4219
Sök

byta ruta bmw e30

alias_kladde
17 september 2008
Trådstartare
Jag har rostlagat en hel del på min e30 som står här hemma och hade mycket rost mellan ruta och kaross så jag bestämde mig för att plocka bort framrutan. Så nu är rosten lagad men rutan sitter inte där..

Att plocka bort den gick på 1 timma ungefär men sen var det ett rejält problem att sätta dit rutan igen, är det någon som har bytt ruta själva innan? Eller har något bra tips på hur man sätter dit rutan igen?

Ska man använda sånt fönsterlim och bara trycka dit den eller ska man använda samma gummilist igen. Eller hur fungerar det? Annars får jag försöka igen på nåt bra sätt.

alias_kladde
17 september 2008
Trådstartare
var det någon som kunde detta annars ger jag det ett nytt försök

3 059 Inlägg
17 september 2008
Hur sitter framrutan orginal då?
Är den bara limmad med ett tjockt svart lim? Eller håller även listen den på plats?

272 Inlägg
18 september 2008
Gissningsvis tog du inte bort klämlisten på utsidan ?? Gör man det är utan ute på 2 minuter.

Sen lägger man i rutan med ett snöre i gumilistens spår, när man drar i snöret kommer listen krypa runt kanten på karossen, när listen ligger där den ska, drar man i klämlisten med ett verktyg, fanns tidigare på Biltema för några tior, men tyvärr har dom slutat sälja det sad
Man kan göra ett verktyg själv av en tjock ståltråd/ gas svetstråd, men det är svårt att förklara hur den ska se ut.

Åker helst på is =)

Sök