enduro . 2 eller 4taktare??

solider666
15 september 2008 · 9 Inlägg

funderade på att köpa en enduro 250  för lite buskörning. men va e det som gäller? och ska det bytas olja och sånt var 5 timma ?

camaro67 Meister
15 september 2008 · 6 763 Inlägg

Jag vet inte hur tätta man kör på en sån stor hoj men när jag åkte 85cc så var de oljebyte var 3:de och tvätt av luftfilter varje gång plus vanliga tvätten och smörjning. Jag skulle köpa en 4-taktare då de inte behöver varvas och blkir då mer lätt körda

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Helvete_racing Arg Snickare
15 september 2008 · 875 Inlägg

köp en 4-takt.  byte av olja typ var 5e timme. mindre slitage med 4t. beror dock på förare.

jimmy-124 Svartlistad
15 september 2008 · 446 Inlägg

till enduro körning är 4-takt ett givet val, men till cross banan är 2-takt roligare för det är så enorm ketchup effekt big_smile

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
15 september 2008 · 2 252 Inlägg

solider666 skrev:
funderade på att köpa en enduro 250  för lite buskörning. men va e det som gäller? och ska det bytas olja och sånt var 5 timma ?

250 4-Takt = byte olja var 5e timme, olja+filter var 15onde timme

250 2-Takt = v-låde olja byte var 10onde timme

4-takt = mer delar som slits men längre service intervaller på dom grejjerna, lite dyrare o svårare att byta om man inte är van.

2-Takt = färre delar som slits men kortare intervaller på delarna, 2takt är alltid 2takt, alltid lätt skruvat även för den som inte är bosse bildoktorn

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Martin 9-3 Fisketokig
16 september 2008 · 2 997 Inlägg

Jag rekommenderar helt klart 4T av den enkla anledningen med serviceintervallerna och karaktär på körningen. Går snällare och ser man på andrahandsvärde så är det bara fördel med 4takt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
_Wallis_
16 september 2008 · 4 506 Inlägg

Som martin sade, Andrahandsvärdet på en 4T Enduro är bättre.
+ Att det är 4T Som gäller för enduro åkning nu mera sedan ngra
år tillbax. Maioriteten av enduro förare kör 4T

Kan du andas kan du dö.
mrjaba
16 september 2008 · 105 Inlägg

4 stroke ffs wink
Heeelt underbara maskiner!
Vridet med. behöver inte ha höga varv osv som 2 takt
minus med 4takt är: Mekandet! Svårare & mer komplicerat!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang