7662
Sök

Bygga ut SAAB orginalljud?

1 892 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#1
Jag vet att BAcke ska ha nån adapter för orginal stereon, men  hur funkar den och  hur kopplar jag in den?  kan jag sätta dit eftermarknadssteg både för fram o baksystem o bas?

Mvh/Mats
Gäller en SAAB 9-3  -98


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 september 2008
#2
Du får ut 4st rca kablar, 2st går till dörrhögtalarna och deras slutsteg, resten är det bara att skarva dit du vill ha dem smile tex bagaget.

Kopplar in den gör du bakom steron, tror jag iaf roll
Senast redigerat av kwansa (15 september 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 892 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#3
Så jag får ut 4 RCA  thats it?  sen får jag göra jag jag vill med dom? då kan jag ta bort orginal slutsteg?  funkar fortfarande BAss/fader/treble vreden??**

Mvh/Mats


1 892 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#4
måste ju vara massor som gjort det juhh :S


3 295 Inlägg
16 september 2008
#5
allt som funkar orginal funkar även efter montering av RCA adaptern som finns att köpa hos din lokala SAAB återförsäljare, har dom ingen hemma så säg åt dom att ta hem en... wink


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 september 2008
#7
Varför inte bara byta ut huvudenheten istället ??

Gör som jag, köp en fin HU från ett känt märke, koppla den till originalljudet och inhandla sen en PAC SWI-JACK.


Resultatet ??

Snyggare HU än original och med fler funktioner utan att förlora något på det hela. Med SWI-JACK'en funkar radioknapparna på ratten till nya stereon med, utan problem (dock endast till dom större märkena, därför man ska köpa en märkes-HU wink ).

Och det behöver inte kosta multum heller, köp ifrån USA så kapar du bort två tredjedelar från "sverige-priset".

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

3 295 Inlägg
16 september 2008
#8
men då kanske han inte får en kassettbandspelare som finns i orginalet wink


1 892 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#9
TBOC_Razor skrev:
Varför inte bara byta ut huvudenheten istället ??

Gör som jag, köp en fin HU från ett känt märke, koppla den till originalljudet och inhandla sen en PAC SWI-JACK.


Resultatet ??

Snyggare HU än original och med fler funktioner utan att förlora något på det hela. Med SWI-JACK'en funkar radioknapparna på ratten till nya stereon med, utan problem (dock endast till dom större märkena, därför man ska köpa en märkes-HU wink ).

Och det behöver inte kosta multum heller, köp ifrån USA så kapar du bort två tredjedelar från "sverige-priset".

vart köper man en PAC SWI-JACK?  hur lär man knapparna vad de är till?
Jag har en fin Clarion mp3 enhet, kostade riktigt mycket som ny,
duger den som huvudenhet??


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 september 2008
#10
krutmats skrev:
TBOC_Razor skrev:
Varför inte bara byta ut huvudenheten istället ??

Gör som jag, köp en fin HU från ett känt märke, koppla den till originalljudet och inhandla sen en PAC SWI-JACK.


Resultatet ??

Snyggare HU än original och med fler funktioner utan att förlora något på det hela. Med SWI-JACK'en funkar radioknapparna på ratten till nya stereon med, utan problem (dock endast till dom större märkena, därför man ska köpa en märkes-HU wink ).

Och det behöver inte kosta multum heller, köp ifrån USA så kapar du bort två tredjedelar från "sverige-priset".

vart köper man en PAC SWI-JACK?  hur lär man knapparna vad de är till?
Jag har en fin Clarion mp3 enhet, kostade riktigt mycket som ny,
duger den som huvudenhet??

Rattinterfacet kan du köpa på ebay.com för cirka 400kr inklusive frakt (det var ungefär vad jag fick ge iaf).

Den är väldigt enkel att programmera och hur man gör står i papprena du får med den.

Enda nackdelen med det rattinterfacet är att man måste grena in en kabel (vit på SWI-JACK'en) på kabel nummer 22 (tror jag det var, den är blå iaf) på kontaktdonet till SIDen. Men eftersom det är där signalerna från knapparna kommer in till radion så är det där man måste snappa upp dom.

Vilken HU som duger är ju upp till dig men rent tekniskt borde den funka med rattinterfacet iaf då SWI-JACK stöder just JVC, Alpine, Clarion och Kenwood (plus vissa Blaupunkt-enheter).

Mer om interfacet kan du hitta på PAC's hemsida: http://www.pac-audio.com/default.asp

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 892 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#11
jag har en PAC hemma faktiskt, som jag tänkte ha till PC:n i 9-5an, men kan jag använda samma till 9-3an och till en vanlig Huvudenhet??  låter lite komplicerat faktiskt men är nyfiken på det...

+ Slavejoe, har tyvärr ingen kassett orginal wink
tongue


3 295 Inlägg
16 september 2008
#12
krutmats skrev:
jag har en PAC hemma faktiskt, som jag tänkte ha till PC:n i 9-5an, men kan jag använda samma till 9-3an och till en vanlig Huvudenhet??  låter lite komplicerat faktiskt men är nyfiken på det...

+ Slavejoe, har tyvärr ingen kassett orginal wink
tongue

Attans då, den som är så andvändbar winkbig_smile


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 september 2008
#13
krutmats skrev:
jag har en PAC hemma faktiskt, som jag tänkte ha till PC:n i 9-5an, men kan jag använda samma till 9-3an och till en vanlig Huvudenhet??  låter lite komplicerat faktiskt men är nyfiken på det...

+ Slavejoe, har tyvärr ingen kassett orginal wink
tongue

Vad har du för Clarion-enhet ??

Dom här funkar iaf med rattinterfacet enligt PAC:

  DB185USB
  DB285USB
  DUZ385SAT
  DXZ275MP
  DXZ375MP
  DXZ385USB
  DXZ475MP
  DXZ575USB
  DXZ585USB
  DXZ675USB
  DXZ775USB
  DXZ785USB
  MAX675VD II
  MAX685BT
  VRX375USB
  VRX385USB
  VRX575USB
  VRX585USB
  VRX775VD
  VRX785BT


Och vad är det för PAC-pryl du har ??

Är det en SWI-JACK har du ju ditt på det torra tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 september 2008
#15
Här har du utförliga instruktioner för hur du kopplar en PAC SWI-JACK i en Saab 9-3 98-:

http://pac-audio.com/swixprogramming/sh … &ID=67

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 892 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#16
Tack så jättemycket big_smile  kanon
Är PAC:en inkopplad eller kopplas den bara in under "upplärningen" ? :S


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 september 2008
#17
krutmats skrev:
Tack så jättemycket big_smile  kanon
Är PAC:en inkopplad eller kopplas den bara in under "upplärningen" ? :S

Haha, har du inte läst instruktionerna jag gav dig ??

Klart den alltid ska vara inkopplad ^^;

Signalerna går från knapparna till SWI-JACK'en och översätts av den till den rätta signalen för samma kommando på just din stereo.

Om du oroar dig för utrymmet så är det lugnt, interfacet får plats och lite till smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 892 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#18
Mmm det där måste undersökas närmare, som vanligt tror man allt är svårt innan man tittat på det smile men ska göra ett försök eftersom jag har en sån här hemma redan big_smile



Sök