6728
Sök

funderingar om en Saab 9-5 Aero

283 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
Tjaba tänkte skaffa mig en Saab 9-5 Aero kombi -02 med pilotpaket
Bilen har gått 19000mil och alla servicar korrekt ifyllda förutom 19000mil som skall göras nu.

Är det nått att ha?
Hu klarar sig automatlådan?
Vad ska man titta på speciellt noga?
Vad kostar Servicen (19000 mila)?

Bilen är otrimmad och har körts mest på motorväg.

Tacksam för alla svar

Colaberoende
1 219 Inlägg
14 september 2008
Sök på Oilsludge här på forumet.

Jag har inga bra erfarenheter av den bilen/årsmodellen.

Hade oljeläcka på den bilen, bränslepumpen tvärdog, dyr att både köra och äga men en helt otrolig bil att köra och man får ju mycket för pengarna nu.. Men det kan bli dyrt.

/Ena

8 921 Inlägg
14 september 2008
Om det är något att ha beror helt och hållet på priset.
http://forum.saabturboclub.com/index.php

Fotograf på Tierp iDag

Saabvilde!
1 708 Inlägg
14 september 2008
Det du ska titta på i en 9-5 är bussningarna i bakvagnen samt vevhusventilationen. För om du får oil-sludge så kan du åka på ett kamkedjebyte och det kostar 17.000:- på SAAB.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 september 2008
19K-milaservicen kostar 3368,61kr på saab och då byter dom kupéfilter, olja, oljefilter, bromsvätska och nån packning. Servicen tar cirka 2 timmar att göra.

Vet själv för min ska in på service den artonde så jag har "rekat" lite tongue

En hel sats med kamkedja osv kostar runt 1500kr hos speedparts.se tror jag och kan du byta själv så blir det ju knappt dyrare än så.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Saabvilde!
1 708 Inlägg
14 september 2008
TBOC_Razor skrev:
19K-milaservicen kostar 3368,61kr på saab och då byter dom kupéfilter, olja, oljefilter, bromsvätska och nån packning. Servicen tar cirka 2 timmar att göra.

En hel sats med kamkedja osv kostar runt 1500kr hos speedparts.se tror jag och kan du byta själv så blir det ju knappt dyrare än så.

Exakt, men ett kamkedjebyte är inget man bara "gör sådär" ganska invecklat ju..

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 september 2008
Larsson_Power skrev:
TBOC_Razor skrev:

Exakt, men ett kamkedjebyte är inget man bara "gör sådär" ganska invecklat ju..

Beror på mekvana och vilka hjälpmedel man har till hands, har man tex WIS blir väldigt mycket SAAB-mekande plötsligt väldigt mycket enklare wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

283 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
Tack för alla svar.
Hur märker jag att kedjan är dålig?
Hurmärker jag att turbon håller på att packa ihop?
Den ryker inte när man startar den iaf.
Den hade dock lite olja i motorn närjag kollade, minimumsträcket.
Den har gått 2000 mil sen 17000mila service och oljan var fortvarande ok, är det normalt att den sjunker så mycket?

Sök