3190
Sök

Skillnad mellan extraktor grenrör och vanligt gjutjärn grenrör ?

Adrenalin Junkie
113 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#1
som ämnet lyder..  jag har sökt men inte hittat något svar, någon som e kunning inom detta ? 

jag antar att det är bättre flöde i ett extraktor men vill gärna ha lite mer utförlig info.  smile

//Fredrik

582 Inlägg
17 september 2008
#2
Extractor röret är 1. lättare (stålrör) 2.lika långa pipor = bättre effekt balans i maskin. 3. ofta ger mer effekt oxå! om det är grövre rör t.ex.
Gjutjärnslimporna är ju 1. tunga,2. olika långa oftast 3. trånga med dåligt flöde i jämförelse.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

12 086 Inlägg
17 september 2008
#3
Ett extraktorrör ska ha avstämda rör, alltså uträknad diameter,
läng och grening för en viss karaktär på motorn.
Därav är de nästan alltid gjorda av svetsade rör.

Gjutjärnsgrenrör har väl ingen direkt fördel, de är billigare att massproducera.
Vissa anser att de håller bättre. Gjutjärnsgrenrör är sällan utformade för maximalt flöde och optimerad funktion. Men de finns mer lr mindre effektfördelsaktiga grenrör, vissa är riktigt bra, vissa mindre bra. Vissa är skit.

198 Inlägg
17 september 2008
#4
Att rören är exakt lika långa är inte så viktigt. Vad som är mer avgörande är längden på rören dvs om det är korta eller långa extraktorgrenrör då de avgör var i varvregistret som effekt/vridmomentskurvan hamnar. Dessutom är det hur rören går in i kollektorn som är viktigt med avseende på motorns tändföljd.

1332 - Överjävlig

Adrenalin Junkie
113 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#5
okok, bra info, tackar för svaren !

/Fredrik

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
18 september 2008
#6
Man får inte mer effekt av ett extraktor, man får bättre vrid då det blir rätt avstämt flöde om man har ett riktigt extrakt. Anledningen till att man utgår ifrån lika långa är för att man skall få ett så lika flöde som möjligt.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

187 Inlägg
18 januari 2009
#7
Tar upp denna tråd igen !
Jag e nästan helt 100 på att jag ska köpa ett DC extraktor grenrör till min type-r, finns där nån som kan ge konkreta fördelar, har läst här uppe men det kanske finns något mer ?


1 207 Inlägg
18 januari 2009
#8
Rätta mig om jag har fel men extraktor grenrör skall vara avstämd för den motorkaraktär du nu vill ha.
Rören skall helst vara lika långa eftersom avgaspulserna skall skapa ett sådan turbolens att de hjälper till att suga ut avgaserna från pulsen som kommer därefter.

Men som ett snabbt svar. Extraktor grenrör är optimerad för motorn, lättare och dyrare.

509 Inlägg
18 januari 2009
#9
Stephane_ skrev:
Tar upp denna tråd igen !
Jag e nästan helt 100 på att jag ska köpa ett DC extraktor grenrör till min type-r, finns där nån som kan ge konkreta fördelar, har läst här uppe men det kanske finns något mer ?

Type r bilar har ex-grenrör från fabrik, vet inte hur de e med civic men de va iaf ex-grenrör på min integra type r från fabrik samt att motorerna i integran är handbyggda å ganska ordentligt trimmade, skulle inte tro att civicen är ett undantag. Ska du utnyttja alla grejer du byter ut så ska du hellst mappa om bilen för bästa resultat.

Mvh.

Knegare
139 Inlägg
18 januari 2009
#10
Topper skrev:
Man får inte mer effekt av ett extraktor, man får bättre vrid då det blir rätt avstämt flöde om man har ett riktigt extrakt. Anledningen till att man utgår ifrån lika långa är för att man skall få ett så lika flöde som möjligt.

