kopplat till D+ på generatorn så när det kommer ström på D+ så släpper relät.. ?

Fölkesberg Racing =)

21 761 Inlägg
14 september 2008
Shallie skrev:
eller är det när den startar som den slår till.. relät är kopplat till D+ på generatorn så när det kommer ström på D+ så släpper relät.. ?

Reläspolen är kopplad till D+. Generatorn börjar inte att ladda bara för att den snurrar litegrann, det behövs mer än 1000 varv på själva generatoraxeln för att den ska börja ge laddning. Därför kommer inte skiljerelät att dra förrän motorn har gått igång. smile

64 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
nu är jag så o kunnig om det här så nu snurrar det ennu mer i mitt lilla huvud en innan jag frågade allt ihop.

men när skiljerelät dragit så dras alltså ström från båda eller?

te.x  om vi säger att jag har kopplat ihop två batteri o har en i skuffen med skiljerelä imellan,
batteriet i skuffen e kopplat till till exempel stereon, neon osv, och det under huvven är till för start och fram lyktorna osv.

om motorn e av stängd och stereon e på så påvärkas bara batteriet i skuffen,
men om jag har *startat* bilen så drar det från båda eller?

förlåt om jag ställer en dum fråga!! :S men jag e inte så hajj på el eller något annat heller för den delen.

nu la jag dit två stjärnor för att markera att det står startat och inte starta
Senast redigerat av allex_melin (14 september 2008)

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
14 september 2008
Svar ja, då är båda batterierna inkopplade till allting. Om du då använder mer ström än generatorn kan generera så laddar du ur båda batterierna.
Senast redigerat av Sherlia (14 september 2008)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

6 851 Inlägg
14 september 2008
Nopp..har du ett relä så drar startströmmen ENBART från främre batteriet, INTE DET BAKRE.
Men när du kör med bilen så använder du båda batterierna till allt..men inte när bilen är avstängd.
Senast redigerat av TT-Avant (14 september 2008)

64 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
ahaaa TACK big_smile
nu e jag me i svängarna IGEN.  tongue
ska nog göra så tror jag. smart att ha de så ju.

det e tur att någon annan tog över fråg delarna hehe.. tongue

64 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Nopp..har du ett relä så drar startströmmen ENBART från främre batteriet, INTE DET BAKRE.
Men när du kör med bilen så använder du båda batterierna till allt..men inte när bilen är avstängd.

det va just de jag frågade om .. så neee inte från de BAKRE när man startar, de fattade jag me, men när motorn va igång...
:S
Senast redigerat av allex_melin (14 september 2008)

21 761 Inlägg
14 september 2008
Då är det bara att köpa ett sånt relä och koppla då. smile

Så när jag kommer hem från jobbet i morgon och kikar i tråden, då har du kopplat in allting? wink

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
14 september 2008
jag svarade på din fråga hmm

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

64 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
hahaha nee du jag ska kanske köpa ett batteri först big_smile och sen ett relä.

tysta tankar --->   (kan va smart att ta körkort för att åka att köpa batteriet me... eller mamma får skjussa mej!!!)

64 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då är det bara att köpa ett sånt relä och koppla då. smile

Så när jag kommer hem från jobbet i morgon och kikar i tråden, då har du kopplat in allting? wink

jo jag vet, men den det lät som om den andra killen fattat fel och trott jag skrivigt att när man startar bilen så dras det från båda... men jag sa efter att man startat bilen så drar det från båda..  big_smile

tack för ett fin svar

21 761 Inlägg
14 september 2008
Nu blandade du ihop mitt och Sherlias svar. wink

Men nu är nog allting utrett, även om det har blivit ett o annat missförstånd här och var. smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 september 2008
Jag lånar en bild från ett eminent båt-forum, så kanske ni förstår bättre annars. En bild säger ju alltid mer än tusen ord, förutom för blinda. big_smile

http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/produkter/bilder/kopplings-schema-skiljerela.gif

Edit: Vi lägger till en liten text också! Editerad text, ändrat från båten till bilen. big_smile

Bosch Skiljerelä separerar start- och förbrukarbatterier så att bilen alltid går att starta även om förbrukarbatterierna är tomma. Reläet lider inte av det spänningsfall som de tidigare så populära skiljedioderna har och därför utnyttjar man sin generators fulla kapacitet med relä. Reläet är polaritetsoberoende, det spelar därför ingen roll vilket stift som går till minus respektive till plus.
Senast redigerat av TurbOla (14 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

64 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
jo vars.... har inte vatt riktigt vaken ... tongue haha jag menade sherlias men jag har svarat åt dej me..
hehe big_smile

*sleep tight en dont let the bed bögs bite*

Sök