4829
Sök

koppla extra batterier eller annat alternativ?

64 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
finns det något allternativ så att man aldrig förbrukar båda batterierna oavsett om motorn e på eller av men att generatorn endå laddar båda?

dubbla kablar från generatorn?  :S

en dum fråga eller smart avgör själva, men som man brukar säga,  frågar man inte får man inte något veta

*god natt och hoppas att något kul svar e på tråden i morgon*
Senast redigerat av allex_melin (14 september 2008)

lim pistol och tejp. *YIPPIE*

1 785 Inlägg
15 september 2008
allex_melin skrev:
litet dilemma sad om vad jag ska göra och hur.

1.

hur gör man om man ska koppla in ett extra batterie i skuffen,
samt att ''båda'' laddas upp när motorn är igång, och bara andvända det extra batteriet till stereo, neon, slutsteg osv..

gärna ett kopplings chema ?
går det inte bara att dra en extra kabel från generatorn till det andra batteriet?

.........................................................................................................................................................

2.

eller kan jag bara köra med en 50mm2 kabel från nu varande batteriet till ett fördelnings block eller vad det heter som jag har köpt redan,

det blocket har 3 st ingångar för 50mm2 kablar och 4 st 21mm2 kablar tror jag, inte säker att de va 21mm2.

men tjuvar inte alla saker från varandra då?

.......................................................................................................................................................

3.

vilket e smartast?
vad hadde ni gjort?

mvh allex

TACK på förhand! big_smile

Vilka ström behov har du ?

Vad du menar är att även om du står och spelar utan bilens motor igång så ska du ha bilens startbatteri intakt för att kunna starta bilen även om du kört ut batteriet till stereon.

Ta kontakt med någon försäljare av bilstereo prylar i närheten som kan hjälpa dig med ett solenid relä. Eller Dr backe i sthlm är ganska säker på sin sak vad det gäller denna typen av kopplingar. Han kan ge dig goda råd.

http://www.backesljud.se/
Senast redigerat av dbjanoz (15 september 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

6 851 Inlägg
15 september 2008
allex_melin skrev:
Drönirettab skrev:
Då är det bara att köpa ett sånt relä och koppla då. smile

Så när jag kommer hem från jobbet i morgon och kikar i tråden, då har du kopplat in allting? wink

jo jag vet, men den det lät som om den andra killen fattat fel och trott jag skrivigt att när man startar bilen så dras det från båda... men jag sa efter att man startat bilen så drar det från båda..  big_smile

tack för ett fin svar

Det va för att det stog "när jag startar bilen"..inte att du hade startat..det har du ändrat till efter jag skrev svaret.wink

730 Inlägg
15 september 2008
allex_melin skrev:
finns det något allternativ så att man aldrig förbrukar båda batterierna oavsett om motorn e på eller av men att generatorn endå laddar båda?

en dum fråga eller smart avgör själva, men som man brukar säga,  frågar man inte får man inte något veta

Jag har fått ett tips från min morbror som e lite elnörd att en "backdiod" tydligen skulle vara så att strömmen bara kunde gå åt ena hållet... dock så har jag aldrig hittat en sån här backdiod på något ställe som klarar av den massiva strömmen wink någon som vet vart dessa finns?

Fölkesberg Racing =)

10 287 Inlägg
15 september 2008
Problemet är spänningsfallet över en sådan diod. ELFA har en 120 A schottkydiod, 120NQ045, som har Vf på 0.52V vid 120A. (dvs man skall kyla bort 60W)

/Göran

Shallie skrev:
Jag har fått ett tips från min morbror som e lite elnörd att en "backdiod" tydligen skulle vara så att strömmen bara kunde gå åt ena hållet... dock så har jag aldrig hittat en sån här backdiod på något ställe som klarar av den massiva strömmen wink någon som vet vart dessa finns?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

64 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
allex_melin skrev:
Drönirettab skrev:
Då är det bara att köpa ett sånt relä och koppla då. smile

Så när jag kommer hem från jobbet i morgon och kikar i tråden, då har du kopplat in allting? wink

jo jag vet, men den det lät som om den andra killen fattat fel och trott jag skrivigt att när man startar bilen så dras det från båda... men jag sa efter att man startat bilen så drar det från båda..  big_smile

tack för ett fin svar

Det va för att det stog "när jag startar bilen"..inte att du hade startat..det har du ändrat till efter jag skrev svaret.wink

nej det har jag verkligen inte gjort med tanke på att jag till och med la dit stjärnor för att du skulle se att jag skrivit startaT big_smilebig_smile men tack endå!! tongue

64 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
allex_melin skrev:
litet dilemma sad om vad jag ska göra och hur.