Man kan få stor effektökning lika väl som momentökning med extraktorrör! Vad jag vet så kan du inte bara öka momentet utan att öka effekten med en viss modifiering, såvida du inte har en motor med massa moment men ingen effekt?
Det sistnämnda vet jag inte, men jag vet iaf att när jag bytade grenrör på min bil så vann jag ca 10% extra effekt från motorn, dvs drygt 15 hk, och ca 20-25 Nm smile

En gång V6, alltid V6 =)

979 Inlägg
18 januari 2009
#11
extraktor SÄGS ska ge 15 hk, men då räknar man bara överslag så att säga, dom där 15 hk tex kanske motsvarar 5hk & resten i vrid (bara ex). piporna på x-rör är som alla andra säger, Dom är avstämda med bilens motor karaktär. Avgaserna hjälper varran helt enkelt. Och mer lr mindre på alla bilar så ger det effekt, finns väl alltid nått undantag då de inte lönar sig. Men nästan alltid så gör de det.

Hpc

196 Inlägg
18 januari 2009
#12
Uträknat avgasystem kan ge mycket mer än 15hk och mycket mindre me
Beror helt på Insug , Kammar , Varv , temp osv osv.
Finns rätt många roliga program att sitta och räkna ut sådant på.


12 086 Inlägg
18 januari 2009
#13
Topper skrev:
Man får inte mer effekt av ett extraktor, man får bättre vrid då det blir rätt avstämt flöde om man har ett riktigt extrakt. Anledningen till att man utgår ifrån lika långa är för att man skall få ett så lika flöde som möjligt.

Då effekten räknas ut utifrån bla vridet så är de omöligt att ändra vrid och inte effekten.

volvo244_rallycross
18 januari 2009
#14
ger ju mer flöde o me det hk/nm

509 Inlägg
18 januari 2009
#15
Att bara byta ut hårdvara ger nog inget märkbart resultat. Ska du montera ex-grenrör, sportsystem, filter mm så ska man finjustera mjukvaran för att de ska lira ihop. När min s40 va orginal så monterade jag 3" helsystem med sportkatt å öppet filter innan jag chippade den men innan chippningen märkte jag ingen skillnad, den dånade bara lite mer.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 januari 2009
#16
Thiger_84 skrev:
Att bara byta ut hårdvara ger nog inget märkbart resultat. Ska du montera ex-grenrör, sportsystem, filter mm så ska man finjustera mjukvaran för att de ska lira ihop. När min s40 va orginal så monterade jag 3" helsystem med sportkatt å öppet filter innan jag chippade den men innan chippningen märkte jag ingen skillnad, den dånade bara lite mer.

Beror mycket på bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

76 Inlägg
509 Inlägg
18 januari 2009
#18
caromania skrev:
Thiger_84 skrev:
Att bara byta ut hårdvara ger nog inget märkbart resultat. Ska du montera ex-grenrör, sportsystem, filter mm så ska man finjustera mjukvaran för att de ska lira ihop. När min s40 va orginal så monterade jag 3" helsystem med sportkatt å öppet filter innan jag chippade den men innan chippningen märkte jag ingen skillnad, den dånade bara lite mer.

Beror mycket på bil.

Jo men ska man få nån märkbar skillnad så ska man ju mappa om bilen. Visst man kan byta grenrör, avgassystem, filter, kammar, kamdrev mm men om man inte mappar om styrsystemet så kommer ju inte bilen gå bättre. Styrsystemet tror ju fortfarande att motorn är orginal.

Mvh.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 januari 2009
#19
Thiger_84 skrev:
caromania skrev:
Thiger_84 skrev:
Att bara byta ut hårdvara ger nog inget märkbart resultat. Ska du montera ex-grenrör, sportsystem, filter mm så ska man finjustera mjukvaran för att de ska lira ihop. När min s40 va orginal så monterade jag 3" helsystem med sportkatt å öppet filter innan jag chippade den men innan chippningen märkte jag ingen skillnad, den dånade bara lite mer.

Beror mycket på bil.

Jo men ska man få nån märkbar skillnad så ska man ju mappa om bilen. Visst man kan byta grenrör, avgassystem, filter, kammar, kamdrev mm men om man inte mappar om styrsystemet så kommer ju inte bilen gå bättre. Styrsystemet tror ju fortfarande att motorn är orginal.

Mvh.

Du förutsätter att bilen har en ecu/dator som inte är adaptiv. Så är inte fallet på många bilar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

volvo244_rallycross
18 januari 2009
#20
man behöver inte ha något jävla chip för att ex grenrör gör skillnad, rally-rallycrossbilar med förgasare har exgrenrör för att det ger bättre flöde och ger hk/nm och ja kan lova dej att det märks skillnad


Sök