4782
Sök

Bärbar dator i bilen!

Med-lem
50 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
Hej allesammans! smile

Har en liten idé i huvudet som jag vill genomföra! Jag har hittat en bärbar dator som jag vill använda som multimediastation i bilen. Hur gör jag för att koppla in denna till mitt befintliga ljudsystem? Min cd-enhet som jag har idag saknar Aux ingång. sad

Idag så kör jag min cd-enhet tillsammans med orginalhögtalare. Slutsteget jobbar bara med baslådan, bryggat då.

Hur kan göra för att koppla in det hela? smile

Vet inte alls mycket om sakerna som sitter i, huvudenheten är från Sony och har 2 år på nacken. Dock så är det sämre ställt med steget... det är från milleniumskiftet skulle jag tippa på.

Klarar jag mig med de grejerna jag har idag, eller ska jag satsa på nyare grejer innan jag vill genomföra denna idé?

Tack på förhand!
/Freddy

Ps. Jag är inte särskilt haj på funktionerna på forumet, men jag hittade inte någon sök-knapp så jag kunde söka efter liknande trådar. Så om jag har skapat en likadan tråd som redan finns får jag be om ursäkt.

27 Inlägg
22 september 2008
För att få till det såsom du har tänkt måste du ha någon slags aux ingång på stereon, annars går det ej att "skicka" musiken från datorn till stereon så att säga. Enklaste vore väl att ha en huvudenhet med RCA ingångar och sen göra/köpa en kabel minitele->RCA och koppla från datorns hörlurs ingång till stereon.
Personligen så tycker jag dock det verkar något opraktiskt att ha en bärbar dator i bilen, jag menar, den tar upp massvis med plats och fyller samma funktion som en iPod eller ett usbminne, förutom video funktionerna då och så "coolhets-faktorn" förstås.

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 september 2008
Du hittar sökfunktionen uppe till vänster, under där det står hur många medlemmar det finns, hur många besökare, o.s.v. smile

Och det enda sättet att få line-in är nog ifall din Sony har t.ex. CD-växlar funktion, då kan du tjuva dig in på den styrningen med hjälp av ett schema över styrningen.

Pioneer har en liknande funktion, kallad IP-Bus som man kan tjuva in sig på, istället för att köpa en kontakt för 500 spänn.

Annars får du helt enkelt se dig om efter en nyare HU. smile

Edit:
Det finns nyare HU's med både USB-kontakt och 3,5mm line-in.
Senast redigerat av TurbOla (22 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Med-lem
50 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
Jaha, där ser man!

Jag ska nog gräva vidare lite kring min huvudenhet låter det som! Tack ska ni ha!

Skelter: Ah, jo. Kan kanske kännas lite onödigt med en flottig dator i bilen. Är väldigt intresserad av ljud och film dock, så jag skulle vilja ha en dator där jag ska styra alla funktioner så jag kan få ut så bra ljud som möjligt. Sen så är det ganska härligt att sätta igång en film och "lyssna" på när man kör långfärd, vilket det blir ibland smile

Tack än en gång. Nu vet jag minsann var sökfunktionen finns också, tack igen! cool

C(^^,)
453 Inlägg
22 september 2008
eller så köper du en Bil cd med bluetooth o kör trådlöst wink

Diktator
968 Inlägg
23 september 2008
varför inte bara skaffa en imac mini?

http://www.trustedreviews.com/images/article/inline/1102-inhand.jpg

http://cultofmac.com/wp-content/uploads/homemadeimac.png

polares teknonörd farsa har en sån i sin sproilans nya vw suv, liten som fan, fungerar som en vanlig dator med OS X på, (du kan även köra windows på den om man känner det är grejen), alltså du kan koppla in trådlös mus och tagent bord, du kan koppla in skärm lite var stans i bilen utan att du måste ha ett tagent bort som tar plats.

835 Inlägg
23 september 2008
Jag har en acer aspire one mini-laptop 1gh, 120gb hd och allmänt grym!

406 Inlägg
23 september 2008
Kör för det mesta med ipoden. funkar klockrent. Men hände att jag tar med datorn ibland till bilen men då använder jag den mest för OBD2. blir en massa störande ljud från datorn då jag kopplat den till bilstereon.

:DPlattan i mattan:D

406 Inlägg
23 september 2008
Jo det är därför det låter. Hade en transformator och  datorns egen laddare inkopplat. (Dåligt batteri)

406 Inlägg
23 september 2008
Swedenrockers skrev:
Ja, det är vanligt förekommande, jag ska testa med min nån dag, fast jag har en 12-18,5 volt laddare.
Har aldrig tänkt på om jag har störningar (antagligen för att jag inte har det).
bazooka_ skrev:
Jo det är därför det låter. Hade en transformator och  datorns egen laddare inkopplat. (Dåligt batteri)

Okej nej jag vet inte men jag har för mig att jag provade att koppla ur strömmen och då försvann oljudet. Det är länge sen nu men jag har för mig det. Transformatorn tog ju ström från cigguttaget.

77 Inlägg
23 september 2008
Laddare kan köpas på "teknikmagasinet", en hållare för datorn finns på komplett.se
En bilstereo med aux ingång på framsidan kan väl inte kosta mer än 800:-.

Håller själv på med samma projekt wink.

