M1Get skrev:
epic110 skrev:
Visst borde man kunna använda en 3.5mm phono -> RCA, att koppla mp3, dator osv från till slutsteget direkt?
Jag tänkte skippa cd-spelare i min bil för det bara är stöldbegärligt.. detta borde ju funka?
Utnivåerna och kvaliten shiftar garanterat en hel del mellan en bilstero och en mp3/dator.. men inget är omöjligt

Jag skulle skippa bärbar dator och gå på en mini-itx dator istället med ett riktigt ljudkort.
Om du kör bärbar dator med inbygda ljudkortet kopplat till slutstegen kommer det inte att låta så bra.
Om du däremot kör med ett bättre ljudkort kopplat till slutstegen så är det inte många bilstereo som kommer att kunna matcha ljudkvaliten du får.
Köp ett mini-ITX kort istället t.ex. ett intel D201GLY2A för dryga 600kr + ett M2-ATX DC-DC poweragg för dryga 6-700 kr + ett DDR2 1Gb ram minne för 200kr och en 2.5"S-ATA disk för dryga 500kr för 250Gb.
Det enda du behöver kompletera med är ett ljudkort. Antingen kan du köra ett audigy2 ZS som du kan få för 150-200 på tradera begagnat. Om du kör ett sådant ljudkort ska du köra med KXdriver istället för soundblasters egna
http://kxproject.lugosoft.com/. Med KX drivern kan du köra med front/rear+subwoofer output och välja delningsfrekvenser HP/LP utan problem. Det kan du inte med orginal drivern.
Audigy 2 ZS kortet ger dryga 2volt ut så det är inga problem att koppla in direkt i ditt slutsteg. Ljudmässigt skulle jag säga att det spelar som en bilstereo i 2-3000 kr klassen.
Om du vill få lite bättre kvalite kan du köpa ett begagnat Auzentech HDA X-Meridian 7.1 med NA LM4562 OP förstärkare på, de brukar ligga runt 1000kr.. Det ljudkortet har inbygd strömomvandlare och levererar 8 volt ut på lågnivån. Det har även väldigt bra DAC. Det spelar garanterat jämt eller bättre än mycket dyra bilstereos.
Det som är dyrt är skärmen du behöver ha för att se film och styra PCn med. En 7" touchscreen av hyffsad kvalite kostar runt 2-3000kr.