Måste man ha "värme sköldar" till ett öppet luftfilter??

Piratstikin 2015 Dbakuten.
17 september 2008 · 5 092 Inlägg

Har kollat lite på andras biler och dom flesta har någon form av värme sköldar. jag har ingen alls än, men då undrar jag om man måste ha sånna eller inte???

/ Johan.

teamvolvoracing Trucker
17 september 2008 · 1 220 Inlägg

nja... värme skölden är till för att hindra allt för mycket varmluft från motorn att nå filtret eftersom varmluft som sugs in i filtret betyder mindre effekt, därför vissa har dragit ner filtret i spoilern för att få så kall luft som möjligt. Kallluft= mer effekt varmluft= mindre effekt. Det här är åtminstonde vad jag har läst mig till här på gorg

Vissa är bara bättre än andra!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
17 september 2008 · 5 092 Inlägg

teamvolvoracing skrev:
nja... värme skölden är till för att hindra allt för mycket varmluft från motorn att nå filtret eftersom varmluft som sugs in i filtret betyder mindre effekt, därför vissa har dragit ner filtret i spoilern för att få så kall luft som möjligt. Kallluft= mer effekt varmluft= mindre effekt. Det här är åtminstonde vad jag har läst mig till här på gorg

Okay smile tack för det.

Tänkte bara då det inte blir nå knas med att det typ smälter eler nått haha =P

R-line_chrille Distributionselektriker
17 september 2008 · 222 Inlägg

det e enkelt att sätta ditt en värmesköld och gra en 3tums slang från filtret och ner i fronten så får du lite extra kalluft...

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
ZonaX Svetsare
18 september 2008 · 3 150 Inlägg

Kall luft är mer syrerik än varm = bättre förbränning = mer effekt.  Har själv mitt filter bakom sidokåpan + IC.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
n_andersson
18 september 2008 · 689 Inlägg

Har du inga värmesköldar och ingen friskluft till luftfiltret så får du sämre effekt med ett öppet filter

torpis Forummoderator
18 september 2008 · 10 572 Inlägg

n_andersson skrev:
Har du inga värmesköldar och ingen friskluft till luftfiltret så får du sämre effekt med ett öppet filter

Det ger alltid sämmre effekt vid standkörning...  avskärmningen gör ingen nytta alls när en mastig kylfläkt rör om lyften under huven.

öppet filter väljer man aldrig för att man vill ha mer effekt utan för ljudets skull eller om bilen är så pass trimmas att man suger ihop original luftintag så det liknar en lakritsrem.

Om man måste ha öppet filter pga bilens luftbehov så bör man alla gånger bytta in det, om man har öppet filter för ljudets skull så får man vara beredd på att offra lite effekt vid rödljuskörningen.


http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/22_henke.jpg

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/23_henke.jpg

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/25_henke.jpg

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/28_henke.jpg

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/33_henke.jpg

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/34_henke.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
caromania Forummoderator
18 september 2008 · 9 296 Inlägg

Torpis, jag vet att din bil har redig spec och att du om någon har koll på läget, men är inte luftslangen som går in i burken i underkant? Det är 75mm räfflad slang ser det ut som. Typ dräneringsslang till garagegrunden...? Det börju knappast bli undertryck i lådan, men det ser klent ut. Vore det inte trevligare med en slät slang + lite mer diameter?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Maartin
18 september 2008 · 34 Inlägg

Torpis: På min saab 9000 då som har filtret utanför motorrummet, blir det också sämre?

Mvh Martin

AxlSam
18 september 2008 · 1 497 Inlägg

Maartin skrev:
Torpis: På min saab 9000 då som har filtret utanför motorrummet, blir det också sämre?

Mvh Martin

Lind4hl skrev:
maartin: sitter det i fronten eller i hjulhuset eller någontning liknande så är det bara bra, då få rdu kall luft istället för varmluft från motorn

Egentligen spelar det ingen roll med öppetluft filter på din turbo bil.
Luften går igenom turbon på den ändå och värms upp.
Vill du ha kallare luft in i motorn på din bil skall du skaffa en IC
med högre verkningsgrad istället.

FLindgren
18 september 2008 · 5 089 Inlägg

Jävla smart lösning du gjorde där torpis.. jag snor den tongue

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Maartin
18 september 2008 · 34 Inlägg

Lind4hl skrev:
maartin: sitter det i fronten eller i hjulhuset eller någontning liknande så är det bara bra, då få rdu kall luft istället för varmluft från motorn

=axlsam]Egentligen spelar det ingen roll med öppetluft filter på din turbo bil.
Luften går igenom turbon på den ändå och värms upp.
Vill du ha kallare luft in i motorn på din bil skall du skaffa en IC
med högre verkningsgrad istället.

Tack så mycket!