Lycka till mannen smile

Dunka plåt och leva jävel :D

Golfare
349 Inlägg
23 september 2008
Visst borde man kunna använda en 3.5mm phono -> RCA, att koppla mp3, dator osv från till slutsteget direkt?

Jag tänkte skippa cd-spelare i min bil för det bara är stöldbegärligt.. detta borde ju funka?

360 Inlägg
23 september 2008
epic110 skrev:
Visst borde man kunna använda en 3.5mm phono -> RCA, att koppla mp3, dator osv från till slutsteget direkt?

Jag tänkte skippa cd-spelare i min bil för det bara är stöldbegärligt.. detta borde ju funka?

Utnivåerna och kvaliten shiftar garanterat en hel del mellan en bilstero och en mp3/dator.. men inget är omöjligt smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 september 2008
epic110 skrev:

Du ska ha en viss signalstyrka också, eller "renhet" för övrigt i signalen.

En del använder datorer med inbyggda ljudkort, men ganska snart övergår dom till att köpa ett extra ljudkort som ger så mycket bättre kvalité och signal. 3V tror jag signalen ska ligga på, eller mer.

43 Inlägg
24 september 2008
M1Get skrev:
epic110 skrev:

Utnivåerna och kvaliten shiftar garanterat en hel del mellan en bilstero och en mp3/dator.. men inget är omöjligt smile

Jag skulle skippa bärbar dator och gå på en mini-itx dator istället med ett riktigt ljudkort.
Om du kör bärbar dator med inbygda ljudkortet kopplat till slutstegen kommer det inte att låta så bra.
Om du däremot kör med ett bättre ljudkort kopplat till slutstegen så är det inte många bilstereo som  kommer att kunna matcha ljudkvaliten du får.
Köp ett mini-ITX kort istället t.ex. ett intel D201GLY2A för dryga 600kr + ett M2-ATX DC-DC poweragg för dryga 6-700 kr + ett DDR2 1Gb ram minne för 200kr och en 2.5"S-ATA disk för dryga 500kr för 250Gb. 
Det enda du behöver kompletera med är ett ljudkort. Antingen kan du köra ett audigy2 ZS som du kan få för 150-200 på tradera begagnat. Om du kör ett sådant ljudkort ska du köra med KXdriver istället för soundblasters egna http://kxproject.lugosoft.com/. Med KX drivern kan du köra med front/rear+subwoofer output och välja delningsfrekvenser HP/LP utan problem. Det kan du inte med orginal drivern.
Audigy 2 ZS kortet ger dryga 2volt ut så det är inga problem att koppla in direkt i ditt slutsteg. Ljudmässigt skulle jag säga att det spelar som en bilstereo i 2-3000 kr klassen.
Om du vill få lite bättre kvalite kan du köpa ett begagnat Auzentech HDA X-Meridian 7.1 med NA LM4562 OP förstärkare på, de brukar ligga runt 1000kr.. Det ljudkortet har inbygd strömomvandlare och levererar 8 volt ut på lågnivån. Det har även väldigt bra DAC. Det spelar garanterat jämt eller bättre än mycket dyra bilstereos.

Det som är dyrt är skärmen du behöver ha för att se film och styra PCn med. En 7" touchscreen av hyffsad kvalite kostar runt 2-3000kr. sad

Golfare
349 Inlägg
24 september 2008
Det där lät riktigt jävla bra måste ja säga! Jo, ja vet att kvaliten suger, kanske skulle köra genom en beg. cd-spelare med aux in annars?

Datorn lät ruskigt bra, går det koppla in VGA skärm eller måste de va HDMI? mus + tangentbord?

edit: hmm..  ett sådant borde då funka alltså?  http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=35 … roductTabs 

är det med processor, grafik o ljudkort?
Senast redigerat av epic110 (24 september 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 september 2008
heddan99 skrev:
Det som är dyrt är skärmen du behöver ha för att se film och styra PCn med. En 7" touchscreen av hyffsad kvalite kostar runt 2-3000kr. sad

Ähum. http://www.natalie.se/product_info.php? … cts_id=592 big_smile

Golfare
349 Inlägg
24 september 2008
Har hittat en hel del nu... Jag har nämligen 15" Vga monitorer som bara ligger, dessa vill jag ha användning av!  Det enda jag vill göra med datorn är att spela film + musik..

http://www.natalie.se/product_info.php? … cts_id=979

Denna finns ju oxå, nåt slö kanske men de borde gå big_smile frågan är om det finns VGA-out? Den borde räcka för o lira film på, lagom glassig.. Sen kör ja nog på en beg. cd spelare med aux in till min mp4!

Jag orkar inte hålla på o bygga, om det inte är väldigt smidigt o enkelt.. det verkade iof mini-korten va!

310 Inlägg
24 september 2008
Själv tänkte jag köpa en Asus EEE 900. Perfekt liten lappy att ha i handsfacket samt för att mappa bilen.

Golfare
349 Inlägg
24 september 2008
Riktigt sant... smile  Blev nu mer sugen på ITXen, den har ju fan allt nästan klart..  skärm o hdd har ja, minne kostar 100 spänn, nätagg vet jag inte hur det funkar o vad det ska va, så om någon vet vad som passar till bilen, så länka gärna! smile

Sök