1.

hur gör man om man ska koppla in ett extra batterie i skuffen,
samt att ''båda'' laddas upp när motorn är igång, och bara andvända det extra batteriet till stereo, neon, slutsteg osv..

gärna ett kopplings chema ?
går det inte bara att dra en extra kabel från generatorn till det andra batteriet?

.........................................................................................................................................................

2.

eller kan jag bara köra med en 50mm2 kabel från nu varande batteriet till ett fördelnings block eller vad det heter som jag har köpt redan,

det blocket har 3 st ingångar för 50mm2 kablar och 4 st 21mm2 kablar tror jag, inte säker att de va 21mm2.

men tjuvar inte alla saker från varandra då?

.......................................................................................................................................................

3.

vilket e smartast?
vad hadde ni gjort?

mvh allex

TACK på förhand! big_smile

Vilka ström behov har du ?

Vad du menar är att även om du står och spelar utan bilens motor igång så ska du ha bilens startbatteri intakt för att kunna starta bilen även om du kört ut batteriet till stereon.

Ta kontakt med någon försäljare av bilstereo prylar i närheten som kan hjälpa dig med ett solenid relä. Eller Dr backe i sthlm är ganska säker på sin sak vad det gäller denna typen av kopplingar. Han kan ge dig goda råd.

http://www.backesljud.se/

jag förstår inte riktigt vad du menar, jag behöver ha el till neon, stereo, slutsteg osv...

men med ett skilje-relä så tar man ström ifrån båda batterierna när man väl har startat batterierna men annars va det en då en bra lösning....  tongue  tack för tipset..

64 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
Tack shallie big_smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
15 september 2008
Alternativet för att kunna göra så är att ha 2 separata batterikretsar i bilen, med varsin generator. Det går att göra även med en generator men då måste man använda tidigare nämnda backdioder på båda kablarna till generatorn. (det finns ju bara en anslutning på generatorn så batterierna blir ju ihopkopplade den vägen)

Man kan ju även sätta en strömbrytare på kabeln från generatorn (styrströmmen till relät, D+) till skiljerelät, då kan man koppla isär batterierna även med motorn igång men man behöver då ändå koppla ihop dom för att ladda.

allex_melin skrev:

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

64 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
vart sätter man dit en extra generator då? jag menar jag har bytt så många generatorer på ok men alltså den måste ju va en extern generator som man sätter dit men vart?

men det lät värt att göra så... men vadå batteri kretsar?

tongue

21 761 Inlägg
15 september 2008
Man delar upp i två separata strömkretsar, ena generatorn laddar det ena batteriet och andra generatorn laddar det andra batteriet. Då finns det alltså två separata pluskablar och batterierna har ingen kontakt med varandra.

Jag måste ju ändå säga att det är betydligt lättare att slänga dit ett skiljerelä, men det är ju bara min åsikt. wink

730 Inlägg
15 september 2008
jag tycker också du skall köra på ett skiljerelä... jag kör med ett o de funkar Kanon bra wink men som sagt.. du gör presic som du vill.. nu har du min åsikt smile)

Lycka till med byggandet big_smile

Fölkesberg Racing =)

64 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
tack tack allihop. ni äger... big_smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 september 2008
ja skiljerelä är enklare o fungerar utmärkt. en extra generator kräver ju att man har så mkt plats fram på motorn att den går o skruva dit. en bra fördel är ju oxå om man har ett ledigt spår på remskivan på vevaxeln så man får dit en rem att driva den med... (går ju även att driva med den remmen som sitter där, om man byter till en längre o sätter dit nåt löphjul o så, mao besvärligt...)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

644 Inlägg
16 september 2008
henke_99 skrev:
ja skiljerelä är enklare o fungerar utmärkt. en extra generator kräver ju att man har så mkt plats fram på motorn att den går o skruva dit. en bra fördel är ju oxå om man har ett ledigt spår på remskivan på vevaxeln så man får dit en rem att driva den med... (går ju även att driva med den remmen som sitter där, om man byter till en längre o sätter dit nåt löphjul o så, mao besvärligt...)

Har man en hederlig gammal volvo som inte ac funkar i går de utan problem att få dit två generatorer om man tar bort ac pumpen  smile
Senast redigerat av ogge89 (16 september 2008)

Sök