Mvh M

SIR_Pierre Sir
18 september 2008 · 737 Inlägg

jag har ju mitt i en kolfiber box med ett rør ut till fronten som fångar upp luften..tror det ær det ultimata

caromania Forummoderator
18 september 2008 · 9 296 Inlägg

AxlSam skrev:

Maartin skrev:
Torpis: På min saab 9000 då som har filtret utanför motorrummet, blir det också sämre?

Mvh Martin

Lind4hl skrev:
maartin: sitter det i fronten eller i hjulhuset eller någontning liknande så är det bara bra, då få rdu kall luft istället för varmluft från motorn

Egentligen spelar det ingen roll med öppetluft filter på din turbo bil.
Luften går igenom turbon på den ändå och värms upp.

Vill du ha kallare luft in i motorn på din bil skall du skaffa en IC
med högre verkningsgrad istället.

Nej det är inte sant att det inte spelar någon roll. Om du sänker luften som luftfiltret släpper igenom med 5 grader så kommer insugstempen efter IC:n också vara kallare. Skillnaden på ett bra placerat och ett dåligt placerat filter kan skilja 20-30 grader. Den skillnaden på insugstempen kan betyda kolvras eller inte om man laddar på gränsen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
MrTurbo Better than God \o/
18 september 2008 · 1 882 Inlägg

Maartin skrev:
Torpis: På min saab 9000 då som har filtret utanför motorrummet, blir det också sämre?

Mvh Martin

Det är ju det bästa, liltret sitter ju i skärmen, lågt från värmen...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
18 september 2008 · 1 882 Inlägg

caromania skrev:
Nej det är inte sant att det inte spelar någon roll. Om du sänker luften som luftfiltret släpper igenom med 5 grader så kommer insugstempen efter IC:n också vara kallare. Skillnaden på ett bra placerat och ett dåligt placerat filter kan skilja 20-30 grader. Den skillnaden på insugstempen kan betyda kolvras eller inte om man laddar på gränsen.

Exakt...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
AxlSam
18 september 2008 · 1 497 Inlägg

caromania skrev:

AxlSam skrev:

Maartin skrev:
Torpis: På min saab 9000 då som har filtret utanför motorrummet, blir det också sämre?

Mvh Martin

Lind4hl skrev:
maartin: sitter det i fronten eller i hjulhuset eller någontning liknande så är det bara bra, då få rdu kall luft istället för varmluft från motorn

Egentligen spelar det ingen roll med öppetluft filter på din turbo bil.
Luften går igenom turbon på den ändå och värms upp.

Vill du ha kallare luft in i motorn på din bil skall du skaffa en IC
med högre verkningsgrad istället.

Nej det är inte sant att det inte spelar någon roll. Om du sänker luften som luftfiltret släpper igenom med 5 grader så kommer insugstempen efter IC:n också vara kallare. Skillnaden på ett bra placerat och ett dåligt placerat filter kan skilja 20-30 grader. Den skillnaden på insugstempen kan betyda kolvras eller inte om man laddar på gränsen.

Nu säger inte jag att man skall placera ett öppet luftfilter hejvilt i motorrummet.
Men rent praktiskt borde ett bättre placerat filter ge mer effektökning på en sugis än en turbobil.
Dock är ju den effektökningen försumbar wink

Rätta mig om jag har fel smile

torpis Forummoderator
18 september 2008 · 10 572 Inlägg

Det är alltid bra att sänka IAT, för att hålla nere MAT oavsett motorsort.  Man skall alltid dimensionera IC och turbo utefter den effekt man tänkt sig.  en S40 med 16T och 300hk får tex 80grader insugstemp efter en repa 0-200km/h.  Byter man till Racekoolings FMIC så håller sig tempen på 38grader smile

Man vill även ha så liten tubo som möjligt för at hålla spooltider nere = pumpar varmluft, så för all del IC gör nytta, men aldrig fel att suga in luft som äe 20grader istället för 60-70 som det är under huven.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
18 september 2008 · 10 572 Inlägg

caromania skrev:
Torpis, jag vet att din bil har redig spec och att du om någon har koll på läget, men är inte luftslangen som går in i burken i underkant? Det är 75mm räfflad slang ser det ut som. Typ dräneringsslang till garagegrunden...? Det börju knappast bli undertryck i lådan, men det ser klent ut. Vore det inte trevligare med en slät slang + lite mer diameter?

Det var skarpsynt att upptäcka det wink    Helt korrekt att jag få undertryck i luftburken, dock inte så mycket så att turbon "tappar andan"   Jag får helt enkelt inte in en grövre slang i dagsläget, men det är tänkt att jag skall försöka mickla dig en till.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
caromania Forummoderator
18 september 2008 · 9 296 Inlägg

AxlSam skrev:
Men rent praktiskt borde ett bättre placerat filter ge mer effektökning på en sugis än en turbobil.
Dock är ju den effektökningen försumbar wink

Rätta mig om jag har fel smile

Du har fel. Men jag orkar inte förklara varför igen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang