5716
Sök

740+antisladd/spin??

Allt i allo
358 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
Tjenare!
Var idag iväg och köpte mig en volvo 745tic årsm 86. och när jag sitter där och åker så hittar jag en knapp med en antisladd symbol på. kan det stämma på en såpass gammal bil?
förövrigt värkar det vara en "tjänstebil" då det är handsfree elhissar elspeglar och all annan lyx som fanns på den tiden.

De é nice !

"Ijenkligen"
788 Inlägg
13 september 2008
Kopierat från http://forum.740klubben.se/viewtopic.ph … =antispinn

ETC Antispinn
Denna utrustning finns endast på turbo i vissa länder

ETC är ett aktivt halkvarningssystem som betydligt ökar körsäkerheten. Systemet begränsar motorns vridmoment om något eller båda bakhjulen börjar slira. Samtidigt varnas du genom att en orange varningslampa i instrumentet börjar blinka. I och med att risken för bakhjulssliring elimineras, minskar också faran för okontrolerad sladd och bilen bibehåller sin riktningsstabilitet oberoende av gaspådrag. ETC-systemet kopplar du inte och ur med en strömställare på instrumentbrädan.

Strömställaren är återfjädrande. Om den trycks in en sekund, kopplas systemet ur och varningslampan tänds. Trycker du in strömställaren en sekund yttligare en gång, kopplas systemet åter in och lampan släcks. Om lampan blinkar/tickar under körning (1 blink/sek) är det en indikation på halka och att systemet arbetar.

Om lampan börjar blinka snabbt (5 blink/sek) under körning är det fel på systemet. Koppla då ur systemet med strömställaren. Om detta inte går -- stanna bilen och slå av tändningen. Vrid på tändningen igen och koppla ur systemet innnan du startar motorn. Be din Volvo verkstad kontrollera funktionen.

smile

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

Allt i allo
358 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
med andra ord har jag antispin=P fan va coolt. va ut och kollade provade å burna och det är som om motorn blir strypt. ^^

De é nice !

huh?
10 427 Inlägg
13 september 2008
Är nog riktigt unikt för bilmodellen smile

Verkar endast finnas till B230ET (gamla turbomotorn).
Speciell bakaxel m.m.

Allt i allo
358 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
^^, det missade nog killen jag köpte den av då jag punga ut 6000kr för den, allt funkar, den ska bara besiktas.

De é nice !

127 Inlägg
14 september 2008
tjabba.. grattis till en fin bil wink  har antispinn på min med..

DFFL
9 020 Inlägg
14 september 2008
740+antisladd/spin=?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Körv
3 535 Inlägg
14 september 2008
FireTraXX skrev:
740+antisladd/spin=?

Inte roligt?

Truckdriving Man

Tomten
1 065 Inlägg
Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
14 september 2008
Haha, trodde jag då inte att de fanns till 740 tongue

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

Sök